۱۵ دی ۱۳۹۱ - ۱۵:۳۱
کد خبر: ۱۵۲۲۲۴
مدیر کل اوقاف و امور خیریه اصفهان:

بخش عظیمی از موقوفات اصفهان معطل مانده است

خبر کزاری رسا ـ مدیر کل اوقاف اصفهان گفت: درآمد این اداره در دو سال اخیر، 5/2 برابر شده است و چنانچه مدیران به جای اینکه تمام تلاش خود را فقط صرف طرح و ایده پردازی کنند، در کنار تولید، این سنت اسلامی را زنده کنند تا شاهد تحولات چشم گیری در رشد و پویایی اقتصاد اسلامی باشیم.
حجت الاسلام اژدري

حجت الاسلام حسین اژدری، مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان، در سخنانی که به مناسبت فرا رسیدن هفته وقف پیش از خطبه های نماز جمعه، ایراد کرد، گفت: اصفهان از لحاظ موقوفات بسیار غنی است و قدیمی ترین موقوفه کشور، موقوفه احمد بن محمد بن رستم با 1116سال قدمت، در استان اصفهان قرار دارد.

 

وی در خصوص تاریخچه موقوفات اصفهان افزود: عموم موقوفات اصفهان به دوره حکومت زندیه و صفویه بر می گردد و بخش اعظم موقوفات در دوره صفویه ، به دوره حکومت شاه عباس اول و دوم برمی گردد.  در سه دوره موقوفات اصفهان تخریب شده اند: یکی در زمان حمله افغان ها به اصفهان، دوره خشکسالی سه ساله و دیگری در زمان پهلوی اول و دوم.

 

مدیر کل اوقاف اصفهان  در خصوص کارکرد بقاع متبرکه به عنوان یک قطب فرهنگی افزود: در اصفهان، 716 امامزاده وجود دارد که اکثر قریب به اتفاق از حیث سند و نسب موثق هستند.  اوقاف بنا بر توصیه مرحوم امام که فرمودند«امامزاده ها باید به مکانی آرام برای تربیت معنوی جوان ها تبدیل شود» و بنابر فرموده رهبر انقلاب که فرمودند«بقاع متبرکه باید به قطب فرهنگی در کشور تبدیل شود،» برنامه ریزی گسترده ای کرد و به لطف سال قبل در طرح قرآنی اوقاف هفت هزار ثبت نام داشتیم و امسال به همت اداره آموزش و پرورش استان با یک جهش چشم گیر 250 هزار نفری روبرو شدیم.

 

حجت الاسلام اژدری درباره موقوفات اصفهان گفت: به صورت کلی در اصفهان، 12 هزار موقوفه و 41 هزار رقبه وجود دارد. همچنین، 90 درصد از بیمارستان های شهر، موقوفه هستند، 355 مدرسه در اصفهان و 38 مدرسه علمیه نیز جز موقوفات نیز هستند، حتی تعداد زیادی از موقوفات اصفهان دارای رقبات زیادی در سایر شهرها و استان ها است مثلا، 21 روستا در تبریز موقوفه مدرسه اسماعیلیه اصفهان است.

 

وی با اشاره به عوائد موقوفات خاطرنشان کرد: به لطف خدا، درآمد این اداره در دو سال اخیر، 5/2 برابر شده است و چنانچه مدیران  به جای اینکه تمام تلاش خود را صرف طرح و ایده پردازی کنند، در کنار تولید، این سنت اسلامی را زنده کنند تا شاهد تحولات چشم گیری در رشد و پویایی اقتصاد اسلامی باشیم.

 

مدیر کل اوقاف اصفهان تصریح کرد: بخش عظیمی از موقوفات اصفهان، تا کنون بالقوه مانده و به فاز کاربری وارد نشده اند.، هنوز بخش عظیمی از زمین های موقوفه، استفاده نشده است. برای استفاده از این زمین ها، اوقاف به شرکت بخش خصوص در مزایده های این اداره نیازمند است. با به کار گیری این زمین ها می توان به اقتصاد و  اشتغال شهر خون تازه ای تزریق کرد.  

 

وی به تکمیل پروژه بزرگ مصلای اصفهان اشاره کرد و اظهار داشت: با حمایت و دقت نظر آیت الله طباطبایی نژاد، نماینده ولی فقیه در استان، این پروژه در حال تکمیل است و شیشه های مصلا و دیگر امکانات آن نیز به مرور زمان تکمیل می شود و با برنامه ریزی صورت گرفته، مصلا در اواخر بهار سال آینده پذیرای نمازگزاران خواهد بود. /939/پ202/س

 

ارسال نظرات