۰۵ دی ۱۳۹۲ - ۱۱:۱۰
کد خبر: ۱۹۳۲۴۷
استاد حوزه علمیه قم:

دنیاطلبی سد راه تزکیه نفس است

خبرگزاری رسا ـ مدیر گروه عرفان مجمع عالی حکمت اسلامی با بیان این که یکی از موانع دستیابی به تزکیه نفس دنیاطلبی است، ادامه داد: دنیا، نفس اماره و شیطان به میدان آمدند تا به عنوان موانع تزکیه اقدام کنند.
استاد حوزه علميه قم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در آمل، حجت الاسلام سید یدالله یزدان پناه، مدیر گروه عرفان مجمع عالی حکمت اسلامی صبح امروز در سلسله نشست های با موضوع دنیا از منظر آیات و روایات که در آمل برگزار می شود، با بیان این که تزکیه نفس زمینه ساز دستیابی به تعالی و سعادت است، گفت: تزکیه نفس سبب شده تا انسان جان خود را از آلودگی ها دور کرده و در راستای تقرب الی الله گام بردارد.

 

وی با اشاره به این که انسان باید نفس خود را پاک کرده و برای تقویت آن گام بردارد، بیان داشت: انسانی که آلودگی نفسانی داشته باشد نمی تواند به تزکیه دست پیدا کند.

 

استاد حوزه علمیه قم با تاکید بر این که اگر خواهش های درونی انسان میدان پیدا کند جان آدمی را آلوده خواهد کرد، گفت: انسان باید از وسوسه های شیطانی دوری کرده تا از انجام گناهان در امان باشد.

 

حجت الاسلام یزدان پناه با بیان این که یکی از موانع دستیابی به تزکیه نفس دنیا است، ادامه داد: دنیا، نفس اماره و شیطان به میدان آمدند تا به عنوان موانع تزکیه اقدام کنند.

 

مدیر گروه عرفان مجمع عالی حکمت اسلامی با اشاره به این که انسانی که از شیطان دوری کرده و فریب وسوسه هایش را نخورد می تواند به اوج برسد، اضافه کرد: انسان تا به دنیا دل ببندد شیطان وارد می شود که باید مراقب باشیم.

 

وی با تأکید بر این که دنیاگرایی موجب فریب انسان شده که باید بدانیم ما به دنیا آمدیم تا به دنبال آخرت باشیم، گفت: بهشت بهای جان ما بوده که باید قدر خود را بدانیم و بد تجارتی بوده که به فکر دنیای خود باشیم.

 

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: بزرگ‌ترین گوهر هستی روح خداوندی است و هر انسانی در درون خود این گوهر را دارد که باید توجه ارزنده ای نسبت به آن داشته باشد.

 

حجت الاسلام یزدان پناه با بیان این که انسان از مقام ارزنده و والایی برخوردار بوده که باید مراقب باشد تا خود را ارزان نفروشد، گفت: در بین موجودات انسان می تواند بار امانت الهی را بر دوش کشیده که همان خلیفه الله است.

 

مدیر گروه عرفان مجمع عالی حکمت اسلامی، اضافه کرد: اگر انسان خود را به ارزانی می فروشد به سبب آن بوده که نمی داند چه گوهر گران بهایی در درون او وجود دارد و انسان چنان تزلزل می کند که غلام دنیای خود می شود.

 

استاد حوزه علمیه قم، بیان داشت: در دوران حکومت امام علی(ع) مردم کامشان به دنیا شیرین بود و برای دنیا کار می کردند و حتی طلحه و زبیری که با این امام همام بیعت کردند در راستای طمع دنیا بوده است.

 

وی با بیان این که دنیا و مادیات ماندگار و پایدار نیست که انسان باید به دنبال امور ماندنی باشد، گفت: برترین مردم کسی بوده که از دنیا به عنوان فرصتی برای آخرت استفاده کند./950/پ202/س

ارسال نظرات