۰۷ فروردين ۱۳۹۱ - ۱۲:۱۸
کد خبر: ۱۲۵۶۸۷
آیت الله خاتمی:

شعار «تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی» با پشتیبانی از حریم کارگران تحقق می یابد

خبرگزاری رسا ـ آیت الله خاتمی اظهار داشت: هر صنعتگری اگر بخواهد کار صنعتش رونق پیدا کند به سه خصلت استفاده از فن آوری نوین و کامل، وجدان کاری، حفظ حریم برای کارگر را داشته باشد.
آيت الله سيد احمد خاتمي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله سید احمد خاتمی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، در همایش تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی که عصر روز گذشته در تالار بنیاد پژوهش های آستان قدس رضوی برگزار شد، گفت: در روایتی از امام صادق(ع) در جلد 17 کتاب بحار الانوار آمده است «هر صنعتگری اگر بخواهد کار صنعتش رونق پیدا کند به سه خصلت نیازمند است، آن سه خصلت عبارتند از فن آوری آن کار را در حد کمال باید داشته باشد، وجدان کاری، برای کارگر حریم قائل باشد» این سه خصلت در تولید کشور روکنی اساسی است.

وی خاطرنشان کرد: از مشکلاتی که در کشور شنیده می شود ورشکستگی برخی از کارخانه ها است و این ورشکستگی ها علل فراوانی دارد؛ اما یک علت آن این است که صاحبان این کارخانه ها نتوانسته اند در عرصه فن آوری با فن آوری های جدید حاصل شده، رقابت کنند و این نیاز به برنامه ریزی مدیریت در کشور دارد، از این رو وزارتخانه صنعت معدن و تجارت باید فن آوری های جدید را در اختیار صنعتگران قرار دهند.

آیت الله خاتمی با بیان این که ما در عرصه فناوری محدودیتی نداریم و فناوری جدید در هر نقطه از عالم که باشد ما آماده دریافت آن هستیم، ولو از اهل نفاق باشد و با یادآوری این که تولید ملی نیاز به دانش فنی و دانش افزایی مدام دارد، ابراز داشت: باید کالاهایی که تولید و عرضه می شود با دوام و با قیمت ارزان باشد، اگر در این عرصه تلاشی صورت نگیرد این نامگذاری در حد شعار باقی خواهد ماند. کالا باید مرغوب باشد تا بتواند با قیمت های خارجی مقابله و رقابت کند؛ در عرصه تولید ملی هم باید وضعیتی پیش بیاید تا کسی به سمت کالای خارجی حرکتی صورت نگیرد.

وی با اشاره به این که رهبر انقلاب در آغاز سال فرمودند«سهم سرمایه داران و کارگران تقویت چرخه تولید و مرغوب بودن کالا است» و نیز تأکید کردند «بایستی با ایجاد اتقان همکاری کرده و محصول داخلی را مرغوب، با کیفیت و با دوام تولید کرد و تا حد امکان باید قیمت تمام شده ارزان باشد»، اظهار داشت: مسلمان باید کاری که انجام می دهد، را بسیار دقیق انجام دهد. راز این که برخی از کالاهای خارجی مورد استقبال مردم است این است که آن صنعتگر از ابتدا تا انتهای تولید کالایش استاندارد است.

امام جمعه موقت تهران با اشاره به برخی از نکات که در کتاب شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید ذکر شده است، بیان کرد: در این کتاب آمده است «تلاش نکن کار را زود تمامش کنی، تلاش کن کار را صحیح(خوب) انجام دهی، مردم نمی پرسند چند روزه از کار فارغ شد، بلکه می پرسند این جنس مرغوب است یا خیر»، بنابراین باید تلاش شود که کالا از هر جهت استاندارد باشد و در این جهت نظام باید بسیار سرمایه گذاری کند.

وی تأکید کرد: تولید کنندگان باید حق کارگر را بدهند تا کارگر با نشاط و با علاقه کار را پیش ببرد، و طریقه ایجاد این وضعیت بستگی به ابتکار صاحب کار دارد یک راه آن شریک کردن کارگر در سود کالا است. کارگر وقتی از کارش دلسرد شد دیگر تلاش نمی کند تا آن کالا مرغوب باشد.

آیت الله خاتمی نیز گفت: برای تحقق شعار«تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی» همه باید به وظیفه خود عمل کنند؛ دولت باید سهم خودش ار به درستی انجام دهد؛ باید سرمایه داران و کارگران وظیفه خود را انجام دهند و از همه مهم تر سهم مردم است، و رهبری بر روی سهم مردم تأکید کردند «ما باید عادت کنیم و برای خود فرهنگ کنیم که هر کالایی که مشابه داخلی آن وجود دارد و تولید داخلی متوجه به آن است آن کالا را از تولید داخلی مصرف کنیم و از مصرفت تولیدات خارجی به جد خودداری کنیم»./968/پ202/س
ارسال نظرات