۲۸ آبان ۱۳۹۰ - ۱۱:۴۱
کد خبر: ۱۱۷۱۰۲
آیت الله میلانی:

داشتن محبت امیر مؤمنان در کنار پذیرفتن ولایت معنا پیدا می‌کند

خبرگزاری رسا ـ آیت الله میلانی گفت: از دیدگاه شیعه، حب حضرت علی(ع) از علایم ایمان و بغض ایشان علامت نفاق است اما باید توجه داشت حضرت رسول(ص) هم بر حب امیر مؤمنان(ع) تأکید کردند و هم بر ولایت ایشان نه فقط امر و تأکید بلکه وصیت کرده‌اند.
آيت الله سيد علي حسيني ميلاني
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله سیدعلی اصغر حسینی میلانی از استادان حوزه علمیه قم ومدیر بنیاد فرهنگی امامت، شب گذشته در آخرین نشست چهارمین اجلاس علمی غدیر در هتل الغدیر مشهد با اشاره به مظلومیت خطبه غدیر گفت: حدیث غدیر نه از لحاظ سند و نه به لحاظ متن و وجود معارض نمی تواند مورد مناقشه قرار گیرد، از این رو تمام کوشش مخالفان حدیث غدیر از جهت چهارم آن یعنی خدشه دار کردن دلالت واژه «مولی» بر امر امامت و ولایت است.

وی ادامه داد: از روز اول، مخالفان تلاش کرده اند این کلمه را بر دوستی و محبت حمل کنند. از دیدگاه شیعه، اینکه پیامبر اکرم(ص)، حب حضرت علی(ع) را واجب دانسته محل بحث ومناقشه نیست چرا که حب ایشان از علایم ایمان است و بغض ایشان علامت نفاق اما باید توجه داشت حضرت رسول(ص) هم بر حب امیرالمومنین(ع) تأکید کردند و هم بر ولایت ایشان نه فقط امر و تأکید بلکه وصیت کرده اند.

آیت الله میلانی اظهار داشت: وجود محبت، لازمه ولایت و اطاعت حضرت علی(ع) است لذا وقتی حضرت در جنگ صفین، طلحه را احضار کرد او را به حدیث غدیر تذکر داد. همچنین برخی دشمنان به سبب حدیث غدیر دست از دشمنی خود برداشتند.

این استاد حوزه علمیه تأکید کرد: مفاد حدیث غدیر، ولایت است نه محبت و صحابه رسول اکرم(ص)، همین معنا را در روز غدیر از این کلام فهمیده اند و در دلالت حدیث غدیر بر ولایت حضرت علی(ع) جای هیچ شک و تردید نیست.

وی افزود: از شواهد این معنا آن است که برخی از بزرگان صحابه آرزو می کردند کاش «من کنت مولاه فهذا علی مولاه» در رثای آنان وارد شده بود؛ از جمله سعدبن ابی وقاص می گوید اگر یکی از این ها که پیامبر(ص) برای حضرت علی(ع) گفت، برای من بود، از دنیا و مافیها برایم بهتر بود. این نشان می دهد که نکته وجایگاه مهمی در حدیث غدیر برای حضرت علی(ع) بیان شده که دیگران آروزی آن را دارند.

مدیر بنیاد فرهنگی امامت گقت: از دیگر شواهد، تهنیت گفتن بزرگان صحابه به حضرت علی(ع) است که نشان می دهد حدیث غدیر بر معنای بزرگی دلالت دارد که شایسته تبریک و تهنیت است. البته این صحابه بعدها که قول و فعلشان در خصوص بیعت غدیر با هم منافات پیدا کرد، تصمیم گرفتند کل واقعه را منکر شوند.

آیت الله میلانی ادامه داد: همچنین مراد از فردی که در عبارت «احب الخلق الی الله و الی رسوله....» ذکر شده ، کسی است که از نظر صفات و کمالات و آنچه در امام وخلیفه رسول لازم است، افضل الخلایق باشد که ناگفته پیداست که مصداق آن کسی جز حضرت علی(ع) نیست.

وی گفت: از دیگر شواهد معنای ولایت، شعر حسان بن ثابت است که ده بیت شعر دارد و باید در حفظ و انتقال آن کوشید.

این مرجع تقلید شیعه تصریح کرد: کتمان جمع بزرگی از صحابه نسبت به غدیر از دیگر شواهد است؛ مشاهیر آنان همچون انس بن مالک، حدیث غدیر را کتمان می کنند در حالی که اگر «مولی» صرفا به معنای محبت و دوستی باشد کتمان لزومی ندارد. همچنین در برهه‌ای از زمان شاهد سب حضرت علی(ع) در منابر هستیم که این امر در صورتی که صرفا معنای محبت مدنظر باشد، کار بیهوده‌ای است.

وی، قائل شدن به معنای حُب برای کلمه مولی را کتمان واقعیت دانست و افزود: این‌که روز غدیر عبادات خاص خود را دارد نیز نشان دهنده شأنیت و جایگاه ویژه این روز است.

آیت الله میلانی در پاسخ این سوال که آیا پیامبر(ص) در غدیر به جز عبارت «من کنت مولاه فهذا علی مولاه»، تعابیر دیگری نیز در خصوص حضرت علی(ع) داشته اند، گفت: جمعی از محدثین به سندهای صحیح، حدیث ثقلین را نیز در روز غدیر از قول پیامبر اسلام(ص)روایت کرده و گفته اند پیامبر(ص) از مردم به اصول دین اقرار گرفت به جز امامت که در همان روز ابلاغ شد و ایشان به مردم تذکر داد که در قیامت از امامت ائمه مورد سوال قرار می گیرند.

وی با اشاره به اهمیت تعبیر «حوض کوثر» در احادیث غدیر وثقلین ابراز داشت: در منابع فریقین و صحیح بخاری آمده است که اصحاب پیامبر(ص) بر آن حضرت در کنار حوض کوثر وارد می شوند و پیامبر(ص) از آن ها روی می گرداند و تنها جمع اندکی از صحابه که اهل یقین هستند از حوض کوثر پذیرایی می شوند؛ از این رو کوثر و غدیر در قیامت ارتباط وجود دارد.

این استاد حوزه علمیه خاطرنشان کرد: پیامبر(ص) دو حدیث دیگر نیز در خصوص امیرالمومنین(ع) فرمودند و اینطور نبوده که برای اثبات ولایت حضرت علی(ع) تنها روایت «من کنت مولاه...» بسنده کنند؛ یکی از ان ها،« علی من بمنزلة هارون من موسی» است. منزلت هارون به موسی این بوده که وزیر و شریک و خلیفه موسی(ع) در رسالت بوده است پس این جایگاه ها برای حضرت علی(ع) نیز ثابت می شود.

آیت الله میلانی گفت: برخی اشکال می کنند که چرا حضرت علی(ع) در کوفه پس از 25 سال به حدیث غدیر احتجاج کرده و در همان روزهای نخست این کار را نکردند؟ علت این اقدام حضرت این بود که عده کثیری از صحابه رسول اکرم(ص) در مسجدالنبی(ص) بر ابوبکر احتجاج داشتند که شش نفر از انصار و شش تن از مهاجرین بودند.

وی در پایان، اشاره به حدیث غدیر در خطبه فدکیه حضرت زهرا(س) و نیز خطبه های حضرت معصومه(س) را نشانه نقش زنان در حفظ حدیث غدیر دانست.

گفتنی است، چهارمین اجلاس علمی بزرگداشت غدیر با حضور اندیشمندان داخلی و خارجی و به همت مجمع علمی ـ فرهنگی غدیر از 22 تا 26 آبان‌ماه در محل تالار ولایت هتل الغدیر مشهد برگزار شد./930/پ202/س
ارسال نظرات