۳۱ خرداد ۱۳۹۲ - ۰۹:۱۴
کد خبر: ۱۷۲۸۱۰
استاد حوزه علمیه:

یهودیان در تعیین مصداق برای مصلح موعود دچار تناقض‌اند

خبرگزاری رسا ـ استاد و پژوهشگر حوزوی به بیان جایگاه ظهور در ادیان مختلف پرداخت و با اشاره به اعتقاد یهود در این زمینه، گفت: یهودیان در تعیین مصداق برای مصلح موعود دچار تناقض‌اند.
علي نظري منفرد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام علی نظری منفرد، استاد و پژوهشگر حوزوی، پنج‌شنبه عصر در دومین نشست امام‌مهدی‌باوری که در شبستان نجمه خاتون برگزار شد، گفت: درباره آینده جهان نظرات مختلف وجودی دارد و یک نظر این است که جهان تا رسیدن به پایان خود از نظر اعتقاد و اخلاق و عمل در سراشیبی سقوط است.

وی افزود: برخی نیز درباره پایان جهان هیچ فهمی و دانایی ندارند، همچنین در نظریه دیگر برخی می‌گویند در آینده جهان افق روشنی برای انسان‌ها وجود دارد و این امر در برخی اشعار و آثار دیگران نیز یاد شده است.

استاد حوزه علمیه استدلال گروهی که آینده جهان را سقوط می‌دانند را وجود تضاد میان خواسته‌های بشری دانست و گفت: آنان می‌گویند دنیا دنیای جنگ برای رسیدن به قدرت بیشتر است و هنگامی که اخلاق و اعتقاد صحیحی برای این دست‌یابی به قدرت وجود نداشته باشد، بشر تا نابودی خود در سراشیبی سقوط قرار می‌گیرد و از همه منابع زمینی و زیرزمینی برای رسیدن به این امر بهره می‌برد.

وی ادامه داد: این دیدگاه نگاهی مادی‌گرایانه است اما آینده جهان در نگاه ادیان آسمانی با این نوع نگاه متفاوت است، در تورات امروزی و انجیل که تحریف‌شده، نکته‌هایی درباره آینده امیدوارانه جهان وجود دارد.

حجت‌الاسلام نظری منفرد با بیان این‌که یهودیان بر این باورند که سرزمین فلسطین سرزمین موعود است، خاطرنشان کرد: یهودیان معتقدند مسیحیان و مسلمانان فلسطین کافر هستند و ما باید زمین فلسطین را از لوث وجود این کفار پاک کنیم و جنگ و کشتار در فلسطین برای یهودی‌سازی آن منطقه است.

وی گفت: یهود معتقد است که مصلح موعود در پایان جهان است اما در مصداق آن مشکل دارند و آن را عیسی‌بن‌مریم(ع) نمی‌دانند، مسیح نیز همین مصلح موعود را قبول دارند اما تفاوت آنان با مسلمانان این است که آنان عیسی مسیح را کشته می‌دانند و مسلمانان نمی‌دانند اما مسیح باور دارد که روزی عیسی مسیح بازمی‌گردد.

استاد حوزه علمیه با بیان این‌که در مذهب زرتشت نیز اعتقاد به موعود وجود دارد، ابراز کرد: همچنین بودا با این‌که دین الهی نیست، معتقد است که بودای پنجم به عنوان مصلح موعود ظهور خواهد کرد، هندوها نیز به مصلح اعتقاد دارند.

وی با اظهار نگرانی درباره چاپ برخی کتاب‌ها از سوی اهل‌سنت چاپ می‌شود درباره این موضوع مهدی موعود(عج) وجود ندارد، خاطرنشان کرد: ظهور حضرت مهدی(عج) در کتاب‌های معتبر اهل‌سنت مانند صحیح بخاری، سنن ابن‌ماجه و سنن ترمذی یاد شده است که اهل حدیث صحت این روایات را تأیید کرده است.

حجت‌الاسلام نظری منفرد بیان کرد: در روایتی از پیامبر(ص) در کتاب سنن ترمذی آمده است که دنیا پایان نمی‌پذیرد مگر این‌که مردی از عرب که همنام من است، ظهور کند، در کتاب سنن ابن‌ماجه نیز آمده است که رسول خدا(ص) فرمود که مهدی(عج) از ما اهل‌بیت(ع) است و خدا امر او را در یک شب اصلاح می‌کند.

وی ابراز کرد: دانشجویان منصف اهل‌سنت بر این باور هستند که مهدی(عج) از اولاد حضرت زهرا(س) است و در آینده قیام خواهد کرد و در کتاب‌های اهل‌سنت نیز به این امر تصریح شده است.

نویسنده و پژوهشگر حوزوی قرآن را کتاب عمومی مسلمانان خواند و گفت: در قرآن به وجود مهدی موعود(عج) نیز اشاره شده است، خداوند می‌فرماید که ما اراده کردیم که بر مستضعفین منت بگذاریم و آنان را رهبر قرار دهیم، برخی استدلال می‌کنند که این آیه درباره بنی‌اسرائیل است و ربطی به حضرت مهدی(عج) ندارد، اما این مطلب اشتباه است.

وی گفت: قرآن کتابی برای مردم است، اما این‌گونه نیست که تنها این آیه خاص زمان حضرت موسی(ع) باشد اما اگر این آیه را کنار بگذاریم، آیات دیگری در تأیید حضرت مهدی(عج) وجود دارد که هیچ قابل توجیه نیست مانند آیه سوره مبارکه نور که می‌فرماید خدا وعده داده  که اهل ایمان و عمل صالح را جانشینان در زمین در آینده قرار دهد./914/پ202/ی

ارسال نظرات