۲۸ فروردين ۱۳۹۲ - ۱۸:۵۷
کد خبر: ۱۶۲۱۶۴
آیت الله مکارم شیرازی:

عدم نظارت دقیق سبب وقوع اختلاس سه هزار میلیاردی شد

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت الله مکارم شیرازی وقوع تخلف بزرگ سه هزار میلیاردی را نتیجه عدم نظارت دقیق،‌ اهمال کاری و اعمال نفوذ دانست و بر ضرورت تقویت روحیه و فرهنگ نظارت پذیری در بین مسؤولان و دستگاه های اجرایی تاکید کرد.
 آيت الله مکارم شيرازي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید عصر چهارشنبه، در دیدار حجت الاسلام موسی پور معاون پارلمانی و برنامه ریزی سازمان بازرسی کل کشور، با تقدیر از فعالیت های این سازمان، تصریح کرد: ضرورت وجود نهادهای نظارتی همچون سازمان بازرسی کل کشور امری روشن است. 
حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان این که مساله مدیریت بدون بازرسی و نظارت ناقص است، تصریح کرد: در عهدنامه مالک اشتر نیز حضرت امام علی(ع) صریحا نسبت به مساله نظارت و بازرسی تاکید کرده اند، در سایر نامه های آن حضرت در نهج البلاغه نیز این نکته مورد تاکید و تصریح قرار گرفته است.
این مرجع تقلید ضمانت اجرایی مسائل مورد بازرسی قرار گرفته را مهم تر از اصل نظارت دانست و گفت: باید در تمامی مراحل بازرسی ضمانت بازرسی نیز وجود داشته باشد، اگر در دستگاه ها پذیرش این فرهنگ نباشد به مشکل برخواهیم خورد.
وی با تاکید بر این که نظارت باید در تمامی مراحل دارای ضمانت کافی باشد و مجلس باید در این راستا قوانین لازم را تصویب کند تا سازمان بازرسی کل کشور قدرت کافی برای اجرای مصوبات خود داشته باشد، بیان داشت: اگر چنین مساله ای محقق نشود بازرسی در برخی مراحل تنها یک توصیه خواهد بود. 
بودجه سازمان بازرسی ناکافی است
این مرجع تقلید با بیان این که بودجه سازمان بازرسی برای انجام وظایف و مسؤولیت ها کم است و مجلس باید به این مساله توجه کند، تصریح کرد: مجلس در بودجه صاحب اختیاراتی است که شما می تواند پیشنهادات خود را به نمایندگان مجلس ارسال کنید تا مورد توجه قرار گیرد. 
وی اطلاع رسانی اقدامات انجام شده را بسیار مهم دانست و تصریح کرد: تحقق این مهم باعث می شود که مردم در جریان اقدامات شما قرار گیرند و اعتماد آنان افزایش یابد. 
حضرت آیت الله مکارم شیرازی خاطرنشان کرد: مسؤولان سازمان بازرسی باید به این سؤال پاسخ دهند که چطور سه هزار میلیارد تومان اختلاس می شود، اگر اعمال نفوذ شده و یا اهمال کاری صورت گرفته اطلاع رسانی کنند؛ سازمان بازرسی باید به گونه ای عمل کند که اعتماد عمومی محفوظ و پایدار بماند. 
این مرجع تقلید بیان داشت: اگر به جای همایش های کم فایده، سمیناری راجع به ابعاد بازرسی و نقش آن برگزار شود و اندیشمندان و نخبگان دیدگاه های خود را بیان کنند بسیار خوب خواهد بود و اگر نظارت تقویت شود اعتماد مردم به نظام افزایش پیدا خواهد کرد و کارها بهتر پیش خواهد رفت. /924/پ202/ج
ارسال نظرات