۰۳ آذر ۱۳۹۰ - ۱۴:۴۷
کد خبر: ۱۱۷۵۰۲

پیامدهای سیاسی مساله زمان در فلسفه متعالیه بررسی شد

خبرگزاری رسا ـ به همت پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی، نشست «نتایج و پیامدهای سیاسی مساله زمان در فلسفه متعالیه» برگزار شد
همايش


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست «نتایج و پیامدهای سیاسی مساله زمان در فلسفه متعالیه» از سلسله نشست‌های حکمت سیاسی متعالیه به همت گروه فلسفه سیاسی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی صبح امروز در قم برگزار شد.

حجت‌الاسلام مهدی منفرد در این نشست علمی بیان داشت: اگر انسان بخواهد سعادتمند شود باید تحت نظم و انضباط قرار گیرد و این مهم در قالب سیاست حکومت ممکن است.

وی بیان داشت: انسان دارای تغییر و تبدل است و وجودی متغیر و نو شونده و همراه با کنش زمانی و مکانی است، بعد زمانی، بعد امتداد نو شوندگی در انسان است که یا به رشد یا به سمت انحطاط می‌رود.

این محقق علوم عقلی با بیان اینکه هر انسانی در وجود خودش متغیر است و تجدد در وجودش است و اگر این سیاست از روی قانون و سیاست باشد رشد می کند.

این استاد علوم عقلی بیان داشت: تغییر و نو شوندگی ذاتی وجود انسان است ولی جهت تغییر از روی حکومت معین و مشخص می شود و شکل می گیرد.

وی با اشاره به اینکه زمان یک امر اعتباری است و از اعتبارات عقلی محسوب می شود، گفت: اعتباریات علامه طباطبایی در ذیل اعتباریات ملاصدار جای دارد با این تفاوت که اعتباریات ملاصدرا منشا انتزاع دارد اما اعتباریاتی که علامه مطرح می کند منشا انتزاع ندارد.

این محقق علوم اسلامی با اشاره به این که نظریه اعتباریات علامه طباطبایی یک نظریه جدید است که خوانش‌ها و تفاسیر گوناگونی از آن ارائه شده است، بیان داشت:من در بیان نظر خود به دنبال اثبات ضرورت رسیدن انسان به سعادت از بحث زمان نبوده‌ام و در صدد چنین جمع بندی و نتیجه گیری هم نیستم.

این پژوهشگر علوم اسلامی گفت: حرکت، ذاتی انسان است اما انسان دارای صعود و‌ نزول است و این مسیر باز است که انسان چگونه عمل کند و به همین دلیل ممکن است یک انسان در آنی به مقام پائین برود و در آن دیگر با عمل مثبت خود را بالا بکشد که دعای خدایا ما را لحظه ای به خود وانگذار اشارت به این معنا دارد.

این جلسه علمی که مساله ای فلسفی را با نگاه به تاثیرش در عالم سیاست دنبال می کرد، در ادامه با نقد ها و اشکالات اساتید و اعضای هیئت علمی گروه فلسفه و سیاست پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ادامه پیدا کرد. /909/پ202/ع

ارسال نظرات