۱۶ فروردين ۱۳۹۱ - ۱۲:۲۳
کد خبر: ۱۲۵۹۲۳
استاد حوزه علمیه قم:

مزیت نسبی اقتصاد کشور شناسایی و فرایند تولید مهندسی شود

خبرگزاری رسا ـ محقق حوزه علمیه قم بیان داشت: نفت و منابع خدادادی می تواند زمینه تولید را فراهم آورد و حداکثر بهره‌وری را ایجاد کند.
سال توليد ملي ، حمايت از کار و سرمايه ايراني


حجت الاسلام محمد علی شاه آبادی، استاد حوزه و دانشگاه در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا اظهار داشت: تولید ملی مجموع قدرت تولید محصولاتی است که اقتصاد یک جامعه می تواند داشته باشد. تولید بالای ملی نشان دهنده سطح اشتغال و کیفیت تولید، نشان‌دهنده سطح دانش و به سامان بودن اقتصاد کشور است و شاخص تولید ملی نشان دهنده همه این آثار مثبت است.

وی گفت: باید توجه داشته باشیم که درآمد ملی لزوما تولید ملی نیست یعنی اگر پول نفت را بخشی از تولید ملی بدانیم این نشان دهنده شاخص واقعی نیست. تولید ملی اگر بر اساس بهره‌گیری از منابع طبیعی یک کشور باشد و بیشترین نقش را دانش فنی و نیروی انسانی بازی کند مثبت است.

استاد حوزه علمیه بیان داشت: اگر امکانات طبیعی و معادن درست برنامه ریزی شود و منابع اصلی نقش کمک کننده داشته باشد این برای اقتصاد کشور مثبت است اما اگر درست برنامه ریزی نشود و تنها نفت فروخته شود مشکل زا خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه بیش از 95 درصد گوشی های همراه از نفت است، گفت: با دانش فنی می توان نفت را استخراج کنیم و صنعت موبایل داشته باشیم، به عبارت دیگر نفت امکان خوبی برای ساخت زیرساختها است.

این محقق حوزه علمیه خاطرنشان کرد: نفت و منابع خدادادی می‌تواند تولید را فراهم آورد و حداکثر بهره‌وری را ایجاد کند اما به دلیل ضعف دانشی، کشورهایی که دانش فنی لازم را ندارند، نمی توانند استفاده مطلوب از آن داشته باشند و در نتیجه اصل سرمایه را به فروش می‌رسانند.

این نویسنده کتاب‌های فقهی و اقتصادی، اذعان داشت: مهمترین نکته در افزایش تولید ملی این است که مزیت نسبی اقتصاد در کشورمان استخراج شود یعنی چه مزیتی داریم که محصولاتی را با قیمت مناسب‌تر تولید کنیم و در صحنه بین الملل حضور داشته باشیم و بر اساس مزیت ها و نقطه هدف، محصولات پایه ای و واسط را در فرایند تولید راه اندازی کنیم.

استاد جامعه المصطفی العالمیه افزود: در شناسایی مزیت اقتصادی و راه اندازی فرایند اقتصادی، گاهی از اولین گام تولید یعنی تولید مواد اولیه باید شروع کرد و گاهی چه بسا منابع تولید اولیه در دیگر کشورها به قیمت مناسب وجود داشته باشد و ما بتوانیم آن را با کار و سرمایه ایرانی، به محصول نهایی برسانیم.

این محقق حوزه علمیه قم گفت: اقتصاد کشور ایران نیاز به مطالعات پایه‌ای دارد که گاه این دست مطالعات هم انجام شده است اما چون عمر دولت ها کوتاه است و انگیزه دادن آمارهای بزرگ وجود دارد، فرصت عملیاتی شدن پیدا نمی کند.

وی بیان داشت: مهمترین مساله در اقتصاد کشور این است که این فرهنگ در کل کشور ایجاد شود و اهداف بلند مدت قربانی اهداف کوتاه مدت نشود و جامعه به این حد فرهنگی برساند تا افرادی که اهداف بلند مدت دارند را انتخاب کنند. /909/ت302/ع

ارسال نظرات