۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۳:۰۸
کد خبر: ۱۶۶۴۷۵
استاد حوزه و دانشگاه:

سبک زندگی طلبگی تجمل‌گرا نیست

خبرگزاری رسا ـ‌ حجت الاسلام نظری با تأکید بر این‌که سبک زندگی اسلامی مورد نظر رهبری درست در مقابل نظریه هانتیگتون قرار دارد، گفت: سبک زندگی طلبگی تجمل‌گرا نیست.
سبک زندگي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اردبیل، حجت الاسلام مجتبی نظری، استاد حوزه و دانشگاه تبریز امروز در جمع طلاب مدرسه علمیه حضرت ثامن‌الحجج(ع) شهرستان پارس‌آباد استان اردبیل به تشریح دیدگاه های رهبر معظم انقلاب اسلامی از طرح مسأله سبک زندگی اسلامی پرداخت و اظهار داشت: بنا به فرمایش معصوم(ع) باید مردم را با عمل خود به حق دعوت کنیم نه با زبان؛ از این رو برای ترویج سبک زندگی اسلامی و قرآنی بهتر است ابتدا خود عامل به اینگونه سبک زندگی باشیم.


وی در این نشست که با موضوع سبک زندگی مطلوب از دیدگاه قرآن برگزار شد، با بیان این‌که امام خمینی(ره) سبک زندگی را با عمل خود به دیگران می آموخت، خاطرنشان کرد: امام راحل تا پایان عمر شریف خود اجاره نشین بود و به نوعی به مردم می فهماند که می توان از امکانات رفاهی بهره مند نبود اما بر قلوب تصرف کرد، طلاب و روحانیان نیز برای تأثیرگذاری در رسالت خود و موفقیت در امر تبلیغ بایستی از تجمل‌گرایی به دور بوده و زندگی ساده و بی آلایشی داشته باشند.


حجت الاسلام نظری با اشاره به این‌که توصیه رهبری در خصوص سبک زندگی اسلامی وجه ایجابی و سلبی دارد، یادآور شد: سبک زندگی اسلامی مورد نظر رهبری درست در مقابل نظریه هانتیگتون قرار دارد، باید سبک زندگی اسلامی را برای ملت های دنیا تبیین کنیم و در بعد سلبی هم در مقابل موضع گیری رسانه های مروج فرهنگ غربی ایستادگی کنیم.


وی با بیان این‌که قرآن زندگی را به دوره تولد تا مرگ، خلاصه نمی‌کند و از منظر قرآن زندگی پیش از تولد آغاز و پس از مرگ نیز ادامه دارد، گفت: با توجه به آیه 31 سوره مبارکه فصلت، اگر بخواهیم در باره سبک زندگی سخن ‌گوییم، این زندگی با مرگ پایان نمی‌پذیرد و تفاوت نگاه قرآنی و نگاه غربی در همین جا آشکار می‌شود. انسان قرآنی باید در همه لحظه‌ها برای خود آینده‌ای طولانی تصور کند و آن گونه زندگی کند که قرآن سفارش کرده است.


این استاد حوزه و دانشگاه تعبیر قرآن برای سبک زندگی بشر را «حیات طیبه»‌ دانست و گفت: قرآن در آیه 97 سوره نحل می‌فرماید: «مَنْ عَمِلَ صالِحاً مِنْ ذَکَرٍ أَوْ أُنْثى‏ وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْیِیَنَّهُ حَیاةً طَیِّبَةً وَ لَنَجْزِیَنَّهُمْ أَجْرَهُمْ بِأَحْسَنِ ما کانُوا یَعْمَلُونَ» هر کس از مرد و زن عمل شایسته کند و مؤمن باشد او را زندگى نیکو دهیم و پاداششان را بهتر از آنچه عمل مى‏کرده‏اند مى‏دهیم.


حجت الاسلام نظری با تأکید بر این‌که ترویج سبک زندگی قرآنی نیازمند عمل به آموزه های این کتاب الهی از سوی مبلغان آیات روح‌بخش کلام الله مجید است، گفت: اگر نتوانیم زندگی خود را بر مبنای آموزه های قرآنی مدیریت کنیم، نباید انتظار داشت که جامعه نسبت به گفته های ما عامل باشند، چراکه مردم دین خود را از علما می گیرند.


بنابر این گزارش، حجت‌الاسلام کوثری، استاد حوزه علمیه برادران اردبیل نیز در ادامه نشست، کرسی‌ آزاد‌اندیشی را در آگاه‌سازی و ارتقای سطح علمی و فرهنگی طلاب امری لازم دانست‌ و همچنین حجت‌الاسلام اسماعیل‌نیا، استاد حوزه‌های علمیه خواهران به تبیین اهمیت تحقیق و پژوهش با توجه به وجود فعالان پژوهشی در این حوزه پرداخت، ضمن این‌که حجت‌الاسلام محمودی یکی دیگر از اساتید حوزه علمیه مباحث طرح شده در این نشست را مورد تحلیل و بررسی قرار داد./9354/پ202/ب

ارسال نظرات