۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۸:۴۱
کد خبر: ۲۰۵۴۳۵

هدف کار گروه ساماندهی مد و لباس بالا بردن قدرت انتخاب مردم است

خبرگزاری رسا ـ حمید قبادی گفت: با فعالیت‌های کارگروه ساماندهی مد و لباس تلاش داریم تا بحث مدگرایی غربی که از زمان قاجار در کشور ما وجود داشته را از بین ببریم.
لباس و پوشش

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی شبکه قرآن و معارف سیما، حمید قبادی، دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس وزارت ارشاد در برنامه فصل نو شبکه قرآن و معارف سیما حاضر شد و گفت: یکی از مترقی ترین قوانین کشور ما قانون مربوط به ساماندهی مد و لباس است زیرا در این قانون، پوشاک و لباس فرهنگ تلقی شده و بنابراین بسیاری از چالش‌ها به این ترتیب برطرف شده است.

وی بیان داشت: ما از زمان گذشته و از زمان قاجار با موضوع مدگرایی روبه رو بوده‌ایم و این مدها کاملا وارداتی بوده است و مردم ما نیز مصرف کننده این الگوهای وارداتی بوده‌اند.

قبادی ادامه داد: زمان قبل از انقلاب بحث لباس برای مردم ما به سوی غرب و تقلید از آن‌ها بود و بعد از انقلاب نیز نگاه ما به لباس تنها نگاه به پوشش بود و هیچ توجه­ای به بحث مد نداشتیم.

وی تأکید کرد: چند سالی است که با با شروع فعالیت‌های کارگروه ساماندهی مد و لباس این مجمع الجزایر پراکنده درحوزه مد و لباس دارد آرام آرام شکل می­گیرد و ما تلاش داریم تا بحث مدگرایی سال‌های گذشته را از بین ببریم.

رئیس کارگروه ساماندهی مد و لباس اظهار داشت: در حال حاضر ما نزدیک به7000 دانشجوی حوزه طراحی، دوخت پارچه و لباس داریم از طرفی با برنامه ریزی ‌های صورت گرفته در هفته گذشته قرار شده است تا مسابقات دانشجویی طراحی لباس در دانشگاه شریعتی اجرا شود و در حقیقت این دانشگاه مرکز ملی برگزاری این مسابقات باشد.

وی افزود: نگاه دینی ما نگاه به خوش پوشی، آراسته پوشی و زیبا پوشی است و به تنوع رنگ نیز مشروط بر این که خوب استفاده شود اهمیت می­دهد جمهوری اسلامی نیز به این موارد تأکید دارد.

وی در ادامه با بیان این مطلب که بازار مد و لباس در حال حاضر در دست صهیونیست‌هاست تصریح کرد: ما سعی داریم به دنیا بگوییم که هنرمندان ما در حوزه مد و لباس صاحب سبک هستند و کارهایمان دست کمی از کشورهای دیگر ندارد در این راستا طی یک اقدام هنرمندانه با همکاری طراحان کشورمان لباسی با تعریف کاملا ایرانی با نام لباده برای خانم اشتون طراحی شد و به دست ایشان داده شد تا ثابت کنیم که طراحان ما آن چنان هنرمند و قدرتمند هستند که می­توانند لباسی ایرانی را بر تن کهنه سیاست مدارترین افراد اروپا نیز بکنند.

وی با بیان این مطلب که آقای پناهیان که عالمی بسیار جوان پسند هم هستند می­گویند ما باید در این رابطه الگو بدهیم گفت: متأسفانه ما در این سی سال فقط گفته­ایم که این را نپوش و نوک تیز پیکان هم همیشه به سمت گشت ارشاد بوده است.

وی بیان داشت: هرچند باید نیروی انتظامی با ناهنجاری های موجود در جامعه برخورد کند اما در هر حال برخورد نیروی انتظامی با بحث مربوط به حجاب عوارض خاص خودش را نیز داشته است در حالی که خوشبختانه یکی از کمک کنند‌های اصلی به ما در رابطه با فعالیت‌های کارگروه مد و لباس نیروی انتظامی بوده است.

رئیس کارگروه ساماندهی مد و لباس اظهار داشت: ما باید برای جوانانمان الگوسازی کنیم در این جا باید از خانم مریلا زارعی تقدیر کنم ایشان در جشنواره فیلم فجر وقتی به خاطر بازی شان در فیلم «چ» برای دریافت جایزه در مراسم حاضر شدند یک لباس کاملا فاخر اسلامی ایرانی بر تن داشتند.

وی ادامه داد: خانم زارعی خودشان نیز از این لباس دفاع کردند و این موضوع تأثیر بسیار زیادی داشت به طوری که می­شد این تأثیر را در شبکه­های اجتماعی مشاهده کرد.

قبادی گفت: کارگروه ساماندهی مد و لباس کمک کرده تا قدرت انتخاب مردم بالا برود و از طرفی این کارگروه در این رابطه هویت سازی به جریان‌های موجود را هدف خود قرار داده است.

وی ادامه داد: بخش طراجی در لباس گام نخست است و گام بعدی بحث تولید و بحث پارچه است در قانون ساماندهی مد و لباس به پارچه ایرانی هم اشاره شده است.

وی اضافه کرد: یکی از پارچه‌های ایرانی که در حال انقراض بود پارچه­ای بود با نام شهر بافی در جشنواره نمونه‌های سنتی این پارچه احیا شد و طراحان برای طراحی از آن استفاده کردند و سال گذشته نیز یکی از تولیدکنندگان با دیدن این طرح‌ها20 هزار متر مربع از این پارچه خریداری کرد و به این ترتیب این پارچه سنتی احیا شد.

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: علی رغم کمبود بودجه­ای که وزارت ارشاد چه در دوره قبل و چه در دوره جدید در رابطه با بحث مد و لباس با آن مواجه است اما من از همین جا آمادگی کار گروه را برای همکاری با تهیه کنندگان اعلام می­کنم./966/د103/ن

ارسال نظرات