۰۶ مهر ۱۳۹۰ - ۱۵:۲۲
کد خبر: ۱۳۹۶۷۷

پنجاه سال عبادتتان قبول، یک روز هم وصیتنامه یک شهید را بخوانید

خبرگزاری رسا ـ منشور معنوى انقلاب هم وصیّت‌نامه امام و وصیّت‌نامه ‏هاى شهداست. این وصیّتنامه ‏ها را بخوانید و ببینید شهدا که در میدان جنگ جان خود را فدا کردند، براى چه فدا کردند و دنبال چه بودند. مگر مى‏شود از مجموعه فداکاریها و آرمانهاى یک ملت، کسى به این آسانى دست بشوید؟! این ها راه ماست؛ اینها مایه ‏هاى سعادت ماست که باید دنبال کنیم.
روحانيت و دفاع مقدس
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا،  نوع نگاه حضرت روح الله به وصیتنامه شهدا؛ این وصیتنامه‏ هایى که این عزیزان مى‏نویسند مطالعه کنید. پنجاه سال عبادت کردید، و خدا قبول کند، یک روز هم یکى از این وصیتنامه‏ها را بگیرید و مطالعه کنید و تفکر کنید. (صحیفه امام ج‏14ص491)
 
اینکه چرا امام رضوان الله تعالی علیه بحث پنجاه سال عبادت را پیش می کشد، جای تفکر دارد. یقینا کسانی که به فرموده ایشان ره صد ساله را یک شبه طی کرده اند، حرفی برای گفتن دارند که عابدِ با سابقه پنجاه سال عبادت حتما باید آن را بشنود. بلکه در آن تفکر کند.
 
اما تفسیر این فرمایش متین از زبان برترین ثمره آن روح خدا یعنی رهبر معظم انقلاب طعمی دیگر دارد:

امام خامنه ای: «ببینید جوانى چه ظرفیتى دارد! ببینید جوانى چه شور و شوق و عظمت و گنجایشى دارد، چطور مى‏شود در جوانى، بالاترین مقامات معنوى را طى کرد!؟ یک بار دیگر در زمان ما، در همین جبهه‏ هایى که شما آن را تجربه کردید، این اتّفاق افتاد. این‏ که امام یک وقت فرمودند (این وصیتنامه‏ها را بخوانید) به همین‏خاطر است .من چون خودم وصیتنامه ‏ها را مى‏خواندم - و الان هم هر وقت به دستم بیاید، مى‏خوانم – فهمیده ‏ام که امام چرا این نکته را فرمودند. زیرا در این وصیتنامه ‏ها، گاهى مطالبى وجود دارد که یک دنیا عرفان حقیقى و ناب است. یعنى حتّى عرفاى برخوردار از علوم دینى و علوم ظاهرى، که طبعاً امکان عروج و رشدشان بیشتر است و قهراً پاکیزه ‏ترند - نه یک عارف سالکى که معرفتى از لحاظ علوم دینى ندارد - آنچه را که بعد از مثلاً چهل، پنجاه سال مجاهدت، در سن هفتاد سالگى، هشتاد سالگى احساس و درک و مشاهده مى‏کنند، یک جوان به برکت فداکارى مخلصانه، در مدت چند ماه به دست مى‏آورد. چیز عجیبى است ! ببینید چطور نعمت الهى، بى‏دریغ به سمت دلهاى بااخلاص روانه مى‏شود!»(1)
 
آنچه قابل توجه است این است که اگر یک جوان عادی در کوره دفاع از کیان اسلام چنین منور می شود، حال در نظر بگیر آن کس را که درس دین را خوانده و با این بصیرت وارد معرکه عشق و جنون شده است. قطعا کلامش گیراتر و شمشیر بیانش بر دلهای دنیایی ما بران تر است. وصیتنامه های شهدای عزیز، تا قیامت راه را بر رهروان روشن کرده است تا آنجا که منشور معنوی انقلاب خوانده شده است.
 
حضرت آیت الله خامنه ای:
منشور معنوى انقلاب هم وصیّتنامه امام و وصیّتنامه ‏هاى شهداست. این وصیّتنامه ‏ها را بخوانید و ببینید شهدا که در میدان جنگ جان خود را فدا کردند، براى چه فدا کردند و دنبال چه بودند. مگر مى‏شود از مجموعه فداکاریها و آرمانهاى یک ملت، کسى به این آسانى دست بشوید؟! این ها راه ماست؛ اینها مایه ‏هاى سعادت ماست که باید دنبال کنیم.(2)
 
و اینک به گزیده ای از وصیتنامه های عارفانه شهدای روحانی، روح خود را جلا می دهیم و با عهدهای فراموش شده تجدید پیمان می کنیم:
 
شهید آیت الله دکتر سید محمد حسین حسینی بهشتی
بیش از هر چیز به فروغ الهی که در دل انسان هاست اهمیت دهند و با ایمان به خدای یکتا علیم، قدیر، سمیع، رحمان و پیروی از خاتم الانبیاء و کتابش قرآن و از ائمه معصومین علیهم السلام و اهتمام به ذکر خدا و یاد خدا و نماز با حضور قلب، روزه، عبادات و انفاق و ایثار و صدق و جهاد بی امان در این راه و حضور پیگیر در جماعت و انس با مردم، راه سعادت را به روی خود باز کنند.
 
روحانی شهید سید اسماعیل طباطبایی
امام را تنها نگذارید. او در بین نایبان عام امام زمان (علیه السلام) کاملترین و بارزترین آن هاست. همانگونه که بین پیامبران، کاملترین پیامبر خاتم الانبیاء صلی الله علیه و آله است. او کاملترین نایب مهدی (علیه السلام) است. اوست که ما را از بدبختی ها و بیچارگی ها و ظلم نجات داد، امید است قلبش را از خودتان خوشحال کنید، تا این انقلاب به انقلاب امام زمان (علیه السلام) متصل گردد.
 
طلبه شهید امیر هوشنگ موسی رضایی
از امت مسلمان و پاک ایران تقاضا دارم برای حفظ خون شهدا از امام امت جدا نشوند. مبادا کسی خدای ناکرده برای دلسوزی نسبت به من به حکومت جمهوری اسلامی بد بگوید. اگر چنین کرد لعنت خدا بر او باد.
 
طلبه شهید اسماعیل ضمیرایی چوکایی
ای کسانی که می خواهید نام امام حسین علیه السلام و یارانش همیشه زنده بماند، ای کسانی که می خواهید جهان مظلومیت علی علیه السلام و فاطمه الزهرا سلام الله علیها را بفهمد، ای مؤمنین که می خواهید همیشه اسلام سر افراز باشد، باید دنباله رو خون شهدا باشید، دنباله رو خون حسین بن علی علیه السلام باشید. حال چگونه می توانید در این راه پیروز شوید؟ باید از ولایت فقیه اطاعت کنید.
 
طلبه شهید مرتضی سلیمی
عزیزان این حقیر کوچکتر از آن است که برای شما پیام دهد، لکن فقط خط امام را حفظ کنید. در مراسم دعا شرکت کنید، چون هر برکت و معنویت که می آید از همین ادعیه است. طلاب عزیز و فضلای گرانقدر، شما پزشکان روح اجتماعید و اجتماع سالم ما به شما احتیاج دارد خط رهبری را حفظ کنید.
 
طلبه شهید علی سلیمی نبی
در طول روز از خود شدیدا مراقبت کنید که خطا نکنید و به عهد خود وفادار باشید و به هنگام شب اعمال روز خود را محاسبه کنید اگر موفق بودید خدا را شکر کنید و اگر ناکام بودید توبه کنید.
 
روحانی شهید محمد حسین رسولی
خود را وابسته به دنیا مکنید که دنیا فانی است و در آن هیچ انسانی جاویدان نخواهد ماند. شما همه در قبال خون شهدا مسؤولیت دارید و باید راه شهدا را ادامه دهید جهاد تنها در جبهه جنگ نیست بلکه خدمت پشت جبهه اگر فی سبیل الله باشد خود جهاد است، هرچند کوچکتر از آن هستم که چیزی بگویم ولی عاجزانه درخواست دارم پشتیبان ولایت فقیه باشید.
 
مفقود جاویدالاثر رضا سخاوتی
ما قطره ای از این اقیانوس مواج انقلابیون مسلمان هستیم که جانمان را به کف گرفته ایم و به اطاعت از پیرمان (حضرت امام خمینی) با تک تک سلولهای بدن خویش برای پاسداری و دفاع از اسلام و انقلاب اسلامی قیام نموده ایم.
 
طلبه شهید داود دانش کهن
اسلام درختی است که برای میوه دادن احتیاج به خون دادن و خون دل خوردن دارد، پس برادرانم سعی کنید با فکر و زبان و قلم و جان و مال خود با انقلاب و دولت مورد تأیید امام همکاری و همراهی کنید. به خود بیائیم و پیام انقلاب و امام عزیزمان را دریابیم و لحظه ای از ولایت فقیه و دامان اسلام جدا نشویم و در برابر فشارهایی که از سوی ابر قدرتهای خارجی و عوامل داخلی و نفوذی آن ها بر ما تحمیل می شود گردن خم نکنید.
 
طلبه شهید علی رساطلب
برادران و خواهرانی که این جملات راپس از شهادت من می خوانید، این را بدانید که حرکت من حرکتی با اراده و توام با عشق به معبود بوده است و راضی نیستم که کسی مرا با الفاظی چون جوان ناکام، حیف شد و... یاد کند چون که من به زندگی اصلی و واقعی رسیدم. خدا را گواه می گیرم که در اینجا (جبهه) صدق و صفا را میان رزمندگان دیدم، اینجا عشق به خدا را یافتم و اینجا چگونه انسان شدن را آموختم. نداشتن دلبستگی به دنیا که علی علیه السلام آن را شرط نجات افراد می داند، را دیدم.
 
روحانی شهید سید احمد قاسمیان
خدایا تو را بخودت قسم می دهم لحظه مرگ مرا لحظه سعادت قرار داده، بنده حقیرت را با امان کامل و محبت واقعی حضرت محمد صلی الله علیه و آله، علی علیه السلام و یازده فرزندش قرار بده و توفیق خدمت به اسلام و رهبر عزیز امام خمینی و مردم مسلمان شیعه عطا بفرما. پروردگارا راضی نباش که استکبار جهانی به سرکردگی آمریکا این شیطان بزرگ، بیش از این به مردم مستضعف دنیا به ویژه مسلمانان و شیعیان ظلم و خیانت کند.
 
طلبه شهید کریم حاجی آقا خیابانی
عقیده ای که مرا به اینجا یعنی جبهه کشاند چیزی جز انجام وظیفه نبود و امیدوارم تا آخرین مرحله زندگی در انجام وظایف الهی کوتاهی نورزم. توصیه ای که به برادران و خواهرانم دارم این است که عمرتان را فقط صرف همین مطلب یعنی یافتن راه حق و حقانیت و نور و نورانیت کنید که در آخرت با سرافرازی و سر بلندی قدم در صحنه قیامت گذاریم.
 
طلبه شهید محمد یاسایی
از پدر و مادرم می خواهم بعد از شهادتم زیاد برایم گریه نکنند و اگر گریه کردند گریه شادی باشد. برایم زیاد خرج نکنند و به مستمندان کمک کنند. حضرت امام را دعا کنید که آیندگان قدر این نعمت را خواهند فهمید.
 
طلبه شهید محمد تقی حسینی تبار
لذت های این دنیا بازیچه است و آخرت اصل است و باید به فکر آنجا بود بیائید مبارزه با نفس را از رسول اکرم صلی الله علیه و آله بیاموزیم. ما که خود را شیفته امیرالمؤمنین علی علیه السلام می دانیم، اگر نمازمان قضا شود اگر طاقت یک روز روزه گرفتن را نداشته باشیم دروغ می گوییم که شیعه او هستیم. اگر در این زمان که جبهه رفتن بر ما واجب است نتوانیم از مال و اولاد و زندگی دنیا دل کنده، به یاری آن فرزند پیامبر ـ رهبر عزیزمان ـ برویم باید بدانیم که حق نداریم ادعا کنیم که دوستدار ائمه علیهم السلام و مخصوصا امام حسین علیه السلام هستیم.
منابع:

(1) بیانات مقام معظم رهبرى در دیدار با فرماندهان و مسؤولان سپاه پاسداران انقلاب اسلامى (26/6/1376)
(2) بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامى در خطبه ‏هاى نماز جمعه‏ تهران (1/9/1381)
ـ
http://khamenei.ir/
ـ پیشگامان دین و شهادت
ـ صحیفه امام /919/د103/ن
ارسال نظرات