۲۴ تير ۱۳۹۲ - ۱۴:۰۵
کد خبر: ۱۷۶۴۰۰

ویژه‌نامه «ورودی‌های شیطان به روایت قرآن» در فضای مجازی منتشر شد

خبرگزاری رسا ـ ویژه‌نامه «ورودی‌های شیطان به روایت قرآن» با هدف آشنایی جوانان با راه‌های ورود شیطان به جسم و روح آدمی در فضای مجازی منتشر شد.
ويژه‌نامه ورودي‌هاي شيطان به روايت قرآن
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، ویژه‌نامه «ورودی‌های شیطان به روایت قرآن» شامل مقالات و ویژه‌نامه‌های پیشین  و با هدف آشنایی بیشتر جوانان با شیطان در پایگاه اینترنتی تبیان منتشر شد.
اختلاف افکنی و تفرقه؛ ابزار کار شیطان است، افشای برنامه شیطان در تخریب افراد، بزرگترین هدف شیطان، ناامیدی و امید احمقانه به خدا؛ راه نفوذ شیطان، پله پله سقوط با هوا پرستی، مصادیقی از گام‌های شیطان در زندگی، چشم؛ قدرتمندترین ابزار شیطان، مدخل‌های اصلی شیطان را بشناسیم، دوستان و دشمنان شیطان، شیطان نرم افزاری کار می‌کند، چهره دیگر دنیا؛ امان از دست شیطان، شیطان آمیخته به گوشت و خون آدمى، آشیانه و محل تخمگذاری شیطان، ورود به تیم شیطان تنها با یک عمل، گپ و گفتی با شیطان، حرفه‌ای‌ترین آرایشگر دنیا، بیوگرافی شیطان، ویروسی در همین نزدیکی‌ها، محدوده قلمرو شیطان، افراد وسواسی عبد شیطان‌اند، رد پای شیطان و همکارانش، میل جنسی، برگ برنده شیطان و شیطان وسوسه می‌کند یا اجبار از موضوعات مطرح‌شده در بخش مقالات این ویژه‌نامه است.
موضوعات انتخاب و گزینش افراد با معیارهای قرآنی، آیاتی که در قرآن کریم نسخ شده‌اند، چرا اعمال خوب توقیف می‌شوند، دست پنهان یهود در تفاسیر اسلامی و خوردنی‌ها و پوشیدنی‌ها در قرآن در بخش ویژه‌نامه‌های پیشین این ویژه‌نامه آمده است
بزرگترین هدف شیطان
در این مقاله از ویژه‌نامه می‌خوانیم: تلاش و تکاپوی اصلی شیطان، غفلت انسان از ذکر و یاد خداوند است و شیطان را از این جهت که به صورت مداوم آدمى را وسوسه مى‏کند و به محضى که انسان به یاد خدا مى‏افتد پنهان مى‏شود و عقب مى‏رود، باز همین که انسان از یاد خدا غافل مى‏شود، جلو مى‏آید و به وسوسه مى‏پردازد، «خناس» خوانده‌اند.
به فرموده قرآن، شیطان یا ابلیس از نژاد جن بوده است که در جمع فرشتگان عبادت مى‏کرد، لیکن تکبر، جسارت و امتناع وی از پذیرش فرمان خداوند، سرچشمه بدبختى‏هاى او شد، به گونه‌ای که از درگاه الهی رانده و مورد لعن و نفرین همگان قرار گرفت، او نیز به عزت خدا سوگند یاد کرد که جز بندگان مخلص خداوند، تمامى افراد بشر را اغوا ‏کند.
در حقیقت شیطان، با وسوسه‏هاى خود قصد گمراه کردن تمام انسان‏ها را داشته و دارد، ولى در برابر مخلصان شکست مى‏خورد.
تقوى، به معناى خویشتن دارى از گناه است، که برخی آن را خصلتى که به وسیله آن، فرد خود را از عذاب دور و حفظ می‌کند، معنا کرده‌اند.
تقوى دارای مراتبى همچون تقوا از عقائد فاسده و طرق ضلالت که مترادف با ایمان است، تقوا از گناهان کبیره، تقوا از کل گناهان، تقوا از اخلاق فاسده، تقوا از اعمال مکروهه و افعال مذمومه و تقوا از امور بیهوده که نه فائده دنیوى و نه اخروى دارد، که هر یک از انسان‌ها بسته به استعداد و درجه ایمانشان می‌توانند به هر یک از این مراتب نائل آیند.
اصولا خمیرمایه تقوى دو چیز است: یاد خدا یعنى توجه به مراقبت دائمى خداوند و حضور او در همه جا و همه حال و توجه به دادگاه عدل خداوند و نامه اعمالى که هیچ کار صغیر و کبیرى وجود ندارد، مگر این‌که در آن ثبت مى‏شود و به همین دلیل توجه به این دو اصل مبدأ و معاد در سر لوحه برنامه‏هاى تربیتى انبیا و اولیا قرار داشته و تأثیر آن در پاکسازى فرد و اجتماع کاملا چشمگیر است.
وسوسه‌ها‏ى شیطان، حتمى و دائمی است، وی همچون طواف کننده‏اى پیرامون فکر و روح انسان پیوسته گردش مى‏کند تا راهى براى نفوذ در آن بیابد.
آیات قرآن کریم راه‌های نفوذ و وسوسه انگیزی شیطان برای انسان را این‌گونه بیان می‌دارد، وسوسه‏هاى شیطان، گاهى از دور است، گاهى از طریق نفوذ در روح و جان انسان، گاهى با همنشینى با او و گاهى هم از طریق رابطه و تماس.
وسوسه انگیزی شیطان خاص انسان‌های سست‌ایمان و بی‌دین و یا دین گریز نیست، بلکه شیطان، سراغ انسان‏هاى با تقوا و مؤمن هم مى‏رود لیکن، پرهیزگاران هنگامى که وسوسه‏هاى شیطانى، آنها را احاطه مى‏کند، به یاد خدا و نعمت‌هاى بى پایانش، به یاد عواقب شوم گناه و مجازات دردناک خدا، مى‏افتند.
در این هنگام ابرهاى تیره و تار وسوسه از اطراف قلب آنها کنار مى‏رود و راه حق را به روشنى مى‏بینند و انتخاب مى‏کنند.
اصولا هر کس در هر مرحله‏اى از ایمان و در هر سن و سال گه‌گاه گرفتار وسوسه‏هاى شیطانى مى‏گردد و گاه در خود احساس مى‏کند که نیروى محرک شدیدى در درون جانش آشکار شده و او را به سوى گناه دعوت می‌کند.
این وسوسه‏ها و تحریک‌ها، مسلما در سنین جوانى بیشتر است، وسوسه‏هاى شیطانى در محیط‌هاى آلوده، فزون‌تر است، که تنها راه نجات از آلودگى در چنین شرایطى، نخست فراهم ساختن «سرمایه تقوى» است و سپس مراقبت و سرانجام توجه به خویشتن و پناه بردن به خدا، یاد الطاف و نعمت هاى او و مجازات‌هاى دردناک خطاکاران است.
بنابراین هر انسانی، در هر مرحله ایمان و تقوا که باشد، نباید از کوچک‏ترین وسوسه‏ شیطان غافل شود و در هر شرایطی باید به خدا پناه برد و خود را تحت پوشش او قرار دهد، زیرا استعاذه و استمداد از خدا، بهترین راه درمان برای وسوسه‏هاى شیطانى است و یکى از راه‏هاى عصمت انبیا علیهم السلام، استمداد، توجه و پناه بردن به خداوند بوده است.
شناخت ویژگی‌های شیطان
در مقاله دیگری از این ویژه‌نامه آمده است: قرآن کریم برای شناخت این موجود شریر او را با صفاتی چون «رجیم»، «مرید»، «وسوسه‌گر»، «عدو»، «مضل» و «خناس» توصیف کرده است.
رجیم: بر وزن «فعیل» به معنای «رجم شده و مطرود» است، منظور از شیطان رجیم، موجودی است که از درگاه الهی دور و مطرود است.
مرید: واژه مرید در اصل به معنای سرزمین بلندی است که خالی از هرگونه گیاه باشد، منظور از «مرید» کسی است که از هرگونه خیر و سعادت دور بوده، شخص سرکش، متمرد و ظالم است، این صفت در شیطان همیشگی و مستمر است.
وسوسه‌گر: وسوسه به معنای صدایی آراسته، نجوایی آهسته است، همچنین به معنای خطور افکار زشت درون است و در اصل به معنای صدای زیورآلات زنان و صدای آهسته است.
شیطان وسوسه‌های زیادی دارد به گونه‌ای که اگر مقابل یکی از آن‌ها دلیلی بیاوری از دری دیگر وارد می‌شود و وسوسه‌ای تازه مطرح می‌کند و انسان هرگز نمی‌تواند از وسوسه‌های او در امان بماند مگر این‌که به درگاه الهی پناه برد و به قدرت و نیروی او چنگ زند.
دشمن: از ویژگی‌های بارز شیطان دشمنی با آدم علیه السلام و فرزندان اوست، قرآن کریم بارها او را با لفظ «عدو مبین» معرفی کرده و تأکید دارد که او را دشمن خود بدانیم.
دوستان شیطان
«یَا بَنِی آدَمَ لاَ یَفْتِنَنَّکُمُ الشَّیْطَانُ کَمَا أَخْرَجَ أَبَوَیْکُم مِّنَ الْجَنَّةِ یَنزِعُ عَنْهُمَا لِبَاسَهُمَا لِیُرِیَهُمَا سَوْءَاتِهِمَا إِنَّهُ یَرَاکُمْ هُوَ وَقَبِیلُهُ مِنْ حَیْثُ لاَ تَرَوْنَهُمْ إِنَّا جَعَلْنَا الشَّیَاطِینَ أَوْلِیَاء لِلَّذِینَ لاَ یُۆْمِنُونَ؛ اى فرزندان آدم، زنهار تا شیطان شما را به فتنه نیندازد چنان که پدر و مادر شما را از بهشت بیرون راند و لباسشان را از ایشان برکند، تا عورت‌هایشان را بر آنان نمایان کند، در حقیقت او و قبیله‏اش، شما را از آنجا که آنها را نمى‏بینید، مى‏بینند، ما شیاطین را دوستان کسانى قرار دادیم که ایمان نمى‏آورند.»
در این آیه شریفه خداوند فرزندان آدم را مخاطب قرار می‌دهد و آن‌ها را از شر شیطان برحذر می‌دارد و خاطرنشان می‌کند که فرزندان آدم باید از سرگذشت پدر خود، آدم علیه السلام، عبرت گیرند و فریب شیطان را نخورند.
پس از این بیان مطلبی را عنوان می‌کند که سبب هوشیاری و احتیاط بیش‌تر انسان شود و آن این‌که شیطان و گروه او، شما را می‌بیند از جایی که شما آن‌ها نمی‌بینید.
شیطان دشمنی خطرناک است، انسان او را نمی‌بیند ولی او انسان را می‌بیند و با تمام قدرت وسوسه می‌کند و فریب می‌دهد، معلوم است که مقابله با چنین دشمنی دشوار است و مراقبت و هوشیاری بسیاری می‌طلبد.
در پایان آیه از رابطه نزدیک میان شیطان و کافران خبر می‌دهد و این‌که خداوند، شیاطین را دوستان کسانی قرار داده که ایمان نیاورده‌اند.
کافران و مجرمان، دوستان شیاطین هستند چون از آن‌ها پیروی می‌کنند و به حرف آن‌ها گوش می‌دهند و از راه خدا بازایستاده‌اند.
پس از این بیان، در چند آیه بعد، مردم را به دو گروه تقسیم می‌کند، گروهی که هدایت یافته‌اند و گروهی که سزاوار گمراهی هستند و گمراهان را دوستان شیطان معرفی می‌کند: «فَرِیقًا هَدَى وَفَرِیقًا حَقَّ عَلَیْهِمُ الضَّلاَلَةُ إِنَّهُمُ اتَّخَذُوا الشَّیَاطِینَ أَوْلِیَاء مِن دُونِ اللّهِ وَیَحْسَبُونَ أَنَّهُم مُّهْتَدُونَ؛ در حالى که‏ گروهى را هدایت کرده و گروهى گمراهى بر آنان ثابت شده است، زیرا آنان شیاطین را به جاى خدا، دوستان خود گرفته‏اند و مى‏پندارند که راه‏یافتگانند».
اگر کسی با وجود سابقه فطرت و دعوت پیامبران، راه شیطان را انتخاب کرد، سزاوار گمراهی و بدبختی است و باید هلاک شود، زیرا او برخلاف روح هستی و نظام آفرینش و برخلاف فطرت عمل کرده و باطل را بر حق ترجیح داده است.
جالب این‌که افراد گمراه، خود را هدایت‌یافته می‌شمارند، البته این قاعده‌ای کلی است که پیروان ادیان باطل و گمراهان، آنچنان در باطل خود ذوب شده‌اند که خود را هدایت‌شده و برحق می‌دانند و این بدترین حالت برای یک انسان است که گمراه باشد ولی خود را در راه راست بداند و دست به کار زشت زند و گمان کند که کار خوب انجام داده است.
«قُلْ هَلْ نُنَبِّئُکُمْ بِالْأَخْسَرِینَ أَعْمَالًا، الَّذِینَ ضَلَّ سَعْیُهُمْ فِی الْحَیَاةِ الدُّنْیَا وَهُمْ یَحْسَبُونَ أَنَّهُمْ یُحْسِنُونَ صُنْعًا؛ بگو، آیا شما را از زیانکارترین مردم آگاه گردانم، آنان‏ کسانى‏اند که کوشش‏شان در زندگى دنیا به هدر رفته و خود مى‏پندارند که کار خوب انجام مى‏دهند.»
دشمنان شیطان
در حدیثی از پیامبر صلی الله علیه و آله وارد شده است که حضرت از شیطان پرسیدند که دشمنانت کیانند، بعد از ذکر نام پیامبر صلی الله علیه و آله از عالم عامل، حامل قرآن، مؤذن، دوستان فقرا و ایتام، شخص مهربان، ناصح، دائم الوضو، بخشنده، خوش خلق، پاکدامن، جوان عابد، پادشاه عادل و دعاکننده به خیر و نیکی به عنوان دشمنان خود نام می‌برد.
بر اساس آیات قرآن نیز «مخلصین» در شمار گروهی هستند که شیطان قدرت فریب آنان را ندارد و بزرگ‌ترین دشمن او به حساب می‌آیند، «قَالَ رَبِّ بِمَآ أَغْوَیْتَنِی لأُزَیِّنَنَّ لَهُمْ فِی الأَرْضِ وَلأُغْوِیَنَّهُمْ أَجْمَعِینَ، إِلاَّ عِبَادَکَ مِنْهُمُ الْمُخْلَصِینَ؛ گفت: پروردگارا، به سبب آنکه مرا گمراه ساختى، من هم گناهانشان را در زمین برایشان مى‏آرایم و همه را گمراه خواهم ساخت، مگر بندگان خالص تو از میان آنان را».
ویژگی‌های فریب و نفوذ شیطان
در این مقاله ویژگی‌های فریب و نفوذ شیطان مورد بررسی قرار گرفته است که به این شرح است: فریب و نفوذ شیطان دارای پیچیدگی و طراحی‌های عجیب است و در آیات قرآن به چگونگی آن‌ها اشاره شده است.
گام به گام بودن: شیطان به صورت تدریجی و گام به گام انسان را فریب می‌دهد و از همین رو در قرآن تأکید شده که از گام‌های شیطان پیروی نکنید، «وَلاَ تَتَّبِعُواْ خُطُوَاتِ الشَّیْطَانِ إِنَّهُ لَکُمْ عَدُوٌّ مُّبِینٌ؛ اى مردم، از آنچه در زمین است حلال و پاکیزه را بخورید و از گام‌هاى شیطان پیروى مکنید که او دشمن آشکار شماست».
نرم‌افزاری بودن: فریب‌های شیطان اغلب از طریق تصرف در ادراکات، احساسات و تفکر ماست، او هیچ‌گاه نمی‌تواند دست، پا و دیگر اعضای بدن ما را مهار کند و یا دست شخصی را از انجام کار خیر به صورت فیزیکی بگیرد و یا او را به طرف کالا و اجناس در خانه یا بازار ببرد و مجبور به دزدی و یا گرفتن رشوه کند.
همه‌جانبه بودن: تهاجم شیطان بر انسان همه‌جانبه است و او به صورت دائم در اطراف انسان گردش می‌کند تا شاید روزنه نفودی بیابد، انسان باید از جنبه‌های مختلف خود را مواظبت کند چرا که شیطان با تأکید گفته است، «ثُمَّ لآتِیَنَّهُم مِّن بَیْنِ أَیْدِیهِمْ وَمِنْ خَلْفِهِمْ وَعَنْ أَیْمَانِهِمْ وَعَن شَمَآئِلِهِمْ وَلاَ تَجِدُ أَکْثَرَهُمْ شَاکِرِینَ؛ آن گاه از پیش رو و از پشت سرشان و از طرف راست و از طرف چپشان بر آنها مى‏تازم، و بیشترشان را شکرگزار نخواهى یافت».
ویژه‌نامه «ورودی‌های شیطان به روایت قرآن» با هدف آشنایی جوانان با راه‌های ورود شیطان به جسم و روح آدمی در فضای مجازی در بخش تاریخ و سیره معصومین تبیان به نشانی www.tebyan.net منتشر شده است./907/ت302/ن
ارسال نظرات