۲۳ خرداد ۱۳۹۱ - ۰۹:۳۸
کد خبر: ۱۳۰۵۶۹
نماینده خبرگان رهبری:

بیگانگان هویت اصلی مردم ترکیه و جمهوری آذربایجان را به یغما برده‎‌اند

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه اردبیل گفت: اگر نتوانیم از مفاخر خود صیانت کنیم، به یقین دشمن فرهنگ گذشتگان ما را به یغما برده و به حال و روز مردم ترکیه و جمهوری آذربایجان مبتلا می‌شویم.
حجت ‌الاسلام و المسلمين سيدحسن عاملي، نماينده ولي فقيه در استان اردبيل
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اردبیل، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسن عاملی، نماینده ولی فقیه در استان اردبیل، شب گذشته در همایش نکوداشت استاد شاهی، شاعر مرثیه‌سرای اردبیلی اظهار داشت: هویت و داشته های اصیل یک ملت سپر محکمی در برابر تهدیدهای فرهنگی، عقیدتی و هویتی دشمنان است.

وی با بیان این‌که و آینده یک ملت با نگرش به گذشته آن ترسیم می شود، خاطر نشان کرد: اگر جامعه‌ای گذشته های خود را از دست دهد در واقع چیزی برای آینده خود نخواهد داشت، امروز دنیا در آتش فقر عاطفه می سوزد و در این میان شاعران کشورمان برای برانگیختن احساسات و عواطف مثبت انسانی وظیفه مهمی دارند.

عضو خبرگان رهبری برگزاری محافل تجلیل از شأن و مرتبت بزرگان و اندیشمندان هر منطقه را نشان بلوغ فکری مردم آن منطقه دانست و گفت: اردبیل در طول تاریخ در دامن خود شخصیت‌های فرهیخته‌ای را پرورش و تحویل جامعه داده که نشان از استعداد استثنایی دیار آذربایجان و خطه مقدس اردبیل است.

حجت الاسلام والمسلمین عاملی ادامه داد: اگر نتوانیم از مفاخر و بزرگان خود که تابلوهای سر راه ما و هویت اصلی این منطقه هستند صیانت کنیم، به یقین دشمن فرهنگ گذشتگان ما را به یغما برده و به حال و روز مردم ترکیه و آذربایجان مبتلا می‌شویم که خطشان را نظام‌های بیگانه به غارت برده است.

امام جمعه اردبیل در بخش دیگری از سخنان خود با تشریح جایگاه شعر در دین مبین اسلام اظهار داشت: توجه به زیرساخت این هنر فاخر از لحاظ اخلاقی، تربیتی، پرورش عواطف و همچنین ارادت به مظاهر زیبای الهی ضرورت دارد، شاعران باید در کنار این ویژگی‌ها قدر انقلاب اسلامی را بدانند و نسبت به نظام اسلامی ادای دین کنند.

نماینده مردم اردبیل در مجلس خبرگان رهبری از استاد شاهی به عنوان یک پدیده یاد کرد و ادامه داد: این چهره برجسته بر مسائل عرفانی، اخلاقی و فلسفی اشراف دارد و در تاریخ ادبیات معاصر یک چهره ماندگار است، تجلیل از مقام ادبی و اخلاقی این شخصیت برجسته، تجلیل از ارزش‌های مورد تایید اسلام است.

وی در ادامه با بیان این‌که خطه اردبیل همواره مهد پرورش علما، عرفا، فقها و ادبای برجسته در تاریخ ایران اسلامی بوده است، گفت: در عرصه فقاهت جایگاه مقدس اردبیلی بی‌بدیل است، به گونه ای که این شخصیت اصل سهولت در دین و روح حاکم بر مسایل دینی را در نظام و بنیان شکل گرفته برقرار کرد.

حجت الاسلام والمسلمین عاملی از شیخ‌صفی‌الدین اردبیلی به عنوان شخصیت بی‌نظیر و صاحب نفوذ در عرصه عرفان یاد کرد و گفت: بزرگ‌ترین حکومت شیعی در عرصه صفوی تشکیل شد و اردبیل در ورود حکومت شیعی و توسعه حاکمیت یکپارچه نظام شیعی در کشور جایگاه بی‌بدیل دارد.

وی آیت‌الله مشکینی، شهیدان یسری، برزگر و مرحمت بالازاده، استاد یحیوی، شاهی و غفاری و همچنین مرحوم حسن احمدی گیوی، موذن‌زاده و خیر ایثارگر حسنعلی علیپور تنها دست‌چینی از گلستان مفاخر استان اردبیل به شمار می روند./935/پ202/س
ارسال نظرات