۰۷ شهريور ۱۳۹۰ - ۱۵:۵۷
کد خبر: ۱۱۱۷۴۳
دبیر ستاد پیشگیری و حفاظت اجتماعی دادگستری خراسان:

معرفت و بصیرت مهم‌ترین راهبرد مقابله با تهاجم فرهنگی است

خبرگزاری رسا ـ دبیر ستاد پیشگیری و حفاظت اجتماعی دادگستری خراسان رضوی، معرفت و بصیرت را مهمترین راهبرد مقابله با تهاجم فرهنگی دانست و گفت: اگر این معرفت و شناخت در بستر جامعه با کارکردهای خودش توسط نهادهای متولی با توجه به رده های سنی ارائه شود قطعا شاهد کاهش اسیب ها در عرصه های مختلف خواهیم بود.
بصيرت/1
عندلیب، معاون دادستان عمومی انقلاب مشهد، در حاشیه ششمین نمایشگاه قرآن و عترت خراسان رضوی، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد با اشاره به کاهش آمار جرم در ماه رمضان گفت: در این ماه مبارک به برکت قرآن کریم، شاهد کاهش 20 تا 30 درصدی جرایم خشن و مخل امنیت هستیم.

توجه به قرآن از عوامل کاهش جرم در ماه رمضان

وی در مورد نحوه این اثرگذاری افزود: در طول سال مسائل دینی و معنوی را داریم اما در ماه رمضان که ماه نزول قرآن است بیشتر به این کتاب الهی پرداخته می شود و جلسات و محافل قرآنی توجه مردم را بیش از پیش به معارف آن جلب می کند.

عندلیب در خصوص نقش مراکز دینی در کاهش آمار جرم در جامعه اظهار داشت: نزول کتب آسمانی و ارسال انبیا همه به خاطر ارشاد انسان ها و دور کردن آنان از جرم وجنایات از طریق آشنایی با ارزش های انسانی بوده است و از انجا که کار مراکز دینی و حوزه های علمیه نیز، تبلیغ دین و ترویج فرهنگ قرآنی و تمام پیامشان اصلاح طلبی، اسلام خواهی و زدودن جرم و کاهش جرایم است، این نهادها همکاری تنگانگی با مجریان و مراکز دست اندکار در کاهش جرم دارند.

ارائه راهکارهای پیشگیری از وقوع جرم در نمایشگاه قرآن خراسان

معاون دادستان عمومی انقلاب مشهد ادامه داد: معاونت پیشگیری از وقوع جرم در دادگستری خراسان رضوی در غرفه خود در این نمایشگاه از طریق معرفی راه های پیشگیری از وقوع جرم همچون آشنایی با عرفان های نوظهور یا مدعیان دروغین مهدویت، به صورت تصویری و ارائه مفاهیم و دستورات اخلاقی قران کریم فعالیت دارد.

معرفت وبصیرت، مهمترین راهبرد مقابله با تهاجم فرهنگی

حجت الاسلام دخانی، مدرس حوزه و دانشگاه و دبیر ستاد پیشگیری و حفاظت اجتماعی دادگستری خراسان نیز در گفت و گویی ابراز داشت: به فرموده رهبر معظم انقلاب معرفت وبصیرت، مهمترین راهبرد مقابله با تهاجم فرهنگی به اصول و مبانی شریعت اسلام است. چرا که اگر این معرفت و شناخت در بستر جامعه با کارکردهای خودش توسط نهادهای متولی با توجه به رده های سنی ارائه شود قطعا شاهد کاهش اسیب ها در عرصه های مختلف خواهیم بود.

ویژگی های خاص رمضان و حضور جدی تر نهادهای فرهنگی از عوامل کاهش جرم در این ماه

وی گفت: ماه رمضان یک ماه ویژه با ویژگی‌های خاص خود است و خصوصیت ذاتی این ماه است که آنقدر رحمت خداوند شامل حال بندگان می شود که فضای جرم و جنایت به حداقل می‌رسد. همچنین در این ماه رسانه‌ها و نهادهای متولی در این عرصه بیشتر فعال می شوند به  گونه‌‌ای که روح حاکم بر فضای رمضان در رسانه متفاوت است حال اگر این رسانه که در طول سال مدام در منازل وجود دارد این معرفت را منتقل کند کاهش جرم را در طول سال نیز خواهیم داشت.

دبیر ستاد پیشگیری و حفاظت اجتماعی دادگستری خراسان تصریح کرد: کار این ستاد ارائه راهکارهای پیشگیری است چه در سطح آموزش و چه در حوزه آسیب‌های جدی در جامعه که امیدواریم با درایت مسؤولان، این روند سرعت بیشتری یافته و همه دستگاه ها به وظایف قانونی خود عمل کنند.

دستگاه های متولی با مدیریت واحد و به صورت تخصصی در این عرصه حضور یابند

حجت الاسلام دخانی با اشاره به راهبردهای حضور جدی تر نهادهای فرهنگی در پیشگیری از جرم افزود: رهبر معظم انقلاب فرمودند در حوزه فرهنگ باید از یک مهندسی فرهنگی برخوردار باشیم چرا که انجام کارهای موازی قطعا آسیب رسان خواهد بود. امیدواریم در شورای عالی فرهنگی انقلاب مهندسی فرهنگی هرچه سریع تر پیگیری شود تا دستگاه ها با یک مدیریت واحد در این عرصه حضور یایند و با کاهش موازی کاری ها به اهداف نزدیک تر شویم.

این مدرس حوزه و دانشگاه بر ضرورت پیگیری راهکارهای پیشگیری از جرم از سوی نهادهای متولی به صورت تخصصی و کارشناسی تأکید کرد و گفت: موضوعاتی چون مهدویت، مشاوره خانواده و.... اگر به صورت تخصصی دنبال شود و افراد کارشناس در این عرصه ها وظایف مشخصی داشته باشند می تواند ثمرات چشمگیری داشته باشد.

وی با اشاره به معرفی فرق و عرفان‌های نوظهور در غرفه این ستاد در نمایشگاه قرآن، ادامه داد: این غرفه از پربیننده ترین غرفه های نمایشگاه است./930/ت302/س
ارسال نظرات