۲۵ تير ۱۳۹۲ - ۱۴:۵۰
کد خبر: ۱۷۶۵۹۳
استاد اخلاق حوزه:

سرزنش نفس در خطاها لازمه تهذیب و تقرب است

خبرگزاری رسا ـ استاد اخلاق حوزه و دانشگاه با باین این‌که مؤمن از اندیشه و عمل خویش به گونه‌ای مراقبت می کند که خدا می‌پسندد، گفت: سرزنش نفس در خطاها لازمه تهذیب و تقرب است.
اخلاق

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مراغه، حجت الاسلام صدر کریمی، استاد اخلاق حوزه و دانشگاه امروز در جمع پایوران و سربازان سپاه ناحیه مراغه اظهار داشت: انسان موجودی است که می‌تواند افزون‌ بر تأثیرگذاری در رفتار و کردار دیگران، خود را نیز ارزیابی کرده، تشویق، تنبیه و توبیخ کند و این از الطاف خداوند است.


وی مشارطه، مراقبه، محاسبه و معاتبه را چهار مرحله تهذیب نفس و سیر سلوک عارفان برشمرد و خاطرنشان کرد: نخستین گامى که علماى بزرگ اخلاق بعد از توبه ذکر کرده‏اند، مشارطه‏ است و منظور از آن شرط کردن با نفس خویش است ‏با تذکرات و یادآورى‏هایى که همه روز تکرار شود.


این استاد اخلاق حوزه ادامه داد: مراقبه نیز یعنی مؤمن در طول روز مراقب نفس خویش و اعمالش باشد تا از آنچه با خود عهد کرده، تخطی نکند، آنچه ملسم است هرگونه غفلت ‏سبب عقب ماندگى و ضرر و زیان است، همان‏گونه که اگر انسان در مطالبات مادى‏اش کوتاهى کند، به آسانى سرمایه‏هاى خود را از دست مى‏دهد.


حجت الاسلام صدر کریمی با تأکید بر محاسبه اعمال و رفتار نفس از سوی خود انسان تصریح کرد: امام رضا (ع) در حدیثی می فرماید؛ « مَن حاسَبَ نَفسَهُ رَبَحَ وَمَن غَفَلَ عَنهَا خَسِر » آن کسى که نفسش را محاسبه کند، سود برده است و آن کسى که از محاسبه نفس غافل بماند، زیان دیده است.


وی ادامه داد: معاتبه و معاقبه یعنى سرزنش و مجازات نفس است در برابر خطاها و خلاف هایى که از او سرزده است، زیرا اگر انسان حساب کند و در مقابل کارهاى خلاف، هیچ واکنشى نشان ندهد، نتیجه معکوس خواهد شد؛ قرآن مجید تا آن حد به این مساله اهمیت داده که در آیه دوم سوره قیامت به نفس «لوامه‏» سوگند یاد مى‏کند و مى‏فرماید؛ «و لا اقسم بالنفس اللوامة».


این استاد اخلاق حوزه تصریح کرد: امیرمؤمنان على علیه السلام در اوصاف برجسته متقین و پرهیزکاران نیز می فرماید؛ هرگاه نفس او در انجام وظایفى که خوش ندارد، سرکشى کند و به راه گناه برود او هم از آنچه دوست دارد محرومش مى‏سازد و از این طریق نفس سرکش را مجازات مى‏کند.


وی با بیان این که رکن اساسی اعتقاد به معاد، باور داشتن به حسابرسی دقیق در قیامت و دریافت پاداش و کیفر براساس آن است، افزود: ظهور اعمال در آن روز به چنان درجه‌ای می‌رسد که خداوند حساب‌کشی از اعمال هر کس را به خود او واگذار می‌کند، شایسته آن است که مؤمن از اندیشه و عمل و فعالیت‌های فکری و عملی خویش به گونه‌ای مراقبت کند که خدا می‌پسندد.


حجت الاسلام صدر کریمی در پایان با اشاره به این که مؤمن باید در همه این عرصه‌ها و در هر گامی که بر می‌دارد مراقب رفتار، گفتار و حتی دل مشغولی‌های خویش باشد، اضافه کرد: چنین رویه‌ای موجب آگاهی‌ بخشی شخص نسبت به مصیبت‌هایی است که مبتلا شده و خود از آنها بی‌خبر است و علاوه بر آن مراقبت از نفس مبنای مناسبی را برای توبه و بازگشت به سوی خالق هستی فراهم می کند./935/پ202/ب

ارسال نظرات