نگاه ما به مهدویت باید یک نگاه عقلانی و صحیح باشد
حجت الاسلام امیر جوان آراسته، استاد حوزه علمیه در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری رسا گفت: مقوله انتظار از جهات مختلف فردی و اجتماعی قابل بررسی است. از جهت فردی میتوان به ویژگیهای منتظر واقعی اشاره کرد و اینکه منتظر باید چه خصوصیاتی را در خود تقویت کند تا یک منتظر واقعی باشد. از جنبه اجتماعی نیز میتوان ویژگیهایی که برای منتظران ذکر شده را نام برد.
وی در ادامه اظهار داشت: عبادت و امامت از دلایل تاکید مکتب تشیع بر انتظار است چون مفهوم انتظار طبق روایات وارده از افضل اعمال شمرده می شود و امامت که از اصول اعتقادی اولیه مکتب تشیع شمرده می شود ادامه دهنده نبوت است.
استاد حوزه علمیه قم با اشاره به شرایط جامعه پیش از ظهور گفت: هنگامی که امام زمان (عج) ظهور میکند ظلم و جور فراگیر شده و به تعبیری بی عدالتی به درجه اوج خود رسیده لکن در کنار این ستم ها عده ای دنبال مصلح هستند و زمینه ساز ظهور حضرت میشوند.
وی در بیان ویژگی یاران امام گفت: یاران آن حضرت از اقلیتهای دنیا هستند، کسانیاند که واقعا دنبال عدالت و پذیرای دین واقعی الله هستند، آن دینی که بدور از هرگونه بدعت و خرافات و از آلودگی حاشیهها در امان باشد.
حجت الاسلام جوان آراسته در پاسخ به شبهای مبنی بر این که امام زمان (عج) بعد از ظهور آیین جدیدی میآورد تصریح کرد: دین دیگری وجود ندارد بلکه ایشان همان اسلام را عرضه میکند اما اسلام واقعی و عاری از هرگونه پیرایه و شائبه ناروایی به دین بسته شده است.
وی در ادامه گفت: ما باید پذیرای این دین خالص و ناب باشیم و در مرحله عمل در جا نزنیم و باید در جامعه روشنگری کنیم که هدف از ظهور منجی چیست و چه انتظاراتی از منتظرین واقعی دارد و چه چیزهای را در جامعه محقق میکند.
استاد حوزه علمیه قم در پایان پهترین نوع تبلیغ را معرفی صحیح موضوع مهدویت بیان کرد و اظهار داشت: باید شخصیت امام زمان (عج) را آنگونه که هست معرفی کنیم نه با ذهنیت احساسی و عاطفی بلکه بصورت عقلانی و آنچه که مکتب تشیع آن را میپسندد./929/ت303/ع