معاون آموزش حوزه علمیه خواهران خواستار شد:
آسیبشناسی و تقویت رابطه استاد و شاگرد در حوزههای علمیه
خبرگزاری رسا ـ معاون آموزش حوزه علمیه خواهران با بیان اینکه ارتباط استاد و شاگرد در سالهای اخیر کمرنگ شده است، خواستار آسیبشناسی این رابطه در حوزههای علمیه شد.
وی احترام ویژه حضرات معصومین(ع) به استاد و روایاتی که در این زمینه نقل شده است را نشان دهنده اهمیت نقش استاد عنوان و اظهار کرد: امام علی(ع) میفرمایند«هرکس یک کلمه به من آموخت من را بنده خود کرده است» و اینگونه تعابیر در معارف دینی و سیره معصومین(ع) وجود دارد.
معاون آموزش حوزه علمیه خواهران در ادامه علم، تقوا و مهارت در انتقال مفاهیم را سه وظیفه استاد در حوزههای علمیه برشمرد و افزود: کمبود در هر یک از این سه ضلع خللی در سیستم تربیتی ایجاد میکند؛ استاد با علم صرف و بدون مهارت نمیتواند علمش را منتقل کند و بدون تهذیب، در جذب مخاطب ناتوان است.
وی با بیان اینکه استاد و شاگرد در سیستم حوزه از گذشته یک رابطه مرید و مرادی داشتهاند و استاد از قداست ویژهای برخوردار بوده است، گفت: استاد حوزه افزون بر تعلیم شاگرد، وظیفه تهذیب و تربیت شاگرد را هم به دوش میکشیده، دغدغه تربیت او را داشته و دلسوز او بوده است.
حجتالاسلام حسینی ادامه داد: همواره استاد در مسائل و مشکلات شاگردان ورود پیدا کرده و وقت مناسبی را به حل این مشکلات اختصاص میداده که متأسفانه در سالهای اخیر این مسأله کمرنگ و ارتباط استاد و شاگرد ضعیف شده است، که در جای خود باید آسیبشناسی شود.
وی رابطه استادی و شاگردی در حوزههای علمیه را با مراکز آموزشی دیگر متفاوت و متمایز دانست و گفت: احترام شاگرد به استاد و یا حقوق استاد بر شاگرد از جمله مواردی است که از گذشته در حوزههای علمیه به خوبی رعایت میشده و شاگردان دست یا عبای استاد را بوسیده و بر چشم میکشیدند.
معاون آموزش حوزه علمیه خواهران با اشاره به تدریس کتاب آدابالمتعلمین درباره آداب و ذی طلبگی، خواستار احیا و تقویت رابط استاد و شاگرد در حوزههای علمیه شد و گفت: تولید علم و تربیت افراد مهذب با شاگردپروری صورت میگیرد و تنها نباید به ارائه درس اکتفا کرده و نسبت به بقیه مسائل بیتفاوت بود.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با گرامیداشت سالروز شهادت آیتالله مرتضی مطهری، نیاز محور بودن فعالیتها را از ویژگیهای آن شهید برشمرد و اظهار داشت: آنچه آیت الله مطهری را از بقیه متمایز میکرد، فضایل اخلاقی، علمی، تقوایی و فضیلت ناظر به نیاز اجتماع بود که در سخنرانیها و در آثار ایشان مشاهده میشود.
حجتالاسلام حسینی نیازمحور شدن تألیفها و تدریسهای اساتید در حوزه علمیه را منوط به تغییر بسیاری از موضوعهای آن دانست و با طرح این سؤال که آیا گفتن درس طهارت در حوزه ضرورت دارد، افزود: اکنون مباحث و نیازهای جدیدتری مانند بانکداری اسلامی، بیمه و مسائل مستحدثه دیگر در جامعه وجود دارد که باید به آن پرداخته شود.
وی خاطرنشان کرد: اگر استادان حوزه نیازمحوری را سرلوحه فعالیتهای خود و انتخاب موضوع تدریس قرار دهند و در تألیف، خطابه و منبر از روش استاد مطهری پیروی کنند، بسیاری از مشکلات و خلأهایی که در جامعه وجود دارد از بین رفته و مشکلات فکری و شبهات حل و فصل خواهد شد. /920/ت302/ن
ارسال نظرات