۲۳ آبان ۱۳۹۱ - ۰۷:۵۷
کد خبر: ۱۴۶۷۱۹
امام جمعه قم تأکید کرد؛

حفظ اصل اصیل ولایت فقیه وظیفه هیئات مذهبی

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه قم با اشاره به این که خروجی هیأت‌های مذهبی باید افزایش معرفت مردم به ویژه جوانان نسبت به اهل‌بیت(ع) باشد. گفت: هدف اصلی هیئات مذهبی در زمان غیبت حفظ اصل اصیل ولایت فقیه است.
حجت الاسلام و المسلمين سعيدي امام جمعه قم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمد سعیدی، تولیت آستانه مقدسه حرم کریمه اهل‌بیت(ع) شب گذشته در همایش هیئات مذهبی استان قم که در حرم مطهر حضرت معصومه(س) برگزار شد خطاب به مسؤولان هیئات مذهبی گفت: یکی از وظایف مهم ما حفظ و تعزیم شعائر اسلام است.

وی ادامه داد: یکی از شعائر مهم مکتب شیعه، عاشورا است و این توفیق بزرگی برای خدمت‌گزاران هئیات مذهبی است فریضه الهی را حفظ و برای زنده ‌نگه‌داشتن آن تلاش می‌کنند.

 امام جمعه قم با بیان این که خداوند متعال دین خود را به واسطه وسایل حفظ کرده و فرهنگ اهل‌بیت(ع) را نشر می‌دهد، بیان داشت: اباعبدالله(ع) یکی از افرادی است که در پرتوی نشر معارف جد بزرگوار خود دارای شرافت خاصی در نزد حق‌تعالی است.

هیئات در عصر غیبت با توجه گفته مراجع تشکیل و مدیریت شود

وی اضافه کرد: باید مراسم عزاداری سرور و سالار شهیدان آن‌گونه تشکیل و مدیریت شود که خداوند متعال، اهل‌بیت(ع) و در عصر غیبت مراجع تقلید و ولی فقیه که پاسداران و مرزبانان فرهنگ اسلام ترسیم کرده‌اند.

تولیت آستانه مقدسه حرم حضرت معصومه(س) با اشاره به این که باید مجالس عزاداری از نظر محتوا و رفتار کنترل شود، اظهار داشت: زمانی که محتوا مجالس درست باشد سبب حفظ اسلام و ترویج آن می‌شود.

وی افزود: شیاطین انس و جن فرهنگ اسلام را خطر برای منافع خود می‌دانند از این‌رو علیه مراسم عزاداری که هسته مذهب پاک و پاک‌نهاد شیعه هستند موضع گیری می‌کنند و ما باید برای حفظ سنت‌های عزاداری که وسیله زنده نگه‌داشتن اسلام در جامعه هستند تلاش کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین سعیدی با تأکید بر حرکت هیئات مذهبی مطابق با فرمایشات مراجع تقلید به ویژه مقام معظم رهبری گفت: امام خمینی(ره) نهضت خود را از هیئات مذهبی شروع کرد و به وسیله هیئات سخنان و فرمایشات خود را به گوش مردم رساند.

هیئات مصادیق بارز سنت حسنه هستند

وی تصریح کرد: امیرمومنان(ع) در هنگام سفر مالک اشتر به مصر فرمود «ای مالک اگر دیدی در جامعه‌ای سنت خوبی باشد که الفت مردم را بیشتر کرده و به صلاح رعیت است در حفظ آن سنت تلاش کن» و هیئات مذهبی امروزه از مصادیق بارز سنت‌های خوب و حسنه در جامعه است.

امام جمعه قم یادآور شد: زمانی که رژیم پهلوی در صدد ترویج بی‌دینی، بی‌حجابی و اهداف غرب در کشور بود این هیئات مذهبی بودند که از ترویج این فرهنگ غلط در جامعه دفاع کرده و برای این حکومت ظالم مزاحمت ایجاد کردند.

تولیت آستانه مقدسه حرم حضرت معصومه(س) با بیان این که هیئات مذهبی تحت عنایت اهل‌بیت(ع)، راهنمایی مراجع تقلید بوده و نقش اساسی در حفظ انقلاب در برابر دشمنان اسلام داشتند، اظهار داشت: اگر فردی دارای روش، طرح و برنامه جدیدی است حتما باید این روش‌های جدید را با روش سنتی عزاداری تطبیق دهد.

محتوای سنتی هیئات حفظ شود

وی ادامه داد: به تعبیر مقام معظم رهبری اگر تحولی می‌خواهد صورت بگیرد باید بر روی طبقه اول باشد نه این که طبقه اول را خراب کرد از این‌رو باید در هیئات آسیب زدایی و آفت شناسی صورت گیرد و مبادا کاری انجام گیرد که بر پویایی و حفظ برنامه‌های مقدس هیئات مذهبی لطمه وارد کرده و هیئات را از محتوای سنتی خود خالی کند.

حفظ اصل اصیل ولایت فقیه وظیفه هیئات مذهبی

حجت‌الاسلام والمسلمین سعیدی حرکت سوری و ترکیب شده با خرافات را از آسیب‌های برخی از هیأت‌های مذهبی دانست و خاطرنشان کرد: تبلیغ معارف قرآن و عترت باید اصل برنامه‌های هیئات مذهبی باشد، روضه‌خوانی، سینه‌زنی و مداحی حول محور تبلیغ معارف قرآن و عترت باشد.

وی اضافه کرد: باید خروجی هیأت‌های مذهبی افزایش معرفت مردم به ویژه جوانان نسبت به اهل‌بیت(ع) باشد.

امام جمعه قم در پایان تأکید کرد: هدف اصلی هیئات مذهبی در زمان غیبت حفظ اصل اصیل ولایت فقیه باشد و کاری که مورد رضای ولی‌عصر(عج) است را انجام بدهند./993/

 

ارسال نظرات