۰۷ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۵:۵۳
کد خبر: ۱۷۸۵۸۸
آیت‌الله سبحانی:

طلاب باید در کنار درس تفریحات سالم داشته باشند

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت‌الله سبحانی طلاب را به داشتن تفریحات سالم در کنار درس توصیه کرد و گفت: تفریح سالمی که در آن گناه، ‌غیبت و تهمت نباشد، بلکه با بحث علمی، تاریخی، سیاسی و اجتماعی همراه شود برای زندگی طلبه لازم است.
درس تفسير قرآن کريم آيت الله سبحاني
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت‌الله جعفر سبحانی در درس تفسیر قرآن کریم که در بیستمین روز از ماه مبارک رمضان در مسجد مدرسه مبارکه حجتیه قم برگزار شد با اشاره به آیات 55 تا 58 سوره یاسین، گفت: خداوند متعال هنگامی که در قرآن مجید جریان یک طرف مانند اهل دوزخ را بیان می‌کند، احوال اهل بهشت را هم بیان می‌کند.
 
وی با اشاره به آیه «إِنَّ أَصْحَابَ الْجَنَّةِ الْیَوْمَ فِی شُغُلٍ فَاکِهُونَ» اظهار کرد: شُغُل در این آیه به معنای حرفه نیست، بلکه مراد مشهوریت است؛ در بحث فقه چنین بیانی داریم کسانی را کثیرالسفر می‌گویند، غالبا مراجع شغل را به معنای کار و کسب می‌گیرند و شغل السفر یعنی کار و کسبش سفر باشد مانند راننده.
 
این مرجع تقلید افزود: کثیرالسفر سه قسم است یا راننده، یا کسی که شغلش در سفر است مانند معلمی که به کرج می‌رود و درس می‌دهد و یا یک پیشامدی رخ داده که سفر او را مشغول کرده است مانند اینکه در تهران مریضی دارد و هفته‌ای به مدت دو روز باید به تهران برود و بازگردد که این هم از نظر ما کثیرالسفر است.
 
وی در ادامه تفسیر این آیات با طرح این سؤال که چرا خداوند کلام را از اینجا که بهشتیان سخنانی سرورآفرین و محبت‌انگیز به هم می‌گویند، شروع کرده است، متذکر شد: پیش از این در محشر ترس همه را فرا گرفت همه کافر و هم مؤمن، این مؤمنان با یک حالت ترس وارد بهشت می‌شوند و هنوز آثار ترس باقی است.
 
حضرت آیت‌الله سبحانی توضیح داد: وقتی انسان را در دادگاه‌های ظالمانه محاکمه می‌کنند اگر تبرئه شود تا چند روز ترس بر او حاکم است، مؤمنان هم اگر در میان جمع دوزخیان باشند و مورد حساب و کتاب قرار گیرند، یک نوع ناراحتی روحی بر آنان حاکم می‌شود که وقتی وارد بهشت می‌شوند همدیگر را می‌خندانند تا ترس‌های پیشین از بین برود؛ العلم عندالله.
 
 
وی در ادامه با اشاره به وصف حال بهشتیان، طلاب را به داشتن تفریحات سالم در کنار درس توصیه کرد و گفت: انسان وقتی خسته می‌شود بهتر این است که کارش را تعطیل کند و یک روز یا دو روز به تفریح برود، ‌مرتب کار کردن انسان را خرد می‌کند، تفریحات سالم یکی از وسایل لازم برای بشر و یکی از برنامه‌های مؤمن است.
 
استاد خارج فقه حوزه علمیه قم با اشاره به حدیثی از امام علی‌(ع) که می‌فرمایند «مؤمن ساعتی با خدا راز و نیاز می‌کند، ساعتی دنبال کار و زندگی می‌رود و ساعتی دیگر تفریحات سالم دارد»، اظهار کرد: کار مداوم سبب فرسودگی در انسان می‌شود، اما اگر بخواهد رنج‌هایش را کم کند یک ساعتی را هم برای تفریح در نظر بگیرد.
 
وی با بیان اینکه تفریح سالمی که در آن گناه، ‌غیبت و تهمت نباشد، بلکه با بحث علمی، تاریخی، سیاسی و اجتماعی و گاهی سخن گفتن و خندیدن همراه شود برای طلبه بسیار حیات‌انگیز است، گفت: امام‌ راحل می‌فرمود «وقتی طلبه بودم پنجشنبه‌ای از ما فوت نمی‌شد که به خانه، ‌جمکران و یا به باغی برای تفریح می‌رفتیم و حتی وقتی که باران می‌آمد در اتاق خودمان در مدرسه دارالشفا برنامه تفریح را اجرا می‌کردیم»
 
حضرت آیت‌الله سبحانی در ادامه مباحث تفسیری خود از آیات سوره مبارکه یاسین به آیه «هُمْ وَأَزْوَاجُهُمْ فِی ظِلَالٍ عَلَى الْأَرَائِکِ مُتَّکِؤُونَ» رسید و گفت: ممکن است مراد از ازواج، زن‌های مؤمن دنیوی باشند و احتمال هم دارد فرشته و حورالعین باشند که در سایه درختان لم داده‌اند.
 
وی توضیح داد: اینجا دیگر متکؤون به معنای تکیه دادن نیست، اریکه تخت بلندی است که انسان هم می‌تواند بر روی آن بخوابد و هم لم دهد و بالشی زیر دست بگذارد؛ که این حالت نشانه نشاط و کمال فرح است؛ انسان زمانی که لم دهد و پا را روی پا گذاشته و بالشی را زیر دستش بگذارد نشانه کمال آرامش روحی و آرامش بدنی است.
 
این مفسر برجسته قرآن کریم با بیان اینکه بهشتیان از یک طرف با هم انس می‌گیرند، زنانشان همراهشان هستند، ‌روی تخت بلند لم داده‌اند و با هم سخن می‌گویند، میوه هم هست، هرچه دلشان بخواهد نیز آماده است، گفت: خدا تنها می‌داند که آنجا انسان تا چه مقدار حریص می‌شود و چه چیزهای دیگری می‌خواهد.
 
وی به تفسیر آیه «سَلَامٌ قَوْلًا مِن رَّبٍّ رَّحِیمٍ» پرداخت و با بیان اینکه مقامی از این بالاتر نیست که انسان از نظر کمال به جایی برسد که خدا بر او درود بفرستد، گفت: برخی فکر می‌کنند بهشت تنها نعمت‌های جسمانی است، هم نعمت‌های جسمانی و هم نعمت‌های روحانی است و سَلَامٌ قَوْلًا مِن رَّبٍّ رَّحِیمٍ یکی از نعمت‌های روحانی است./920/پ201/ی
ارسال نظرات