دوهفته نامه الکترونیکی باب الجواد در ایستگاه سی و نهم
خبرگزاری رسا ـ شماره 39 دوهفته نامه الکترونیکی باب الجواد(ع) با هدف تولید و نشر آثار مرتبط با امام رضا(ع) در موضوعات مختلف با طرحی نو در فضای مجازی منتشر شد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، سی و نهمین شماره دوهفته نامه الکترونیکی بابالجواد(ع) شامل سخن سردبیر، مناسبتنامه، عیون اخبارالرضا، در حوالی حرم، شعر، مقاله، خاطره، معرفی مقاله و مشاهیر مدفون در حرم رضوی در فضای مجازی منتشر شد.
وبلاگ امام رضا(ع) در بخش وبلاگهای رضوی، وبلاگهای چند لحظه، دریچه، گاه رهایی، و دلم میگوید و ساندیس نویس در بخش وبلاگ نویسندگان و موضوعاتی همچون آفتاب هشتم، غبار حرم، چه بخواهیم، امام رئوف، یا ابالحسن، حاجت و عمه سادات، آداب زیارت، آداب سفر از نگاه آیات و روایات نیز در قسمت پاکدستها و رهتوشه این دوهفته نامه الکترونیکی قابل مشاهده است.
در بخش نگارخانه پوسترها و عکسهای جذاب و دیدنی یا ثامن الحجج، کلمه التوحید، هدیه میلاد حضرت امام رضا(ع)،عید غیر، زهرا فقط همکفو علی بود، یا حضرت عبدالعظیم(ع)، اشفعی فیالجنه، دخیل پنجره فولاد، یا هادی(ع)، شب هم به قدر دیده تو پرستاره نیست، السلام علیک یا موسیبن جعفر(ع) و ایام فاطمیه آورده شده که با بهترین کیفیت قابل مشاهده و دانلود است.
کمکم کن
در بخش خاطره این دوهفتهنامه آمده است: آرام و بی صدا پاکت نامه را از دست پیک اداره گرفت و دفتر ارسال مراسلات را مثل همیشه با لبخند امضا کرد، بعد به گوشهای رفت و آرام شروع کرد به خواندن نامه، با عوض شدن چهرهاش معلوم شد که باز یک دستورالعمل جدید و یک برنامه تازه است نگاهی به سمت چپش کرد و با لبخند گفت آقا تنها امیدم تویی.
این بار اول نبود که این حرف و این حرکات را از او می دیدم، از یک سال پیش این حرکات را زیاد دیدهام اما این بار دیگر طاقتم سر آمده بود و حس کنجکاوی اجازه نمیداد که صبر کنم، به طرفش رفتم و با آرامی گفتم: ببخشید میتوانم سوالی بپرسم.
به من نگاه کرد و گفت: بفرمایید خواهش میکنم پس چرا اینطور با این ترس و لرز سؤال میکنی خوب بگو من گوش میکنم، گفتم: شما چرا هر وقت که عصبانی می شوید یا اینکه دستور العمل جدیدی برایتان می آید به سمت چپ نگاه می کنید، راستی زیر لب چه میگویید.
خندید و گفت: ماجرایش مفصل است اما اگر دوست داشته باشی خیلی مختصر و مفید برایت تعریف میکنم، چند ماه پیش بود قبل از اینکه تو همکار من بشوی و در دفتر ما مشغول به کار بشوی, کارهایم خیلی زیاد شده بود و من اصلا نمیرسیدم که آنها را انجام بدهم احساس میکردم هر چه بیشتر میدوم کمتر به اهدافم میرسم، کارم شده بود دویدن و گریه کردن اصلا احساس قشنگی نبود دلم برای خودم تنگ شده بود و خودم را در میان همه چیز میگشتم، در میان گزارشهای کاری در میان خاطرات ننوشته در میان تعاریف مردم و در میان همه چیزهایی که در به وجود آمدن آنها نقشی داشتم ولو به اندازه یک تلفن کردن اما هیچ اثری از زیبایی در این همه گشتنها پیدا نمیکردم از تمام زیباییها بریده بودم و دلم میخواست از همه چیز دست بشویم.
اما یک اتفاق تمام این مشکلات و تمام این خاطرات تلخ را برای من شیرین کرد اتفاقی که شاید یک بار برای همیشه برای یک نفر بیفتد یک تلفن از خواهرم.
چند روزی می شد که خواهرم برای زیارت امام رضا(ع) به مشهد مسافرت کرده بود موقع رفتن التماس دعای زیادی به او گفته بودم از مشهد روبروی حرم صحن انقلاب به من زنگ زده بود، سلام کرد و گفت: با آقا حرف بزن صدایت را میشنود آرام و با آرامش با آقا حرف بزن.
صدای هیاهوی جمعیت را میشد از گوشی شنید، خواهرم گفت رو به سمت چپ قبله شو روبروی حرم و با آقا سخن بگو، هر چه که تا به امروز به من گفتهای گوش میکند شک نکن و فکر نکن که در میان این هیاهو آقا صدایت را نمیشنود فقط حواست باشد شاید الان صدای آقا را نمیشنوی فقط تو باید حرف بزنی.
اشک در چشمانم جمع شده بود و با آقا حرف میزدم و بین هر چند جمله میگفتم: آقا کمکم کن، من زیباییهای را که گم کردهام از تو میخواهم آقا کمکم کن.
چند دقیقهای بیشتر طول نکشید احساس کردم سیاهی از ذهنم خارج میشود و نوری تمام مغزم را فرا میگیرد و دنیا رنگ...
ناگهان با شنیدن صدای زنگ تلفن متوجه شدم که تمام صورتش پر از اشک شده است و زیر لب گفت السلام علیک یا علی ابن موسی الرضا المرتضی(ع).
خداوند نور آنان را از هر کس که بخواهد باز میگیرد
در بخش دیگری از این ویژهنامه با عنوان مقاله می خوانیم: در احادیثی که از ائمه معصوم(ع) روایت شده است، از امامت به عنوان نوری تعبیر شده است که در قلوب مؤمنان تابش میکند و پرتو آن، بسی تابناکتر از نور خورشید است.
محدث کلینی، به سند صحیح از ابی خالد کابلی روایت کرده که گفت: از امام باقر(ع) درباره آیه «فَآمِنُوا بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ وَالنُّورِ الَّذِی أَنزَلْنَا وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِیرٌ»، پرسیدم، امام فرمود: «ای ابا خالد، مقصود از نور، امامان آل محمد تا روز قیامت است سوگند به خدا، آنان، نوری هستند که خداوند نازل کرده است، آنان، نور خداوند در آسمانها و زمیناند سوگند به خدا، ای ابا خالد، نور امام در دلهای مؤمنان، روشنیبخشیتر از نور خورشید در روز است.
به خدا سوگند، امامان، دلهای مؤمنان را نورانی میسازند، خداوند، نور آنان را از هر کس که بخواهد، باز میگیرد و در نتیجه، دلهای آنان تاریک میشود، به خدا سوگند ای ابا خالد، کسی ما را دوست نمیدارد و ولایت ما را بر نمیگزیند، مگر این که خداوند، قلب او را پاکیزه سازد و خداوند قلب کسی را پاکیزه نمیسازد، مگر این که تسلیم امر ما باشد، هر گاه چنین باشد، خداوند، او را از حساب سخت و فزع بزرگ در روز قیامت در امان میدارد.
گستره و ژرفای امامت
امامت را نباید صرفا تدبیر سیاسی جامعه اسلامی در چهارچوب احکام الهی خلاصه کرد، همانگونه که تنها در رهبری دینی در سطح بیان معارف و احکام الهی و هدایت تشریعی نیز خلاصه نمیشود، امامت، ظاهری بس گسترده و باطنی ژرف دارد، امامت ظاهری ریشه در ولایت و هدایت درونی و تکوینیدارد.
آن کس که واسطه هدایت الهی در رساندن هدایتجویان به کمال مطلوب است، همو، پیش و بیش، از دیگران این شایستگی را دارد که در قلمرو هدایت تشریعی راهنمای مردم باشد و گفتار و کردارش، مقیاس و معیار حق و باطل به شمار آید، اسوه و الگوی اخلاق و تربیت باشد، و بالاخره سررشته تدبیر نظام سیاسی و اجتماعی را در دست بگیرد.
بدین جهت، اگر قرآنکریم، بر بُعد عرفانی و باطنی امامت تأکید ورزیده و بر هدایت باطنی و نهانی پای فشرده است، نه بدان معنا است که امامت، شأن دیگری جز آن ندارد و رهبری فکری و دینی و اخلاقی و سیاسی جامعه از شؤون و اهداف امامت نیست، بلکه بدین معنا است که بدون آنکه فردی از چنان مقام و منزلت والایی برخوردار باشد، نخواهد توانست در دیگر قلمروهای مربوط به هدایت و رهبری جامعه بشری، به گونهای بایسته و ایدهآل نقش آفرین باشد.
آن کس که منصب خلافت الهی بر زمین را دارد، میتواند منصب خلافت نبوی و پیشوایی امت را بر عهده بگیرد.
آن کسی که در هدایت تکوینی و باطنی، واسطه افاضه لطف و رحمت الهی به هدایتجویان است، میتواند در هدایت تشریعی و رهبری دینی و اخلاقی، واسطه هدایت الهی برای جامعه بشری باشد، آن کسی که در شناخت انسان و جهان به مقام «علّم آدم الاسماء» رسیده است خواهد توانست رهبری عادلانه بشریت را عهدهدار شود و هر چیز و هر کس را در جای مناسب آن بگذارد.
آن کسی که در جهاد با نفس اماره که جهاد اکبر است، به پیروزی کامل رسیده است و از مقام عصمت برخوردار است، شایستگی رهبری جهاد اصغر را به وجه احسن خواهد داشت و سرانجام باید گفت: «افمن یهدی الی الحقّ احقّ ان، یُتّبعَ امّن لایهدّی الاّ اَن یُهدی فَمالکُم کیف تحکمون».
صحن عتیق
در بخش حرمشناسی دوهفتهنامه الکترونیکی بابالجواد چنین آمده است: صحن انقلاب اسلامی(صحن کهنه یا عتیق) اولین و قدیمی ترین صحنی است که در قسمت شمال حرم مطهر بنا گردیده است، ضلع جنوبی صحن عتیق در اواخر دوره تیموریان و اضلاع شمالی و شرقی و غربی در زمان شاه عباس صفوی ظاهرا با معماری شیخ بهایی(ره) احداث و تکمیل گردید، مساحت این صحن 6740 متر مربع است.
ایوان جنوبی صحن انقلاب اسلامی(میرعلیشیر نوایی)
احداث بخشی از ضلع جنوبی صحن انقلاب اسلامی در زمان سلطان حسین بایقرای تیموری از سوی وزیر دانشمند میر علی شیرنوایی در سال 875 هجری قمری آغاز شد و به ایوان«میرعالی شیرنوایی» معروف گشت، نام سلطان حسین بایقرا بر کتیبه سردر ایوان طلای صحن عتیق نقش بسته است.
از آنجا که طلاکاری ایوان جنوبی صحن انقلاب اسلامی از سوی نادرشاه افشار صورت گرفت، به ایوان طلای نادری معروف شده است.
حبذازین منظر عالی که فردوس برین/ بر درصحنش چو زائر از صداقت جبهههاست
آسمان زین آستان فیض سعادت می برد/ ور فضایش عالم انوار در کسب ضیاست
شد به توفیق خدا ایوان و گلدسته تمام/ باد باقی تا اثر از گردش دوران بپاست
از زبان کعبه گفتم بهر تاریخش(ندیم)/ دمبدم زان صفه و ایوان هویداست صد صفاست
از این مصراع به حساب ابجد عدد 1148 هجری قمری حاصل میشود که تاریخ طلاکاری آن را نشان میدهد.
ایوان شمالی صحن انقلاب اسلامی(ایوان عباسی)
این ایوان در سال 1021 هجری قمری با 22 متر ارتفاع بنا شده است، از آنجا که قسمت اعظم این ایوان در عهد شاه عباس دوم تزئین یافته به ایوان عباسی معروف گردید.
بر فراز ایوان عباسی، منارهای طلایی وجود دارد که اصل بنا و طلاکاری آن مربوط به دوره نادرشاه افشار است، این گلدسته به گونهای طراحی شده که از فاصله دور از خیابان امام رضا علیهالسلام کنار گنبد دیده میشود و بیننده اینگونه تصور میکند که گنبد بین دو گلدسته قرار گرفته است.
آرامگاه مرحوم حاج شیخ حسنعلی اصفهانی معروف به نخودکی متوفای 1321 شمسی نیز در جنب این ایوان واقع است.
ایوان شرقی صحن انقلاب اسلامی(ایوان نقاره)
ایوان شرقی صحن انقلاب اسلامی به نام ایوان نقاره در عصر شاه عباس صفوی با ارتفاع 22 متر ساخته شد و پس از آن ساختمان نقاره خانه بر بالای آن بنا گردید، نقاره خانه دارای دو طبقه است، طبقه زیرین آن محل گذاشتن طبلها و شیپورها و لوازم دیگر است و در طبقه بالایی نقارهچیان مستقر میشوند.
ایوان غربی صحن انقلاب اسلامی(ایوان ساعت)
ایوان غربی صحن انقلاب اسلامی با ارتفاع 10/24 متر در زمان شاه عباس صفوی ساخته شد و به سبب نصب ساعت بزرگ بر فراز این ایوان در دوره قاجاریه به ایوان ساعت معروف شد.
ساعت بزرگ و قدیمی آستان قدس تا پیش از سال 1336 شمسی بر روی این ایوان و درون برجی حلبی قرار داشت وبعد از نصب ساعت جدید در این مکان، ساعت قدیمی بر فراز ایوان جنوبی صحن آزادی نصب شد.
ساعت فعلی که بر فراز ایوان غربی صحن انقلاب اسلامی قرار دارد از سه سیستم مجزا طراحی شده است، اول دستگاه کوک ساعت، دوم دستگاه زنگ ربع زن و سوم دستگاه زنگ ساعت زن، طریق نواختن آن به دین صورت است که با گذشت یک ربع ساعت یک زنگ، با گذشت دو روبع دو زنگ،با گذشت سه ربع سه زنگ،و با گذشت چهار ربع چهار زنگ و سپس مکث کوتاهی دارد و با فاصله بسیار اندکی و با تغییر آهنگ به تعداد شماره های ساعتی که بر روی آن قراردارد زنگ میزند.
شماره 39 دوهفتهنامه الکترونیکی باب الجواد(ع) به همراه شمارههای پیشین، به مدیرمسؤولی و سردبیری ام کلثوم باقری در فضای مجازی به نشانی اینترنتی www.baboljavad.com بارگذاری شده و قابل استفاده برای علاقهمندان است./907/ت302/ی
ارسال نظرات