۲۶ دی ۱۳۹۰ - ۱۷:۵۹
کد خبر: ۱۲۱۲۶۲
در بیانیه ای؛

شیعیان عربستان جهانیان را به ایستادگی در برابر جنایت های آل سعود فراخواندند

خبرگزاری رسا ـ صدها تن از شهروندان شیعه قطیف عربستان، جهانیان را به ایستادگی در برابر جنایت های آل سعود فراخواندند.
اعتراضات شيعيان عربستان
به گزارش خبرگزاری رسا، 760 تن از شخصیت های مختلف قطیف عربستان در بیانیه ای از اتهام زنی مقامات آل سعود به شهروندان شیعه این کشور به شدت انتقاد کردند.

در این بیانیه آمده است: در حالی که انتظار می فت وزارت کشور از اشتباهات گذشته درس عبرت گرفته و به جنایت های صورت گرفته از سوی نیروهای خود در کشتار مردم، آزار و اذیت شهروندان، از بین بردن املاک عمومی و خصوصی و هتک حرمت منازل اعتراف کند، اما متاسفانه شاهد آن بودیم که این وزارتخانه با انتشار بیانیه ای سراسر کذب و افترا و به دور از واقعیت اعلام کرد که 23 تن از جوانان شیعه به اتهام های مختلف تحت تعقیب قرار دارند.

شیعیان عربستان افزودند: این اتهامات باطل در حالی صادر می شود که این جوانان گناهی جز مطالبه حقوق مشروع خود و سایر هموطنان نداشته و می خواهند آزادی، عدالت، مساوات، آزادی زندانیان سیاسی، مبارزه با فساد، پایان دادن به اتلاف ثروت های ملی و سایر مطالبات ملی در کشور برقرار شود. این اتهامات، ظلم و حقیقت پوشی وزارت کشور علیه شهروندان بی گناه مسالمت آمیز به شمار می آید و می خواهند با این اتهامات به جنبش جوانان عدالت طلب که برگرفته از بهار عربی و به دور از تاثیرات خارجی است، پایان دهند.

شهروندان قطیف با اشاره به پافشاری آل سعود به استفاده از راه حل های امنیتی تصریح کردند: این بیانیه نشان داد که حکومت در استفاده از گزینه های امنیتی برای سرپوش گذاشتن بر معضلات سیاسی داخلی و خودداری از اجرای اصلاحات و تغییر و تحقق مطالب مشروع ملت ثابت قدم است و به ما خاطر نشان می سازد که منتظر اجرای عدالت علیه جوانان تحت تعقیب نباشیم.

در ادامه این بیانیه تاکید شده است: اطمینان کامل داریم که افراد تحت تعقیب به شیوه های مختلف و با اکراه مجبور به پذیرش اتهامات علیه خود خواهند شد تا دستگاه های امنیتی از جنایت هایی که علیه شهروندان شیعه در عوامیه و قطیف مرتکب شده اند، تبرئه شوند. مطمئنا این افراد در دادگاه علنی شفاف و عادل نیز محاکمه نخواهند شد و هیچ وکیلی برای دفاع از آنان انتخاب نمی شود.

شخصیت های مختلف شیعه عربستان از معیارهای دوگانه دولت آل سعود به شدت انتقاد کردند و خاطر نشان ساختند: دولت عربستان در حالی از حق اعتراض و راهپیمایی شهروندان در کشوری مثل سوریه حمایت می کنند که از اعتراضات صورت گرفته در بحرین و یمن و مصر به شدت انتقاد کرده و اعتراضات شهروندان در ریاض، بریده، جده و قطیف را جرم و گناه تلقی می کند. مشخص نیست آیا راهپیمایی امری پسندیده و سنت است یا به عنوان بدعت، تروریسم و خروج از ملت تلقی می شود؟

معترضان سعودی اتهامات علیه این جوانان را رد کرده و اظهار داشتند: همبستگی خود را با این افراد بی گناه بر اساس مبانی حمایت از حق و مظلوم که در دین مبین اسلام بر آن تاکید شده است، اعلام می داریم و از دولت می خواهیم تا با تشکیل کمیته ای حقیقت یاب، اتهامات منتسب به این افراد بویژه اتهام اجرای برنامه های بیگانگان و همچنین جنایت هایی که نیروهای امنیتی علیه شهروندان مرتکب شده اند را مورد بررسی قرار داده ، عوامل شهادت جوانان قطیف را در دادگاه محاکمه کند و ضمانت های لازم مبنی بر عالت و شفافیت دادگاه های این 23 متهم را ارائه دهد.

شیعیان قطیف ادامه دادند: از سازمان های حقوق بشر جهان می خواهم تا به یاری این 23 متهم بی گناه بشتابند و اجازه ندهند تا دستگاه های امنیتی به دور از نظارت سازمان های حقوقی بین المللی به محاکمه این افراد بپردازند و از آزادی همه زندانیان سیاسی اعم از شیعه و سنی در عربستان حمایت کنند.

در بخش پایانی این بیانیه آمده است: در پایان این بیانیه بر لزوم پایان دادن مقامات به سیاست قلع و قمع و ایجاد رعب و دشمنی با اهالی قطیف با سلاح فتنه های طایفه ای و تشکیک در وفاداری شیعیان به کشور و وابسته خواندن آنان به بیگانگان تاکید می کنیم و از رسانه های می خواهیم که به حملات خود علیه شهروندان شیعه پایان دهند.

گفتنی است بر اساس بیانیه ای که وزارت کشور آل سعود در روزهای گذشته منتشر کرد 23 جوان انقلابی شیعه قطیف به دلیل حضور در راهپیمایی مسالمت آمیز تحت تعقیب قرار گرفتند.

سخنگوی رسمی وزارت کشور عربستان در کنفرانس مطبوعاتی که به همین دلیل برگزار شد، تجمعات آشوبگرانه، مختل سازی حرکت خودروها و اشخاص، تخریب اموال عمومی و خصوصی و به همراه داشتن سلاح غیر مجاز را از اتهامات این افراد عنوان کرد./980/ب901/گ
ارسال نظرات