۱۸ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۱:۳۶
کد خبر: ۱۸۳۴۹۴

چند خبر کوتاه از سازمان تبلیغات اسلامی قم

خبرگزاری رسا ـ بهره‌مندی 6 هزار نوآموز از خدمات مجتمع نور قم، آغاز دوره آموزش مقدماتی نمایشنامه نویسی و گرامی‌داشت دهه کرامت در دهستان قمرود برخی از اخبار سازمان تبلیغات اسلامی قم است.
سازمان تبليغات اسلامي
به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی اداره کل تبلیغات اسلامی استان قم، حجت‌الاسلام عبدالعلی غلامی، مدیر مجتمع فرهنگی تبلیغی نور گفت: تاکنون شش هزار نوآموز از خدمات مجتمع نور اداره کل تبلیغات اسلامی استان قم بهره‌مند شده‌اند.
وی اظهار کرد: نوجوانان و جوانان منطقه کم‌برخوردار نیروگاه جزو مستعدترین جوانان هستند و از برنامه‌های مجتمع نور استقبال فراوانی داشته‌اند.
مدیر مجتمع فرهنگی تبلیغی نور اظهار داشت: مجتمع فرهنگی نور نهادی وابسته به اداره کل تبلیغات اسلامی استان بوده که از امکاناتی همچون آمفی تئاتر، سینما، استخر، واحد مشاوره و آموزش خانواده، واحد امور مساجد، مهد شکوفه‌های قرآنی، کتابخانه و واحد تربیت بدنی برادران و خواهران برخوردار است.
حجت‌الاسلام غلامی با اشاره به مهد و پیش‌دبستانی مجتمع فرهنگی تبلیغی نور گفت: این مهد دارای تجربه نزدیک به 14 ساله است که رویکرد آموزشی، تربیتی و برگزاری دوره‌های تربیتی را پیگیری می‌کند.
وی از آغاز ثبت‌نام در مهد و پیش‌دبستانی مجتمع نور خبر داد و خاطرنشان کرد: دوره‌های آموزشی شنا، قرآن، زبان و کار با قیچی و کاغذ از جمله مباحث آموزشی این مهد و پیش‌دبستانی است.
مدیر مجتمع فرهنگی تبلیغی نور تصریح کرد: والدین تا پایان شهریورماه فرصت دارند با مراجعه حضوری به مجتمع نور، برای ثبت‌نام فرزندانشان اقدام کنند.
برگزاری جلسه ماهانه روحانیان مستقر در بخش مرکزی قم
جلسه ماهانه روحانیان بخش مرکزی در سالن جلسات اداره تبلیغات اسلامی قنوات با حضور حجت‌الاسلام سجادی‌تبار، رییس این اداره برگزار شد.
در این جلسه ابتدا روحانیان مستقر گزارشی از فعالیت‌های انجام گرفته در محل تبلیغ خود را ارائه کردند و سپس حجت‌الاسلام سجادی‌تبار با قدردانی از زحمات و تلاش‌های خالصانه مبلغان رسالت الهی و روحانیان پرتلاش بر جذب بیشتر جوانان و همراهی آنان در مسائل دینی تأکید کرد.
رییس اداره تبلیغات اسلامی قنوات تعمیق ارتباط با مردم را رمز موفقیت مبلغان دانست و گفت: اگر این ارتباط به شکل عمیق و دو سویه شکل نگیرد انتقال مفاهیم دینی و آموزه‌های اهل‌بیت ممکن نخواهد بود.
آغاز دوره آموزش مقدماتی نمایشنامه نویسی در قم
دوره آموزش مقدماتی نمایشنامه نویسی با ارسال نخستین درس گفتار این دوره، آغاز شد.
سید حسین فدایی‌حسین، مدرس دوره آموزش مقدماتی نمایشنامه نویسی  درباره هدف برگزاری این دوره گفت: احساس نیاز به آموزش اصولی و مبانی نمایشنامه‌نویسی به ویژه برای علاقه‌مندان جوانی که امکان دسترسی به منابع آموزشی و یا حضور در کلاس‌های آکادمیک را ندارد، بیشتر خودنمایی می‌کند به همین منظور دوره آموزش نمایشنامه‌نویسی مجازی طراحی شده‌است.
وی افزود: از آنجا که ارائه درس گفتارها و تمرینات به صورت فردی و جداگانه برای تک تک شرکت‌کنندگان خواهد بود، امکان اضافه‌شدن هنرجویان در طول برگزاری دوره امکان‌پذیر است و هنرجویان به شکل مستقل می‌توانند متناسب با میزان تلاش و عملکرد فردی خود در کارگاه پیشرفت داشته‌باشد.
فدایی حسین در ادامه اظهار داشت:  دوره آموزش مجازی نمایشنامه‌نویسی شامل 24 درس گفتار خواهد ‌بود و مباحث این دوره عبارت از آغاز روند نوشتن(ایده یابی)، خلق شخصیت، تضاد و کشمکش، زمان و مکان، ساختار نمایشنامه، دیالوگ و گفتار نمایشی، دستورهای اجرایی، پیش نویس اول، بازنویسی، نمایشنامه و ارائه نمایشنامه است.
گفتنی است، علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر و یا ثبت نام در این کارگاه می‌توانند با شماره تلفن 37731852-025 تماس حاصل کنند.
آموزش شنا ویژه ائمه جماعات و رابطان مساجد در قم
حجت‌الاسلام عبدالعلی غلامی، مدیر مجتمع فرهنگی تبلیغی نور وابسته به اداره کل تبلیغات اسلامی قم با اشاره به برگزاری دوره‌های آموزش شنا ویژه ائمه جماعات و رابطان مساجد منطقه نیروگاه قم در استخر مجتمع فرهنگی نور، گفت: این دوره با شرایط ویژه برگزار می‌شود.
وی تصریح کرد: این دوره‌ها برای ترویج فرهنگ ورزش شنا و همچنین ارتقای سلامتی رابطان و ائمه جماعات برگزار خواهد شد.
به گفته حجت‌الاسلام غلامی، مجتمع فرهنگی نور قم اولین مدرسه شنای استان را دایر کرده است و شناگران این مجتمع تاکنون عناوین مختلفی در رقابت‌های شنا به دست آوردند که حاکی از استعداد آنها و به ثمر نشستن تلاش‌های مجموعه مجتمع فرهنگی نور قم است.
تشریح فعالیت‌های اداره تبلیغات اسلامی قنوات در دهه کرامت
رییس اداره تبلیغات اسلامی قنوات فعالیت‌های فرهنگی و تبلیغی این اداره در دهه کرامت را تشریح کرد.
حجت‌الاسلام سید حسین سجادی‌تبار ضمن گرامیداشت دهه کرامت و تبریک میلاد خجسته حضرت فاطمه معصومه(س) و امام رضا(ع) اظهار داشت: دهه کرامت، دهه مبارک و از جایگاه ویژه ای در ایران اسلامی به ویژه شهر مقدس قم برخوردار است و ما وظیفه داریم با همکاری و همدلی این ایام و دهه را پاس بداریم.
وی افزود: اداره تبلیغات اسلامی قنوات همچون سال‌های گذشته برنامه‌های متنوع فرهنگی در این ایام باشکوه برگزار خواهد کرد.
رییس اداره تبلیغات اسلامی قنوات ادامه داد: برگزاری مسابقه حفظ زیارت‌نامه حضرت معصومه(س) ویژه خواهران و حفظ زیارت‌نامه امام رضا(ع) ویژه برادران، برگزاری مسابقه پیامکی تحت عنوان نور کرامت، برگزاری مسابقات حفظ جزء یک و جزء سی‌ام قرآن کریم، اعزام مبلغ به روستاها، برگزاری مراسم جشن و سرور در مساجد و هیئات مذهبی بخشی از این برنامه‌ها است.
گرامی‌داشت دهه کرامت در دهستان قمرود قم
مراسم گرامیداشت دهه کرامت با همکاری اداره تبلیغات اسلامی قنوات و روحانی مستقر دهستان قمرود در این روستا برگزار شد.
این مراسم بعد از نماز مغرب و عشا و تلاوت قرآن کریم با حضور پرشور جوانان و چند تن از مسؤولان بخش مرکزی قم در مسجد حضرت ابوالفضل(ع) برگزار شد.
در ابتدای این مراسم معنوی حجت‌الاسلام ساقی، یکی از فضلای حوزه به تبیین شخصیت امام رضا(ع) و حضرت معصومه (س) پرداخت و سپس مداحان اهل بیت عصمت و طهارت(ع) به ذکر مناقب آن بزرگواران پرداختند.
اجرای گروه سرود نوجوانان بسیجی و همچنین برگزاری مسابقه از دیگر برنامه‌های این مراسم پرفیض بوده است.
لزوم حفظ سنت‌ها و ارزش‌های اسلامی در توسعه گردشگری
رییس مرکز پژوهش‌های علوم انسانی صدرا حفظ سنت‌ها و ارزش‌های اسلامی را مهم دانست و گفت: طرح توسعه گردشگری بدون توجه به ارزش‌های اسلامی شکست خورده است.
حجت‌الاسلام رضا غلامی مراسم هم‌اندیشی میزبانی در سبک زندگی اسلامی با اشاره به لزوم توجه به گردشگری اسلامی اظهار کرد: در چند سال اخیر تلاش‌هایی برای توجه به ابعاد و زوایای گردشگری اسلامی انجام شده است، چرا که کشور ما یکی از کشورهای مستعد برای تبدیل شدن به قطب گردشگری اسلامی است.
وی با بیان این‌که تقویت گردشگری مستلزم کنار گذاشتن ارزش‌های اسلامی نیست، تصریح کرد: این تصور باید عوض شود که برای توسعه گردشگری باید از سنت‌ها و ارزش‌های اسلامی گذشت.
حجت‌الاسلام غلامی تأکید کرد: ما معتقدیم که مهم‌ترین مزیت جمهوری اسلامی، حفظ و ترویج سنت‌ها و ارزش‌های اسلامی است، این ویژگی است که می‌تواند طیف وسیعی از گردشگران معنویت‌گرا را به سمت ایران جذب کند.
وی با تأکید بر این‌که توریسم با مدل غربی در ایران جواب نمی‌دهد اظهار کرد: مردم ما که متدین هستند مدل غربی توریسم را بر نمی‌تابند، به خاطر همین بخش‌های زیادی از گردشگری غربی در ایران شکست خورده و متوقف شده است چون چارچوب و مبانی کار با سنت‌ها و ارزش‌های اسلامی همخوانی ندارد.
رییس مرکز پژوهش‌های علوم انسانی صدرا گفت: ما در گردشگری فقط به دنبال تولید ثروت نیستیم، یعنی توجه به مادیات در اولویت نیست، هر چند روشن است که اگر توریسم تقویت شود ثروت‌ساز خواهد بود.
وی ادامه داد: این‌که عده‌ای وارد کشور شوند و کشور از ناحیه دیدن مراکز تاریخی از سوی آنها، درآمدی به دست آورد چیزی نیست که در جمهوری اسلامی هدف اصلی باشد، بلکه هدف ترویج تفکر انقلاب و نظام اسلامی است.
حجت‌الاسلام غلامی با بیان این‌که بحث میزبانی در مسأله سبک زندگی اسلامی استعداد بررسی دارد اظهار کرد: در گردشگری سیستم مهمان‌داری از اهیمت زیادی برخوردار است و اگر بخواهیم برای عرصه گردشگری چند عنصر مهم در نظر بگیریم قطعا عنصر هتل‌داری یکی از مهم‌ترین این عناصر است و اگر راجع به آن فکر اساسی نشود و بقیه عناصر مورد توجه قرار گیرد کاری از پیش نمی برد.
وی تصریح کرد: در سال‌های اخیر توسعه مهمان‌سراها و هتل‌ها در شهرهای مختلف مورد توجه بوده است اما سؤال این است که چرا نباید این مکان‌ها رنگ اسلامی داشته باشند، چه مانعی وجود دارد که به سمت هتل‌هایی برویم که سنت‌های اسلامی در این هتل‌ها دیده شود و گردشگری اسلامی را توسعه دهند، آیا می‌توانیم مبتنی بر آیات و روایات، الگویی برای مهمان‌سراها از مرحله طراحی تا ساخت داشته باشیم.
وی با ذکر روایاتی از ائمه اطهار درباره اهمیت میزبانی گفت: در اهمیت مهمان‌پذیری از پیامبر اسلامی داریم که می‌فرمایند «از مهمان پذیرایی نمی‌کند مگر کسی که مومن است و مهمان نوازی از مکارم اخلاق است».
حجت‌الاسلام غلامی تأکید کرد: مهمان نوازی سبب افزایش رزق می‌شود و باب بهشت را به روی انسان باز می‌کند و باب جهنم را به روی مؤمن می‌بندد.
رییس مرکز پژوهش‌های علوم انسانی صدرا با ابراز تأسف از اسراف و نگاه تجملاتی در ساخت مجموعه‌های گردشگری اظهار کرد: متأسفانه بعضی‌ها برای ساختن مجموعه‌های تجملی و پرهزینه اقدام می‌کنند، این مجموعه‌ها جدا از این‌که نوعی فرهنگ مسموم را ترویج می‌دهد، شکاف طبقانی را در بین مسلمانان ایجاد می‌کند.
وی با طرح سؤالاتی در این زمینه گفت: امروز هتل‌داری به طور ویژه بر مبنای اصالت نفع و سود شکل می‌گیرد و این فرمول در دنیا حاکم است، چطور می‌شود در شرایطی که این فرمول غلبه دارد یک نظریه جدیدی ارائه دهیم که این نظریه جدید در عین حال که ناظر بر واقعیت‌ها است ولی چگونه می‌شود کسب درآمد با وجه دیگری از انسان جمع شود که منجر به افول ارزشهای اسلامی نشود.
حجت‌الاسلام غلامی تأکید کرد: باید تئوری ارائه شود که در کنار کسب درآمد که مورد تأکید اسلامی است، نقش کرامت و احسان را به نحو احسن داشته باشد./907/پ202/ی
ارسال نظرات