۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۰۹:۳۱
کد خبر: ۱۶۲۵۸۳
شب گذشته در قم

نشست علمی مقایسه سازمان روحانیت شیعه و کلیسای کاتولیک برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب در نشستی علمی به بیان برخی شباهت‌ها و تفاوت‌های سازمان روحانیت شیعه و کلیسای کاتولیک پرداخت.
نشست علمي قيام هاي شيعي اهداف و پيامدها

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام محمد مسجد جامعی، عضو هیأت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب، شنبه شب در نشست علمی«مقایسه سازمان روحانیت شیعه و کلیسای کاتولیک»، گفت: موقعیت روحانیت شیعه نسبت به مبلغان سایر ادیان از نظر تاریخی در بهترین جایگاه قرار دارد.


وی افزود: در ایران یک نوع غرب‌دوستی قوی وجود دارد که این مطالب غیر از غرب‌زدگی است، از این رو آن‌چه که مربوط به غرب است در نظر آنان مهم‌تر و درست‌تر از آن‌چیزی است که می‌بینند، در واقع یک نوع تلقی آمیخته به احترام در ایران نسبت به غرب وجود دارد.


عضو هیأت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب با اشاره به این‌که شیعه و کلیسای کاتولیک 50 سال پیش تشابهاتی دارد، خاطرنشان کرد: وجود مکان‌‌های مقدسی مانند امام‌زاده در اسلام و قدیس‌هایی در میان کاتولیک‌ها، مفهوم انسان کامل در اسلام و تلقی آنان از حضرت مسیح(ع) و شفاعت از این دست شباهت‌ها محسوب می‌شود.


وی ادامه داد: وجود یک نظام مرجعیت دینی در اسلام و کلیسای کاتولیک از نمونه شباهت‌های مهم این دو دین به شمار می‌آید، البته باید توجه داشت که تفاوت‌های مهمی نیز میان این دو دین وجود دارد.


حجت‌الاسلام مسجدجامعی گفت: مسیحیت یک دین تاریخ‌مند است، یعنی در طول تاریخ تکامل یافته است، اما اسلام در زمان شارع این دین از نظر فقهی، کلامی، اخلاقی و مانند آن کامل شده است و نقش ائمه(ع) توضیح و شرح همان دین کامل‌شده است.


وی با بیان این‌که مسیحیت در اوج قدرت امپراتوری رم ظهور کرد، ابراز داشت: امپراتوری رم یک تمدن بود، به عنوان نمونه این امپراتوری مبتنی بر ساختارهای متعدد حقوقی و اجتماعی و در واقع یک امپراتوری بزرگ و پیشرفته است و مسیحیت در این زمان ظهور کرد و راه خود را ادامه داد.


عضو هیأت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب بیان داشت: در اسلام از مسأله امامت انشعاب‌هایی به وجود آمد، اما در مسیحیت بر اساس نظرات مختلف در مورد حضرت مسیح(ع) انشعاب صورت گرفت، به همین دلیل شورایی از اسقف‌ها برای حل این اختلافات در مسیحیت شکل گرفت و روحانیت مسیحی از چنین نقطه‌ای آغاز می‌شود.


وی ادامه داد:‌ در اسلام چنین روحانیتی نداریم، به دلیل مبتنی بودن اصل دین کاتولیک‌ها بر شورای اسقف‌ها، در این دین نمونه‌هایی از فاندامنتالیست و بنیاد‌گرایی دیده نمی‌شود، یعنی همیشه یک حد متوسط دین را دارا بوده‌اند.


حجت‌الاسلام مسجدجامعی با بیان این‌که ساختار روحانیت شیعه از دوران صفویه شکل می‌گیرد، خاطرنشان کرد: ایران از دوران صفویه شیعه می‌شود، تشیع ایران تناسب عمیقی با ویژگی‌های روحی و اخلاقی ایرانیان است، به همین دلیل هیچ ساختار حکومتی وجود ندارد که نیرومند‌تر از ایران باشد.


وی با اشاره به این‌که با گذشت زمان ساختار و نهاد روحانیت قدرت‌مند و توانمند‌تر شد، گفت: در زمان قاجار روحانیت با قوت گرفتن نقش مرجعیت به عنوان یک نهاد تأثیرگذار نقش خود را ایفا می‌کند.


عضو هیأت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب ابراز کرد: بعد از فروپاشی امپراتوری رم، پاپ تنها قدرت در اروپای غیربیزانسی(اروپای شرقی) می‌شود، این سازمان دینی کاتولیکی یک پشتوانه چندین ساله حکومتی را به عنوان پشتوانه دارد و بنابراین نظام روحانیت کاتولیکی از این تجربه برخودار است.


وی گفت: در دوران رنسانس این ساختار که مبتنی بر ساختار حکومتی است، تغییراتی می‌یابد، کلیسای کاتولیک، کلیسایی است که ملاحظات سیاست خارجی و دینی و ملاحظات مختلف بین مذهبی را کاملا رعایت می‌کند.


حجت‌الاسلام مسجدجامعی ادامه داد: کلیسای کاتولیک می‌داند که در برابر سایر کلیساها و سایر ادیان چه بکند، در واقع می‌توان گفت مانند یک دولت عمل می‌کند، به همین دلیل محدودیت‌ها و نقاط قوتی برای این دین پیدا می‌شود، در حالی که در روحانیت ما چنین نیست.


وی افزود: سازمان روحانیت شیعی نمی‌داند در این جهان چگونه از شیعیان دفاع کند، سیاست برخورد با اهل‌سنت و سیاست بین‌دینی سازمان روحانیت شیعه معلوم نیست، شیعه در مواجهه با سایر ادیان با آنان گفت‌وگو می‌کند، اما از این گفت‌وگو استفاده لازم را نمی‌برد.


عضو هیأت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب خاطرنشان کرد: در سازمان دینی ایران سخنران، مداح روحانی و قاری قرآن بر اساس توانایی‌های شخصی خود به جایگاه تبلیغ دین می‌رسد.


وی با بیان این‌که سازمان روحانیت زنده بودن خود را مرهون این خلاقیت و مبتنی بودن این تبلیغ بر اساس استعدادها است، گفت: در کلیسای کاتولیک یک سیستم منظم که فقط از بالا دستور می‌گیرد به طور طبیعی در خدمت کسانی قرار می‌گیرد که در رأس آن قرار دارد./914/پ201/ن

ارسال نظرات