۳۰ تير ۱۳۹۲ - ۱۰:۱۴
کد خبر: ۱۷۷۳۲۵
لاریجانی در نطق پیش از دستور:

غرب با ایجادفضای غبارآلود به دنبال معامله نامیمون در منطقه است

خبرگزاری رسا ـ رییس مجلس با بیان اینکه نیروهای انقلابی فلسطین باید هوشیار بوده و با بیداری ملت مجاهد فلسطین از شیطنت جدید غرب جلوگیری کنند، گفت: تلاش غرب تشدید فضای غبارآلود در منطقه است تا معامله نامیمون دیگری نظیر طرح های ناموفق متعدد سازش که در این چند دهه دنبال شد رخ دهد.
دكتر علي لاريجاني

به گزارش خبرگزاری رسا، علی لاریجانی در نشست علنی امروز (یکشنبه 30 تیرماه) مجلس شورای اسلامی، در نطق ابتدای دستور خود با بیان اینکه امروز روز بزرگداشت شخصیت ممتاز سیاسی و مجاهد آیت الله کاشانی است که به دلیل واقعه سی ام تیر 1321 و نقش بی بدیل ول، این روز به نام وی نامگذاری شد گفت: خدمات آیت الله کاشانی در طول چند دهه در تاریخ ملت ایران ثبت است مخصوصاً در ملی شدن صنعت نفت و مبارزه با استبداد و دیکتاتوری پهلوی و حمایت از جریانات انقلابی نقش وی بسیار برجسته است.

 

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در واقعه 30 تیر مجدداً جایگاه فقهای دینی را در نهضت های مردمی مشاهده می کنیم افزود: مسئله اصلی در آن دوران اینگونه شکل گرفت که دکتر مصدق واگذاری اختیارات وزارت جنگ را به نخست وزیر از شاه درخواست و بر آن اصرار کرد و پس از مواجهه با عدم موافقت شاه در تاریخ 25 شهریور 1321 از سمت نخست وزیری استعفا نمود.

 

وی با بیان اینکه شاه که منتظر چنین فرصتی بود با استعفای نخست وزیری مصدق موافقت و قوام السلطنه را به نخست وزیری برگزید توضیح داد: احمد قوام که در بازگرداندن اراضی شما به ایران از چنگ شوروی نقش داشت با بهره مندی از این پشتوانه خوشنامی اطلاعیه تهدید آمیزی صادر و مخالفان را به تشکیل محاکم انقلابی تهدید کرد.

 

این نماینده مردم در مجلس نهم با تصریح اینکه قوام نقش روحانیت انقلابی به رهبری آیت الله کاشانی را علیه استعمار و عوامل آن در نهضت ملی شدن نفت به خوبی می دانست ادامه داد: وی خواست از ابتدا با قدرت از جریانات دینی جلوگیری کند اما مردم معترض به صورت پراکنده در بازار مغازه ها را تعطیل کردند.

 

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نقش آیت الله کاشانی در این واقعه فوق العاده است گفت: وی با انتشار بیانیه ای شرایط را تغییر داد و شاه و دربار را تهدید و از مردم خواست که مقابل دولت جدید حاضر شده و از دولت ملی دفاع کنند و مردم نیز به تبعیت از وی شهر را یکپارچه تعطیل و اعتراض خود را اعلام کردند.

 

لاریجانی با بیان اینکه این مقاومت مردمی که با رهبری دینی سامان گرفته بود با تیراندازی سربازان و به قتل رسیدن بیش از 60 نفر جان تازه ای گرفت و نتیجه آن سقوط دولت قوام السلطنه و بازگشت دکتر مصدق بود توضیح داد: اما پس از بازگشت مصدق شرایط چنان تغییر یافت که با کمک آمریکا و انگلیس و ترتیب کودتا علیه مصدق مجدداً چند دهه دیکتاتوری پهلوی صغیر در کشور ایجاد شد که یکی از دلایل مهم آن در نغمه جدایی و اختلافی بود که مصدق با آیت الله کاشانی آغاز نمود.

 

وی با بیان اینکه جدایی از رهبری مذهبی و کنار گذاشتن مردم از اشتباهات دولت ملی بود ادامه داد: متأسفانه خوشبینی ساده انگارانه برخی رجال سیاسی نسبت به آمریکا مزید بر علت گردید و این جماعت روشنفکر غرب نما با تحلیل های خام تصور می کردند که آمریکا در رقابت با انگلیس و روسیه خواهان دموکراسی و آزادی برای ایران است.

 

وی با بیان اینکه همین خوشبینی بلاوجه منشأ خطرات بزرگ در ایران گردید افزود: عملاً با این خوشبینی نهضت مشروطه را که با پشتبانی علمای بزرگ و نخبه علیه استبداد و استعمار شکل گرفت در این دوره به پایان تلخی رساند.

 

لاریجانی با بیان اینکه امام(ره) در سخنان عبرت آموزی می فرماید اگر روحانیون، ملت، خطبا، نویسندگان و روشنفکران متعهد سستی کرده و از قضایای مشروطه عبرت نگیرند بر سر این انقلاب همان خواهد آمد که بر سر انقلاب مشروطه آمد تصریح کرد: براساس همین تحلیل در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران ولایت فقیه به عنوان محور هدایت قوای سه گانه نقش ممتاز یافت تا در همه شرایط بتواند از حقوق ملت در مقابل اجانت و دیکتاتوری داخلی دفاع کند.

 

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اقدامات مشکوک آمریکا و برخی کشورهای غربی، برای طراحی سازش جدید در فلسطین است توضیح داد: در این چند روزه دلالان بین المللی مکررا با عناصری از فلسطین و رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای عرب تماس هایی برقرار نمودند تا مجددا مذاکرات سازش را برقرار کنند و حتی در بندهای پیشنهادی خود به توقف شهرک سازی ها اشاره ای نشده است.

 

وی با بیان اینکه این درحالی است که در منطقه مصر درگیر مشکلات شدید و بیش از دو سال سوریه را با ماجراجویی و ارسال سلاح و اعزام تروریست ها گرفتار جنگ داخلی نمودند گفت: ظاهراً غرب و برخی مرتجعین منطقه زمان را برای فرصت طلبی ایجاد مجال تنفسی رژیم منزوی و منحوس صهیونیستی فراهم دیدند تا در یک بازی نمایشی مجدداً برای این رژیم امتیازاتی بگیرند.

 

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه از ابتدای درگیری ها در سوریه جمهوری اسلامی ایران بارها به برخی کشورهای منطقه اعلام خطر کرد که قصد کشورهای غربی از این ماجراجویی دعاوی دروغین آنها در جهت ایجاد دموکراسی در سوریه نیست گفت: هدف آنها ایجاد آشفتگی در منطقه و ضربه زدن به یکی از محورهای مقاومت است که متأسفانه با تحلیل های غرور آمیز توجه نکرده و امروز با این طرح های قلابی سازش مقاصد آنها روشن شد که باطن آشفته ساز در مصر و سوریه بهره جستن برای منافع رژیم صهیونیستی است.

 

وی با بیان اینکه گرچه ممکن است در این کشورها اشتباهاتی رخ داده باشد اما مسئله غرب اصلاح اشتباهات سوریه و مصرنبوده و نیست تصریح کرد: تلاش غرب تشدید فضای غبارآلود در منطقه است تا معامله نامیمون دیگری نظیر طرح های ناموفق متعدد سازش که در این چند دهه دنبال شد رخ دهد.

 

لاریجانی با بیان اینکه نیروهای انقلابی فلسطین به خصوص جهاد باید هوشیار بوده و با بیداری ملت مجاهد فلسطین از این شیطنت جدید جلوگیری کنند افزود: قاعدتاً طی این دو سال و اندی که از قیام های منطقه می گذرد تجربیاتی حاصل شده که فریب ژست های دروغین برخی کشورهای مرتجع را نخورند و جایگاه برخی گروه های افراطی که جز لطمه زدن به وحدت مسلمانان و کمک به پروژه غرب کاری نکردند را نیز بهتر درک کنند.

 

رئیس مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: ملت های مسلمان در روز قدس پاسخ این اقدامات فریبکارانه جدید غرب را خواهند داد./924/د102/ج

ارسال نظرات