۰۶ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۴:۴۴
کد خبر: ۱۵۴۲۵۸
آیت الله مظاهری:

گاهی گرانی و خشکسالی‌ها نشانه تجسم اعمال افراد است

خبرگزاری رسا ـ استاد اخلاق حوزه علمیه اصفهان با بیان این که تجمل گرایی یکی از مصادیق توجه به هوای نفس است، گفت: گاهی گرانی‌ها، خشکسالی‌ها و گرفتاری‌های روزمره ما به خاطر تجسم اعمال ناشایست ما در زندگی است و ما از آن غفلت می کنیم.
حضرت آيت الله مظاهري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان حضرت آیت الله حسین مظاهری، رییس حوزه علمیه اصفهان، شب گذشته در ادامه جلسات هفتگی در مسجد حکیم در خصوص معاد و منازل آخرت، موضوع این جلسه خود را به تفسیر آیات مربوط به مقوله تجسم اعمال اختصاص داد و گفت: یکی از موضوعاتی که باعث کنترل انسان در زندگی و عاقبت به خیری انسان می شود؛ تفکر در مورد تجسم اعمال است. تجسم اعمال هم آثار دنیوی دارد و هم آثار آخرتی. اگر انسان اعمالی صالح داشته باشد و به قرآن و اهل بیت علیهما السلام عامل باشد، تجسم اعمال در قالب یک دنیای آرام و منجر به عاقبت به خیری می شود و به قول قرآن کریم فرد به حیات طیبه دست پیدا می کند.

 

 استاد حوزه علمیه اصفهان با اشاره به تجسم اعمال ناشایست خاطرنشان کرد: اگر انسان در دنیا به اعمال ناشایست دست بزند و گرفتار گناهان خود باشد، زندگی انسان بسیار مشکل و سخت خواهد شد. خدای متعال درباره تجسم اعمال در دنیا آیات زیادی دارد؛ خدای متعال درباره غافلان از یاد خدا می فرماید«و من اعرض عن ذکری فان له معیشه ضنکا»؛ این آیه به صورت دقیق به مفهوم تجسم اعمال در دنیا اشاره می کند و چنانچه کسی در دنیا با ابتلا به شهوات و دنیاطلبی از یاد خدا غافل شود، زندگی نکبت باری در دنیا و آخرت خواهد داشت. خدا در ادامه آیه در وصف غافلان می فرماید«این افراد را کور محشور می کنیم و هنگامی که از علت آن می پرسند، به آن ها می گوییم: شما من را در دنیا فراموش کردید و ما هم در آخرت تو را فراموش می کنیم و نابینا محشور می کنیم».

 

استاد اخلاق حوزه علمیه اصفهان تصریح کرد: البته تجسم اعمال نه تنها فرد را در دنیا گرفتار می کند، اما گرفتاری اصلی در قیامت گریبان گیر انسان می شود و هر چند در قرآن بیش از 10 آیه در خصوص تجسم اعمال در دنیا اختصاص یافته است اما تاکید اساسی قرآن بر تجسم اعمال در روز قیامت است.

 

صاحب اثر نفیس «الاخلاق»، هویت اعمال را مهم تر از تجسم اعمال دانست و اظهار داشت: شاید هویت یافتن اعمال برای انسان مهم تر از تجسم اعمال در زندگی باشد؛ چرا که هویت عمل، شخصیت و روحیه انسان می شود که با انسان همیشه همراه است. در دنیا هویت اصلی افراد تنها برای صاحب دلان خداجو که چشم برزخی پیدا کرده اند هویدا می شود ولی در آخرت خدا می فرماید«در آن روز پرده ها از چشمانت برداشته می شود و...». در دنیا بعضی به خاطر ظلم فراوان، باطن سگ پیدا می کنند ولی برای کسی مکشوف نیست و یا بعضی به دلیل زیاده روی در شهوات و هوس‌بازی در دنیا بین مردم باطن میمون پیدا می کنند و با شمایل میمون وارد صف محشر می شوند و این تجسم و هویت واقعی اعمال است. آیات قرآن کریم بر هر دوی تجسم اعمال و هویت آن صحه می گذارد.

 

 وی در خصوص تجسم اعمال به آیه شریفه ای که خطاب به حضرت نوح و شعیب است اشاره کرد و عنوان کرد: خدا در این آیه می فرماید«پیامبر به قوم خود می گوید: شما ایمان به خدا بیاورید، تا دیگر خشکسالی نداشته باشید و باغ های سرسبز و خرم داشته باشید. شما با انجام اعمال خوب خود شاهد وفور روز به روز نعمت در سرزمین خود باشید». گاهی گرانی ها، خشکسالی ها و گرفتاری های روزمره ما به خاطر تجسم اعمال ناشایست ما در زندگی است و ما از آن غفلت می کنیم.

 

رییس حوزه علمیه اصفهاندر خصوص کیفیت محشر بدکاران اظهار داشت: طبق آیات قرآن، محشر بدکاران تاریک، طولانی و زجرآور است و طبق آیات سوره واقعه، بدکاران زیر دود و حرارت سخت جهنم هستند و این دود چیزی جز تجلی گناهان دنیوی آنها در روز حساب نیست. این دود و حرارت ناشی از توجه انسان در دنیا به خواسته های هوای نفس است و تجمل گرایی یکی از مصادیق توجه به هوای نفس است.خداوند در آیات سوره واقعه پس از معرفی ویژگی های زندگی در عذاب سخت جهنم، گروه «مترفین» را یکی از گروه هایی دانسته که در آتش جهنم و عذاب الهی گرفتار هستند و می افزاید«انهم کانوا قبل ذلک مترفین». اتراف به تعبیر امروزی همان تجمل گرایی است و بعضی برای تجمل گرایی مرتکب گناهان زیادی می شوند که بسیار خطرناک است و به همین سبب مترفین را از اهل جهنم معرفی می کند.

 

 آیت الله مظاهری در خصوص مسئولیت اعمال و تاثیر زیاد اعمال در زندگی اجتماعی انسان تصریح کرد: خدای متعال به کرات در قرآن کریم در قبال عذاب بدکاران از جملاتی همچون «بما کانوا یصنعون» و «بما کانوا یعملون» استفاده کرده است و با این آیات و یا آیات مشابه، تنها خود گناهکار را مسئول اعمال وی می داند. به عبارت دیگر خدا می فرماید اگر بهشتی و یا جهنمی شدید، همه از اعمال خود شما ناشی شده است. قرآن در خصوص تاثیر گناهان بر زندگی انسان پا را فراتر نهاده و می فرماید اعمال خوب و بد تو نه تنها بر سرنوشت دنیوی و اخروی تو تاثیر بد می گذارد بلکه بر روی زندگی فرزندان و خانواده ات نیز موثر است.

 

وی در خصوص تأثیر اعمال بر زندگی خانوادگی انسان اذعان کرد: تجسم اعمال خوب انسان برای خانواده به صورت یک زندگی خوب و آرام به ارث می رسد و اگر انسان ظالم باشد خانواده انسان میراث بر بدبختی خواهد بود. اگر از راه حرام مال اندوخته کنی، به فرموده قرآن ارث بدبختی و نکبت برای خانواده خود خواهی گذاشت.

 

استاد درس خارج حوزه علمیه اصفهان با بیان ویژگی های بهشت و جهنم گفت: طبق آیه «ان دارالاخره لهی الحیوان»، نتیجه می گیریم که آخرت زنده است و حتی آتش جهنم به عنوان شاهد به انسان می گوید«ذلک بما قدمت...» و یا بهشت به بهشتیان می گوید«کلوا واشربوا..» و نعمت های بهشتی به انسان، جایگاه بهشتیان را نتیجه اعمال آن ها معرفی می کنند.

 

این مرجع تقلید در پایان خاطر نشان کرد: قرآن به خاطر رأفت زیاد، مدام از یاد مرگ و تجسم اعمال صحبت می کند و دائم به ما در قالب آیات هشدار می دهد. در حدیث، مرگ مومن به بوییدن گلی خوشبو تشبیه شده که راحت و خوشایند و دل چسب است ولی در حدیث دیگری مرگ بدکار به بیرون کشیدن رگ های بدن از انسان زنده تشبیه شده که نشان از مرگ سخت این گونه انسان ها است./939/پ201/س 

ارسال نظرات