۱۳ مهر ۱۳۹۱ - ۱۵:۲۹
کد خبر: ۱۴۱۲۲۱

تاکید عضو جامعه مدرسین بر آسیب شناسی نظام آموزشی و پژوهشی حوزه

خبرگزاری رسا ـ عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، با تاکید بر پیروی از سیره سلف صالح در نظام آموزشی حوزه، این نظام را خالی از معایب و آسیب ندانست و خواستار آسیب شناسی دقیق در نظام آموزشی و پژوهشی حوزه علمیه شد.
حجت الاسلام والمسلمين عليدوست حجت الاسلام و المسلمين ابوالقاسم عليدوست

حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم علیدوست، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا گفت:‌ با توجه به رسالتی که حوزه علمیه در انتقال پیام الهی، عقلانی و انسانی اسلام به جهان تشنه دارد، طبیعتا باید نظام آموزش و پژوهش حوزه براساس این رسالت تعریف شود.

وی با تاکید بر پیروی از سیره سلف صالح در آموزش‌های حوزوی تصریح کرد:، فکر نکنیم این سیره چون کهن است و ازگذشتگان رسیده، سیره ناقص است، حقیقت این است که نظام آموزش حوزه علمیه وقتی با پیشرفته‌ترین نظام‌های آموزشی مقایسه می‌شود، می‌بینیم با سایر نظام‌های آموزشی بسیار متفاوت و برتری زیادی دارد.

نظام پژوهشی و آموزشی حوزه باید آسیب شناسی شود

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تاکید کرد: با همه این حکمتی که در این سیره تعبیه شده باید مسوولان، استادان، جامعه مدرسین، شورای عالی و مدیریت حوزه این سیره را آسیب شناسی کنند و نواقص آن را برطرف کنند؛ البته به یقین برخی نواقصی در این سیره هست، زیرا محصول بشری است و این محصول تا مستند به وحی نشود خالی از آسیب نیست.

وی توجه به برنامه‌های فنی و کاربردی در فضای آموزش حوزه را بسیار مهم برشمرد و افزود: کار دومی که حوزه علمیه باید در کنار برنامه‌های آموزشی  خود داشته باشد، پژوهش فنی در حوزه است.

برخی پژوهش های حوزه منظم و فنی نیست

حجت‌الاسلام والمسلمین عیلدوست خاطر نشان کرد: امروز مراکز و موسسات پژوهشی فراوانی در حوزه داریم، اما بخش عظیمی از این مؤسسات به دنبال پژوهش فنی و منظم نیستند، از این‌رو اگر بخواهند افرادی را تربیت کنند، افرادی تربیت می‌شود که تنها گفتارها را به نوشتار تبدیل می‌کنند که نمی‌توان نام این نوع فعالیت‌ها را پژوهش نهاد.

وی یادآور شد: همانگونه که نظام آموزشی حوزه نیاز به آسیب شناسی دارد، باید نظام پژوهشی حوزه نیز آسیب شناسی و نهادینه شود.

این استاد سطح عالی حوزه، صحبت‌های خود را با یک نکته اخلاقی ادامه داد و اخلاق را برای حوزه ضروری دانست و افزود: نکته سوم بحث اخلاق است، حوزه علمیه با اخلاق تعریف می‌شود و حوزه فاقد اخلاق را نمی‌تواند حوزه علمیه نامید.

بسیاری از معارف دینی ما، معارف شیعی و اسلامی نیستند

وی تاکید کرد: امروز با توجه به اینکه در دهکده کوچک دنیا قرار داریم؛ اما بسیاری از معارف دینی ما، معارف شیعی و اسلامی نیستند، اگرچه تولید شیعه است و اگر بخواهیم این معارف را به دنیا عرضه کنیم، همه جهانیان در برابر آن متواضع می‌شوند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: بنابراین باید برنامه‌های آموزشی و پژوهشی ما به سمتی پیش برود که در آینده بتوانیم نیروهای توانمندی را تربیت کنیم که بتوانند به راحتی به صورت فنی، منضبط و براساس آموزش‌های و پژوهش‌های کاربردی پیام معارف را به جهانیان برسانند./917/ت302/ن

 

ارسال نظرات