جایگاه حمد و ثنا در عروج انسان
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی، امام جمعه موقت اصفهان، شب گذشته در جمع طلاب اصفهان، درباره حمد و آثار آن گفت: آن گونه باید خداوند را حمد کرد که به واسطه آن حمد، از آتش سوزان آزاد شویم و خود را از عذاب الهی نجات دهیم.
وی گفت: از آثار حمد این است که ما می توانیم با ملائکه در رتبه رقابت قرار بگیریم و رتبه ملائکه این است که در رتبه مقربین هستند و ما در تقرب با آنها در رقابتیم و حمد کاری می کند که انسان در گروه ملائکه قرار بگیرد.
آیت الله مهدوی پیوند دادن انسان با انبیا مرسل را از دیگر خواص حمد خداوند بیان کرد و افزود: حمد این توانایی را دارد که می تواند ما را به جایگاه انبیا برساند و انسان را به بالا می برد.
امام جمعه موقت اصفهان در ادامه تصریح کرد: در روایات آمده که فرزندان حضرت فاطمه(ع) سه دسته اند، که دسته اول شیعه نیستند و دسته دوم شیعه هستند ولی معصوم نیستند و دسته سوم ساداتی که معصومند و آن ها سابق بالخیرات اند و حمد مخصوص خدایی است که ما را داخل بهشتی کرد که ابدی است و در آن هیچ سختی و مردنی نیست.
وی در ادامه افزود: در آیات قرآن آمده است که حمد می کنیم خدای را که برای ما زیباییها را اختیار کرد و برای انسان بهترین خلقت و بهترین آفرینش را اختیار کرد و ما در موجودات خلقتی زیباتر و نیکوتر از انسان نداریم.
این استاد اخلاق در رابطه با خلقت انسان و اختیاری که انسان دارد، گفت: خداوند تکلیفی که برای انسان گذاشته برای جن هم گذاشته است، آنها هم عقل و اراده دارند ولی چون جسم انسان پیدا است این یک امتیاز است برای انسان.
آیت الله مهدوی گفت: این روح است که با حمد خداوند به حلم می رسد نه جسم انسان، مثلاً اگر شخصی همه قرآن را حفظ کند چیزی بر جسم او افزوده نمی شود ویا اگر برود زیارت امام رضا(ع) کسی متوجه نمیشود که رفته یا نه، ولی خودش می فهمد و این به خاطر نقش روح است و انسان می تواند با ترک گناه به سیر معنوی برسد و می تواند با اختیار خود به اسفل سقوط کند.
نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان در رابطه با حمد در آیه دیگر بیان داشت: حمد مخصوص خدایی است که برای انسان رزق پاکیزه و طیب را جاری ساخت و انسان را اشرف مخلوقات و مسلط بر همه موجودات قرار دادم و تمام موجودات و مخلوقات تحت فرمان ما هستند به واسطه قدرت خداوند و این یعنی تسخیر.
وی افزود: تسخیر به معنای حکمی است که به قهر وجبر به موجود مخاطب وارد می کند و این معنای وسیع تسخیر است، یعنی آخرش اگر ما هم اراده کنیم، امر خداوند است و تا جایی خدا نخواهد ما هم نمی توانیم کاری کنیم.
وی در پایان از تسخیر ائمه(ع) گفت: امام علی(ع) به خورشید امر کرد که برگرد و در نتیجه برگشت و یا حضرت عیسی(ع) مرده زنده میکردند که این نوع تسخیر از دست انسان خارج است./939/پ202/س