تربیت مهمترین عرصه همکاری حوزههای علمیه و آموزش و پرورش

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجتالاسلام ملکی، مشاور وزیر آموزش و پرورش و دبیر ستاد همکاری های حوزههای علمیه و آموزش و پرورش سه شنبه 19 شهریورماه در دیدار با مدیران و معلمانی از کشورهای آفریقایی تانزانیا، نیجریه، ساحل عاج، کنیا و بورکینافاسو گفت: قاره آفریقا با وسعت بیش از 30 میلیون کیلومتر مربع و با جمعیت 900 میلیون نفر که بیش از 60 درصد آن را مسلمانان تشکیل می دهند بعد از قاره آسیا، دومین قاره پهناور دنیا در روی زمین است.
وی در ادامه افزود: سرعت رشد اسلام در این قاره از سایر مذاهب و ادیان بیشتر است و طبیعتا این امر حاصل تلاش مسلمانان در این قاره وسیع و کهن است؛ بسیاری از نشانه های آغاز زندگی بشر در روی کره زمین در این قاره پیدا شده و خواستگاه بسیاری از پیامبران بوده است و این نشان دهنده ظرفیت بسیار قابل توجهی است که در این قاره وجود دارد. البته این نکته از دید دشمنان پنهان نیست کما اینکه طولانیترین پیشینه استعمار و استعمارگری را باید در قاره آفریقا جستجو کرد.
حجتالاسلام ملکی ابراز داشت: افزون بر وجود معادن و ذخایر فلزی و غیرفلزی که خداوند در اختیار مردم این قاره قرار داده، حضور بیش از یکسوم از کشورهای آفریقایی در سازمان ملل، توجه همه صاحبان قدرت و چشم طمع آنها، چه در آفریقا چه در اروپا و چه در آسیا به این قاره است.
وی در رابطه با فعالیت دشمن در کشورهای اسلامی اظهار کرد: دشمن وقتی می تواند از معادن و منابع یک قاره یا یک کشور بهره برداری کند که اولا مردم آنجا را تحت سیطره و سلطه خود در بیاورد که در سالهای اخیر همه تلاش دشمن برای تسلط بر جوامع اسلامی و غیراسلامی تغییر فرهنگ این جوامع و پذیرش فرهنگ لیبرالیسمی بوده است.
دبیر ستاد همکاری حوزههای علمیه و آموزش و پرورش بااشاره به تربیت فرزندان در غرب، بیان کرد: دشمنان اسلام تلاش کردند روحیه و فرهنگ مبارزه با اسلام و آموزههای دین اسلام را از دوره مدارس به فرزندان خود بیاموزند، به همین سبب است که امروزه ریخته شدن خون هزاران نفر در یک روز در عراق، افغانستان، لبنان، سوریه، سومالی، سودان و بحرین مشاهده میشود.
وی تصریح کرد: با کشتار مسلمانان هیچ عکسالعملی از طرف مردم اروپا و آمریکا دیده نمیشود، اما اگر خون یک یهودی یا اروپایی یا آمریکایی به هر دلیل ریخته شود همه مردم در آمریکا و اروپا و نهادهای به اصطلاح حقوق بشر به پا خواسته و فریاد میزنند.
حجتالاسلام ملکی با یادآوری هواپیمای مسافربری جمهوری اسلامی ایران که مورد هدف ناو جنگی آمریکایی قرار گرفت افزود: در این انفجار تروریستی270 نفر ایرانی اعم از پیرو جوان و کودک و مرد و زن به شهادت رسیدند و مجامع به اصطلاح بینالمللی مدافع حقوق بشر حاضر نشدند بر روی کاغذ این عمل را محکوم کنند، اما زمانی که در حادثه لاکربی تعدادی از سرنشینان خطوط هوایی آمریکا مورد حمله تروریستی قرار میگیرند همه دست به دست میدهند تا حتی مظنون را متهم کنند و خسارت را از کشوری که مظنون، تابع آن کشور بوده یعنی لیبی بگیرند.
وی در رابطه به تربیت فرزند توسط مسلمانان گفت: ما باید مبارزه با این افکار انحرافی را به فرزندانمان از همان دوران کودکیشان به آنها بیاموزیم و فرمایش پیامبراکرم صلیالله علیه و آله به همین امر اشاره دارد که فرمودند العلم فیالصغر کالنقش فیالحجر، و به همین علت امام خمینی رحمةالله علیه فرمود: دبستانها را دریابید، دانشگاهها دیر است و رهبرمعظم انقلاب فرمود: هیچ دستگاهی مهمتر از آموزش و پرورش نیست.
مشاور وزیر آموزش و پرورش اشارهای به سابقه آموزش و پرورش کرده و افزود: سابقه آموزش و پرورش به شیوه فعلی به بیش از 160 سال قبل برمیگردد. وقبل از ورود آموزش و پرورش، تعلیم و آموزش فرزندان برعهده علمای دین بود. آموزش و پرورش به شکل جدید که تبلیغکننده جدایی دین از دنیا، دنیا از آخرت و محصور کردن دین در اعمال و رفتار شخصی و در درون خانه و بیرون از محیط جامعه بود، سوغات نامبارک اروپاییان برای جامعه اسلامی ایران بود.
او اضافه کرد: بعد از گذشت سه دهه از پیروزی انقلاب اسلامی تلاش صاحبنظران برای اصلاح آموزش و پرورش ایران به بار نشست و نقشه راه تحول بنیادین به بهرهبرداری رسید. البته این آغاز راه است. رهبرانقلاب در سال 1391 در جمع فرهنگیان فرمودند: این سند تحول به مثابه نسخهای است که پزشک برای بیمار مینویسد. باید برای این سند برنامه نوشت و بعدا آن را اجرا کرد. در این سند، رویکرد، تعلیم و تربیت اسلامی است و بنابراین است که ما در عرصه تربیت نیروی انسانی، تدوین محتوای آموزشی و برنامه ریزی درسی، بر اساس مبانی اسلامی حرکت میکنیم.
حجتالسلام ملکی در رابطه با همکاری حوزه علمیه و آموزش و پرورش اذعان کرد: یکی از عرصههای بسیار مهم همکاری حوزههای علمیه و آموزش و پرورش، عرصه تربیتی است که روحانیون و طلاب آموزشدیده بر اساس برنامهریزیهای انجام گرفته، در مدارس حاضر و نیازهای مشاورهای دانش آموزان را در مقطع مذهبی عهدهدار هستند./992/پ202/ی