۱۶ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۴:۵۱
کد خبر: ۱۰۶۲۶۸
در گفت‌وگو با عضو شورای حوزه علمیه آذربایجان غربی؛

نقش روحانیت شیعه قبل و بعد از انقلاب اسلامی بررسی شد

خبرگزاری رسا ـ عضو شورای استانی حوزه علمیه آذربایجان غربی با اشاره به خدمات روحانیت شیعه در طول تاریخ به تبیین ابعاد تأثیرگذاری حوزه‌های علمیه پرداخت.
حجت الاسلام شكوري امام جمعه خوي
حجت الاسلام سید رضی موسوی شکوری، عضو شورای استانی حوزه علمیه آذربایجان غربی، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در خوی با اشاره به خدمات روحانیت شیعه در طول تاریخ ابراز داشت: از ابتدای دوران غیبت صغرای حضرت ولی عصر(عج) یعنی از سال شهادت امام عسکری(260.ق) تا سال 329.ق را می توان مبدأ شروع فعالیت های روحانیت شیعه دانست.

امام جمعه خوی،  با تأکید به این که فقه مدوّن شیعه به عصر غیبت برمی‌گردد، خاطر‌نشان کرد: در عین حال که در عصر ائمه‌(ع) فقهای زیادی وجود داشتند و ابن ندیم در مقاله ششم از کتاب خود تعدادی از فقها را نام می برد؛ لکن به دلیل حضور ائمه‌(ع) در میان مردم فقها زیاد مطرح نبودند و می توان گفت فقه مدوّن شیعه توسط فقها به عصر غیبت برمی گردد.

امام جمعه خوی در ادامه گفت: مرحوم شهید مطهری سلسله طبقات فقهاء را از علی بن بابویه قمی‌(پدر شیخ صدوق) آغاز کرده تا مرحوم حاج میرزا حسین نائینی استاد مرحوم آیت الله العظمی خویی (ره) به ترتیب استاد و شاگرد ادامه داده است و از 36 نفر از فقهای معروف نام برده که هرکدام از این شخصیت‌ها ده‌ها، بلکه صدها شاگرد تربیت کرده و تحویل جامعه داده اند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود حوزه‌های علمیه معروف شیعه را مورد بررسی قرار داد و گفت: حوزه علمیه بغداد در طول تاریخ یکی از مراکز حوزوی شیعه بوده و از دوران ائمه‌(ع) به ویژه از زمان امام کاظم و امام جواد‌(ع) شروع شده و در پنج مرحله به رشد خود رسیده است.

حجت الاسلام شکوری شیخ صدوق، شیخ مفید، سیّد مرتضی علم الهدی، سیّد رضی مؤلف نهج البلاغه، شیخ طوسی، مرحوم ثقة الاسلام کلینی و زکریای رازی را از فقها و شخصیت های علمی این حوزه برشمرد و تصریح کرد: کتب اربعه شیعه همه مربوط به حوزه علمیه بغداد است.

وی در ادامه حوزه علمیه نجف اشرف را از دیگر حوزه‌های معروف تشیع عنوان و اظهار کرد: این حوزه توسط مرحوم شیخ طوسی پس از مهاجرت ایشان از بغداد به نجف پایه‌گذاری شد که هزاران فقیه و دانشمند در رشته‌های مختلف علوم از این حوزه برخاسته اند و بخش مهمّی از مجامع فقهی مربوط به این حوزه است.

رییس حوزه‌های علمیه خوی با بیان این که تأثیرگذاری شیعه در لبنان قبل از ایران بوده است، خاطر‌نشان کرد: در کتب تاریخ و تراجم سابقه نفوذ شیعه در منطقه شامات را به دوران ابوذر صحابه معروف پیامبر (ص) می دانند که ابتدا توسط عثمان به شام، سپس بوسیله معاویه به جبل عامل تبعید شد که بر اساس اظهار نظر مورّخان می توان گغت تأثیرگذاری شیعه در لبنان قبل از ایران بوده است.

وی با اشاره به سابقه تاریخی حوزه علمیه جبل عامل بیان داشت: حوزه جبل عامل از جمله حوزه‌های معتبر شیعه است که قرن ها استمرار داشته و با حوزه های بغداد، نجف و حلّه در ارتباط بوده و بر اساس مستندات تاریخی علمای طرابلس و صیدا مدام با سیّد مرتضی علم الهدی مکاتبه داشته اند و پاسخ های آن بزرگوار  با عنوان «جوابات المسائل الطرابلسیة» یا «جوابات المسائل الصیداویة» جمع آوری شده است.

امام جمعه خوی در عین حال تأکید کرد: مرحوم حرّ عاملی در مقدمه کتاب ارزشمند «اَمل الآمل فی علماء جبل عامل» در بیان ویژگی های حوزه جبل عامل و جایگاه فقهای آن حوزه می نویسد « وَ لَقَدْ اَکْثَرَ الْمَدْحَ وَ الثَّناءَ عَلَیْهِمِ الْقاضِی نُورُ اللهِ فِی مَجالِسِ الْمُؤْمِنینَ وَ ذَکَرَ أَنَّهُ ما مِنْ قَریةٍ هُناکَ اِلاّ وَ قَدْ خَرَجَ مِنْها جَماعَةٌ مِنْ عُلَماءِ الْاِمامِیَّةِ وَ فُقَهائِهِمْ »

وی با اشاره به سوابق تاریخی حوزه علمیه حلّه اظهار داشت: این حوزه از قرن پنجم تا اواخر قرن نهم استمرار داشته و ابن ادریس حلّی صاحب سرائر از برجستگان فقهای این حوزه بوده است.

حجت الاسلام شکوری حوزه علمیه قم را از دیگر حوزه‌های معروف تشیع عنوان و خاطر‌نشان کرد: حوزه علیمه قم از اواخر قرن اول تا قرن چهارم استمرار داشته و ریشه این حوزه، حضور تعدادی از محدثین بزرگوار از جمله ابراهیم بن محمد اشعری، حسین بن سعید اهوازی، آدم بن عبدالله قمی در قم بوده است.

وی همچنین حوزه علمیه کربلا، حوزه حلب، حوزه اصفهان در عصر صفویه، مجدداً حوزه علمیه قم، حوزه علمیه مشهد و صدها حوزه علمیه کوچک و بزرگ در کشورهای ایران، عراق، پاکستان و افغانستان را از دیگر حوزه های فعال و با سابقه شیعه عنوان کرد که تاکنون توانسته است هزاران فقیه و دانشمند در رشته‌های مختلف علوم تربیت کند.

امام جمعه خوی در بخش دیگری از سخنان خود در بیان ابعاد خدمات روحانیّت در طول تاریخ اظهار داشت: ابعاد فعالیت‌ها و خدمات روحانیت در طول تاریخ به قدری وسیع و گسترده است که قابل احصاء و شمارش نیست.

وی پاسداری از فرهنگ اهل بیت‌(ع) و نگهداری احادیث و روایات آنان از طریق تألیف مجامع حدیثی، تفسیر آیات قرآن بر پیروان اهل بیت‌(ع) با بهره گیری از روایات آنان، تبلیغ معارف دینی و ترویج فرهنگ اهل بیت‌(ع) در اقصی مناطق شیعه نشین در جهان، راه اندازی حوزه های علمیه برای تربیت مجتهد و مبلّغ دینی و همچنین زنده نگهداشتن یاد، خاطره و مصائب اهل بیت‌(ع) به ویژه حماسه عاشورای اباعبدالله الحسین‌(ع) نمونه‌هایی از فعالیت‌ها و خدمات روحانیت شیعه به شمار می‌روند.

رییس حوزه های علمیه خوی در ادامه صدور فتوا برای پاسخگویی به نیازهای فقهی روزمره مردم در عصر غیبت، مبارزه جدّی با جریان های منحرف اعتقادی و کلامی از طریق سخنرانی، مناظره و تألیف کتاب، حمایت از شیعیان اهل بیت‌(ع) در برابر متجاوزان و ستمگران حکومتی، راه اندازی قیام ها و جنبش های مردمی در مقابل حکومت های استبدادی و حامیان استعمارگر آنان، حمایت از حکومت های شیعی در ایران، عراق و شمال آفریقا از جمله حکومت های علویان طبرستان، حمدانیان، آل بویه، سربداران، صفویان، آل کیا در گیلان، ادریسیان در شمال آفریقا و همچنین رهبری نهضت ها و انقلاب های تنباکو، مشروطه، نهضت جنگل، نهضت ملّی نفت، قیام 15 خرداد، انقلاب اسلامی ایران بخش دیگری از فعالیت ها و خدمات روحانیت شیعه است که در تاریخ تشیع ثبت شده و برای احدی پوشیده نیست.

وی دفاع از مرجعیّت و تبیین مواضع رهبری نظام را مهم‌ترین رسالت روحانیت در طول تاریخ عنوان و اظهار کرد: تحمل فشارها و ستم های طاقت فرسا از سوی رژیم طاغوت در راه تبلیغ معارف دینی، آماده سازی مردم برای انقلاب اسلامی در طول 14 سال پس از تبعید امام (ره) به نجف، تبلیغ و دفاع از مرجعیّت رهبر کبیر انقلاب اسلامی، پذیرش مسئولیت های سنگین قضایی، اجرایی، امنیتی، انتظامی، سیاسی و عقیدتی در نظام جمهوری اسلامی برای جلوگیری از انحرافات، موضع گیری در مقابل برخی ضعف های دولت های نظام جمهوری اسلامی در عین حمایت عملی از آنان و همچنین تبیین مواضع رهبری نظام با استفاده از امکانات مختلف نمونه های بارزی از خدمات روحانیت قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به شمار می رود.

امام جمعه خوی در بخش پایانی سخنان خود حاکمان مستبد و ستمگر در تمامی دوره‌ها را از مخالفان سرسخت روحانیت در طول تاریخ عنوان کرد و گفت: اربابان و ثروتمندان پول پرست، پیروان و عمّال حکام جور در هر زمان، جاسوسان کشورهای استعماگر، افراد عیّاش، مشروب خوار و فاسد، روشنفکران وابسته به شرق و غرب و همچنین عده ای متدین ساده لوح و اغفال شده از جمله گروه هایی بودند که در طول تاریخ مدام در برابر روحانیت قرار داشته و علیه آنان تبلیغات و سم پاشی می کردند و متأسفانه اکنون به صورت گسترده و با شیوه های مختلف این تبلیغات مسموم ادامه دارد./938/ت301/س
ارسال نظرات