۰۱ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۰:۵۶
کد خبر: ۱۵۷۱۴۳

مرمت خانه علامه امینی در سراب 70 درصد پیشرفت داشته است

خبرگزاری رسا ـ مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی گفت: بازسازی خانه علامه امینی صاحب اثر جاودانه الغدیر بیش از 70 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.
خانه علامه اميني

به گزارش خبرگزاری رسا از تبریز به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی آذربایجان شرقی، تراب محمدی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی امروز در حاشیه بازدید از خانه در حال بازسازی علامه‌امینی در سردهای سراب اظهار کرد: خانه علامه امینی در روستای سردهای شهرستان سراب واقع شده است.

 

وی با بیان اینکه خانه علامه امینی ساختمانی خشتی است که بخش عمده  آن تخریب شده و از بین رفته بود، عمده فعالیت میراث فرهنگی استان را پس از تملک این خانه تاریخی را، عملیات مرمت و بازسازی عنوان کرد و گفت: خرید و بازسازی خانه این اندیشمند اسلامی در مصوبات دور چهارم سفر ریاست جمهوری کشورمان به آذربایجان شرقی آورده شده بود.

 

محمدی تشریح کرد: پس از تملک و خریداری این خانه توسط اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان، مرمت و بازسازی آن با اعتبار اولیه 500 میلیون ریال در دهه ولایت سال 90 آغاز شد.

 

وی با بیان اینکه مرحله سفت کاری عملیات بازسازی خانه علامه امینی تمام شده و اکنون در مرحله نازک کاری قرار دارد، افزود: اقدامات بازسازی همچون اجرای اسکلت بتنی، دیوارهای آجری، سقف چوبی و بلوک کاری کف در این بنا به پایان رسیده است.

 

وی اندود داخلی، سیم کشی، نازک کاری، گچ کاری، اجرای برق و کفسازی را از جمله اقدامات بازسازی باقی مانده خانه احیاگر ولایت عنوان کرد و یادآور شد: ساختمان این خانه شامل دو طبقه بوده که طبقه همکف محل نگهداری احشام و علوفه و طبقه بالا شامل دو اتاق و یک راه پله بوده است.

 

محمدی با تاکید بر اینکه در خانه علامه امینی تلاش خواهد شد تا کتاب الغدیر و صاحب شریف آن ، بیش از پیش معرفی شود، افزود: این خانه با مساحت 300 متر مربع پس از اتمام عملیات مرمتی پذیرای علاقه مندان به گردشگری مذهبی و پژوهش شیعه خواهد بود.

 

گفتنی است، آیت الله عبدالحسین امینی ملقب به علامه امینی در سال 1320 هجری قمری در روستای «سردها» از توابع شهرستان سراب واقع در آذربایجان‌شرقی متولد شد. تحصیلات مقدماتی را در تبریز گذراند و در جوانی به نجف رفت و پس از گذراندن مرحله‌ای از تحصیل دوباره به تبریز بازگشت. علامه امینی با اثر معروف خود به نام «الغدیر» به احیاکننده ولایت معروف شده و یکی از مفاخر جهان تشیع به شمار می آید. ایشان در تاریخ 28 ربیع الثانی 1390 هجری قمری مصادف با 12 تیر 1349 شمسی در تهران وفات و در نجف به خاک سپرده شد./935/د102/ب

ارسال نظرات