۱۰ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۲:۴۸
کد خبر: ۱۳۴۲۲۶
آیت الله مظاهری:

بیشترین تلاش انبیا بسط توحید عبادی و افعالی بوده است

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت الله مظاهری گفت: شاید ما بت نپرستیم اما گاهی هوای نفسانی را کنار خدا می گذاریم و هواپرست می شویم، خدا مردم را از پرستش هوای نفس و شیطان به معنای تبعیت آنان بازداشته است.
آيت الله حسين مظاهري

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حضرت آیت الله حسین مظاهری، رییس حوزه علمیه اصفهان در ادامه سلسله جلسات تفسیر قرآن کریم به بیان تفسیر آیه بیست و سوم از سوره جاثیه پرداخت و گفت :این آیه از آیات بسیار مهم قرآن و عمل به آن هم بسیار دشوار است.


وی سپس به بیان مأموریت انبیاء در زمینه تبلیغ و ترویج توحید پرداخت و خاطر نشان کرد: انبیاء با این پیش فرض آمده اند که همه انسانها بر مبنای فطرت می‌فهمند خدا هست و پیامبران تنها برای ترویج توحید آمده اند.

 

حضرت آیت الله مظاهری خاطر نشان کرد: انبیاء بر توحید ذاتی نیز زیاد پافشار ندارند زیرا توحید ذاتی هم مطابق فطرت انسانی است، توحید صفاتی نیز مورد نظر انبیاء نبوده است زیرا مطلب در آن مورد هم واضح است و در مورد صفات الهی هم شیعه معتقد است صفات الهی عین ذات الهی است مانند تری آب برای آب یا چربی برای روغن و این مطلب در اولین خطبه نهج البلاغه آمده است، زیرا اگر علم خداوند زائد بر ذاتش باشد لازمه اش احتیاج خداوند به صفاتش می‌باشد که خدای محتاج، دیگر خدا نیست.

 

وی تصریح کرد: پیامبران برای دو چیز آمده اند اول توحید عبادی، به معنای آنکه در مقابل خدا بت نتراش و دیگری توحید افعالی.

 

این استاد اخلاق حوزه علمیه افزود: شاید ما بت نپرستیم اما گاهی هواهای نفسانی را کنار خدا می‌گذاریم و هواپرست می شویم؛ در این آیه همین مسأله مطرح است که نکند هوی و هوس را بپرستیم.

 

وی ادامه داد: در سوره یاسین نیز خدا مردم را از پرستش شیطان به معنای تبعیت شیطان بازداشته است.


حضرت آیت الله مظاهری در پایان ضمن اشاره به دشواری دست یافتن به این مرحله از توحید گفت: توحید عبادی به این معنا بسیار سخت است و باید مواظب شرک به این معنا بود. در سرای آخرت وقتی پرده ها کنار می روند گاهی انسانی که خود را مؤمن می پنداشته می بیند خداهای بسیاری داشته است.

 

گفتنی است، جلسات تفسیر قرآن کریم از سوی حضرت آیت الله مظاهری همه روزه پس از نماز صبح در مسجد امیرالمؤمنین واقع در خیابان جی برقرار است. /929/پ202/ع

ارسال نظرات