۰۹ دی ۱۳۹۲ - ۱۶:۴۹
کد خبر: ۱۹۳۶۵۹

بازدید خبرنگاران قمی از پروژه پارس جنوبی عسلویه

خبرگزاری رسا ـ حدود سی نفر از خبرنگاران و عکاسان روزنامه‌های محلی، سایت‌های خبری و نمایندگی‌های خبرگزاری‌های رسمی کشور در قم به همت انجمن صنفی خبرنگاران این استان از عسلویه بازدید کردند.
عسلويه
شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی(SPGC)با مسؤولیت محدود به منظور بهره‌بردای از فازهای توسعه‌ای میدان گازی پارس جنوبی به عنوان یکی از شرکت‌های فرعی شرکت ملی گاز در سال 77 تأسیس شد.
این مخزن که در عمق 3 هزار متری زیر کف دریا قرار دارد میان کشورهای ایران و قطر مشترک بوده و فاصله مخزن آن تا عسلویه 105 کیلومتر است که سهم کشورمان از مخزن 3 هزار 700 کیلومتر مربع می‌باشد.
میزان ذخائر گاز طبیعی این مخزن 464 تریلیون فوت مکعب(TCF)، میعانات گازی 17 هزار میلیون بشکه است که 50 درصد از گاز کشور و 8 درصد از کل گاز جهان را در خود جای داده است.
عسلویه دارای فازهای 10‌گانه پارس جنوبی بوده که در پنج پالایشگاه مستقل در مجاورت یک‌دیگر در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس در بندر عسلویه واقع در استان بوشهر در فاصله 270 کیلومتری شهر بوشهر قرار گرفته است.
پاسخ‌گویی به نیازهای روز افزون مصرف گاز کشور، جایگزین نمودن گاز طبیعی به جای نفت و فرآورده‌های آن و افزایش سهم گاز در سبد انرژی مصرف داخلی به منظور صرفه جویی انرژری صادرات گاز، میعانات گازی و گاز مایع(LPG)، ارائه میعانات گازی بعنوان خوراک و منیعی پایدار و ارزان به صنایع پتروشیمی و تحویل اتان موجود در گاز منطقه که حدود 5/5 درصد برآورد شده است و به پتروشیمی برای تولید اتیلن و مشتقات آن از اهداف توسعه‌ای مخزن پارس جنوبی است.
 
 
پالایشگاه فاز یک
عملیات این فاز در بهمن ماه 76 به شرکت ایرانی پترو پارس واگذار گردید و راه اندازی این فاز در تیر ماه سال 82 آغاز و در آبان ماه سال 83 رسما مورد بهره‌برداری قرار گرفت، به منظور استخراج و بهره‌برداری از میدان گازی پارس جنوبی در هر فاز دو سکوی سرچاهی نصب شده است که هر کدام ظرفیت پذیرش 16 چاه را دارند که شش عدد فعال است.
در فاز یک روزانه 3/28 میلیون متر مکعب گاز از دو سکوی سرچاهی برداشت و عملیات جداسازی آب همراه گاز در سکو انجام می‌شود، گاز و میعانات گازی به صورت دو فازی به وسیله یک خط لوله زیر دریایی 32 اینچ به فاصله 105 کیلومتر به خشکی منتقل می‌شود.
به همین منظور یک سکوی اقامتی در کنار سکوی بهره‌برداری فاز یک با ظرفیت 90 نفر نصب شده است، از این سکو به عنوان پشتیبانی سایر سکوها نیز استفاده می‌شود، گاز ورودی این پالایشگاه نخست از میعانات گازی جدا و سپس در دو واحد عملیاتی شیرین سازی گاز، نم‌زدایی، تنظیم نقطه شبنم گاز و مرکپتان زدایی تصفیه می‌شود.
روزانه 25 میلیون متر مکعب گاز تصفیه شده از سوی یک خط لوله 56 اینچ وارد شبکه سراسری و 40 هزار بشکه میعانات گازی پس از عبور از دو واحد تثبیت میعانات گازی به مخازن ذخیره سازی جهت صادرات ارسال می‌شود.
همچنین H2S در واحد شیرین سازی به واحدهای بازیافت گوگرد هدایت و روزانه 200 تن گوگرد به صورت دانه بندی شده تولید و از سوی کامیون به انبار مکانیزه گوگرد منتقل می‌شود.
پالایشگاه فاز دو و سه
عملیات توسعه فازهای دو و سه میدان گازی پارس جنوبی در سال 76 به شرکت توتال فرانسه واگذار شد، در تیرماه 83 به طور کامل به بهره‌برداری رسید و روزانه 5/56 میلیون متر مکعب گاز از دو سکوی سر چاهی برداشت و به صورت سه فازی شامل گاز، میعانات گازی و آب به وسیله دو خط لوله زیردریایی 32 اینچ به فاصله 105 کیلومتر به خشکی منتقل می‌شود.
به منظور محافظت از لوله‌ها و جلوگیری از خورندگی آن‌ها ماده شیمیایی گلایکول از طریق دو خط لوله 5/4 اینچ به سکوها منتقل و به خط لوله تزریق می‌شود.
گاز ورودی به پالایشگاه پس از جدا سازی از میعانات گازی به چهار واحد عملیاتی هر کدام به ظرفیت 7/13 میلیون متر مکعب منتقل و به صورت شیرین سازی گاز، نم‌زدایی، تنظیم نقطه شبنم گاز و مرکپتان زدایی تصفیه می‌شود.
روزانه 3/53 میلیون متر مکعب گاز تصفیه شده از سوی یک خط لوله 56 اینچ وارد شبکه سراسری و 80 هزار بشکه میعانات گازی پس از عبور از دو واحد تثبیت میعانات گازی به مخازن ذخیره سازی جهت صادرات ارسال می‌شود.
همچنین H2S جدا شده در واحد شیرین سازی به واحدهای بازیافت گوگرد هدایت و روزانه 400 تن گوگرد به صورت دانه بندی شده تولید و از سوی کامیون به انبار مکانیزه گوگرد منتقل می‌شود.
پالایشگاه چهار و پنج
عملیات توسعه فازهای چهار و پنج میدان گازی پارس جنوبی در مرداد ماه سال 75 به کنسرسیومی متشکل از شرکت‌های انی، پتروپارس و نیکو واگذار شد و در بهمن‌ماه سال 83 به طور کامل به بهره‌برداری رسید.
هر فاز دو سکوی عملیاتی سرچاهی نصب شده است که در هر کدام پذیرش دوازده حلقه چاه دارند، روزانه 5/56 میلیون متر مکعب گاز از مخزن برداشت و به صورت سه فاز شامل گاز، میعانات گازی و آب به وسیله دو لوله زیردریایی 32 اینچ به فاصله صد کیلومتر به خشکی منتقل می‌شود.
به منظور محافظت لوله‌ها از خورندگی و ایجاد هیدرات ماه شیمیایی گلایکول از طریق دو خط لوله 5/4 اینچ به سکوها منتقل و به خطر لوله تزریق می‌شود.
گاز ورودی به پالایشگاه پس از جداسازی از میعانات گازی به چهار واحد عملیاتی هر کدام به ظرفیت 9/13 میلیون متر مکعب منتقل و به صورت شیرین سازی گاز، نم‌زادیی، بازیافت اتان، تصفیه اتان ، جداسازی، پالایش و ذخیره سازی پروپان و بوتان، تنظیم نقطه شبنم گاز و مرکپتان زدایی تصفیه می‌شود.
روزانه نیز 50 میلیون متر مکعب گاز تصفیه شده از سوی یک خط لوله 56 اینچ وارد شبکه سراسری و 77 هزار بشکه میعانات گازی پس از عبور از دو واحد تثبیت میعانات گازی به مخازن ذخیره سازی جهت صادرات ارسال می‌شود.
همچنین تولید روزانه 400 تن گوگرد به صورت دانه بندی شده، 2 هزار 600 تن اتان، 2 هزار تن پروپان و هزار و دویست تن بوتان از دیگر مزایایی فازهای چهارم و پنجم است.
فازهای شش، هفت و هشت
عملیات توسعه فازهای شش، هفت و هشت میدان گازی پارس جنوبی در بهمن ماه سال 82 به صورت بیع متقابل از سوی کنسرسیومی متشکل از شرکت ایرانی پترو پارس، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، دو شرکت ژاپنی و یک شرکت کره‌ای آغاز و در مهر ماه سال 87 به بهره‌برداری کامل رسید.
پالایشگاه چهارم گاز پارس جنوبی شامل دو بخش دریایی و خشکی است که در سه فاز با ظرفیت برداشت و فرآوری 110 میلیون متر مکعب و برای هر فاز 7/36 میلیون متر مکعب طراحی شده است، بخش دریایی آن متشکل از سه سکوی مستقل سر چاهی، شامل 10 چاه برای هر سکو است که از سوی سه خط لوله 32 اینچ به طول 105 کیلومتر،‌ گاز ترش و میعانات گازی و محلول گلایکول را به پالایشگاه منتقل می‌کند.
تاسیسات بخش خشکی که یکی از بزرگترین پالایشگاه‌های گاز خاورمیانه است شامل شش دریف نم‌زدایی و تنظیم شبنم به ظرفیت اسمی هر کدام 4/18 میلیون متر مکعب گاز ترش در روز و سه واحد تثبیت میعانات گازی و سه واحد تولید پروپان و بوتان به همراه تأسیسات جانبی است که کنترل پالایشگاه نیز از طریق سیستم کنترل پیشرفته صورت می‌گیرد.
براساس طراحی محصولات روزانه این پالایشگاه 104 میلیون مترمکعب گاز ترش خشک، 170 هزار بشکه میعانات گازی و 5 هزار تن گاز مایع است.
پالایشگاه فاز 9 و 10
عملیات توسعه فازهای 9 و10 میدان گازی پارس جنوبی در عسلویه به کنسرسیومی متشکل از شرکت‌های loec، olec و gs واگذار شده است، در شهریور ماه سال 87 واحدهای تصفیه گاز در سرویس قرار گرفته و در اردیبهشت ماه سال 88 با راه‌اندازی واحدهای فرآیندی به طور کامل به بهره‌برداری رسید.
در هر فاز دو سکوی عملیاتی سر چاهی نصب شده است که هر کدام پذیرش دوازده حلقه چاه را دارند، روزانه 5/56 میلیون متر مکعب گاز از مخزن برداشت و به صورت سه فازی شامل گاز، میعانات گازی و آب به وسیله دو خط لوله زیر دریایی 32 اینچ به فاصله 105 کیلومتر به خشکی منتقل می‌شود.
گاز ورودی به پالایشگاه پس از جدا سازی از میعانات گازی به واحد چهار عملیاتی هر کدام به ظرفیت 8/13 میلیون متر مکعب منتقل و به صورت شیرین سازی گاز، نم‌زدایی، بازیافت اتان و تصفیه اتان، جداسازی، پالایش و ذخیره سازی پروپان و بوتان تصفیه می‌شود.
روزانه 50 میلیون متر مکعب گاز تصفیه شده از سوی یک خط لوله 56 اینچ وارد شبکه سراسری و 80 هزار بشکه میعانات گازی پس از عبور از دو واحد تثبیت میعانات گازی به مخازن ذخیره سازی جهت صادرات ارسال می‌شود.
تولید روزانه 400 تن گوگرد به صورت دانه بندی شده و سالانه 5/1 میلیون تن گاز معیع از دیگر امتیازهای فاز 9 و 10 است.
این حجم عظیم از کارهای صورت گرفته در منطقه پارس جنوبی یا همان عسلویه، بهانه‌ای بود برای گرد آمدن گروهی از خبرنگاران قمی برای حضور در جنوب کشور و بازدید از تاسیسات پالایشگاهی پارس جنوبی که به همت انجمن صنفی خبرنگاران و روزنامه‌نگاران قم تدارک دیده شد.
حدود 30 نفر از خبرنگاران و عکاسان روزنامه‌های محلی، سایت‌های خبری و نمایندگی‌های خبرگزاری‌های رسمی کشور در قم در این سفر حضور داشتند؛ سفر در ساعات ابتدایی بامداد یعنی حدود سه صورت گرفت زیرا قم هنوز دارای فرودگاهی مستقل نیست و برای سفر به عسلویه باید به فرودگاه مهرآباد می‌رفتیم. ساعت پرواز هم 6.30 بود و قبل از ساعت هشت صبح به عسلویه رسیدیم. اتوبوسی منتظر ما بود و پس از سوار شدن مستقیماً به دفتر روابط عمومی شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی (SPGC) رفتیم.
در جریان این بازدید توضیحات سید محمد طباطبایی از مسئولان روابط عمومی شرکت مجتمع پارس جنوبی شنیدنی بود. او به سرمایه عظیمی که در این منطقه نهفته است، اشاره داشت و می‌گفت: بخش قابل توجهی از گاز کشور در پارس جنوبی استخراج و پالایش می‌شود و ایران به تنهایی حدود 17 درصد منابع گازی جهان را در اختیار دارد که نیمی از آن در همین منطقه است ولی این امر موجب نمی‌شود که مردم صرفه‌جویی در استفاده از این نعمت خدادادی را فراموش کنند. حقیقت آن است که اگر مردم دو تا پنج درصد در مصرف گاز طبیعی صرفه‌جویی کنند مشکلی در تامین گاز برای هیچ نقطه‌ای از کشور نخواهیم داشت به عبارتی اگر می‌خواهیم زمستانی گرم برای همه رقم بخورد، اندکی صرفه‌جویی ضروری است.
میدان گازی پارس جنوبی به یقین یکی از مهمترین ارکان تامین انرژی در ایران و جهان به شمار می‌رود و شاید ایران کمی دیرتر از همسایه جنوبی خود کار بر روی آن را آغاز کرده باشد ولی با همتی که در مسئولان و مدیران کشور و نیز با تلاشی که در متخصصان و مهندسان صنعت نفت و گاز دیده می‌شود، دستیابی به همه اهداف و پروژه‌های پیش‌بینی شده دور از دسترس نخواهد بود.
هادی دریس مدیر انجمن صنفی خبرنگاران و روزنامه نگاران استان قم نیز بیان کرد: صرفه جویی در زمان بحران معنا و مفهوم تازه ای پیدا می کند؛ اگر جامعه ای دچار بحران در یک یا چند کالای اقتصادی شد می بایست همگان چنان تلاش کنند تا از آن رها شوند در این زمان است که صرفه جویی گاه به معنای کم مصرف در حد اعتدال و میانه است که تنها نیازهای اساسی و اصلی شخص و یا جامعه پاسخ داده شود.
حضور در اتاق کنترل پالایشگاه فاز سه هم تجربه جالب توجهی بود؛ در این بخش هم کارشناسان مربوطه توضیحاتی پیرامون چگونگی کنترل فعالیت‌های پالایشگاه ارائه کردند؛ کار اتاق کنترل و اپراتورهای مستقر در آن، نظارت بر کیفیت و کمیت پالایش و جداسازی میعانات گازی و دیگر محصولاتی است که از گاز طبیعی می‌توان استخراج کرد./993/د101/ع
گزارش از محمد راستگردانی
ارسال نظرات