۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۵
کد خبر: ۲۰۵۳۶۷
مدیر عامل مؤسسه فرهنگی زلال وحی:

هماهنگی بین روش های تعلیم و تربیت از اصول تربیت اسلامی است

خبرگزاری رسا ـ مدیر عامل مؤسسه فرهنگی زلال وحی، هماهنگی بین روش های تعلیم و تربیت را از اصول تربیت اسلامی دانست و گفت: پدر و مادر در تربیت فرزند باید هماهنگ باشند، از این رو به همراهی مشاوره در این امر نیاز دارند؛ چرا که نظام تربیتی جامعه کنونی، خنثی گرانه است و فرزندان دچار تضاد بین رفتارها می شوند.
جشنواره قرآن و حديث

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام رضا معماریانی، مدیر عامل مؤوسسه فرهنگی زلال وحی، صبح امروز در کارگاه پژوهشگری و روش برداشت از قرآن که به همت مدرسه تخصصی خواهران جامعه المصطفی العالمیه برگزار شد، گفت: بررسی ارتباط میان آیات قرآن، زمینه رسیدن  به مفاهیم و بطن قرآن را فراهم می کند.

 

وی با اشاره به این که هر آیه قرآن، قانون ثابت الهی را ارائه می دهد، گفت: همه آیات قرآن در حوزه های مختلف سیاسی، اقتصادی، خانوادگی و تربیتی قابلیت پیاده سازی دارد، بر همین اساس شیوه برداشت قرآن این است که ابتدا کلید واژه ها را استخراج کنیم، به همین دلیل افزایش جایگاه علمی و تسلط بر آیات  قرآن، مقدمه استخراج قانون های قرآنی است.

 

حجت الاسلام معماریانی گفت: آیات قرآن، هر کدام جزیی از مجموعه قرآن هستند که برای فهم هر آیه باید، تسلط بر همه آیات قرآن داشت، به همین دلیل حفظ آیات قرآن، رجوع به روایات و تفاسیر سبب می شود تا آیات را در ارتباطات با آیه دیگر بررسی کرده، راهکارهای عملی برای حل مشکلات جامعه ارائه بدهیم.

 

این پزوهشگر و مدرس قرآنی با اشاره به آیه «وَالْبَلَدُ الطَّیِّبُ یَخْرُجُ نَبَاتُهُ بِإِذْنِ رَبِّهِ وَالَّذِی خَبُثَ لاَ یَخْرُجُ إِلاَّ نَکِدًا کَذَلِکَ نُصَرِّفُ الآیَاتِ لِقَوْمٍ یَشْکُرُونَ، و زمین مرغوب [و آماده] گیاهش به اذن پروردگارش [مرغوب] می روید، اما زمین نامرغوب [گیاهش] جز به سختی و کندی نمی روید، اینگونه، آیات را برای مردمی که شکرگزاری می کنند گوناگون می آوریم .»، ابراز داشت: بر اساس واژه « بِإِذْنِ رَبِّهِ»، در حوزه اقتصاد، نظام اقتصادی باید بر اساس موازین اسلامی و الهی باشد.  

 

حجت الاسلام معماریانی افزود: ساختار نظام بانکی کشور، اسلامی طراحی نشده است، چرا نظام بازار کشور، پول نزول می کند، در حالی که خداوند در قرآن می فرماید: « وَیَرْزُقْهُ مِنْ حَیْثُ لَا یَحْتَسِبُ وَمَن یَتَوَکَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ إِنَّ اللَّهَ بَالِغُ أَمْرِهِ قَدْ جَعَلَ اللَّهُ لِکُلِّ شَیْءٍ قَدْرًا، و او را از جایى که گمان نمى‏برد روزى مى‏دهد. و هر کس بر خدا توکل کند او براى وى کافى است. همانا خدا [به ثمر] رساننده‏ى امر خویش است. بى‏تردید خدا براى هر چیزى اندازه‏اى نهاده است

 

وی با اشاره به این که آسیب های اقتصاد سالم باید شناسایی شود، ابراز داشت: خداوند وعده داده است که اگر فردی ایمان و تقوا را رعایت کند، برکات را از آسمان و زمین بر او نازل می کنیم، به همین دلیل مسلمان باید به وعده های خداوند ایمان داشته باشد، چرا که خداوند از وعده های خود تخلف نمی کند.

 

هماهنگی بین روش های تعلیم و تربیت، از اصول تربیت اسلامی است

مدیر عامل مؤوسسه فرهنگی زلال وحی گفت: پیامبر اکرم(ص) در انتخاب همسر می فرمایند: «ایاکُم و خَضراء الدمن، قیل یَا رسول الله وَ ما خَضراء الدَمن؟ قال: المراة الحسناء فی منبتسوء، مردم! از «خَضراء الدمن‏» بپرهیزید، عرض شد مقصود چیست؟ فرمود: زن زیبا که در خاندان بد و پلید متولد شود.»؛ چرا که فرزند صالح از بستر پاک، پرورش می یابد.

 

این پژوهشگر و مدرس قرآنی با بیان این که خانواده در نحوه تربیت فرزند خود باید، مسؤولیت پذیر باشد، اظهار داشت: فرزندان ما از آن آینده هستند و آینده نیز شرایطی متفاوت با زمان حال دارد، بنابراین، باید فرزندان خویش را با توجه به رویدادها و شرایط حاکم  بر آینده تربیت کنیم و آنها را مطابق با آینده پرورش دهیم؛ حضرت علی (ع)، می فرمایند: «فرزندانتان را برآداب خود تربیت نکنید؛ چرا که آنها برای آینده و  زمانی غیر از زمان شما آفریده شده اند.»

 

حجت الاسلام معماریانی هماهنگی بین روش های تعلیم و تربیت را از اصول تربیت اسلامی دانست و گفت: پدر و مادر در تربیت فرزند باید هماهنگ باشند، از این رو به همراهی مشاوره در این امر نیاز دارند؛ چرا که نظام تربیتی جامعه کنونی، خنثی گرانه است، لذا فرزندان دچار تضاد بین رفتارها می شوند./1309/پ202/ب

ارسال نظرات