۰۳ شهريور ۱۳۹۰ - ۰۷:۱۳
کد خبر: ۱۱۱۴۳۷
آیت الله مصباح یزدی:

شیرینی ایمان با رضایت به تقدیر الهی بدست می آید

خبرگزاری رسا ـ رییس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) در رابطه با راه های تقویت ایمان گفت: انسان شیرینی ایمان را وقتی درک می کند که علم یقین و رضایت به تقدیرات الهی داشته باشد.
آيت الله مصباح يزدي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمد تقی مصباح یزدی شب گذشته در حسینیه امام خمینی(ره) قم در ادامه مبحث ایمان از نگاه حضرت علی علیه السلام گفت: حفظ ایمان اقتضای رفتاری خاصی را می طلبد و برای آن به دو عامل شناخت و انگیزه نیاز داریم، یقین عامل شناخت است.

وی معنای یقین را در اصطلاح محاورات عُرفی، علم قطعی و بدون شک دانست و افزود: اما یقین در فرهنگ دینی ما معنای پُربار و با ارزشی دارد و غالبا در روایات با توحید در ارتباط است. در روایت آمده است هیچ چیز کمتر از یقین تقسیم نشده است یعنی یقین خیلی کم یاب است.

استاد اخلاق حوزه ادامه داد: در روایت داریم، انسان شیرینی ایمان را وقتی درک می کند که علم یقین و رضایت به تقدیرات الهی داشته باشد.

رییس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) علم یقینی که در ایمان موثر است را با علم عادی متفاوت معرفی کرد و اظهار داشت: علم یقینی با اراده و عمل مطابقت دارد ولی علوم دیگر حتی گاهی با انکار همراه می شود مانند علمی که فرعون به وجود خدا و حقیقت هستی داشت ولی در عملش منشاء اثر نبود و انکار می کرد.

عضو مجلس خبرگان علمی که منشاء اثر باشد را مفید یقین دانست و تصریح کرد: بیشتر مواقع ما علم داریم ولی منشاء اثر نیست اما وقتی نمونه ای از آن را در واقعیت می بینیم اثر خاصی دارد. مانند اینکه ما می دانیم ائمه اطهار می توانند به اذن خدا کرامت و معجزه از خود نشان دهند ولی اگر معجزه ایشان را به چشم ببینیم اثرش از هر برهان و استدلالی بیشتر است.

آیت الله مصباح یزدی علمی که در اثر تماس با واقعیت دریافت شود را یقین دانست و گفت: چنین یقینی موجب تقویت ایمان می شود و از دو راه به دست می آید، یکی اینکه خودمان تجربه کنیم که این خیلی محدود است و راه دیگر این است که از تجربه دیگران استفاده کنیم و به این یقین دست یابیم و این علم به مراتب از کلیات عقلی و استدلالات تاثیرش بیشتر است.

وی حکمت وجود داستانهای مختلف با جزئیاتش را در قرآن، تاثیر گذاری آنها نسبت به ادله عقلی و مسائل کلی عنوان کرد و بیان داشت: وقتی می توانیم از یک داستان استفاده معنوی کنیم و درس بگیریم که درست آن را تحلیل کنیم این تحلیل باید براساس اصول و ضوابطی باشد.

استاد حوزه و دانشگاه عبرت گیری از داستان را بعد از تحلیل صحیح مهم خواند و گفت: برای توسعه دادن این عبرت اندوزی می توان از تاریخ پیشینیان استفاده کرد و اگر بتوانیم چنین کنیم بنا به توصیه امام علی علیه السلام به فرزندش امام حسن علیه السلام، گویی عمر چندین هزار ساله خواهیم داشت.

رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) بر اساس روایت امام علی علیه السلام یقین را به چهار شعبه تقسیم بندی کرد و گفت: شخص زیرک با نگاه عمیق خود به حوادث پیرامون، بصیرت کسب می کند و اگر با تفسیری ناشی از حکمت، اوضاع را تحلیل کند و از آن پند عبرت آموز بگیرد و تجربیات پیشینیان را به کار گیرد رفتاری از خود بروز می دهد که موجب تقویت و محافظت ایمانش شود./928/پ202/ج
ارسال نظرات