۲۲ مهر ۱۳۹۱ - ۱۶:۴۳
کد خبر: ۱۴۲۴۸۴
مدیر دفتر برنامه‌ریزی و ارزیابی پژوهشی حوزه‌های علمیه خواهران؛

نظام تیپ‌بندی پژوهشی مدارس علمیه خواهران اجرا می‌شود

خبرگزاری رسا ـ مدیر برنامه‌ریزی پژوهشی حوزه‌های علمیه خواهران گفت: نظام تیپ‌بندی پژوهشی مدارس علمیه خواهران اجرا می‌شود.
مرکز مديريت حوزه علميه خواهران
به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران، حجت‌الاسلام علی‌اکبر حصاری با اشاره به این‌که این نظام، مدارس علمیه را در سه سطح «تیپ» متفاوت تیپ‌بندی می‌کند، گفت: در حال حاضر شاخص‌ها و مولفه‌های محیط پژوهشی در پنج فصل شامل تشکل‌ها، نیروی انسانی، امکانات، فضای پژوهشی و فعالیت‌ها استخراج شده است و برای تعیین وزن در جدول قرار گرفته است.
وی افزود: این شاخص‌ها در حال توزیع در سطح مدارس علمیه است، تا معاونین پژوهش مدیریت‌های استانی و مدارس علمیه خواهران نظرات خود را نسبت به وزن هر مولفه و شاخص بیان کرده و بر اساس برآیند کلی آن، وزن شاخص‌ها در هر تیپ مشخص شود.
مدیر برنامه‌ریزی پژوهشی حوزه‌های علمیه خواهران ابراز داشت: پس از تعیین چارچوب تیپ، اطلاعات مدارس دریافت می‌شود و تمام مدارس در یکی از سه تیپ دسته‌بندی می‌شوند.
وی با اشاره به آثار و فواید تیپ‌بندی پژوهشی مدارس علمیه اظهار کرد: این کار باعث می‌شود سطح انتظار از انجام فعالیت‌های پژوهشی از مدارس علمیه و سنجش و ارزیابی فعالیت‌ها عادلانه و واقع‌بینانه صورت پذیرد.
حجت‌الاسلام حصاری ادامه داد: در حال حاضر در امتیازدهی به گزارش عملکرد پژوهشی مدارس علمیه، صرفا به عملکرد پژوهشی آن توجه می‌شود، اما پس از تیپ‌بندی مدارس، هر مدرسه با مدارس هم‌تیپ مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت.
وی تیپ‌بندی پژوهشی مدارس علمیه را پیش‌نیاز مدیریت کیفی و اجرای سیاست‌های ارتقایی دانست و تصریح کرد: به منظور ارتقای استانداردهای علمی پژوهشی ناگزیز از اجرای تیپ‌بندی پژوهشی هستیم.
مدیر برنامه‌ریزی پژوهشی حوزه‌های علمیه خواهران با اشاره به این‌که پس از اجرای تیپ‌بندی پژوهشی مدارس، قطب‌بندی پژوهشی استان‌ها و مناطق نیز انجام خواهد پذیرفت، اظهار کرد:‌ در آینده بر اساس کیفیت‌ها و ظرفیت‌هایی که استان‌ها و مناطق مختلف به منصه ظهور می‌رسانند و به فعلیت در می‌آورند، استان‌ها متناسب با آن قابلیت قطب‌بندی می‌شوند. بر این اساس مشخص می‌شود، هر استان قطب کدام یک از فعالیت‌های پژوهشی یا علمی‌پژوهشی در مجموعه حوزه‌های علمیه خواهران باشد.
وی با اشاره به مشکلات نظام ارزشیابی پژوهشی فعلی حوزه‌های علمیه خواهران تأکید کرد: در حال حاضر در ارزیابی مدارس علمیه خواهران، برخی مدارس علمیه که از امکانات و ظرفیت بالاتری برخوردار هستند، هرساله عناوین برتر و امتیازات بالاتر را به خود اختصاص می‌دهند، این مدارس علمیه در شهرهای برخوردار قرار داشته و بودجه، امکانات، منابع علمی، استاد و نیروی انسانی بهتری دراختیار دارند.
حجت‌الاسلام حصاری در پایان گفت: در این چرخه هیچ‌گاه مدارس ضعیف‌تر قرار نمی‌گیرند و میزان رشد آن‌ها مورد لحاظ قرار نمی‌گیرد، اما با استقرار نظام تیپ‌بندی پژوهشی هر مدرسه علمیه در تیپ خود مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت./997/د102/ن
ارسال نظرات