فداکاری و شهادت تنها راه عبور جامعه از فرهنگ منحط غرب است
وی افزود: سطح بسیاری از بحث ایجاد تمدن اسلامی مربوط به فلسفه تاریخ میشود، ما دو مدنیت شیطانی و مدنیت مبتنی بر ولایت انبیا در تاریخ داریم.
نویسنده و پژوهشگر حوزوی با اشاره به اینکه مدنیت مبتنی بر ولایت انبیا به دنبال ایجاد جامعهای حول محور انبیا است، خاطرنشان کرد: شکلگیری جامعه بشر بر اساس نیازهای مادی بشر اشتباه است و ما مخالف آن هستیم، جامعهای که برای توسعه نیازهای مادی و ارضای نیازهای نفسانی به وجود میآید بر محور دنیاگرایان اداره میشود.
وی ادامه داد: اگر جامعهای بر محور اولیای طاغوت و فراعنه شکل گرفت این جامعه نیز بوی طاغوت و فراعنه را میگیرد و تمام فرهنگ و اخلاق آنان بر محور امامان آنان رخ مینماید.
حجتالاسلام والمسلمین میرباقری گفت: مسیر دیگری نیز در تاریخ وجود دارد و آن ایجاد جامعهای بر اساس دعوت انبیا با انگیزه قرب و پرستش خداوند است، این جامعه برای برآورده کردن نیاز نفسانی شکل نگرفته است.
انبیا همواره در اولین حلقه ایثار و فداکاری در راه ایجاد جامعه توحیدی بودهاند
وی ابراز داشت: بسط عبودیت از اهداف جامعه انبیا است، عبادت مفهوم فراگیری است که تمام جنبههای زندگی انسان را دربرمیگیرد، اگر انسان وارد خانواده و بیوت انبیا شد، همه کارهای فرد عبادت میشود.
رییس فرهنگستان علوم اسلامی قم گفت: تفاوت اعمال جامعه شکلگرفته بر محور انبیا تنها در نیت آن اعمال نیست، بلکه جهتدهی و شکل اعمال نیز در جامعه انبیایی متفاوت است.
وی با اشاره به اینکه جامعه مادیمحور و جامعه انبیامحور با یکدیگر همواره نزاع و درگیری دارند، ادامه داد: انبیا با فداکاری و تحمل ابتلائات به شکلگیری این جامعه اقدام کردند، انبیا همواره در اولین حلقه ایثار و فداکاری در راه ایجاد جامعه توحیدی بودهاند.
حجتالاسلام والمسلمین میرباقری خاطرنشان کرد: خداوند سختترین میثاق را از انبیا گرفته تا آنان با دادن هزینههای فراوان و تحمل شداید این راه را طی کنند؛ عبور دادن عالم از وادی جهل و ظلمات و رساندن مردم به حقیقت تنها با موعظه و حرف و حدیث امکانپذیر نیست، انبیا و ائمه(ع) وارد این میدان شدند و با تحمل شداید بسیار مسیر این راه را هموار کردند.
وی گفت: سازش و گفتوگو و کنار آمدن با فراعنه تاریخ سبب ایجاد شدن این مسیر نمیشود، از این رو در آیات و روایات فراوان به جهاد اشاره شده است، طی کردن این راه بدون جهاد و شهادت ممکن نیست.
رییس فرهنگستان علوم اسلامی قم، درگیری نور و ظلمات و حق و باطل منجر به پیروزی حق میشود، ابراز کرد: قرآن همه شیطنتها را تعبیر به یک بازدم میکند و میفرماید آنان با یک بازدم میخواهند نور الهی را خاموش کنند، اما خداوند نور خود را تمام میکند اگر چه کافران خوش نداشته باشند.
بدون درگیری حق و باطل نمیتوان به تکامل دست یافت
وی گفت: این درگیری حق و باطل ضرورت تکامل بشر است، نباید گمان کرد بدون این تکامل میتوان به سعادت حقیقی یافت.
حجتالاسلام والمسلمین میرباقری ادامه داد: جریان تمدن مدرن و جریان اسلام در دوران اخیر ادامه همان درگیری جامعه انبیا و جامعه مادیگرا است، جریان تمدن مدرن با محور آمریکا و جریان اسلام با محور انقلاب اسلامی ایران اکنون نیز با یکدیگر درگیری دارند.
وی با بیان اینکه تنها راه عبور جامعه از فرهنگ منحط غرب فداکاری و ایثار و شهادت است، افزود: برخی مأموریت اسلام را در بسط عدالت اسلامی را در ایجاد کشوری مانند ژاپن اما با ویژگیهای اسلامی میدانند، این مسیر نیاز به شهادت و فداکاری ندارد.
رییس فرهنگستان علوم اسلامی قم خاطرنشان کرد: اگر مسیر ایجاد یک ژاپن اسلامی را دنبال کنیم، فرهنگ و تمدن غرب که تمدنی به هم پیوسته است، فرهنگ اسلامی را زیر چرخهای خود له خواهد کرد.
وی گفت: مسیر ایجاد تمدن غرب اسلامی و ژاپن اسلامی احتیاج به شهادت و ایثار ندارد، نیاز به وجود کسی مانند امام(ره) ندارد.
حجتالاسلام والمسلمین میرباقری بیان داشت: اما برای اجرای مکتب خواست امام(ره) نیاز به شهادت است تا بتوان اسلام را از میان فرهنگ منحط غرب به سلامت گذراند و بر او پیروز شد.
امام خمینی از شهادت و خون دادن برای اسلام استقبال میکردند
وی با اشاره به اینکه استراتژی امام(ره) این بود که خون بر شمشیر است، اظهار داشت: امام(ره) از شهادت و خون دادن برای اسلام و انقلاب استقبال کردند، ایشان میدانستند اگر در میدان اگر خون ندهید و پرچم مبارزه را در دست نگیرید، کمونیستها پیروز میشوند و سقوط کمونیستها بعد از انقلاب اسلامی ایران با سرعت بیشتری ادامه یافت.
رییس فرهنگستان علوم اسلامی قم خاطرنشان کرد: عبور دادن جامعه جهانی از تفکر مارکسیستی جز با شهادت ممکن نیست، همچنانکه عبور از تمدن لیبرالیستی و جریان مادیگرایی غرب جز با شهادت ممکن نیست.
وی ابراز داشت: شهادت عامل تغییر نگاه مردم جهان است، با بازی در میدان سیاست و مسالمت فرهنگ اسلام در جامعه جهانی تبلیغ نمیشود، امام(ره) پیمودن این راه را جز با خون دادن و کشته شدن نمیدانند.
حجتالاسلام والمسلمین میرباقری افزود: امام(ره) در بیانی میگویند، خون شهید تا ابد به جهانیان درس ایستادگی داده است، امام(ره) هیچگاه از جنگ تعبیر به جنگ ویرانگر نکرده است، بلکه آن را منشأ بازسازی ملت و جهان میدانستند.
وی گفت: امام(ره) کشور را نیازمند مشعل شهادت دانستند، ما به سمت ظهور حرکت میکنیم و حرکت به سمت ظهور هزینه دارد و عدهای نباید به این بهانه که باید نیازمندیهای مردم را رفع کنیم از آرمانها دست بردارند.
رییس فرهنگستان علوم اسلامی قم خاطرنشان کرد: درگیری جریانهای سیاسی در کشور بر اساس ادامه دادن راه امام(ره) است، انقلاب اسلامی انقلاب ضد استعماری نبود، بحث بر سر این است که اسلام به دنبال گرفتن جهان است؛ باید با فداکاری و ایثار باید از سبک زندگی لیبرالیستی پیروز شویم و فرهنگ اسلام را در جهان جایگزین کنیم.
وی افزود: کسی باید سکان ریاست کشور را بر عهده بگیرد که این تفکر را نسبت به اسلام داشته باشد، اگر این فرهنگ رشد نکند نمیتوان به تمدن اسلامی رسید، این درگیری درگیری ضروری و حقیقی و با هزینههای بسیاری برای مؤمنان است./914/پ201/ن