۲۶ تير ۱۳۹۲ - ۱۵:۲۱
کد خبر: ۱۷۶۸۰۴
آیت الله علم الهدی:

خداباوری وابستگی به پست و مقام را از بین می برد

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه مشهد بر ضرورت خدا و معاد باوری تأکید کرد و گفت: اگر انسان خداو معاد را باور کند در سن هفتاد یا هشتاد سالگی برای پست و مقام و ثروت ظلم نکرده و با خدا دشمنی نمی کند.
آيت الله علم الهدي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله سید احمد علم الهدی امام جمعه مشهد در هفمین جلسه درس تفسیر خود که در مهدیه مشهد برگزار شد، به تفسیر سوره مبارکه بینة پرداخت و با اشاره به آیه «لَمْ یَکُنِ الَّذِینَ کَفَرُوا مِنْ أَهْلِ الْکِتَابِ وَالْمُشْرِکِینَ مُنْفَکِّینَ حَتَّى تَأْتِیَهُمُ الْبَیِّنَةُ» معانی «من» در این آیه را مورد توجه قرار داد و گفت: برخی «من» در این آیه را به معنای تبعیضیه گرفته اند به این معنا که بعضی از اهل کتاب و مشرکان کافر هستند.
وی اشکال وارد شده به این معنای «من» را مورد بررسی قرار داد و ابراز کرد: برخی اشکال کرده اند که اگر «من» به معنای تبعیضیه باشد برخی از مشرکان و اهل کتاب کافر می شوند در حالی که همه آنها کافر هستند.
توجه به مرگ سبب دوری از دنیا می شود
امام جمعه مشهد ادامه داد: این اشکال وارد نیست چون قبل از «من»، «لم یکن» آمده است؛ این بعض نمی گوید که برخی از آنها کافر نیستند، بلکه کسانی هستند که از دین خود دست برنمی دارند تا بینة بیاید.
نماینده مردم مشهد در مجلس خبرگان رهبری در ادامه با بیان این که عده ای از ما، خدا و معاد را تنها خیال و وهم می دانند و به آن اعتقاد ندارند، گفت: اگر انسان خدا و معاد را باور کند در سن هفتاد یا هشتاد سالگی برای پست و مقام و ثروت ظلم نکرده و با خدا دشمنی نمی کند.
آیت الله علم الهدی ادامه داد: کسی که مرگ را باور کند، پول و مقام برای او اهمیتی ندارد، بی پروا دست به هر کاری نمی زند و دنبال خوشگذرانی نمی رود.
وی با بیان این که مشرکان و اهل کتاب هرچند کافر هستند اما از نظر احکام با یکدیگر متفاوت هستند، ابراز کرد: برخی از فقها عنوان کرده اندریا، چون هر دو کافر هستند در بحث ارث از یکدیگر ارث می برند.
امام جمعه مشهد با اشاره به روایتی از پیامبر اعظم(ص) مبنی بر این که با اهل کتاب ماننند مسلمانان معامله کنید، اما با زنان آنها ازدواج نکرده و ذبیحه آنها را نخورید، گفت: با استناد به این روایت پیامبر برخی از فقها همچون رهبر معظم انقلاب قائل به طهارت اهل کتاب شده اند.
نماینده مردم مشهد در مجلس خبرگان رهبری در ادامه به تفسیر کلمه «بینة» و اقوال مفسران در این باره پرداخت و اظهار کرد: برخی بینة را از بیان و به معنای دلیل واضح و روشن و عده ای نیز آنرا به معنای جدایی و فرق دهنده میان حق و باطل دانسته اند.
وجود پیامبر اسلام بینة است
آیت الله علم الهدی با بیان این که بسیاری از مفسران بینة را وجود پیامبر اسلام ذکر کرده اند، گفت: در برخی از روایات نیز به این امر تأکید شده و بینة، رسول الله عنوان شده است.
نبوت و ارتباط پیامبر با وحی از اول ولادت بوده است
وی در پاسخ به این سؤال که پیامبر(ص) چگونه بینة، است، اظهار کرد: عقیده ما این است که نبوت پیامبر و ارتباط ایشان با منبع وحی الهی از اول ولادت بوده و نشانه ها و داستان های فراوانی در طول زندگی پیامبر تا قبل از بعثت بر این امر شهادت می دهد.
امام جمعه مشهد بیان داشت: زمینه و مقدمه سازی قبل از بعثت هر پیامبری امری روشن بود و پیامبر اسلام نیز قبل از بعثت زمینه رسالتشان فراهم شده بود.
نماینده مردم مشهد در مجلس خبرگان رهبری با بیان این که برخی از مفسران بینة را ملائکه و برخی وحی دانسته اند، گفت: این دو قول درست نیست چون در آیه بعد «رسول من الله» آمده است.
آیت الله علم الهدی با اشاره به وجوه ذکر شده درباره «ال» در بینة، ابراز داشت: برخی «ال» را تعریف ذکر کرده اند چون پبامیر بینه ای است که در تورات و انجیل مشخص شده و فخر رازی نیز آنرا به معنای تعظیم دانسته است./927/پ201/س
ارسال نظرات