شیعه هیچگاه برای احقاق حق شخصی خود قیام نکرده است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجتالاسلام والمسلمین سعیدی، امام جمعه قم، یکم اسفندماه در نشست علمی «نقش اهلبیت(ع) در زندگی شیعیان» که در مرکز تخصصی شیعه شناسی برگزار شد، با بیان اینکه عنوان شیعه در قرآن کریم، روایات و امروزه در عرصه بینالملل مورد تحقیق و دقت قرار گرفته است، گفت: عبارت شیعه در قرآن کریم به معنی یار و پیرو آمده است.
وی افزود: شیعه در اصطلاح مسلمانان از زمان نبوت پیامبر اکرم(ص) تا به امروز به گروهی اطلاق میشود که همراه با پذیرش اسلام، ارادت ویژهای نیز نسبت به امیرمؤمنان علی(ع) و اهلبیت پیامبر(ص) داشتهاند.
امام جمعه قم خاطرنشان کرد: شیعه جمعیتی است که پیرو رهبر خود حضرت علی(ع) و در پرتو هدایتهای ایشان گام برمیدارد و به موازات حفظ اصول عقاید، مدافع سرسخت کلیت اسلام بوده است.
وی با بیان اینکه شیعه در طول تاریخ مدافع واقعی وحدت صفوف مسلمانان و آرمانهای جهان شمول پیامبر اکرم(ص) بوده است، تصریح کرد: شیعه از ابتدا، تنها به مصلحت اسلام فکر میکرد و هیچگاه در راه احقاق حق شخصی خود قیامی نکرد.
حجتالاسلام والمسلمین سعیدی با اشاره به یکی از مهمترین نکات شیعیان راستین اهلبیت عصمت و طهارت(ع)، گفت: شیعه فقط زمانی که اصل اسلام در خطر قرار گرفته بود، قیام کرده است و این مطلب در حرکتهای حضرت امیرمؤنان علی(ع)، حضرت فاطمه زهرا(س)، امام حسن مجتبی(ع) و حضرت سیدالشهدا(ع) که پیشوایان شیعیان هستند، قابل مشاهده است.
وی اظهار داشت: امام حسین(ع) در ابتدای قیام خود میفرمایند که علت این قیام عمل کردن به سیره رسول خدا(ص) و امربه معروف و نهی از منکر است؛ ایشان سخنی از حق غضب شده و استحقاق خلافت برای اهلبیت(ع) در میان نیاوردهاند.
تولیت حرم حضرت معصومه(س) تأکید کرد: اینطور نبود که اهلبیت(ع) همیشه نسبت به حق خودشان بی تفاوتی نشان داده و از اصل اسلام دفاع کنند؛ گاهی هم از حق خودشان دم میزدند تا کسی گمان نکند که ایشان از حق مشروع خودشان صرف نظر کردهاند.
وی بیان داشت: امام علی(ع) در محاسبات بسیار دقیق و صحیح خود و اطلاعاتی که از منبع وحی دریافت کرده بودند به این نتیجه رسیده بودند که قیامی برای احقاق حق خودشان نداشته باشند و حتی حاضر شدند برای حفظ اسلام، خلفای سهگانه را در اموری همراهی کرده و به آنان کمک کنند.
حجتالاسلام والمسلمین سعیدی افزود: حضرت امیرمؤنان علی(ع) در قسمتی از نامه خود به مردم مصر فرمودند «من (از خلافت) دست باز کشیدم، تا آنجا که دیدم گروهى از اسلام باز گشته و مىخواهند دین محمّد(ص) را نابود سازند، پس ترسیدم اگر اسلام و طرفدارانش را یارى نکنم، شاهد نابودى آن باشم که مصیبت آن بر من سختتر از رها کردن حکومت بر شماست».
وی اشاره داشت: صلح امام حسن(ع)، ازدواج تحمیلی امام جواد(ع) با امفضل ملعونه، پذیرش ولایتعهدی از طرف امام رضا(ع) از جمله مسائلی است که اهلبیت(ع) نسبت به آن اکراه داشتند اما به علت مصالح امت اسلامی آن را پذیرفتند.
امام جمعه قم گفت: وقتی که ائمه معصومین(ع) از اهلسنت و جمعیت غیر شیعه، رویگردان نمیشدند، ما نیز باید در روابط خود با اهل سنت تجدید نظر کرده و وحدت اسلامی را رعایت کنیم.
وی اظهار داشت: امام صادق(ع) در روایتی میفرمایند «ما اهلبیت(ع) به عیادت اهلسنت رفته، در تشییع پیکر آنها حضور یافته و اگر به شهادت ما نیاز داشته باشند به نفع آنها شهادت میدهیم؛ شما نیز نباید خود را از آنها جدا بدانید».
حجتالاسلام والمسلمین سعیدی تأکید کرد: مکر دشمنان و کفار، بیاطلاعی اکثر مسلمانان از حقیقت معارف اهلبیت(ع) و بیبصیرتی برخی شیعیان، از مهمترین آسیبهای فرهنگ شیعی است.
وی تصریح کرد: شناسایی راههای عملی برای معرفی شیعه به مردم جهان، انجام عملیات نرم و تهاجمی در حوزه جنگ نرم، بیان محاسن کلام اهلبیت(ع) به طریقههای مختلف برای مردم سراسر جهان و پرهیز از هرگونه نزاع فیزیکی با اهلسنت و ادیان دیگر از جمله فعالیتهای مهمی است که باید در حوزه شیعه شناسی دنبال شود.
تولیت حرم حضرت معصومه(س) ادامه داد: همچنین تکیه بر مشترکات از جمله قرآن، برنامهریزی جهانی برای توسعه فرهنگ تشیع، پرهیز از موازیکاری در فعالیتهای فرهنگی، افزایش ارتباطات بینالمللی و انجام فعالیتهای راهبردی و کاربردی به منظور ترویج فرهنگ تشیع از دیگر فعالیتهای حوزه شیعهشناسی است و باید پیگیری شود./997/پ202/پ