۲۰ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۶:۰۰
کد خبر: ۱۱۰۵۹۹
آیت‌الله سبحانی:

دزدان عقاید در شهر بدون عالم جوانان را فریب می دهند

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت‌الله سبحانی گفت: در هر شهری که نور قرآن بتابد و عالمی به شرح آیات آن برای مردم بپردازد، افراد جاهل و ملحد نمی‌توانند بندگان را به غیر خدا دعوت کنند.
درس تفسير قرآن کريم توسط آيت الله سبحاني در مدرسه حجتيه قم درس تفسير قرآن کريم توسط آيت الله سبحاني در مدرسه حجتيه قم


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت‌الله‌ جعفر سبحانی از مراجع تقلید در دهمین روز از ماه مبارک رمضان و در جلسه تفسیر قرآن کریم که پس از نماز ظهر و عصر در جمع طلاب غیر ایرانی مجتمع آموزش عالی فقه قم برگزار شد، به بررسی مراحل شناخت انبیای الهی پرداخت.
 
وی از داشتن معجزاتی که بتواند ارتباط نبی را با جهان غیب ثابت کند، وجود شواهدی که دلالت بر راستگویی او دارد و شهادت نبی سابق بر نبوت نبی پسین به عنوان سه راه اصلی برای شناسایی انبیای الهی نام برد.

این مرجع تقلید با بیان این‌که محققان از راه دوم یعنی جمع‌آوری شواهدی که دلالت بر راستگو بودن پیامبر اکرم‌(ص) دارد، غفلت کرده‌اند، گفت: بزرگ‌ترین قرائن راستگو بودن پیامبر اکرم‌(ص)، وجود امام علی‌(ع) است که شصت و سه سال با پاکی بین مردم زندگی کرد.
 
وی در ادامه سخنان خود و در تفسیر آیه هفتم سوره مبارکه صف «وَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّنْ افْتَرَى عَلَى اللَّهِ الْکَذِبَ وَهُوَ یُدْعَى إِلَى الْإِسْلَامِ وَاللَّهُ لَا یَهْدِی الْقَوْمَ الظَّالِمِینَ»، گفت: ستم‌کارترین افراد، کسی است که او را به اسلام دعوت می‌کنند، اما به خدا دروغ می‌بندد و انبیای الهی را متهم به سحر می‌کند.
 
حضرت آیت‌الله سبحانی همچنین در تفسیر آیه هشتم سوره صف «یُرِیدُونَ لِیُطْفِئُوا نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَاللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَلَوْ کَرِهَ الْکَافِرُونَ » با بیان این‌که قرآن می‌فرماید کسانی که نبوت پیامبر اکرم‌(ص) را رد می‌کنند، در تلاش برای خاموش کردن نور خدا هستند، به تبیین تفاوت این آیه با آیه 27 سوره توبه پرداخت.

وی تفاوت این دو آیه را در نوع اراده مشرکان بر خاموش کردن نور خداوند متعال ارزیابی کرد و افزود: در آیه هفت سوره صف، اراده مشرکان بر خاموش کردن نور خدا تعلق گرفته است، اما در آیه 27 سوره توبه اراده مشرکان بر مقدمه تعلق گرفته که نتیجه این مقدمه خاموش کردن نور خدا می‌شود.

حضرت آیت‌الله سبحانی با بیان این‌که قرآن پیامبر اکرم‌(ص) را نور خوانده است، خاطرنشان کرد: مشرکان بی‌خرد به جنگ قرآن و پیامبر اکرم‌(ص) آمده‌اند در حالی که با نور نمی‌توان مقابله کرد.
 
وی با اشاره به وجه شباهت نور حسی و نور معنوی، با بیان این‌که انسان در سایه نور راه را از چاه تشخیص می‌دهد، ابراز داشت: انوار الهی راه سعادت و شقاوت را نشان می‌دهد و انسان در پناه قرآن و نبوت، بدبخت نمی‌شود.

این مفسر قرآن کریم تصریح کرد: در هر شهری که نور قرآن بتابد و عالمی به شرح آیات آن برای مردم بپردازد، افراد جاهل و ملحد نمی‌توانند بندگان را به غیر خدا دعوت کنند و در هر شهر بدون عالم، دزدان عقاید، جوانان را فریب می‌دهند.
 
وی با بیان این‌که اسلامیت مردم در هر کشوری که قرآن و نور خدا باشد، محفوظ است، گفت: دشمنان در کشور فاقد قرآن به جان مردم می‌افتند و عقاید آنان را فاسد می‌کنند؛ البته آنها باید بدانند که اسلام فراگیر است و هرگز نخواهند توانست این دین مقدس را از بین ببرند.
 
حضرت آیت‌الله سبحانی با بیان این‌که اسلام از قوی‌ترین منطق برخوردار است و در سراسر جهان گسترش خواهد یافت، ظهور حضرت ولی‌عصر‌(عج) را منوط به فراهم شدن زمینه قیام ملی، اسلامی و انسانی آن حضرت دانست و گفت: پیشرفت حضرت بقیةالله‌(عج) بر اساس منطق است، نه شمشیر.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با تسلیت سالروز وفات حضرت خدیجه‌(س)، گفت: این بانوی مکرم اسلام از زنان برتر جهان است که هرچه داشت در راه دین همسر خود داد و با آن همه قدرت، سه سال در شعب ابی‌طالب ماند و سختی‌های آن را تحمل کرد.

این مرجع تقلید با بیان این‌که حضرت خدیجه‌(س) ثروت، شخصیت و مقام خود را فدای دین و مذهب کرد، اظهار داشت: اسلام از میان زنان، افراد پاکدامنی را تربیت می‌کند که امروز برای جهانیان الگو هستند. /920/پ202/ج

ارسال نظرات