نباید برای دغدغه فرهنگی از رفتارهای سرهنگی استفاده کنیم
به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی شبکه قرآن و معارف سیما، دکتر سید علیرضا واسعی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در برنامه شب آسمانی شبکه قرآن و معارف سیما اظهار داشت: تعریف بسیاری از مفاهیم اجتماعی از پیچیدگی زیادی برخوردار است و فرهنگ نیز از جمله این موارد است البته تعاریف زیادی برای فرهنگ بر شمردهاند و هر روز هم بر این تعریفها افزوده میشود که من یکی از این تعریفها را بیان میکنم اما این تعریف نیز مقیاسی برای تعاریف دیگر نخواهد بود.
وی افزود: وقتی سخن از فرهنگ میکنیم عدهای ذهنشان به سمت امور سطحی میرود البته این امور نیز جز فرهنگ هستند اما نمیتوان در تعریف فرهنگ تنها به این موضوعات سطحی بسنده کرد بلکه در حقیقت دستهای از بنیادها و بنیانها هستند که فرهنگ را میسازند.
این استاد دانشگاه تصریح کرد: فرهنگ مجموعهای از آداب، سنتها، ارزش و اخلاقیات است که آدمیان با آنها زندگی میکنند و در حقیقت زندگی افراد با این فرهنگ، هویت پیدا خواهد کرد به همین دلیل است که فرهنگ هر کشور با فرهنگ کشور دیگر متمایز است و این تمایز است که هویت هر فرد را میسازد.
واسعی بیان داشت: فرهنگی که بتواند به خرد انسان پرو بال داده و به حیات انسان معنا و به نگاهش عمق ببخشد آن فرهنگ ماندگار خواهد شد میتوان گفت فرهنگی باقی خواهد ماند که نیاز انسان را برطرف و حال انسان را خوب کند.
وی اظهار داشت: وقتی سخن از فرهنگ ایرانی است باید حداقل سه فرهنگ را مد نظر داشته باشیم در حقیقت هویت ایرانی با این سه فرهنگ است که شکل گرفته است این سه فرهنگ، فرهنگ ایران باستان، فرهنگ اسلامی و فرهنگ غربی است که امروزه داخل فرهنگ ما شده است.
وی تأکید کرد: فرهنگ ایران باستان فرهنگی است با پیشینه گسترده و کهن که در حیات اجتماعی امروز ما نقش دارد و این نقش انکار ناپذیر خواهد بود، فرهنگ دیگر، فرهنگ بسیار غنی اسلامی است البته فرهنگ ایران باستان نیز فرهنگی بی پایه و سست نیست.
واسعی افزود: فرهنگ سوم که در شکل گیری هویت اشخاص ایرانی نقش دارد فرهنگ غربی است که در سدههای اخیر وارد فرهنگ ایرانی شده و نمیتوان آن را نادیده گرفت.
وی در رابطه با سه فرهنگی که در شکل گیری هویت ایرانیان نقش داشتهاند گفت: متأسفانه بعضی از متصدیان فرهنگی خصوصا عزیزانی که دغدغه مذهبی دارند طوری رفتار میکنند که انگار برای فرهنگ ایران باستان هیچ ارزشی قائل نیستند و این در حالی است که باید بپذیریم که چه بخواهیم و چه نخواهیم ما یک ایرانی هستیم با پیشینه کهن خود.
وی اضافه کرد: بعضی افراد مانند باستانگراها نیز به مخالفت با فرهنگ دینی میپردازند و این نیز مسلما خطایی بزرگ خواهد بود فرهنگ غربی نیز فرهنگی انکار ناپذیر است که نمیتوان هرگز آن را نادیده گرفت و از کنار آن گذر کرد.
این استاد دانشگاه ادامه داد: مسلما در میان سه فرهنگ در شکل گیری هویت ایرانی سهم فرهنگ اسلامی بسیار بیشتر از فرهنگ باستان و سهم فرهنگ باستان نیز بیشتر از فرهنگ غربی است.
وی در رابطه با بحث فرهنگ در جامعه امروز ایرانی گفت: بسیاری از بد فرهنگیهای جامعه ما زائده نوع مواجه متصدیان فرهنگی و مدعیان فرهنگ با مقوله فرهنگ است و به نظر بنده نیز دغدغه مقام معظم رهبری بیشتر ناظر بر متصدیان و مدعیان فرهنگ است، کسانی که فرهنگ را در ابتداییترین امور خلاصه میکنند.
واسعی تصریح کرد: نباید برای دغدغههای فرهنگی از رفتارهای سرهنگی استفاده نماییم از طرفی در مقوله فرهنگ باید متخصصین فرهنگی وارد عرصه شوند نباید گمان کنیم که هر کس که در جامعه زندگی میکند حق دارد به راحتی در مقوله فرهنگ اظهار نظر نماید.
وی در پایان خاطرنشان کرد: ما اگر بخواهیم جامعهای اصلاح شده داشته باشیم باید اشکالات را ببینیم و بگوییم نه این که این اشکالات را بپوشانیم تا به خیال خود به این ترتیب باعث ایجاد انسجام در جامعه شویم.
وهابیت سرطانی است که درمان ندارد
استاد اسبق دانشگاههای وهابی عربستان سعوی که به تشیع گرایش یافته است گفت: جامعه وهابیت به این نتیجه رسیده که تا محمد عبدالوهاب را نقد نکند جامعه وهابیت اصلاح نخواهد شد چون عبدالوهاب اولین کسی بود که دست به کشتار مردم زد.
دکترعصام العماد، وهابی شیعه شده یکی از برجستهترین استادان وهابیت در دانشگاه امام محمد بن سعود بوده، که در زمانی که نقد کتب شیخ مفید از سوی دانشگاه به وی واگذار میشود با مطالعه اعتقادات شیخ مفید و در نتیجه اعتقادات شیعی آشنا شده و به تشیع گرایش مییابد و در نهایت نیز شیعه میشود.
شب گذشته دکتر العماد در برنامه شب آسمانی شبکه قرآن و معارف سیما حاضر شد و به بیان برخی از اعتقادات وهابیت پرداخت و گفت: من ازبچگی وارد مدرسه وهابیت شدم و از کودکی با اعتقادات وهابیت بزرگ شدم و میتوانم بگویم که بزرگترین اشتباه وهابیت که از کودکی هم در فرزندان آنها نهادینه میشود بحث جنگ در قرآن است.
وی تصریح کرد: ما از کودکی طوری بزرگ میشویم که به این موضوع اعتقاد پیدا میکنیم که اگر کسی در جنگ شرکت نداشته باشد کافر از دنیا رفته این اعتقاد آن چنان در زمان نوجوانی در من قوی شده بود که با خود میاندیشیدم که من نماز و روزهام را به جا آوردهام اما چون در جنگی شرکت نکردهام کافر از دنیا میروم.
دکتر العماد افزود: این تفکرات باعث شده بود تا من در نوجوانی تصمیم بگیرم فردی را که شنیده بودم خلیفه دوم را قبول ندارد بکشم، الان آن فرد زنده است و 105 سال سن دارد در صورتی که من میخواستم زندگی او را از او بگیرم.
این وهابی شیعه شده تأکید کرد: ما موضوع جهاد در قرآن را به خوبی درک نکرده بودیم و آن قدر در فریضه جهاد غرق میشدیم که شرایط و ضوابط و قوانینش را اشتباه میفهمیدیم.
دکتر العماد تأکید کرد: سرماخوردگی قابل علاج است اما یک سرطان ممکن است که دیگر درمان نداشته باشد وهابیت هم مانند سرطان است که درست نمیشود درون ذهن یک وهابی پر است از کلمات رسول اکرم(ص) و خداوند اما این کلمات آن چنان به هم ریخته است که بیشتر به یک انبار نامنظم و دارای هرج و مرج شباهت دارد.
وی همچنین اظهار داشت: علوم اسلامی بر مبنای علوم عقلانی است اما در وهابیت در کل علوم عقلانی را قبول ندارند بنابراین چگونه میتوان وهابیت را اصلاح کرد؟
دکتر العماد گفت: جامعه وهابیت در زمان شیخ محمد عبدالوهاب یعنی نزدیک به 300 سال پیش بسیار بسته بوده اما امروزه در جامعه جدید خود به خود مجبور هستند که بازتر باشند زیرا فضای مجازی همه کتابهای ممنوع را در اختیار دانشجویان میگذارد.
وی تصریح کرد: الان اولین بار در تاریخ عربستان است که در کل دانشگاههای عربستان شخصیت محمد عبدالوهاب مورد انتقاد است و الان به صراحت میگویند تا عبدالوهاب را نقد نکنیم نمیتوانیم جامعه عربستان را اصلاح کنیم زیرا اصل مطلب بنیانگذار وهابیت یعنی محمد عبدالوهاب است.
این استاد سابق وهابیت که اکنون شیعه شده است گفت: اگر عبدالوهاب را مقدس بدانیم باید آدم کشی در عربستان نهادینه شود چون اولین کسی که در عربستان آدمهای زیادی را با شمشیر خود سر میبراند خود عبدالوهاب بود.
وی در پایان خاطرنشان کرد: الان وهابیت خود به این نتیجه رسیده که برای اصلاحات در جامعه و برای این که آدم کشی متوقف شود دیگر نمیتوان عبدالوهاب را مقدس دانست./966/د102/ع