۱۸ خرداد ۱۳۹۳ - ۲۰:۰۳
کد خبر: ۲۰۸۹۰۵

چند خبرکوتاه از سازمان اوقاف و امورخیریه

خبرگزاری رسا ـ معاون بهره وری اقتصادی سازمان اوقاف و امور خیریه از بازسازی 1300 امامزاده و بقعه متبرکه در سال 93 خبرداد.
سازمان اوقاف و امور خيريه

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی سازمان اوقاف و امور خیریه، عباسعلی جعفری با بیان این‌که بیش از 20 ماه از زمان فعالیت معاونت بهره وری اقتصادی در سازمان اوقاف می گذرد، اظهار داشت: این معاونت در 4 حوزه کاری بهره وری، اجارات، عمران موقوفات و بقاع متبرکه و سرمایه گذاری فعالیت دارد.

جعفری: 1300 بقعه متبرکه در سال 93 عمران و بازسازی می شوند

وی با اشاره به برنامه های این معاونت در خصوص اجارات موقوفات افزود: ضابطه مند کردن و کارشناسی شدن نرخ اجارات براساس سامانه تعبیه شده و بروز رسانی نرخ اجارات طبق نرخ عادله در دستور کار قرار دارد.

جعفری با بیان این‌که دفاتر خدمات الکترونیک وقف در سال 92در دو نقطه کشور به صورت آزمایشی راه اندازی شد، افزود: در زمینه بهره وری، شناسایی، شاخص های بهره وری و اولویت بندی آنها در دستور کار قرار گرفت و برای ارتقای بهره وری موقوفات که از شعارهای سال 93 اوقاف است، برنامه ریزی لازم صورت پذیرفته است.

معاون بهره وری اقتصادی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به این‌که این معاونت در زمینه طرح های عمرانی در دو حوزه بقاع متبرکه و موقوفات فعال است، ادامه داد: در زمینه فعالیت های عمرانی رویکرد سازمان، توجه به الگوی اسلامی و ایرانی است.

جعفری اضافه کرد: سال 89، 57 پروژه پروژه سرمایه گذاری بر روی موقوفات انجام شد که در سال 93 به 173 پروژه افزایش یافت که میزان سرمایه گذاری در این خصوص به 1570 میلیارد تومان رسیده است.

معاون بهره وری اقتصادی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به این‌که در سال 93، در 1300 بقعه متبرکه فعالیت عمرانی صورت گرفته است، گفت: پروژه های عمرانی در بقاع متبرکه از زیربنای 451 هزار متر مربع در سال های گذشته، هم اکنون به یک میلیون و 340 هزار متر مربع رسیده است و در زمینه اعتبارات نیز رشد قابل ملاحظه ای صورت گرفته است.

وی در پایان از راه اندازی دبیرخانه تحول اقتصادی در این معاونت خبر داد و خاطرنشان کرد: کار گروه تحول اقتصادی سازمان اوقاف 4 جلسه برگزار کرده است که جمع بندی نهایی این جلسات منتج به برنامه های تحولی اقتصادی سازمان در سال 93 شده است.

15 مرداد آخرین فرصت ارسال مقالات به کنگره بین‌المللی بی‌بی حکیمه‌(س) اعلام شد

دبیر علمی کنگره ملی بی‌بی ‌حکیمه خاتون(س) گفت: آخرین مهلت ارسال مقالات کنگره ملی بی‌بی حکیمه خاتون(س) 15 مرداد است.

محمودی اظهار کرد: دبیرخانه علمی کنگره ملی بی‌بی‌حکیمه‌(س) همچنان در صدر اجرای برنامه‌های کنگره قرار دارد.

وی با بیان این‌که کسانی که می‌خواهند آثار خود را به این کنگره ارائه دهند فقط تا پایان روز 15 مرداد مهلت دارند تصریح کرد: آخرین مهلت داوری مقالات دهه کرامت بوده و زمان نهایی اجرایی شدن کنگره هم در نیمه دوم هر ماه می‌باشد.

محمودی خاطر‌نشان کرد: همه مقالات منتخب توسط هیئت داوران در پایگاه منطقه‌ای علوم جهان اسلام به چاپ رسیده که دارای امتیازهای ویژه، جهت ارتقای علمی اساتید دانشگاهی قرار می‌گیرد.

وی بیان کرد: مقالات منتخب توسط هیئت داوران علاوه بر چاپ در پایگاه علمی جهان اسلام، امتیاز علمی هم خواهند گرفت.

دبیر کنگره ملی بی‌بی‌حکیمه خاتون(س) خاطر‌نشان کرد: هیئت داوران مقالات و آثار علمی کنگره ملی بی‌بی حکیمه(س) منتخب از بین داوران کشوری و استانی می‌باشند.

محمودی با بیان این‌که جوایز برگزیدگان مقالات برتر جوایز نفیس و متناسب با شان کنگره می‌باشد، ابراز کرد: مقالات ارائه شده در سه بخش و سه محور قطب فرهنگی شدن بقاع متبرکه، آستان مقدسه حضرت بی‌بی‌ حکیمه خاتون(س) و محور سوم معرفی شخصیت حضرت بی‌بی‌ حکیمه(س) در 18 موضوع است.

وی از برگزاری پنجمین جلسه کنگره ملی بی‌بی حکیمه خاتون(س) با حضور احمد شرفخانی، معاون فرهنگی اوقاف کشور خبر داد.

سازمان نظام پزشکی آماده ارائه مشاور‌ه‌های فنی به پروژه بیمارستان وقفی سرطان

رئیس سازمان نظام پزشکی کشور نحوه همکاری این سازمان با بیمارستان تخصصی سرطان در شهر ری را مربوط به حوزه‌های فنی دانست.

علیرضا زالی، رئیس سازمان نظام پزشکی به روند اختصاص مجوز به بیمارستان تخصصی سرطان که از محل فروش اوراق وقف در شهر ری ایجاد می‌شود اشاره و عنوان کرد: مقدمات این امر در حال شکل گیری است.

وی ادامه داد: مدیرکل نظارت و اعتباربخشی وزارت بهداشت در تمامی جلسات حضور داشته است و بنده نیز به طور شفاهی با وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی صحبت کرده‌ام سیر اداری این امر در حال انجام و سازمان نظام پزشکی نیز پیگیر آن است.

زالی نحوه همکاری سازمان نظام پزشکی کشور با بیمارستان تخصصی سرطان در شهر ری را مربوط به حوزه‌های فنی دانست و گفت: در زمینه شکل گیری مختصات فنی، علمی و کارشناسی می‌توانیم همکاری داشته باشیم که این مهم در بخش مشورتی اولیه تا بخشی صورت گرفت.

وی با بیان این‌که سازمان نظام پزشکی می‌تواند در زمینه مصداق‌یابی، برای استفاده از اوراق وقفی و استقرار و طراحی بیمارستان همکاری سازنده داشته باشد گفت: این سازمان آمادگی دارد در صورت لزوم مشورت‌های فنی و تکنیکی به پروژه بیمارستان تخصصی سرطان ارائه دهد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: همبستگی اسلامی مهمترین دستاورد مسابقات بین المللی قرآن است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در شرایط کنونی جهان اسلام که عناصر تکفیری در جای جای جهان اسلام تلاش می کنند بین جمعیت های مختلف و مذاهب اسلامی تفرقه ایجاد کنند، برگزاری مسابقات بین المللی قرآن کریم یک حرکت وحدت بخش است.

علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت و گوی اختصاصی با ستاد خبری سی و یکمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم ضمن بیان این مطلب، برگزاری مسابقات بین المللی قرآن کریم را از ابتکارات جمهوری اسلامی ایران دانست که به حق آغاز شده است و افزود: مسابقات بین المللی قرآن در ایران سابقه ای طولانی دارد و امسال شاهد برگزاری سی و یکمین دوره آن هستیم .

وی تصریح کرد: سیر تکامل این مسابقات از ابتدا تا امروز قابل مشاهده است که در طول زمان هم عمق بیشتری پیدا کرده است و هم از لحاظ کمی، تعداد بیشتری از نقاط مختلف دنیا شرکت می کنند تا جایی که امسال بیش از 70 کشور در این مسابقات حضور دارند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، با اشاره به شایستگی جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از پرچمداران معارف اسلامی در دنیا گفت: ایران بیش از سایر کشورهای اسلامی به این مقوله مهم قرآنی می پردازد.

جنتی سی و یکمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم را در سطحی بسیار بالا ارزیابی کرد و افزود: امسال هم خوشبختانه شاهد حضور جمع کثیری از برجسته ترین اساتید قرآنی هستیم و امیدواریم در طول برگزاری این مسابقات بتوانیم به نتایج خوبی دست پیدا کنیم.

وی گفت: همبستگی اسلامی که درسایه این نوع نشستها و تبادل نظر های حاشیه آن صورت میگیرد، مهم ترین دستاورد برای جمهوری اسلامی ایران است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به شرایط کنونی دنیای اسلام ادامه داد: عناصر تکفیری در جای جای جهان اسلام تلاش می کنند بین جمعیت های مختلف اسلامی و مذاهب اسلامی تفرقه ایجاد کنند اما برگزاری مسابقات بین المللی قرآن کریم یک حرکت وحدت بخش است.

وی سطح اساتید قرآنی حاضر در سی و یکمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم را بسیار بالا ارزیابی کرد و افزود: هر کدام از شرکتکنندگان در کشور خودشان از جایگاه و منزلت بالایی برخوردارند و در مجامع اسلامی تاثیرگذار هستند و می توانند در جهت ایجاد وحدت بین فرق اسلامی تلاش کنند.

علی جنتی ایجاد وحدت بین کشورهای اسلامی را نیز یکی از دستاوردهای مهم مسابقات بین المللی قرآن کریم برشمرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از اجرای برنامه های ویژه وزارت ارشاد در راستای ترویج فرهنگ قرآنی خبر داد و عنوان کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خود عضوی از شورای عالی توسعه فرهنگ قرآنی است.

جنتی گفت: من مسئول کمیسیون ترویج فرهنگ قرآنی هستم که اعضای مختلفی از نهادها و دستگاههای مختلف در آن شرکت می کنند.

وی افزود: تلاش ما این است که فرهنگ انس با قرآن، حفظ قرآن، تلاوت قرآن و از همه مهم تر درک و فهم قرآن را توسعه دهیم.

وزیر ارشاد اسلامی همچنین گفت: پژوهش های قرآنی نیز در دستور کار فعالیت های وزارت ارشاد قرار دارد.

حجت‌الاسلام محمدی: مشکل اصلی جامعه اسلامی عدم توجه به آیات سیاسی و اجتماعی قرآن است

نماینده ولی فقیه در سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان این‌که تأکید امام راحل و مقام معظم رهبری بر تدبر در قرآن برای استفاده در مسائل سیاسی و اجتماعی است گفت: تدبر و تفکر و پژوهش در مسائل اجتماعی جهان اسلام مورد توجه محققان و پژوهشگران قرار گیرد.

حجت‌الاسلام و المسلمین علی محمدی، نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه صبح امروز شنبه در مراسم اختتامیه هشتمین همایش بین‌المللی پژوهش های قرآنی در سالن اجلاس سران با اشاره به این‌که پژوهش و تحقیق در قرآن به تدبر در آیات آن مربوط و متصل است افزود: وقتی محققین تدبر در آیات قرآن را مورد بحث قرار می دهند عمدتا به مسائل عبادی، معنوی و مسائل فردی تسری می‌دهند در حالی که سفارش قرآن به تدبر تنها منحصر به مباحث عبادی، معنوی و فردی نیست.

وی اظهار داشت: تدبر در آیات قرآن برای کسب مباحث عبادی و معنوی و تدبر در مبدأ آفرینش و معاد با استفاده از قرآن ضروری‌است اما انسان میان این مبدأ و معاد در جامعه زندگی می‌کند بنابراین باید مسائل اجتماعی را از عمق آیات قرآن بیرون بکشد.

نماینده ولی فقیه در سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر این‌که شعار دنیای اسلام باید بازگشت به قرآن و عمل به آن باشد تصریح کرد: آیا مشکلاتی که اکنون ما در جهان اسلام داریم فقط به مربوط به مباحث معنوی، عبادی و فردی است؟ این در حالی است که در برخی کشورهای اسلامی شبانه روز قرآن و نماز خوانده می‌شود و ذکر ظاهری نام خدا وجود دارد.

حجت‌الاسلام محمدی افزود: مشکل اصلی این است که به آن دسته از ایات قرآن کریم که سرنوشت اجتماعی و حل مشکلات مسلمین در آنها مورد توجه و تأکید قرار گرفته، عمل نمی‌شود و مشکل اصلی ما عدم توجه به آیات سیاسی و اجتماعی قرآن است.

وی با طرح این سوال که چرا مسلمانان با وجود حضور در بهترین نقطه جهان و برخورداری از بیشترین ذخایر طبیعی دچار مشکل و ضعف شده‌اند، از پژوهشگران و محققان خواست تا این مسئله و موضوع مهم را مورد پژوهش و بررسی قرار دهند که مشکل اصلی مسلمانان و جامعه اسلامی در چیست که عزت و عظمت گذشته خود را از دست داده‌اند.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه یکی از دلایل ضعف و گرفتاری مسلمین را دوری و فاصله گرفتن از قرآن کریم عنوان کرد و گفت: گرچه به حسب ظاهر ما زیاد قرآن می خوانیم اما مشکل در عمل نکردن به آن به ویژه مسائل سیاسی و اجتماعی است که قرآن به ما سفارش کرده است.

وی خاطرنشان کرد: قرآن کریم سلطه کفار بر مسلمین را منع کرده است و یکی از مشکلات امروز مسلمانان همین مسئله است لذا تدبر و تعمق در قرآن باید حول موضوعات اجتماعی و سیاسی باشد و تدبر در موضوعات عبادی و مذهبی به مسائل اجتماعی بر می‌گردد.

حجت‌الاسلام محمدی با بیان این‌که انقلاب اسلامی ما به رهبری امام راحل بر اساس قرآن پا گرفت و به پیروزی رسید گفت: امام راحل ضمن توجه به مسائل عبادی و مذهبی، مسائل سیاسی را بر اساس قرآن مدیریت کرد.

وی همچنین هدف از برگزاری همایش پژوهش های قرآنی را تدبر و تفکر در مسائل عبادی و معنوی و نتیجه آن را بازگشت به عبودیت خداوند عنوان کرد و افزود: تقاضا دارم شرکت کنندگان در این همایش نسبت به این موضوع که چرا عزت و عظمت مسلمین از دسته رفته مورد تحقیق و پژوهش عالمانه قرار دهند این همایش اقدام مکملی برای مسابقات قرآنی است و نوعی مسابقه علمی تدبر و پرداختن به عمق واقعی قرآن است که لازم است این برنامه نیز مراحل مختلف را از سطح شهرستان تا بین‌المللی داشته باشد.

نماینده ولی فقیه در سازمان اوقاف در پایان تأکید کرد: باید نتایج این پژوهش های و تحقیق ها مسئله‌ای را حل کند و آنها را تبدیل به یک طرح و برنامه کند و قابلیت اجرا داشته باشد.

هیأت داوران هشتمین همایش بین‌المللی پژوهش های قرآنی بیانیه‌‌ای صادر کرد

به گزارش ستاد خبری سی‌ویکمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم متن این بیانیه بدین شرح است:

«وإذ أخذ الله میثاق الذین أوتوا الکتاب لتبیننه للناس ولا تکتمونه فنبذوه وراء ظهورهم واشتروا به ثمنا قلیلا فبئس ما یشترون» آل عمران 187

قال علی(ع):

«إن القرآن ظاهره أنیق، وباطنه عمیق، لاتفنى عجائبه، ولا تنقضی غرائبه، ولا تکشف الظلمات إلاّ به.» نهج البلاغه، خطبه 15

اینک مفتخریم که هشتمین دوره همایش بین‌المللی پژوهش‌های قرآنی مسابقات بین‌المللی قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران را با استعانت از الطاف منور قرآن کریم و در پرتو عنایات حضرت ولی عصر(عج) در چهار بخش مقاله نویسی، کتاب، پایان نامه و طرح پژوهشی، با همت حوزه‌های علمیه، دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور برگزار نمودیم.

این همایش بیانگر اهتمام نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران به تدبر و تعمق در قرآن کریم و تمسک به آیات گهربار آن در مرحله عمل و به عنوان بزرگ‌ترین همایش علمی قرآنی جهان اسلام است در واقع وجه تمایز مسابقات بین‌المللی قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران با سایر مسابقات جهان اسلام است.

در این دوره از همایش بیش از 700 اثر پژوهشی از اساتید، نخبگان حوزه علوم و معارف قرآن کریم و دانشجویان و پژوهشگران این حوزه به دبیرخانه علمی همایش ارسال گردیده و مورد ارزیابی قرار گرفت.

شایان ذکر است در تمامی مراحل ارزیابی، کلیه اطلاعات و مشخصات نویسندگان و ارائه دهندگان آثار پس از ثبت در بانک اطلاعاتی آثار دریافتی، از ابتدای آثار حذف گردید و با درج کد شناسایی، بدون نام و مشخصات، جهت ارزیابی ارسال گردید از این رو اعضای هیأت علمی و داوران همایش با نصب العین قرار دادن تقوای الهی و رعایت اصل عدالت، تمامی مراحل ارزیابی را صرفا بر مبنای آیین نامه داوری و ارزیابی مقالات و آثار و بر اساس محتوای اثر، انجام داده است.

از این رو بر اساس ارزیابی‌های صورت گرفته در بخش مقالات، تعداد 40 مقاله برتر شایسته تقدیر گردید و حدود 70 مقاله امتیاز لازم را جهت چاپ در مجموعه مقالات همایش با رتبه و امتیاز علمی پژوهشی مصوب وزارت علوم، تحقیقات و فناوری کسب نمودند.

در بخش پایان نامه،کتاب و طرح پژوهشی نیز بر اساس ارزیابی‌های صورت گرفته به عنوان اثربرگزیده و شاخص معرفی گردید.

در پایان هیأت علمی این همایش، ضمن تقدیر از همکاری صمیمانه اساتید و نخبگان قرآنی از حوزه‌های علمیه، دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور در مراحل ارزیابی و همچنین مشارکت در برگزاری همایش خصوصا مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی، جامعه قرآنی کشور و نیز از پژوهشگرانی که اقدام به ارسال مقاله و آثار خود نموده‌اند مراتب تقدیر و تشکر را اعلام می‌دارد.

نوجوان ایتالیایی: دیدار با رهبر انقلاب بزرگترین اتفاق عمرم خواهد بود

جوان‌ترین قاری شرکت کننده در سی‌ویکمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم گفت: سطح مسابقات قرآن ایران بسیار بالا است و حتی می‌توانم بگویم برای کوچکترین جزئیات نیز برنامه ریزی وجود دارد.

عباس منذر در گفت‌وگو با ستاد خبری سی‌ویکمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم با معرفی خود افزود: من 18 ساله از شهر تورین ایتالیا هستم پدرم لبنانی و مادرم ایتالیایی در رشته قرائت در این دوره از مسابقات شرکت کرده‌ام.

وی افزود: من از طریق دوره‌های آموزشی قرآن که در اروپا و در کشورهای مختلف از جمله ایتالیا برگزار می شود با این مسابقات آشنا شدم و یک سالی است که در این کلاسها حضور دارم و زیر نظر استاد مهارتهای قرآنی و تجوید کار می‌کنم.

این قاری نوجوان ایتالیایی درباره نحوه شناخت خود از ایران قبل از سفر به این کشور گفت: یک سال پیش با خانواده‌ام به ایران آمده بودم اما این بار بسیار متفاوت است و چیزی که خیلی توجه مرا جلب کرد پاکیزگی و نظافت این کشور است و می توانم بگویم که ایران کشور بسیار تمیز و منظمی است.

عباس منذر با بیان این‌که تاکنون در مسابقات بین‌المللی شرکت و رقابت نداشته است افزود: قاریان و حافظان خوبی در مسابقات ایران شرکت کرده‌اند و رقابت خیلی سخت است که بتوان مقام‌های بالایی کسب کرد سطح مسابقات خوب و بالاست چرا که یک سری از حافظان و قاریان از مدتها پیش کار خود را شروع کرده و زحمت کشیده‌اند و در سطح حرفه‌ای هستند.

وی در پاسخ به این سوال که هر سال شرکت کنندگان در این مسابقات به دیدار رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران می روند احساس شما در این زمینه چیست؟ گفت: باورم نمی‌شود و این خبر بسیار خوشحال کننده‌ای است من واقعا هیجان زده‌ام شوکه شده‌ام و این یک رویا است زیرا بزرگترین اتفاق عمرم این است که رهبر انقلاب را از نزدیک ببینم، ایشان یکی از بهترین رهبران و مراجع حال حاضر در دنیا هستند و برای من افتخار بزرگی است که از نزدیک ایشان را ببینم.

این نوجوان ایتالیایی در پاسخ به این سوال که اگر فرصت شود از نزدیک مقام معظم رهبری را ببینید دوست دارید چه چیزی به ایشان بگوید؟ گفت: سوال سختی است نمی‌دانم بتوانم در آن لحظه چیزی بگویم یا نه زیرا لحظه بسیار زیبا و مهمی است امیدورام بتوانم از این فرصت استفاده کنم.

شرکت کننده کشور ایتالیا در رشته قرائت همچنین در باره پیامی که از ایران به همسن و سال‌های خود خواهد برد گفت: به آنها خواهم گفت که اگر سخت تلاش کنید همانند ایرانیها به هدف خود خواهید رسید و برای من خوش شانسی بود که در چنین محیطی قرار بگیرم.

رئیس کمیته بسیج مجلس: مشکلات جهان اسلام به دلیل فاصله گرفتن از قرآن است

نماینده یزد با بیان این‌که مطابق با آموزه‌های قرآن کریم نباید در برابر سلطه گران و مستکبران سر سازش فرود آوریم، گفت: بسیاری از مشکلات امروز جهان اسلام بدلیل فاصله گرفتن از قرآن است.

محمد صالح جوکار، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با ستاد سی‌ویکمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم با تأکید بر این‌که این مسابقات یک نوع دیپلماسی مردمی و فرهنگی بشمار می آید خاطرنشان کرد: امروز که جامعه اسلامی بیش از گذشته نیاز به وحدت دارد قرآن کریم بهترین وسیله برای جلوگیری از اختلاف افکنی دشمنان در جهان اسلام محسوب می شود.

وی با اشاره به این‌که این مسابقات می تواند ار ابعاد مختلف تأثیر گذار باشد، افزود: آشنایی با مفاهیم و آیات قرآن کریم باعث تحقق سبک زندگی اسلامی مطابق با شأن مسلمانان در جهان اسلام می شود.

رئیس کمیته بسیج مجلس با بیان این‌که خلأ موجود در جهان اسلام به دلیل فاصله گرفتن از مفاهیم قرآن کریم است، تأکید کرد: متأسفانه در بسیاری از کشورهای اسلامی به ظاهر آیات توجه می شود و به عمق آموزه‌های اسلامی توجه صورت نمی گیرد.

وی با بیان این‌که ایران اسلامی الگوی خوبی در عمل و آموزه های قرآن کریم برای کشورهای اسلامی دیگر است، بیان داشت: ما هر جا به قرآن عمل کرده‌ایم موفق بوده‌ایم که از جمله آن می توان، دوران دفاع مقدس را نام برد.

نماینده یزد در ادامه تمسک به قرآن کریم و صبر و مقاومت مسلمانان را در برابر توطئه‌های دشمنان رمز موفقیت جهان اسلام برشمرد و تأکید کرد: رمز مقابله با جریان سازش عمل به آموزه‌های قرآن کریم است.

وی با تأکید بر این‌که قرآن ما را در برابر استکبار دعوت می‌کند، تأکید کرد: بر اساس آموزه‌های قرآن کریم ما با استکبار و سلطه گران نمی‌‌توانیم هرگز سازش داشته باشیم.

رئیس کمیته بسیج مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که گردهمایی بزرگ مسابقات بین‌ا لمللی قرآن کریم بهترین فرصت برای تفهیم این قبیل مفاهیم قرآن کریم است، گفت: این مسابقات بستر سازی خوبی را برای پیشبرد اهداف بیداری اسلامی و تحقق این حرکت در جهان اسلام فراهم می کند.

وی با تأکید بر این‌که سازمان اوقاف و امور خیریه گام‌های خوبی را تاکنون در این راستا برداشته است، بیان داشت: تمامی دستگاه‌های فرهنگی و متولیان امور قرآنی باید در راستای بصیرت افزایی از طریق تبعیین مفاهیم قرآن کریم تلاش کنند.

متسابق سودانی: مسابقات قرآن زمینه شناخت درست ایران را برایم فراهم کرد

حافظ شرکت کننده از کشور سودان گفت: شناختم از ایران محدود می شود به آنچه که از رسانه ها شنیده بودم، ولی وقتی وارد ایران شدم آنچه از ایران و ایرانی ها دیدم بسیار متفاوت بود.

احمد آدم لازم درباره نحوه آشنایی با قرآن و حفظ آن گفت: عموی من حافظ قرآن بود وقتی او را در حال قرائت قرآن آن هم بدون استفاده از کتاب کلام الله می دیدم غبطه می خوردم 16 سال بیشتر نداشتم که علاقه ام به حفظ قرآن را با او در میان گذاشتم خوشبختانه عمویم قبول کرد تا من را در این مسیر یاری کند به این ترتیب توانستم طی 4 سال حفظ قرآن را به پایان برسانم.

وی درباره تأثیر قرآن در زندگی اش گفت: این اثرگذاری غیرقابل وصف است، به لطف قرآن موقعیت اجتماعی ام نسبت به گذشته تغییر پیدا کرد، مردم به من احترام می گذارند، به واسطه قرآن پیروزمندی های بسیاری کسب کردم از جمله این‌که توانستم در مسابقات ایران شرکت کنم و این کشور و مردمان مهربانش را از نزدیک ببینم.

احمد آدم لازم درباره میزان شناخت خود از ایران گفت: شناختم از ایران محدود می شود به آنچه که از رسانه ها شنیده بودم، ولی وقتی وارد ایران شدم آنچه از ایران و ایرانی ها دیدم بسیار متفاوت بود.

این متسابق سودانی خاطره ای قرآنی که طبق گفته خود هیچ وقت از یاد نخواهد برد را عنوان کرد و گفت: مدت زمان زیادی از شروع فعالیت های قرآنی ام نمی گذشت که به طور اتفاقی از یک مسابقه قرآنی مطلع شدم به یاد دارم که آن شب باید خودم را برای امتحان دانشگاه آماده می کردم و اتفاقا امتحان مشکلی هم بود مدت زمان کوتاهی را به مطالعه درس اختصاص دادم اما دلم طاقت نیاوردم و بقیه زمانم را صرف قرائت و حفظ قرآن کردم فردای آن روز ابتدا امتحان قرآن داشتم به مسابقات رفتم و آزمون را دادم بعدازظهر هم امتحان دانشگاهم بود و با تردید به کلاس رفته و در امتحان شرکت کردم پس از مدتی که نتایج این دو امتحان را در بازه های زمانی مختلف اعلام کردندخوشبختانه در هر دو امتحان موفق به کسب رتبه اول شده بودم.

استاد محمد عبد الوهاب الطنطاوی: آیت الله خامنه ای دلیل اصلی پیشرفت قراء ایرانی هستند

داور مسابقات بین المللی قرآن کریم از کشور مصر گفت: یکی از دلایل اصلی پیشرفت قراء ایرانی علاقه و توجه آیت الله خامنه ای رهبر ایران نسبت به قرآن و داشتن زندگی قرآنی است.

استاد محمد عبد الوهاب الطنطاوی خضر داور وقف و ابتدا سی و یکمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم از کشور مصر، پیرامون سطح داوری این دوره از مسابقات و تفاوت آن نسبت به دوره های گذشته و یا مسابقات بین المللی کشورهای دیگر گفت: هیئت داوران سی و یکمین دوره مسابقات بین المللی قران کریم از بهترین ها هستند و خروجی آن دقت بالایی که در داوری دارند می باشد.

داور وقف و ابتدا سی و یکمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم از کشور مصر با اشاره به سطح بالای قراء و حفاظ ایرانی اظهار داشت: قاریان ایرانی از تنوع صوت و طنین بسیار خوبی برخوردار هستند و این ویژگی باعث شده در دنیا و دیگر کشورهای اسلامی مطرح باشند و این نشان می دهد ایران در بحث قرائت جای خود را در دنیا پیدا کرده است.

استاد طنطاوی یکی از دلایل اصلی پیشرفت قراء ایرانی را علاقه و توجه آیت الله خامنه رهبر ایران نسبت به قرآن و داشتن زندگی قرآنی دانست و گفت: آیت الله خامنه ای خود اهل قرآن و قران دوست هستند و این خود باعث شده مردم کشور ایران نیز با توجه به این مهم و به تاکیدات معظم له در خصوص قرآن در کشورشان جامه عمل بپوشانند.

وی خاطرنشان کرد: آیت الله خامنه علاقه بسیاری به قراء و حفاظ دارند و من از مخافل قرانی که در حضور ایشان تشکیل می شود همواره نهایت لذت را می برم.

داور وقف و ابتدا سی و یکمین دوره مسابقات بین المللی قران کریم از کشور مصر با اشاره به این‌که از سال 2001 تاکنون بیش از شش مرتبه به این برای قرائت در محافل و داوری مسابقات قرآن سفر کرده است گفت: خاطرات خوبی از سفر هایم به ایران دارم چرا که مردم این کشور بسیار مهمان نواز و اهل قرآن هستند مردم ایران علاقه بسیاری به استماع قرآن دارند و این در میان قاریان مصری زبانزد است.-

60 هزار صفحه مقاله علمی، کتاب و پایان نامه در دبیرخانه همایش پژوهشهای قرآنی ارسال شد

رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم گفت: 60 هزار صفحه علمی مقاله، کتاب و پایان نامه در هشتمین همایش بین‌المللی پژوهش های قرآنی مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت.

آیت الله احمد عابدی در هشتمین همایش بین‌المللی پژوهشهای قرآنی اظهار داشت: 700 مقاله به این دوره همایش‌ رسید که حداقل توسط سه داور مورد بررسی قرار گرفت و در مجموع 45 هزار صفحه مقاله علمی بررسی شد که به همراه کتاب‌ها، پایان‌نامه‌ها و طرح‌های پژوهشی، در مجموع 60 هزار صفحه علمی توسط اعضای هیأت داوران بررسی شد.

وی با اشاره به موضوع این همایش مبنی بر تمدن نوین اسلامی و قرآن کریم گفت: تمدن اسلامی همان مدنیت و شهرنشینی است که از زمان هجرت پیامبر(ص) به مدینه آغاز شد.

آیت الله عابدی با بیان این‌که یهودیان در زمان پیامبر(ص) نزد یعقوب اسحاق کلمی آمدند و از وی خواستند یک کتاب همانند قرآن کریم تألیف کند افزود: این عالم یهود اعلام کرد کتابی همانند بخشی از قرآن خواهد نوشت و بعد از چند روز مطالعه اعلام کرد با دیدن آیه افوا بالعقود در قرآن کریم فهمیدم نه تنها نمی‌توان کتابی همانند آن آورد بلکه آیه ای هم شبیه آن نمی‌توان نوشت.

رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم اظهار کرد: کلمی می‌گفت این آیه قرآن بیان می‌کند باید به هر قرارداد نوشته و نانوشته‌ای پای بند بود.

وی با بیان این‌که انسان در هر شرایطی باید به قوانین و مقررات پایبند باشد تصریح کرد: سقراط در شبی که مقرر بود اعدام شود توسط زندان بان امکان آزاد شدنش فراهم شد اما اعلام کرد زمانی که در شهر آتن زندگی می‌کنم به قوانین موجود این شهر پایبند هستم.

آیت الله عابدی با بیان این‌که یکی از سنت‌های رایج این کشور احترام به سادات و افراد مسن است و این سنتی نانوشته است افزود: یکی دیگر از سنت‌های زیبای این کشور احترام به شهدا و ایثارگری‌های آنان است.

رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم افزود: بیش از 300 بار در آیات قرآن به نجوم، آسمان و سماء اشاره شده است و این امر موجب شده که مسلمانان به علم نجوم روی آورند و شروع به تولید آلات رصدی اعم از قطب نما، اسطرلاب و غیره نمایند.

وی در پایان از محققان، پژوهشگران قرآن کریم خواست تا پیرامون علم نجوم در قرآن کریم تحقیق و پژوهش کنند و آثار آن را در بخش‌های مختلف زندگی مورد بحث قرار دهند.

 استقبال از نمایشگاه عکس تعویض ضریح امام حسین(ع) در مسابقات بین‌المللی قرآن مجموعه‌‌ای از عکس های مراحل ساخت و نصب ضریح مطهر حضرت امام حسین(ع) در ایران و کربلای معلی توسط خبرگزاری تسنیم در حاشیه سی و یکمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم در محل سالن اجلاس سران به نمایش درآمده است

همزمان با برگزاری سی ویکمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم در تهران، مجموعه‌‌ای عکس از مراحل ساخت و نصب ضریح مطهر حضرت امام حسین(ع) در ایران و کربلای معلی در محل سالن اجلاس سران به نمایش درآمده است در این نمایشگاه 20 قطعه عکس از مجموعه کامل عکس های مربوط به مراحل ساخت، تعویض و نصب ضریح مطهر حضرت اباعبدالله الحسین(ع) در معرض دید و نمایش علاقه مندان قرار گرفته است این نمایشگاه که به همت خبرگزاری تسنیم برپا شده در روزهای گذشته مورد استقبال و بازدید شرکت کنندگان در این رویداد مهم قرآنی و اقشار مختلف مردم قرار گرفته است و تا پایان برگزاری این مسابقات دایر است این نمایشگاه در سمت ورودی غربی سالن اجلاس سران در راهروی اصلی نمایشگاهی جنبی مسابقات بین المللی قرآن کریم واقع شده است.

 آیت الله خزعلی: دانستن تاریخ نزول آیات قرآن برای درک مسائل قرآنی بسیار مهم است

یک عضو مجلس خبرگان رهبری، گفت: دانستن تاریخ نزول قرآن کریم و ترتیب سوره ها و شان نزول آیات برای درک مسائل قرآنی بسیار مهم و تاثیرگذار است.

آیت الله خزعلی در هشتمین همایش بین المللی پژوهش های قرآنی در جمع قاریان و حافظان و پژوهشگران کشورهای اسلامی با بیان این‌که برای درک مسائل و معرف قرآنی دانستن تاریخ نزول سوره ها و آیات و ترتیب نزول آنها بسیار مهم است، اظهار کرد: فایده این کار این است که به ما در درک درست از کلمات و جملات قرآنی، امرو نهی ها و دستورات الهی در ترک و انجام یک عمل کمک می کند و بسیار ضروری است که ما چنین دانشی داشته باشیم.

وی با طرح این سوال که چرا عبارت «یا ایها الذین آمنوا» که 89 بار در قرآن کریم ذکر شده در مکه نازل شده است؟ افزود: در 86 سوره ای که در شهر مقدس مکه نازل شده در هیچ کدام، عبارت «یا ایها الذین آمنوا» وجود ندارد بلکه تنها در سوره های مدنی این آیه نازل شده است.

این استاد و مفسر قرآن کریم، خاطرنشان کرد: از آنجا که در مکه مشرکان قدرت و نفوذ داشتند این عبارت برای آنها نازل نشد اما در مدینه مومنان به پیامبرخدا و دین اسلام آماده پذیرش پیام های الهی بودند و از این رو خدواند متعال آنها را مورد خطاب قرار داده است.

آیت الله خزعلی همچنین تاکید کرد: من این مطلب را به رجال بزرگ علمی گفته ام که اگر کسی آیه ای از سوره های مکی بیاورد که تنها یک بار عبارت «یا ایها الذین آمنوا» در آن آمده باشد مبلغ سنگینی به او هدیه می دهم و این یکی از عجایب قرآنی است.

وی در ادامه به طرح این موضوع پرداخت که باید برای فهم عمیق و درست پیام های قرآنی به شان نزول و ترتیب نزول آیات قرآن کریم علم پیدا کنیم، گفت: به عنوان مثال برخی می گویند که عبارت «صراط الذین انعمت علیهم غیرالمغضوب علیهم» صفت یهود و نصاری است در حالی که این صفت اهل بیت(ع) است که برخی از بزرگان تفسیر نیز آن را در تفاسیر خود بیان کرده اند این آیه مربوط به مدینه است.

این عضو مجلس خبرگان رهبری همچنین با توصیه به این‌که بهترین جلسات، محافل و جلسات قرآنی است، تصریح کرد: درباره قرآن بکوشید و به آن عمل کنید و برای من بهترین جلسه، حضور در محضر قرآن کریم و قرائت و حفظ آن است.

متسابق گرجستانی: خدا عنایت کند، مقام خواهم آورد

متسابق گرجستانی امید به خدا را بزرگترین پشتوانه قاریان شرکت کننده در سی‌ویکمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم برای صعود به مرحله نهایی به شمار آورد.

«فواد عساف» قاری برجسته اهل گرجستان خاطرنشان کرد: برای نخستین بار در یک مسابقه بین‌المللی قرآن در چنین سطحی شرکت کرده‌ام و در کشور خودم در مسابقات محلی قرآن، مقام اول را کسب کردم.

وی که 25 سال سن دارد و به عنوان معلم، مبلغ و امام جماعت مسجد در گرجستان مشغول فعالیت است اظهار داشت: البته نیاید هیچکس نا امید باشد و به نظر من اگر خداوند عنایت کند، حتما مقام خواهم آورد، اگر نه، که خودم فکر نمی‌کنم مقامی به دست آورم.

«عساف» در مورد سطح کلی مسابقات بین‌المللی قرآن کریم در کشورمان خاطرنشان کرد: البته در مورد این مسابقات باید بگویم، آنچه که در این چند روز مشاهده کردم و به قرائت‌ها گوش داده‌ام، به نظرم سطح بالا، خوب و متوسط هر دو در بین قاریان وجود دارد، ولی امسال یک تعدادی از قاریان هم در سطح پایینی وجود دارند.

متسابق گرجستانی در خصوص داوری مسابقات بین‌المللی قرآن گفت: داوران مسابقات بدون نظر و طرفداری از شخص به کار داوری مشغول هستند و قضاوت خود را به نحو خوبی انجام می‌دهند.

وی در پایان در مورد ویژگی سی‌ویکمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم تصریح کرد: من از روزی که در این مسابقات شرکت کردم و تا این لحظه که روند آن را دنبال می‌کنم، از نظر مهمانوازی، پذیرایی و مراسم و برنامه‌هایی که اجرا شده است تا اینجا بسیار خوب و در خور توجه بوده است.

جهان اسلام باید در حوزه سیاست ورزی، آموزهای قرآن را عملیاتی کند

معاون پارلمانی رئیس جمهور با اشاره به این‌که برگزار کنندگان مسابقات بین‌المللی قرآن کریم باید از جاذبه‌های قرآنی برای معرفی و فراگیر کردن فرهنگ قرآنی استفاده کنند گفت: جهان اسلام باید در حوزه سیاست ورزی معارف قرآن را کریم را در سطح جامعه منتشر کند.

حجت ‌الاسلام والمسلمین مجید انصاری، معاون پارلمانی رئیس جمهور در گفت‌وگو با خبرنگار ستاد خبری سی‌ویکمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم بیان داشت خوشبختانه همان طور که انتظار همگان از انقلاب اسلامی بود، جامعه ایران و مسئولان به مسئله قرآن توجه ویژه و چشمگیری داشته‌اند.

وی با اشاره به این‌که ابتکار عمل در برگزاری مسابقات بین‌المللی حفظ و قرائت قرآن کریم میعادگاه علاقه‌مندان به قرآن و اسلام است، افزود: در این کنگره بزرگ قرآنی حافظان و قاریان ضمن آشنایی با مفاهیم قرآن به تبادل نظر با یکدیگر می پردازند.

وی تشویق اقشار مختلف مردم به ویژه جوانان و نوجوانان برای پرداختن به امور قرآنی را از دیگر برکات مسابقات بین‌المللی قرآن دانست و تصریح کرد: باید تمامی دستگاه‌های مسئول از جمله وزارت فرهنگ و ارشاد، صدا و سیما و سایر نهادهای مربوطه نسبت به گسترش آموزه‌های نسخه شفابخش و آخرین پیام وحیانی پیامبر تلاش کنند.

معاون پارلمانی رئیس جمهور با تأکید بر این‌که باید از جاذبه های قرآن برای معرفی و فراگیر کردن فرهنگ قرآنی نهایت استفاده را داشته باشیم، تصریح کرد: حفظ قرآن مهم است اما مهمتر از آن فهم معارف قرآنی و عمل به آموزه‌های آن است.

وی در ادامه با اشاره به این‌که امروز در میدان عمل جهان اسلام از معارف قرآنی در عرصه‌های مختلف و به ویژه حوزه سیاست ورزی فاصله گرفته است، بیان داشت: باید ملت ایران آنچنان آشنا و عامل به قرآن باشند که میهمانان خارجی با حضور در ایران اسلامی در کنار مشاهده شکوه برگزاری مسابقات، شکوه عمل به قرآن و جلوه‌های عملی آن را در عرصه های مختلف مشاهده کنند.

حجت‌الاسلام و المسلمین مجید انصاری با اشاره به این‌که چه در سطح سیاستمداران و چه مسئولان باید عطر عمل به احکام قرآن به مشام مردم برسد افزود: از جمله وظایف ذاتی سازمان اوقاف ترویج فرهنگ و معارف قرآن و همگانی کردن فهم معارف قرآن است.

وی برگزاری مسابقات و استمرار آن را از سوی سازمان اوقاف و امور خیریه اقدامی در خور تحسین دانست و تأکید کرد: خوشبختانه طی سال‌های گذشته تمامی دستگاه‌های مسئول در حد توان خود از فعالیت‌ و برنامه‌های قرآنی حمایت کرده‌اند، اما باز هم جای فعالیت‌های بیشتری وجود دارد.

وی با اشاره به پیش بینی قوانین موضوعی کشور برای حافظان و قاریان قرآن کریم، تصریح کرد: باید عمل به احکام قرآنی را در اخلاق سیاسی و اجتماعی خود جاری و ساری کنیم.

معاون پارلمانی رئیس جمهور تأکید کرد: نهادهای حاکمیتی از جمله مجلس و دولت عملکردشان منطبق با ارزش‌های والای قرآنی باشد تا خیرات و برکات آثار قرآن در گفتار و کردار آنها به جامعه و جهانیان برسد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بدون آنکه ما با زبان به دنبال تبلیغ آموزه‌های قرآنی باشیم باید در عمل مفاهیم قرآن را پیاده کنیم.

رئیس شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری: مسابقات قرآن ثابت می کند تهاجم تبلیغات بیگانگان دروغ محض است

حجت‌الاسلام والمسلمین اکرمی با بیان این‌که احترام و تکریم قرآن کریم از سوی سازمان اوقاف و امور خیریه ستودنی است، گفت: مسابقات بین‌المللی قرآن کریم ثابت می کند تهاجم تبلیغات بیگانگان نه تنها دروغ محض است بلکه منجر به گرایش بیشتر جهان اسلام به کشور ما می شود.

رئیس شورای فرهنگی ریاست جمهوری در گفت وگو با خبرنگار سی و یکمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم بیان داشت: برگزاری مسابقات قرآن کریم آن هم در عرصه بین‌المللی یکی از نعمت‌های خداوند است که هر ساله به همت سازمان اوقاف و امور خیریه در ماه رجب برگزار می شود.

وی به اهداف و دستاوردهای مهم مسابقات بین‌المللی قرآن کریم اشاره و تصریح کرد: تکریم قرآن کریم، جلب توجه مسلمانان به آموزه‌های قرآنی و مشاهده آثار معارف قرآنی در ایران از جمله دستاوردهای مهم این مسابقات است.

رئیس شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری با اشاره به این‌که ما قرآن را کتاب ذکر و یادآوری می دانیم، افزود: برگزاری مسابقات باعث می شود ما قرآن را در بین مسلمانان جهان اسلام به نمایش در آوریم و این امر باعث انس و الفت هر چه بیشتر به آموزه‌های قرآن کریم می شود.

وی با بیان این‌که در حال حاضر ما با تهاجمات تبلیغات بیگانگان علیه ایران اسلامی مواجهیم، افزود: دشمنان ایران هراسی و شیعه هراسی را علیه جمهوری اسلامی دنبال می کنند لذا برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن کریم، مذاکرات و گفت و شنود قاریان و حافظان نه تنها این تبلیغات را خنثی می‌کند بلکه منجر به گرایش بیشتر کشورها به ایران اسلامی می‌شود.

حجت‌الاسلام اکرمی خنثی شدن تخریب ها علیه جمهوری اسلامی را یکی از آثار مهم برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن کریم دانست و گفت: قاریان و حافظان جهان اسلام با حضور در ایران نه تنها متوجه می شوند که تبلیغات بیگانگان دروغ محض است بلکه این حقیقت به وضوح برای آنها آشکار می شود که مردم ایران به قرآن احترام می گذارند و حتی یک کلمه از قرآنی که ایرانیان آن را قرائت می کنند با قرآن سایر مسلمانان تفاوت ندارد.

وی با تأکید بر این‌که تاکنون سازمان اوقاف و امور خیریه به وظیفه ذاتی خود در گسترش مفاهیم قرآنی به خوبی عمل کرده است، افزود: احترام و تکریم سازمان اوقاف نسبت به فعالیت‌ها و امور قرآنی ستودنی است

یاراحمدی: میزان مشارکت کشورها نشان توجه قاریان و حافظان به این مسابقات است

دبیر سی‌ویکمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم وجه بین‌المللی بودن مسابقات را یکی از امتیازات آن عنوان کرد وگفت: حضور مسئولان در مسابقاتی که نماد توجه مردم ما در مقابل چشم جهانیان به قرآن و برنامه‌های قرآنی است باید پررنگ‌تر از این باشد.

ولی یاراحمدی در 5 روز برگزاری این دوره از مسابقات در نشست خبری در پاسخ به این سوال که به اعتقاد برخی کارشناسان سطح شرکت کنندگان در این دوره از مسابقات پایین است، اظهار کرد: برگزاری مسابقات در سطح بین‌المللی اهداف متفاوتی با مسابقات کشوری دارد در مسابقات کشوری هدف انتخاب برترین‌های تلاوت قرآن و حافظان است لذا مراحل مقدماتی از سطح شهرستان تا کشوری برگزار می‌شود و رقابت تخصصی و نزدیکی وجود دارد که در نهایت یک تا چهار سهمیه جهت شرکت در مسابقات کشوری اختصاص داده می‌شود.

وی ادامه داد: بهترین قاریان استان های کشور به مرحله کشوری مسابقات راه پیدا می‌کنند بر این اساس مسابقات کشوری با حضور قاریان و حافظان برتر و برجسته برگزار می‌شود و سطح فنی مسابقات بسیار بالاست .

دبیر سی‌ویکمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم با بیان این‌که در مسابقات بین‌المللی علاوه بر برگزرای مسابقات فنی و انتخاب بهترین‌ها اهداف دیگری نیز مد نظر است گفت: این اهداف مختص یک رویداد بین‌المللی است که برای انتخاب باید با تمامی کشورهای جهان مکاتبه داشته باشیم و از طریق روش های مختلف انتخاب مطلوبی از میان قاریان و حافظان معرفی شده انجام دهیم.

یاراحمدی ادامه داد: این انتخاب از کانال وزارت خارجه، رایزنی های فرهنگی، معرفی از طرف مراکز قرآنی فعال کشورها یا تأیید توسط چند استاد برجسته و دریافت فایل صوتی معرفی شدگان و بررسی در کمیته فنی مسابقات انجام می‌شود.

وی ادامه داد: در سی‌ویکمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم 81 کشور نمایندگان خود را به ما معرفی کردند و مدارکشان دریافت شد اما برای انتخاب بهتر تعدادی از آنها که از سطح پایین برخوردار بودند رد شدند و در نهایت نمایندگان 71 کشور برای حضور در مسابقات مورد تأیید قرار گرفتند.

یار احمدی با تأکید بر این‌که با توجه به وضعیت قرآنی کشورها، اینها بهترین‌های موجود در کشورها هستند. که به ما معرفی می شوند گفت: هدف ایجاد ارتباط مستمر با مراکز اسلامی و قرآنی در کشورهای مختلف است تا در سالهای آینده منجر به معرفی قرا و حافظان بهتری شود.

البته طبق بررسی انجام شده مسابقات ایران دارای سطح کیفی بالاتری از قدیمی‌ترین مسابقات قرآنی در جهان یعنی مالزی است که 55 سال سابقه دارد.

دبیر سی‌ویکمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم تصریح کرد میزان مشارکت کشورها که نماد توجه قاریان و حافظان از تمامی قاره ها به این مسابقات است نشان از بالا بودن سطح مسابقات ایران دارد بنابراین بعد بین‌المللی این مسابقات با مشارکت بالای 70 کشور یک امتیاز برای ما محسوب می‌شود.

وی اضافه کرد با اصلاح دعوت و روند انتخاب سطح کیفی مسابقات بین‌المللی قرآن کریم ایران روبه رشد بوده است و در این رابطه هر کس بر مبنای علمی و کارشناسی و مبتنی بر تحلیل آماری نمرات دوره‌های گذشته اظهار نظر کند می‌توان روی آن صحبت کرد لذا با قرائت چند شرکت کننده نمی‌‌توان ارزیابی درستی درباره سطح مسابقات ارائه داد.

یار احمدی خاطرنشان کرد: حضور نفر اول مسابقات بین‌المللی مالزی در سی‌ویکمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم نشان می‌دهد که این مسابقات در چه سطحی است اما این قاری جوان در دور مقدماتی مسابقات ایران رتبه 9 کسب کرده و در مرحله نیمه‌نهایی نیز تا شب گذشته رتبه 9 را داشت.

وی افزود: حضور قاریان خوبی از کشور فیلیپین و مصر در این دوره از مسابقات که در مرحله مقدماتی و نیمه‌نهایی اجرای خوبی داشتند و با امتیاز کمی در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند و این نشان از سطح بالای مسابقات است.

دبیر سی‌ویکمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم با بیان این‌که 39 نفر از حافظان در این دوره از مسابقات در مرحله مقدماتی نمره بالای 95کسب کردند گفت: توصیه به کارشناسان و اصحاب رسانه این است که به نقاط مثبت بزرگترین رویداد قرآنی جهان اسلام بپردازند و البته موارد نقص و ضعف را به مسئولان بگویند چرا که مسابقات قرآنی ایران از نظر نظم در برگزاری بسیار منظم پیش می‌رود .

یاراحمدی همچنین در پاسخ به این سوال که با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری برای همکاری دستگاه‌های مختلف در برگزاری هر چه بهتر این مسابقات، عملکرد دستگاه‌ها را در این زمینه چگونه ارزیابی می‌کنید گفت: سعی ما این بوده که اعلام کنیم مسابقات مال جمهوری اسلامی است و سازمان اوقاف مجری و متولی است بنابر این تلاش مان به مشارکت کشیدن نهادهاست .

لذا وزارت خارجه و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در دعوت از مدعوین همکاری موثری داشته‌اند و در داخل کشور بسیاری از دستگاه‌های قرآنی و اساتید همکاری کرده‌اند به طوری که در بخش اطلاع رسانی روند روبه رشدی داشتیم.

وی همچنین تأکید کرد: برگزاری این رویداد قرآنی می‌تواند گامی موثر برای اعتلای فرهنگ قرآنی ایران اسلامی به جهانیان معرفی کند و موج ایجاد شده آن می‌تواند مردم را متوجه این مهم کند که مبنای اصلی فرهنگ ما قرآن است بنابراین بهترین راه برای تحقق شعار سال عمل به فرهنگ قرآنی است.

یار احمدی در ادامه در پاسخ به این سوال که علت کم رنگ بودن حضور مسئولان به ویژه مسئولان فرهنگی و قرآنی در این دوره از مسابقات و مراسم افتتاحیه چه بوده است گفت: ما از تمامی مسئولان سطوح مختلف نظام، وزرا، نمایندگان مجلس و مدیران میانی کتبا دعوت کردیم و امیدوار بودیم که چنین رویداد مهمی که با حضور 70 کشور مورد استقبال قرار گرفته توسط مسئولان هم به عنوان اولویت در برنامه‌هایشان گنجانده شود و برای نشان دادن و الگو سازی و افزایش تأثیر این رویداد قرآنی در سال فرهنگ و اقتصاد قدم جدی بردارند.

وی تصریح کرد: حضور یک مسئول در نظام جمهوری اسلامی به ویژه مسئولان فرهنگی در این گونه محافل قرآنی جزو وظایف ذاتیشان است تا هم از وضعیت فرهنگی کشور آگاه شوند و هم از وضعیت فرهنگی جهان مطلع باشند به ویژه حضور نمایندگان مردم و مسئولان و مدیران مرتبط در بدنه دولت و دستگا‌ه‌های فرهنگی و قرآنی بخشی از وظایف ذاتیشان است به نظر می رسد مقداری دچار اشتباه شده‌ایم زیرا این ما هستیم که برای بهره‌مند شدن از قرآن به حضور در این مجالس نیازمندیم و قرآن نیازی به حضور ما ندارد.

یاراحمدی با تأکید بر این‌که یکی از بهترین محافل انس با قرآن همین مسابقات بین‌المللی است گفت: مدت برگزاری این مسابقات 8 روز و قریب به10 ساعت در روز است لذا فکر نمی‌کنیم هیچ مسئولی این قدر گرفتاری داشته باشد که نیم ساعت وقت برای حضور در این محفل نداشته باشد آن هم مسابقاتی که نماد توجه مردم ما در مقابل چشم جهانیان به قرآن و برنامه‌های قرآنی است.

وی در پایان از حضور پرشور مردم قرآنی تهران البرز قم و شهرهای حومه تهران در سالن اجلاس سران قدردانی کرد و گفت: اختتامیه این مسابقات با حضور دکتر علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی 12 خرداد ماه با معرفی نفرات برتر برگزار می‌شود.

متسابقین پیام‌آور حقیقت در مورد ایران و ایرانی ها هستند

عضو ستاد عالی قرآن گفت: با توجه به تبلیغات منفی که در مورد ایران و ایرانی ها وجود دارد متسابقین بعد از ورود به این کشور به تناقض میان دیده ها و شنیده های خود پی خواهند برد.

دکتر موسوی بلده درباره نقش مسابقات قرآن در وحدت امت اسلامی گفت: برای پاسخ به این سوال بهتر است با نگاه واقع گرایانه به مسابقات قرآن بنگریم و از فضای شعارگونه فاصله بگیریم این مسابقات با وجود این‌که از گستردگی بالایی برخوردار است اما به اندازه‌ای نیست که بتواند در وحدت امت اسلامی اثر بگذارد این ویژگی نه تنها در مورد مسابقات بین المللی قرآن ایران که در مورد مسابقات بین المللی قرآن سایر کشورها از جمله مالزی، عربستان، امارات و ... نیز صادق است.

وی افزود: هر ساله مسابقات بین المللی قرآن در کشور مالزی برگزار می شود اما چند درصد از ایرانیان از این مسابقات مطلع می شوند؟ با توجه به این موضوع مسابقات قرآن در کشورهای مختلف با وجود تمام گستردگی خود چطور می تواند در وحدت امت اسلامی اثربخش باشد؟

دکتر موسوی بلده ادامه داد: البته نباید نگاه بدبینانه به مسابقات داشته باشیم واقعیت این است که مسابقات بین المللی قرآن در میان متسابقین تأثیرگذار خواهد بود آنها بعد از مسابقات و بازگشت به وطن خود در مورد آن و کشوری که برگزار کننده مسابقات بود گفته های بسیاری برای خانواده و اطرافیان خود خواهند داشت و به نوعی می توانند پیام آور باشند، به ویژه در مورد مسابقات قرآن در ایران.

وی تصریح کرد: با توجه به تبلیغات منفی که در مورد ایران و ایرانی ها وجود دارد متسابقین بعد از ورود به این کشور و پی بردن به تناقض میان دیده ها و شنیده های خود، قطعا جذب این کشور و مردمانش شده و برای دوستان و خانواده خود واقعیت را بازگو خواهند کرد از همین رو مسابقات بر شرکت کنندگان اثربخش خواهد بود اما این‌که بر وحدت جهان اسلام تأثیرگذار باشد موضوعی است شعاری و غیرقابل قبول.

رضا توکلی: سینمای قرآنی و دینی می تواند راهنمای مسلمانان باشد

بازیگر سریال اصحاب کهف با بیان این‌که سینمای قرآنی می تواند آموزه های قرآنی و حقایق دینی را به جوانان انتقال دهد گفت: در عصر ترویج تفکرات و نظرات صحیح و ناصحیح از سوی مروجین مذاهب گوناگون، سینمای قرآنی و دینی می‌تواند راهنمای مسلمانان باشد.

این بازیگر سینما و تلویزیون که به تازگی به همراه همسرش به سرزمین وحی سفر کرده بود، با اشاره به سوابق بازیگری اش در فیلم های قرآنی گفت: تا به امروز توفیق حضور در در سریال‌های مذهبی «مردان آنجلس» ، «مریم مقدس» و «ملک سلیمان» را داشته ام و خیلی علاقمندم که در فیلم های قرآنی ایفای نقش کنم، چرا که بهترین خاطره بازیگری ام، بازی در فیلم قرآنی مردان آنجلس بوده است.

توکلی با بیان این‌که رشد و پیشرفت سینمای قرآنی به فرهنگ کشورمان کمک زیادی می کند،خاطر نشان کرد: فرهنگ جامعه ما باید برگرفته از فرهنگ و نور قرآن باشد ما زمانی در جامعه می توانیم بر مشکلات اجتماعی و فرهنگی غلبه کنیم که فرهنگ قرآنی را در جامعه ترویج دهیم و هنر بهترین ابزار برای این کار است پیشرفت سینمای قرآنی و جذب مخاطبان و انتقال ارزش ها و فرهنگ قرآنی درجامعه باعث می شود که قصه ها و مفاهیم قرآنی در ذهن تماشاگران باقی بماند و همین موضوع باعث تغییر رفتار جامعه و عمل کردن آنها به رهنمودهای قرآنی می شود.

وی ادامه داد: ایجاد انگیزه در فیلمساز برای ساخت فیلم های قرآنی باید مورد توجه مسئولان کشور واقع شود فیلم های قرآنی ماندگاری زیادی را در جامعه به همراه دارد و می تواند نسل های امروزی را با فرهنگ قرآنی بیشتر آشنا کند.

بازیگر سریال زیر زمین با اشاره به تلاش های غرب برای ارائه تصویری کاذب از آموزه های دینی خاطرنشان کرد: حرکت در چارچوب مفاهیم عمیق قرآنی، کنار گذاشتن نفسانیات و وفادار ماندن به پیام ها و رهنمودهای قرآنی مهمترین راهکارهای نجات بخش و خنثی کننده تبلیغات سوء سینمای غرب و دشمنان است.

توکلی سینمای قرآنی را راهی برای معرفی اسلام ناب محمدی برشمرد و گفت: در عصر فرهنگ و رسانه، عصر تبلیغ و اشاعه عقیده‌های مختلف از سوی حوزه‌های دینی گوناگون، عصر ترویج تفکرات و نظرات صحیح و ناصحیح از سوی مروجین مذاهب گوناگون، سینمای قرآنی و دینی می‌تواند به عنوان یک هنر و یک علم از جنبه‌های گوناگون به خصوص بر دین و معارف حقیقی آن تاثیرگذار باشد و راهگشای کار شیعیان و مسلمانان باشد.

رضا توکلی قرآن را آینه ای برای سعادت انسانها دانست و افزود: ما می توانیم در همه چیز از قرآن استفاده کنیم و قطعا این کتاب، نقش زیادی در زندگی ما دارد قرآن حرف اول و آخر را می زند و نباید از حرکت به سمت آن غفلت کنیم سعادت هر فردی در قرآن گرده خورده است و اگر به آن عمل کند، یقینا جزء رستگاران است.

بازیگر فیلم مریم مقدس(ع) خاطر نشان کرد: بزرگترین آرزویم، ایفای نقش در فیلم های قرآنی است معتقدم در فیلم اصحاب کهف که ایفای نقش کرده ام،‌ فقط خدا و قرآن کریم بود که کمکم کردند تا از پس این نقشم بربیایم.

خودآگاهی از منظر قرآنی شخصیت واقعی فرد را آشکار می سازد

کارشناس مسائل خانواده در کارگاه آموزشی که در حاشیه سی و یکمین مسابقات بین المللی قرآن کریم برگزار می شود، گفت: در فرآیند خودآگاهی، فرد به شخصیت جدیدی در افکار، احساس و رفتار خود دست می یابد و این تغییر جدید در کارکردهای فردی، اجتماعی و خانوادگی تأثیرگذار وی خواهد بود در واقع فرد به یک سبک جدید می رسد که به آن سبک زندگی قرآنی می گویند.

استاد مجید محمودیان در کارگاه آموزشی با موضوع «سبک زندگی با رویکرد قرآنی» در مورد مفهوم خودآگاهی گفت: طی فرآیند خودآگاهی، خود پنداره فرد که شامل طرز تلقی فرد نسبت به خود است با یک منظر قرآنی بازپروری می‌شود.

وی افزود: وقتی به خودآگاهی فرد از منظر قرآنی نگاه شود در واقع فرد به یک باور از خود می رسد این خودآگاهی تأثیرات مستقیمی در حوزه مختلف شخصیت انسان می گذارد که شامل حوزه شناختی، هیجانی عاطفی و حوزه عملکردی می شود.

استاد محمودیان در توضیح هر یک از این حوزه ها گفت: حوزه شناختی شامل افکار، عقاید، افکار و باورها می شود، حوزه هیجانی عاطفی، احساسات را در برمی گیرد و حوزه عملکردی نیز رفتارهای افراد را در برمی گیرد.

وی تصریح کرد: در فرآیند خودآگاهی فرد به شخصیت جدیدی در افکار، احساس و رفتار خود دست می یابد و این تغییر جدید در کارکردهای فردی، اجتماعی و خانوادگی تأثیرگذار وی خواهد بود در واقع فرد به یک شناخت کامل و همه جانبه از خود دست می‌یابد و به یک سبک جدید می رسد که به آن سبک زندگی قرآنی می گویند.

این روانشناس و مشاور خانواده درباره مسئولیت پذیری در حوزه سبک زندگی قرآنی توضیحاتی ارائه کرد و گفت: همه ما از عوامل جبری در زندگی برخورداریم که از جمله آن جنسیت، محل زندگی، والدین، جغرافیای محل تولد و ... است در کنار این عوامل جبری، مسائلی در زندگی فرد وجوددارد که به عهده و اختیار اوست موضوع مهم این است که خداوند متعال هیچ بنده‌ای را بهشتی یا جهنمی نیافریده است بلکه همین موضوعات اختیاری است که او را بهشتی یا جهنمی می‌کند. به عبارت دیگر سرنوشت انسان با عوامل اختیاری تعیین می شوند، نه موضوعات اجباری.

سبک زندگی حقیقی بر مبنای تسلیم در برابر اوامر الهی است

کارشناس مسائل خانوادگی در کلاس های مهارت زندگی قرآنی در کارگروه آموزشی مسابقات بین المللی قران کریم گفت: با دقت در سبک و روش رسیده از قرآن کریم و معصومین(ع) در زندگی فردی و اجتماعی، مشاهده می کنیم که برای اسوه پذیری در عرصه های گوناگون زندگی کمبودی نداریم.

به گزارش ستاد خبری سی و یکمین مسابقات بین المللی قرآن کریم، استاد حسین اقبالی نسب در تعریف سبک زندگی گفت: سبک زندگی به مجموعه رفتارها و الگوهای کنش‌ هر فرد که معطوف به ابعاد هنجاری و معنایی زندگی اجتماعی است اطلاق می‌شود و نشان‌دهنده کم و کیف نظام باورها و کنش‌های فرد است، به عبارتی سبک زندگی بر ماهیت و محتوای خاص تعاملات و کنش‌های اشخاص در هر جامعه دلالت دارد و مبین اغراض، نیات، معانی و تفاسیر فرد در جریان عمل روزمره و زندگی روزانه است.

وی افزود: سبک زندگی پایه و اساس فهم شرایط فرهنگی موجود و تحولات پیش رو در این حوزه تلقی می‌شود و نشان می‌دهد که در بطن ارزش‌های موجود در خرده‌نظام فرهنگی چه می‌ گذرد، در واقع با به‌کارگیری مفهوم سبک زندگی و تعمق در آن می‌توان از هنجارهای پنهان در اذهان، باورها و رفتارهای مردم یک جامعه، سر درآورد و از جهت‌گیری‌ها و الگوهای موجود یا در حال شکل‌گیری، تفسیر واقع‌بینانه‌ای ارائه کرد.

استاد اقبالی نسب ادامه داد: یکی از مؤلفه های مهم سنجش یک دین، کارآمدی آن دین در مدیریت زندگی فرد و جامعه است در واقع دینی می تواند کارآمد محسوب شود که با فطرت پاک بشر تطابق بیشتری داشته باشد؛ چرا که طبیعت بشر دوام و ثبات ندارد و اگر به سبب عواملی انسان موقتا از فطرت خود دور بماند، در مواقع خاصی سرانجام به فطرت خود و نیاز به استخدام دین رو می آورد کاری که در این بین لازم است انجام شود، ارائه دین به صورت خالص و بدون برداشت های غلط است؛ چرا که انسان به دینی میل می کند که مطابق فطرتش باشد.

وی تصریح کرد: با دقت در سبک و روش رسیده از معصومین(ع) در زندگی فردی و اجتماعی، مشاهده می‌کنیم که برای اسوه پذیری در همه عرصه های زندگی کمبودی نداریم الگو قرار دادن این اسوه ها و تبعیت از رفتار آنها که در اصطلاح «سنت» و «سیره» نام دارد، دارای فواید بسیاری است، این‌که اسوه های دیگری غیر از معصومین(ع) نیز در مذهب شیعه قابل تبعیت هستند، به علت پیروی این اسوه ها از اسوه هایی برتر چون ائمه(ع) و انبیا(ع) است.

این مشاور مسائل خانوادگی گفت: برای نشان دادن کارآمدی دین در جامعه، یک راه مناسب و زودبازده عرضه مفاهیم دین در قالب اسوه ها است که خواه ناخواه منجر به کارآمدی دین خواهد شد این معرفی اسوه،‌ می تواند برای جوامع دیگر هم مورد فایده باشد اگر برای این افراد، از خوبی عدالت و مقابله با ظلم و ترویج عدل صحبت می کردیم، به اندازه آشنا کردن این افراد با اسوه هایی چون آن امامان تأثیر سریع و وسیع نمی گذاشت.

اقبالی نسب گفت: اگر کسی یک اسوه مثبت را به طور کامل مورد اعتنای خود قرار دهد، نه تنها به سمت معروف کشیده می شود، از منکر هم بازداشته می شود برای رفع آسیب های اجتماعی معرفی اسوه های منفی باعث سرایت زشتی آن شخصیت ها به کردارشان می شود لذا این هم یک گونه روش و طرز و شیوه برای از بین بردن مفاسد اخلاقی و اعتقادی است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: نگاه کلی به آیات نشان می دهد خانواده های زیادی در قرآن مورد اشاره قرار گرفته اند ولی آنچه اهمیت دارد خانواده هایی هستند که سبک زندگی ارائه می کنند سبک زندگی بر مبنای تسلیم در برابر اوامر الهی؛ لذا خانواده هایی که سبک زندگی، رفتار اجتماعی و شیوه زیستن ارائه نکرده اند مورد بررسی قرار نمی گیرند.

روزانه یک هزار نفر از استان تهران مهمان سی‌ویکمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم هستند

مسئول کارگروه مدعوین کمیته طه سی‌ویکمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم از حضور روزانه یک هزار نفر از استان تهران در سالن این دوره مسابقات خبر داد.

حجت‌الاسلام سید حسین مطهری مسئول کارگروه مدعوین کمیته طه سی‌ویکمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم با بیان این‌که این کارگروه روزانه امکان حضور یک هزار نفر علاقه‌مند به قرآن و اهل بیت(ع) را در قالب اردوهای فرهنگی قرآنی فراهم می‌کند، اظهار داشت: این اردوها از 30 آستان مقدس امامزادگان شاخص استان تهران اعزام می شوند که در راستای تبلیغات وسیع صورت گرفته در سطح استان علاقه‌مندان در امامزادگان جهت اعزام حاضر می شوند.

وی با بیان این‌که 30 کرسی ثبت نام برای ثبت نام از علاقه‌مندان جهت شرکت در این اردوهای فرهنگی در مراکز فرهنگی قرآنی 30 امامزاده شاخص استان بر پا شده است، افزود: این کرسی‌ها از یک هفته پیش از آغاز مسابقات تا پایان مسابقات از علاقه‌مندان جهت حضور ثبت نام به عمل می‌‌آورد.

مطهری با اشاره به این‌که بازدید از نمایشگاه و ارائه بسته‌های فرهنگی از جمله برنامه‌های جانبی پیش‌بینی شده در این اردوها است گفت: 30 دستگاه اتوبوس روزانه جهت اعزام علاقه‌مندان به این اردوی فرهنگی تهیه و پیش‌بینی شده است.

مسئول کارگروه مدعوین کمیته طه با بیان این‌که با دستگاه‌های فرهنگی همسو اعم از بسیج و موسسات قرآنی جهت اعزام علاقه‌مندان به مسابقات هماهنگی شده است، تصریح کرد: 200 دعوتنامه از طریق پست پیشتاز برای استاندار و مدیران کل نهادها و ادارات استانی ارسال شده است و همچنین 200 دعوتنامه نیز برای نفرات برتر مسابقات شهرستانی اوقاف تهران، راه یافته به مرحله استانی جهت حضور در مسابقات ارسال شده است.

وی درپایان با اعلام این‌که مسابقه پیامکی با موضوع وقف و قرآن همه روزه برای مدعوین استان تهران برگزار می‌شود و 3 نفر برگزیده هدایایی دریافت می‌کنند افزود: 3 نفر از مسئولین کاروان‌های این اردوها از لحاظ پوشش جامعه هدف، تعداد نفرات، حضور به موقع و...تقدیر خواهند شد.

متسابق تانزانیایی: ساده زیستی امام خمینی تأثیر بسیار زیادی بر روی من گذاشت

حافظ قرآن شرکت کننده در سی‌ویکمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم، سطح مسابقات قرآنی در کشورمان را بسیار خوب توصیف کرد.

به گزارش ستاد خبری سی‌ویکمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم، عبدالحمید مسعود متسابق 20 ساله تانزانیایی که خود درکشورش به امر تدریس قرآن به کودکان اشتغال دارد گفت: من تاکنون در هیچ مسابقه بین‌المللی شرکت نکرده‌ام و این اولین تجربه قرآنی من است که به نظرم به خوبی در جمهوری اسلامی ایران برگزار شده است.

وی در خصوص نحوه مشارکت خود در سی‌ویکمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم در تهران یادآور شد: پس از برگزیده شدن در آزمون داخلی برای شرکت در مسابقات به سفارت ایران در تانزانیا معرفی شدم.

عبدالحمید مسعود در پاسخ به این سوال که چه چیزی طی مدت زمان اقامت وی در ایران، توجه‌اش را جلب کرده است خاطر نشان کرد: زیارت مرقد و بیت امام خمینی(ره) و ساده زیستی ایشان تأثیر بسیار زیادی بر روی من گذاشت.

متسابق تانزانیایی متذکر شد: قبل از این‌که به ایران بیایم، چیزهای کمی در مورد ایران و امام خمینی شنیده بودم، اما وقتی به ایران آمدم، بیشتر با شخصیت ایشان آشنا شدم.

عبدالحمید مسعود متسابق 20 ساله تانزانیایی با تشریح نحوه زندگی مسلمانان در تانزانیا گفت: تانزانیا یک کشور آفریقایی مسلمان است و مسابقات قرآنی در آن برگزار می‌شود، اما مانند مسابقات قرآنی در ایران دارای وسعت و عظمت نیست.

وی که مقام اول مسابقات تانزانیا را به خود اختصاص داده است در مورد راهیابی خود به مرحله نیمه نهایی اظهار داشت: من برای این مسابقات خیلی تلاش کردم، به طوری که نفر اول مسابقات تانزانیا شدم و امیدوارم به مرحله بعدی سی‌ویکمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم راه یابم.

قاری گینه‌ای: مسابقات ایران با استقبال خوبی همراه است

قاری شرکت کننده از کشور گینه گفت: هیئت داوران مسابقات ایران بسیار قوی عمل می کنند و تصمیم شان با عدالت و انصاف همراه است.

محمد عالم باهه درباره مسابقات بین المللی قرآن در ایران گفت: از سال 2003 در مورد مسابقات قرآن در ایران شنیده بودم ولی موفق نمی شدم در آن شرکت کنم. البته برادرم یکبار در مسابقات ایران شرکت کرده و موفق به کسب مقام ششم شده بود.

وی با بیان این‌که برای اولین بار است در مسابقات بین المللی قرآن ایران شرکت می کند، گفت: مسابقات ایران از نظم خوبی برخوردار است و جالب اینجاست که استقبال خوبی نیز به عمل آمده، هیئت داوران مسابقات ایران بسیار قوی عمل می کنند و تصمیم شان با عدالت و انصاف همراه است.

این متسابق 23 ساله درباره مسابقات بین المللی قرآن در ترویج فرهنگ قرآنی در جهان اسلام گفت: از آنجا که متسابقین از کشورهای مختلف در مسابقات قرآن شرکت می کنند بنابراین می تواند بسیار موثر باشد. کمااین‌که اگر من در این مسابقات حاضر نمی شدم، نمی توانستم با قاریان و حافظان کشورهای دیگر و افکار و عقاید قرآنی آنها آشنا شوم.

محمد عالم باهه در پاسخ به این سوال که چه چیزی در ایران برایتان جذابیت داشت، گفت: مردمان مهربان و طبیعت زیبای آن بخش به یاد ماندنی ایران است. کاش می‌توانستم در این کشور بمانم، ایران را به عنوان کشوری اسلامی با مردمانی صمیمی و مهربان هرگز فراموش نخواهم کرد.

قاری گینه‌ای: مسابقات ایران با استقبال خوبی همراه است

قاری شرکت کننده از کشور گینه گفت: هیئت داوران مسابقات ایران بسیار قوی عمل می کنند و تصمیم شان با عدالت و انصاف همراه است.

به گزارش ستاد خبری سی و یکمین مسابقات بین المللی قرآن کریم؛ محمد عالم باهه درباره مسابقات بین المللی قرآن در ایران گفت: از سال 2003 در مورد مسابقات قرآن در ایران شنیده بودم ولی موفق نمی شدم در آن شرکت کنم البته برادرم یکبار در مسابقات ایران شرکت کرده و موفق به کسب مقام ششم شده بود.

وی با بیان این‌که برای اولین بار است در مسابقات بین المللی قرآن ایران شرکت می کند، گفت: مسابقات ایران از نظم خوبی برخوردار است و جالب اینجاست که استقبال خوبی نیز به عمل آمده، هیئت داوران مسابقات ایران بسیار قوی عمل می کنند و تصمیم شان با عدالت و انصاف همراه است.

این متسابق 23 ساله درباره مسابقات بین المللی قرآن در ترویج فرهنگ قرآنی در جهان اسلام گفت: از آنجا که متسابقین از کشورهای مختلف در مسابقات قرآن شرکت می کنند بنابراین می تواند بسیار موثر باشد کما این‌که اگر من در این مسابقات حاضر نمی شدم، نمی توانستم با قاریان و حافظان کشورهای دیگر و افکار و عقاید قرآنی آنها آشنا شوم.

محمد عالم باهه در پاسخ به این سوال که چه چیزی در ایران برایتان جذابیت داشت، گفت: مردمان مهربان و طبیعت زیبای آن بخش به یاد ماندنی ایران است. کاش می‌توانستم در این کشور بمانم، ایران را به عنوان کشوری اسلامی با مردمانی صمیمی و مهربان هرگز فراموش نخواهم کرد.

خواندن معانی قرآن سبب لذت دوچندان می شود

حافظ شرکت کننده از کشور بوسنی گفت: کلام خدا انسان ها را به یکدیگر نزدیک کرده و میان آنها انس، الفت و محبت ایجاد می کند.

به گزارش ستاد خبری سی و یکمین مسابقات بین المللی قرآن کریم؛ حارث تشوربو متسابق بوسنیایی در پاسخ به این سوال که چه عاملی باعث شد به سمت حفظ قرآن گرایش پیدا کند، گفت: 5 ساله بودم که مادرم قرآن را با زبانی ساده به طوری که قابل فهم باشد برایم می خواند و من را به حفظ آن تشویق می کرد از همان سن و سال قدم در مسیر حفظ قرآن گذاشتم و به مرور زمان به صورت گسترده تر آن را دنبال کردم.

این حافظ 21 ساله درباره میزان درک معانی و مفاهیم قرآن گفت: تا امروز تمام تلاشم معطوف به حفظ قرآن بود اما به تازگی اقدام به خواندن معانی قرآن کرده و در آن تدبر و تفکر می کنم و از خواندن قرآن به طور مضاعف لذت می برم.

این متسابق بوسنیایی درباره سطح مسابقات بین المللی ایران در مقایسه با سایر کشورها گفت: این برای اولین بار است که در مسابقات قرآن ایران شرکت می کنم ولی تجربه شرکت در مسابقات لیبی، امارات، کویت و ... را دارم در مقایسه با این کشورها می توانم بگویم سطح مسابقات ایران بسیار بالاست و شرکت کننده ها نیز بسیار قوی هستند.

حارث تشوربو مسابقات بین المللی قرآن را عاملی موثر در ارتقای سطح فنی متسابقین عنوان کرد و گفت: به لطف مسابقات می توان با قاریان و حافظان کشورهای مختلف آشنا شد و با دقت در فنون آنها به رقابت پرداخت در واقع رقابت انگیزه ای است که باعث می شود شرکت کنندگان در مسابقات سطح خود را ارتقا دهند.

وی درباره تأثیر قرآن در زندگی گفت: کلام خدا انسان ها را به یکدیگر نزدیک و میان آنها انس، الفت و محبت ایجاد می کند در صورتی که افراد سعی کنند قرآن را در زندگی‌شان بکار گیرند هیچ گاه دچار سوء تفاهم و سوء برداشت نخواهند شد.

مادر حافظان نخبه قرآنی: فرزندانم با کلام خدا راه خودشان را شناخته‌اند

مادر حافظان قرآنی با اشاره به نقش بسیار تأثیرگذار قرآن گفت: قرآن نوری است که هر کس بخواهد خداوند این نور را در دل‌ او قرار خواهد داد.

افشان نوروزی در گفت‌وگویی گفت: که دخترانش به مدت یک سال ترک تحصیل کردند و هر 3 با شرکت در کلاس‌های حفظ قرآن توانستند با توکل به خداوند و عنایت امام زمان(عج) به مدت 9 حافظ کل قرآن شوند.

وی افزود: در این مدت نه تنها من مشوق جدی آن‌ها بودم بلکه خدمتگزارشان هم بودم تا زودتر به هدفشان دست یابند.

مادر 3 حافظ قرآنی گفت: موفقیت فرزندانم در این عرصه باعث شد در سال 86 مدرسه قرآنی بیت‌الاحزان را در شهرستان فیروز آباد استان فارس تأسیس کنم که نزدیک به 6 سال است این مدرسه به تربیت حافظان قرآنی با حضور مربیان مجرب قرآنی می‌پردازد.

نوروزی گفت: تجربه یک سال تلاوت مداوم کلام خدا در خانه ما علاوه بر زندگی شخصی براطرافیان هم بسیار تأثیرگذار بوده است زیرا فرزندانم دارای پشتوانه و تکیه گاه محکمی شدند که در مقابل تهاجم فرهنگی راه خودشان را شناخته‌اند.

وی در پایان گفت: برای گسترش فرهنگ قرآنی در وهله اول تشویق پدر و مادر بسیار موثر است زیرا قرآن نوری است که هر کس بخواهد خداوند آن نور را در ظرف او قرار خواهد داد تنها به این شرط که این ظرف پاک باشد.

مادر حافظان نخبه قرآنی: فرزندانم با کلام خدا راه خودشان را شناخته‌اند

مادر حافظان قرآنی با اشاره به نقش بسیار تأثیرگذار قرآن گفت: قرآن نوری است که هر کس بخواهد خداوند این نور را در دل‌ او قرار خواهد داد.

به گزارش ستاد خبری سی‌ویکمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم، گل افشان نوروزی در گفت‌وگویی با خبرنگار ما فعال قرآنی گفت: که دخترانش به مدت یک سال ترک تحصیل کردند و هر 3 با شرکت در کلاس‌های حفظ قرآن توانستند با توکل به خداوند و عنایت امام زمان(عج) به مدت 9 حافظ کل قرآن شوند.

وی افزود: در این مدت نه تنها من مشوق جدی آن‌ها بودم بلکه خدمتگزارشان هم بودم تا زودتر به هدفشان دست یابند.

مادر 3 حافظ قرآنی گفت: موفقیت فرزندانم در این عرصه باعث شد در سال 86 مدرسه قرآنی بیت‌الاحزان را در شهرستان فیروز آباد استان فارس تأسیس کنم که نزدیک به 6 سال است این مدرسه به تربیت حافظان قرآنی با حضور مربیان مجرب قرآنی می‌پردازد.

نوروزی گفت: تجربه یک سال تلاوت مداوم کلام خدا در خانه ما علاوه بر زندگی شخصی براطرافیان هم بسیار تأثیرگذار بوده است زیرا فرزندانم دارای پشتوانه و تکیه گاه محکمی شدند که در مقابل تهاجم فرهنگی راه خودشان را شناخته‌اند.

وی در پایان گفت: برای گسترش فرهنگ قرآنی در وهله اول تشویق پدر و مادر بسیار موثر است زیرا قرآن نوری است که هر کس بخواهد خداوند آن نور را در ظرف او قرار خواهد داد تنها به این شرط که این ظرف پاک باشد.

مجید یراق بافان: هربار با دست پر در محل اجرا حاضر می‌شوم

مجری سی و یکمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم با اشاره به ارتقای کیفی و بالا بودن سطح این دوره از مسابقات قرآن کریم گفت: در این دوره از مسابقات شاهد رقابت تنگاتنگ میان متسابقین هستیم.

مجید یراق بافان اظهار داشت: در مسابقات امسال از نظر ترکیب داوران و ارتقای سطح کیفی مسابقات و همچنین تسریع در زمان بندی و نظم، دکور محل برگزاری مسابقات و ... شاهد رشد و ارتقاء کیفی هستیم.

وی با اشاره به حساس بودن تعیین هیئت داوران تصریح کرد: انتخاب داوران برای مسابقات بین المللی قرآن کریم حساسیت زیادی دارد به جز داوران ایرانی، داورن پیشکسوت هم از کشورهای دیگر شرکت دارند و همین موضوع باعث عدالت طلبی بیشتر بین متسابقین شده است.

یراق بافان، سطح این دوره از مسابقات را بالا و رقابت را تنگاتنگ ارزیابی کرد و گفت: هنوز مسابقات بین‌ا‌لمللی قرآن کریم به پایان نرسیده است اما قاریان کشورهای ایران، تاجیکستان و حافظ اعزامی از آفریقای جنوبی تا به این مرحله خوش درخشید لذا سطح این دوره از مسابقات نسبت به سال های گذشته بالاتر و رقابت بین متسابقین تنگاتنگ شده است و همین موضوع، جذابیت مسابقه را دو چندان نموده است.

مجری شبکه قرآن و معارف سیما با اشاره به دیدار قاریان قرآن کریم با مقام معظم رهبری تصریح کرد: ﺑﻪ ﻧﻈﺮ ﻣﻦ ﺑﺮﮔﺰاری ﻣﺴﺎﺑﻘﺎت ﺑﯿﻦ اﻟﻤﻠﻠﻲ ﻗﺮآن ﻛﺮﻳﻢ، ﺑﻌﺪ از دﻳﺪار ھﺮ ﺳﺎﻟﻪﻗﺎرﻳﺎن ﻗﺮآن ﻛﺮﻳﻢ ﺑﺎ ﻣﻘﺎم ﻣﻌﻈﻢ رھﺒﺮی ﻛﻪ در اﻳﺎم ﻣﺎه ﻣﺒﺎرک رﻣﻀﺎن ﺻﻮرت ﻣﻲ ﮔﯿﺮد، ﺑﺰرگ ﺗﺮﻳﻦ روﻳﺪاد ﻗﺮآﻧﻲ ﻛﺸﻮر اﺳﺖ.

وی درباره اجرای خود گفت: اﺟﺮ در ﺑﺮﻧﺎﻣه‌های ﻗﺮآﻧﻲ ﺑﺮاﻳﻢ ﺣﺎﺋﺰ اهمیت اﺳﺖ و ﺑﻪ ھﻤﯿﻦ ﺧﺎطﺮ ﺑﺮای هر روز اﺟﺮا در ﻣﺴﺎﺑﻘﺎت ﺑﯿﻦ اﻟﻤﻠﻠﻲ ﻗﺮآن ﻛﺮﻳﻢ، ﭼﻨﺪﻳﻦ ﺻﻔﺤﻪ ﻣﻄﻠﺐ آﻣﺎده ‌میﻛﻨﻢ و هر ﺑﺎر ﺑﺎ دﺳﺖ ﭘﺮ در ﺳﺎﻟﻦ ﺣﻀﻮر ﻳﺎﺑﻢ.

ﻳﺮاق ﺑﺎﻓﺎن در ﺧﺼﻮص ﺗﺎﺛﯿﺮﮔﺬاری ﻣﺴﺎﺑﻘﺎت ﺑﯿﻦ اﻟﻤﻠﻠﻲ ﻗﺮآن در ﻓﻀﺎی ﻋﻤﻮﻣﻲ ﻛﺸﻮر و ھﻤﭽﻨﯿﻦ ﻛﯿﻔﯿﺖﺑﺮﮔﺰاری اﻳﻦ دوره از ﻣﺴﺎﺑﻘﺎت ﻧﯿﺰ ﮔﻔﺖ: ﺑﻪ ﻧﻈﺮم ﻣﺴﺎﺑﻘﺎت ﺑﯿﻦ اﻟﻤﻠﻠﻲ ﻗﺮآن ﻛﺮﻳﻢ ﭘﺲ از ﭼﻨﺪﻳﻦ دوره ﺑﺮﮔﺰاری، ﻣﺨﺎطﺒﺎن ﺧﻮد را در ﺳﻄﺢ ﻋﻤﻮﻣﻲ ﻛﺸﻮر ﻳﺎﻓﺘﻪ اﺳﺖ.

متسابق بحرینی: مسابقات بین‌المللی قرآن تبلیغات دروغین وهابیت را خنثی می‌کند

سی‌ویکمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم از نظر برنامه‌ریزی و اجرا، بسیار خوب است.

سید جواد سیدعبدالله شکرا، متسابق شیعه بحرینی با اعلام این مطلب در مورد مسابقات بین‌المللی قرآن اظهار داشت: به نظر من از لحاظ برنامه‌ریزی و اداره مسابقات، مسئولان قرآنی ایران، بسیار خوب و قوی عمل کردند و شرکت کنندگان در مسابقه نیز از افراد سطح بالا بودند.

وی که برای اولین بار در سی‌ویکمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم به عنوان حافظ کل قرآن شرکت کرده است افزود: من در مسابقات مختلف قرآنی در کشورهای مسلمان شرکت کرده‌ام، اما برای اولین بار است که در چنین سطحی از مسابقات قرآنی در ایران شرکت می‌کنم.

متسابق بحرینی یادآور شد: برگزاری این گونه مسابقات، فواید بسیاری دارد، اما به نظر من یکی از مهم‌ترین آنها، حضور متسابقین از کشورهای مختلف در آن است، چرا که هنگامی متسابقین از کشورهای مختلف، چه شیعه و چه سنی در آن شرکت می‌کنند، خود به بخود تبلیغات دروغین، رسانه‌های دشمنان ایران در مورد اختلافات شیعه و سنی و سایر مسائل را خنثی می‌کند.

وی اضافه کرد: هنگامی که متسابقین به اینجا می‌‌آیند و اخلاق و رفتار برادران شیعه خود را مشاهده می‌کنند، بسیار متأثر می‌شوند و می‌گویند ما در مورد شیعه تصور دیگری داشتیم.

همچنین وقتی آنها از رسانه‌های بیگانه دائما این تبلیغات مسموم را می‌شنوند که ایران جنگ طلب است و می‌خواهد با اعراب جنگ کند، در اینجا کذب بودن آن برای شأن مشخص می‌شود.

جمهوری اسلامی ایران همچنان که در جنگ با رژیم بعثی عراق، حتی به مردم غیر نظامی عراق صدمه نزد، تاکنون نشان داده است که قصد دست اندازی به خاک هیچ یک از کشورهای همسایه را ندارد.

وی یادآور شد: علاوه بر این امروز هم مشاهده می‌کنیم، هر جا که مسلمانان مورد حمله قرار می‌گیرند، تنها کشور حامی آنها، جمهوری اسلامی ایران، است همچنانکه حوادث سوریه، لبنان، عراق و افغانستان این موضوع را تاکنون به اثبات رسانده است.

به گفته متسابق بحرینی، هدف از امریکا و استکبار جهانی بر افروختن فتنه بین مسلمانان اعم از شیعه و سنی و استفاده از اختلافات بین آنهاست تا از آن به نفع خود استفاده کند.

آغاز رقابت‌های مرحله نهایی رشته حفظ سی‌ویکمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم

مرحله نهایی رشته حفظ سی‌ویکمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم از دقایقی پیش آغاز شد.

پس از برگزاری مراسم قرعه کشی رقابت‌های مرحله نهایی رشته حفظ سی‌ویکمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم آغاز شد، که بر اساس قرعه کشی انجام شده به ترتیب مطیع الله مطمئن از افغانستان، عبدالقادر عبدالعزیز احمد عبدالعزیز از مصر، محمدلطفی سلیمانی از اندونزی، هارون مامادو حسن از نیجر و بهزاد هژبری از ایران به رقابت خواهند پرداخت.

بر اساس این گزارش حسین فردی قاری افتخاری مراسم آغازین امروز بود و بعداز برگزاری رقابت فینال رشته حفظ گروه مدیحه سرایی استان اصفهان به اجرای برنامه خواهند پرداخت.

گفتنی است بعد از پایان رقابت نهایی رشته حفظ مرحله نهایی رشته قرائت آغاز خواهد شد.

مراسم قرعه کشی رشته قرائت مسابقات بین‌المللی قرآن کریم برگزار شد

مراسم قرعه کشی نوبت تلاوت فینالیست‌های رشته قرائت سی‌ویکمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم با حضور 6 نفر از راه یافتگان به مرحله نهایی برگزار شد.

در مرحله نهایی رشته قرائت سی‌ویکمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم به ترتیب: قاریان مصر، تانزانیا، ایران، تاجیکستان، افغانستان و فیلیپین در رشته به رقابت خواهند پرداخت. رقابت‌های رشته قرائت بعد از نماز و مغرب و عشاء در سالن اجلاس سران آغاز خواهد شد.

قاری کنیایی: آیت‌الله خامنه‌ای را به عنوان یک رهبر ربانی می‌شناسم!

قاری شرکت کننده از کشور کنیا گفت: سخنرانی های رهبر ایران را در تلویزیون کنیا با گوش جان شنیده ام و به همین واسطه با ایشان آشنایی پیدا کرده ام، من ایشان را به عنوان یک رهبر متواضع و ربانی شناخته ام.

عبدالله عبدالرحمن عبود درباره نحوه آشنایی با قرآن و شروع فعالیت خود در رشته قرائت، گفت: در کنیا کلاس هایی برای آموزش حفظ و قرائت قرآن تشکیل می شود، به طور کاملا اتفاقی با این کلاس ها آشنا شدم و با حضور در آن و انتخاب رشته قرائت سعی کردم با قرآن آشنا و مأنوس شوم.

وی با بیان این‌که مذهب تشیع را برگزیده است، گفت: وقتی نوجوان بودم در مدرسه ما را از شیعیان می ترساندند به سن 31 سالگی که رسیدم با استادی صحبت کردم و او آموخته های دینی و اسلامی خود را در اختیار من قرار داد و من را با اسلام آشنا کرد به هنگام پیمودن این مسیر به هر میزان که اطلاعاتم در مورد این دین بیشتر می شد علاقه ام نسبت به این دین افزایش پیدا می کرد و به قطعیت بیشتری برای انتخاب آن دست پیدا می کردم تا این‌که بعد از تکمیل تحقیقاتم آن را به عنوان دینی جامع و صراط مستقیم انتخاب کردم و الان حدود 3 سال می شود که مذهب تشیع را پذیرفته ام.

قاری شرکت کننده از کشور کنیا ادامه داد: رهبر ایران را به طور کامل می شناسم و ایشان را به عنوان یک رهبر متواضع و ربانی قبول دارم. در یکی از شبکه های صدا و سیما کنیا به نام صراط ایشان را دیده و سخنرانی هایش را گوش کرده ام. متأسفانه درصد کمی از مردم کشورم ایشان را می شناسند چراکه اطلاعاتشان نسبت به ایران و ایرانی محدود به رسانه ها می شود و از همین رو بسیاری از آنها دچار سوء تفاهم هستند.

عبدالله عبدالرحمن عبود با اظهار خوشحالی از حضور در کشور ایران تصریح کرد: وقتی وارد ایران شدم آنچه در این کشور دیدم با چیزی که شنیده بودم بسیار فاصله داشت و متفاوت بود. به محض این‌که به کشورم بازگردم و در کنار خانواده و دوستانم قرار بگیرم واقعیت را در مورد آنچه در ایران دیدم بازگو خواهم کرد.

متسابق اتریشی: از نحوه داوری مسابقات راضی هستم

متسابق شرکت کننده از کشور اتریش گفت: سطح مسابقات سی‌ویکمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم و نحوه داوری آن، بسیار خوب و ارزنده است.

سید شفق اسدی قاری شرکت کننده در مسابقات که برای نخستین بار موفق به حضور در آن شده است از سطح بالای مسابقات و نحوه اجرای داوری ابراز رضایت کرد و گفت: به نظر من سطح مسابقات بسیار بالا است چرا که قاریان و داوران خوبی در آن حضور دارند و خود من تاکنون با اعتراض کسی در این مورد مواجه نبوده‌ام.

این قاری قرآن که دارای اصالت افغانی است و سال‌های زیادی در اتریش زندگی کرده و تبعه آن کشور است متذکر شد: من در بسیاری از مسابقات و محافل قرآنی کشورهای مختلف شرکت کرده‌ام، اما سطح بالای مسابقات، قاریان برجسته و داوران خوب باعث شده است که این دوره از مسابقات قرآنی ایران ویژگی خاصی نسبت به گذشته داشته باشد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا پیشنهادی برای بهتر شدن مسابقات دارید؟

خاطر نشان کرد: الحمدالله وقتی من این مسابقات را در این سطح دیدم، دیگر پیشنهادی به ذهنم خطور نمی‌کند که آن را مطرح کنم و در این مورد هیچ کم وکسری ندیدم که آن را بیان کنم و خود من هم در مورد نحوه داوری اعتراضی ندارم.

مسابق شرکت کننده از کشور اتریش در مورد موضوع مهمی که توجه وی را در این دوره از مسابقات برخود جلب کرده است گفت: الحمدالله در این دوره از مسابقات، چهره‌های جدیدی حضور یافته‌اند و این باعث شده است که با همه نوع فرهنگ و آداب آشنا شویم، اگر چه من در اروپا، همه نوع آدم دیده‌ام، اما واقعیت این است که حضور این چهره‌های گوناگون برای من جالب توجه بود.

وی با ابراز رضایت از برخورد مسئولان برگزار کننده مسابقات قرآنی یاد آور شد: برخورد مسئولان و دست‌اندرکاران سی‌‌ویکمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن با قاریان و حافظان شرکت کننده بسیار خوب و با ارزش است، حتی در مواردی من مشاهده کردم که مسئولان، صورت متسابقین را می‌بوسیدند و آنها را مورد لطف خود قرار می‌دادند و این صحنه‌ها را من از نزدیک مشاهده کردم و این برای من بسیار جدید و قابل توجه بود.

سید شفق اسدی ادامه داد: درست است که من در یک کشور(افغانستان) بدنیا آمده‌ام که مردم آن مهربان بوده‌اند، ا ما تا این حد مهربانی را تاکنون ندیده بودم.

متسابق شرکت کننده از کشور اتریشی، عمل قرآن را رمز وحدت مسلمین دانست و افزود: عمل به دستورات قرآن، پیامبر و ائمه معصومین باعث خواهد شد که وحدت مسلمانان حاصل شود و همانطور که رهبر معظم انقلاب نیز، فرمودند، باید مسلمانان دست به دست همدیگر بدهند تا یک وحدت و استحکام بین مسلمین باشد و این موضوع باعث خواهد شد که دشمنان اسلام خوار و ذلیل شوند.

قاری قرآن شرکت کننده از اتریش که 27 سال سن دارد و کارمند یکی از شرکت‌های خصوصی در فرودگاه وین است در پاسخ به این سوال که چگونه جذب فرهنگ غرب نشدید و به قرائت قرآن گرایش پیدا کردید، یادآور شد: من از کودکی به علت این‌که پدرم روحانی بود با قرآن آشنا شده بودم و همه این‌ها بر روی من تأثیرگذاشت و از همان دوران در جلسات قرآن شرکت می‌کردم و تا الان نیز ادامه دارد. در حال حاضر نیز که وقت بسیار کمی دارم، تلاش می‌کنم در روزهای شنبه و یکشنبه که در اتریش به عنوان تعطیلی رسمی است با شرکت در جلسات قرآنی و قرائت آن، انس با قرآن را ادامه دهم.

اسدی در پایان ضمن تشکر از مسوولان برگزاری سی‌ویکمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن خاطر نشان کرد: من از همه مسوولان و دست‌اندرکاران مسابقات قرآنی تشکر می‌کنم و می‌گویم که خداوند به آنها خیز بدهد و این مملکت را آباد نگه دارد، چرا که واقعاً سربلندی اسلام به همین چیزها است.

افتخاری: مسابقات بین‌ا‌لمللی قرآن کریم فضای معنوی ویژه‌ای را در کشور ایجاد کرد

رئیس فراکسیون قرآن و عترت مجلس با اشاره به این‌که لازم است نسبت به برگزاری مسابقات بین المللی قرآن کریم اطلاع رسانی بیشتری صورت گیرد، افزود:در این ایام شاهد شور و هیجان مردم در مسابقات بین المللی قرآن باشیم.

لاله افتخاری، نماینده تهران و رئیس فراکسیون قرآن و عترت و نماینده تهران مجلس شورای اسلامی در گفتگو با ستاد خبری سی‌ویکمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم با بیان این مطلب که مبنای فرهنگ و فعالیت ما قرآن است، خاطر نشان کرد: هر چه با قرآن آشنا شده و به آن عمل کنیم سبک زندگی ما اصلاح شده و به سبک زندگی اسلامی نزدیک تر می شود.

وی گفت: درسالی که از سوی مقام معظم رهبری سال اقتصا دو فرهنگ نامگذاری شده باید در کنار تمامی فعالیت های اقتصادی پیوست های فرهنگی نیز در پایه قرآن و عترت تهیه شود.

نماینده تهران در ادامه با تاکید بر این‌که روحیه تلاشگری از طریق قرآن به دست می آید، بیان داشت: برپایی مسابقات بین المللی قرآن کریم فضای معنوی ویژه ای را در کشور ایجاد کرد و در روحیه افراد جامعه و همچنین هدایت نوجوانان و جوانان به آموزه های قرآنی تاثیر زیادی داشته است.

وی با اشاره به این‌که باید تبلیغات زیادی در خصوص اطلاع رسانی در خصوص مسابقات بین المللی قرآن کریم صورت گیرد، افزود: باید پخش مستقیم از شبکه های مختلف صدا و سیما به مسابقات بین المللی قرآن کریم اختصاص یابد و به عبارتی از طریق تبلیغات گسترده ذائقه های مردم را در راستای مباحث قرآنی و میل به آموزه های اسلامی تغییر دهیم.

احمدنجف: اجرای مسابقات به زبان عربی موجب وحدت و همدلی شرکت کنندگان است

مجری سی‌ویکمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم اجرای این مسابقات به زبان عربی را موجب وحدت و ایجاد ارتباط مناسب متسابقان با حال و هوای سالن دانست.

سید احمد نجف مجری زبان عربی سی‌ویکمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم با مناسب ارزیابی کردن سطح تلاوت‌های این مسابقات اظهار داشت: تعداد بیشتر شرکت کنندگان نسبت به سال‌های قبل، رشد بیشتر حضور مردم در مسابقات بخصوص حضور جانبازان رونق خاصی به سی‌ویکمین دوره مسابقات داده است.

وی تمامی تلاوت‌های انجام شده را زیبا توصیف کرد و افزود:تلاوت‌های امسال به سبک‌ها و مدرسه‌های مختلف تعلق دارد اما شخصاً از تلاوت استاد سید جواد حسینی قاری افتخاری این دوره بسیار لذت بردم.

نجف با بیان این‌که داوران و متسابقان خارجی یکی از جلوه زیبای مسابقات ایران را اجرای برنامه‌ها به زبان عربی دانسته‌اند، گفت: این امر موجب ارتباط مستقیم متسابقان و داوران خارجی با حال و هوای سالن مسابقات می‌شود.

مجری عربی سی‌ویکمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم اضافه کرد: اجرای مسابقات به زبان عربی از لحاظ وحدت بخشی و همدلی برای متسابقان بسیار ارزشمند است.

وی با بیان این‌که در 5 دوره اخیر مسابقات حضور داشته است، افزود: تفاهم خیلی مناسبی میان مجری فارسی زبان و عرب زبان مسابقات برقرار است و اجرای هر دو مکمل یکدیگر شده است و عامل موفقیت اجرا در مسابقات همین تفاهم دو مجری است.

نجف در پایان ضمن قدردانی و سپاس از تمامی اساتید و مجریانی که در دوره‌های قبل مسابقات بین‌المللی را اجرا کرده‌اند، خاطر نشان کرد: جایگاه اجرای مسابقات از اساتید و مجریان بزرگ به ما ارث رسیده است که امیدواریم لایق این مهم باشیم و بتوانیم تا پایان مسابقات امر اجرا را به سرمنزل مقصود برسانیم.

عضو فراکسیون روحانیون مجلس: مسابقات بین المللی قرآن کریم فضای مفرحی را در جامعه ایجاد می کند

نماینده کرمان با اشاره به این‌که حضور قاریان و حافظان بین المللی قرآن کریم به دنیا نشان می دهد سمت و سوی حرکت جمهوری اسلامی در عرصه داخلی و بین المللی بر مبنای آموزه های قرآن است، افزود: با برپای مسابقات بین المللی قرآن کریم فضای مفرح و دلچسبی در جامعه ایجاد می شود.

حجت الاسلام و المسلمین موسی غضنفرآبادی، عضو فراکسیون روحانیون مجلس و عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس در گفتگو با ستاد خبری سی‌ویکمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم با بیان این مطلب که اهمیت دادن به مباحث قرآنی خیر و برکت برای نظام و ملت ایران در پی دارد، خاطر نشان کرد: برپایی مسابقات بین المللی قرآن تهمت ها و حرف های دروغ وهابیت و سعودی ها علیه ایران را از بین می برد.

وی با اشاره به این‌که برپایی مسابقات بین المللی به جهان اسلام ثابت می کند که ایران با محوریت قرآن حرکت می کند، افزود: قاریان و حافظانی که در مسابقات بین المللی قرآن شرکت می کنند خود مبلغان خوبی برای جمهوری اسلامی ایران در کشورشان هستند.

عضو فراکسیون روحانیون مجلس با بیان این‌که با برپایی مسابقات قرآن به طور قطع توجه و نگاه ملت ها و جهان اسلام به مردم ایران بهتر خواهد شد، افزود: این مسابقات و اهتمام جمهوری اسلامی ایران به برپایی آن نقش سوء معاندان علیه جمهوری اسلامی را خنثی می کند؛ بنابراین ضرورت دارد هر ساله مسابقات بین المللی قرآن کریم گسترده تر و پرشکوه تر از سال های قبل برپا شود.

نماینده کرمان با اشاره به این‌که مسابقات بین المللی قرآن کریم روش و الگوهای مشخصی را در راستای حرکت به سمت سبک زندگی ایرانی و اسلامی ارائه می کند، بیان داشت: برگزاری هر ساله مسابقات بین المللی قرآن خود بها دادن به قرآن را در نزد ملت ایران نشان می دهد.

وی ادامه داد: حافظان و قاریان قران کریم با گردهمایی خود می توانند به تبیین زندگی واقعی اسلامی کمک کنند.

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس با اشاره به این‌که نسبت به برپایی مسابقات قرآن کریم و همچنین سایر فعالیت‌های قرآنی نباید از هرگونه هزینه ای دریغ نکنیم، بیان داشت: باید انعکاس خبری خوبی نسبت به برپایی مسابقات بین المللی قرآن کریم در جامعه صورت گیرد.

عضو فراکسیون روحانیون مجلس با اشاره به این‌که با برپایی مسابقات قرآن فضای دلچسب و مطبوعی در جامعه ایجاد می شود، گفت: همین فضا مردم را وادار به حرکت به سمت و سوی مفاهیم و آموزه های قرآن کریم می کند.

وی اضافه کرد: وقتی مردم حضور قاریان و حافظان جهان اسلام را در ایران می بینند خود به خود توجه آنها به ویژه نسل جوان و نوجوان به قرآن بیش از پیش فراهم می شود.

وی ادامه داد: از دیگر برکات قرآن کریم این است که شرکت کنندگان هم تلاش می کنند تا چنین مسابقاتی را در کشور خودشان برپا کنند

آثار منتشره دفتر تبلیغات اسلامی به شکل دیجیتال عرضه می‌شود

دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (مرکز فرهنگ و معارف قرآنی) نوآوری‌های جدیدی را برای انتقال مفاهیم قرآنی ابداع کرده است.

حجت‌الاسلام اکبر قنبری کارشناس پایگاه‌های اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در این باره به خبرنگار ستاد خبری سی‌ویکمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم توضیح داد در این راستا بیش از 70 عنوان کتاب که هر یک از کتب شامل یک تا 32 جلد است را منتشر کرده‌ایم که مجموعاً 170 جلد کتاب می‌شود.

وی ادامه داد: یکی دیگر از آثار ما کتاب موضوعی فرهنگ قرآن است. در این زمینه بیش از سه هزار موضوع قرآنی را شناسایی کرده‌ایم. این کتاب شامل33 جلد می شود.

وی همچنین گفت: سه هزار موضوع شناسایی شده را در دایره المعارف قرآنی گنجانده‌ایم و ذیل هر موضوع یک مقاله جامع و کامل قرآنی هم گذاشته شده است.

به گفته حجت‌الاسلام اکبری؛ فرهنگ موضوعی تفاسیر هم از دیگر آثار دفتر تبلیغات اسلامی است که 3 هزار موضوع قرآنی را در 20 دوره تفاسیر اهل تشییع و تسنن نشانی می دهد.

وی گفت: دوره کامل تفسیر تربیتی قرآن هم از دیگر آثار این دفتر محسوب می‌شود که در قالب 20جلد منتشر شده است. یک جلد هم به صورت نمایه در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است.

حجت‌الاسلام قنبری با اشاره به آثار ترجمه‌ای دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم گفت: یکی از آثار ترجمه‌ای ما بر اساس تفسیرالمیزان نوشته شده است. ترجمه دیگر بر این اساس است که بعضی آیات که احتمالاً به توضیح بیشتر دارند، توضیح مورد نظر به آنها اضافه شده است.

وی در بخش دیگر این گفت‌وگو اظهار کرد: تمامی آثار منتشره به صورت دیجیتالی با عنوان شجره طوبی عرضه شده است. در این نرم افزار امکان جست وجو، پرینت و یادداشت برداری فراهم شده است.

حجت الاسلام قنبری گفت: در نرم‌افزار دانشنامه مقالات قرآنی هم بیش از 10 هزار مقاله قرآنی شناسایی و متن کامل آنها در نرم‌افزار گنجانده شده است.

حجت‌الاسلام قنبری گفت: با همکاری مرکز تحقیقات کامپیوتر علوم اسلامی، محتوای فرهنگ موضوعی تفاسیر را هم ارتقاء داده‌‌ایم و متن 20 دوره تفسیر را به آن اضافه کرده‌ایم.

وی یادآور شد: پایگاه دانشنامه موضوعی قرآن، پایگاه تخصصی ترجمه قرآن کریم و پایگاه معارف قرآن از پایگاه‌های مرکز فرهنگ و معارف قرآن است که علاقه‌مندان می‌توانند به آنها مراجعه کنند.

حجت‌الاسلام قنبری در پایان گفت: غرفه دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در حاشیه مسابقات قرآن هر روز مسابقه‌ای با عنوان سیری در آیات قرآن کریم را با سه سوال برگزار می‌کند و هدف از برگزاری این مسابقه مراجعه مردم به قرآن و تدبر در این کلام وحی است.

زندگی حقیقی در پرتو انس با قرآن محقق می شود

حافظ شرکت کننده از کشور مالی گفت: قرآن زندگی حقیقی را وعده داده است و این همان زندگی همراه با عزت، امنیت، رفاه، استقلال، حلم و گذشت است که در پرتو انس با قرآن و چنگ زدن به این ریسمان الهی، محقق می شود.

ابراهیم جلو، انس با قرآن را زمینه ساز نفوذ معارف و حقایق قرآنی در دل و جان مسلمانان دانست و گفت: سال های متمادی تلاش شد بین «معارف قرآن» و «دل های امت اسلامی» فاصله ایجاد شود تا جایی که در برخی کشورهای اسلامی، فصل جهاد را به خاطر رعایت دشمنان اسلام از تعالیم اسلامی و مدارس حذف کردند.

وی افزود: با وجود انجام اقدامات این چنینی اما هیچ گاه موفق نشدند به منظور خود دست پیدا کنند و گرایش به اسلام و قرآن در کشور اسلامی و غیر اسلامی روز به روز افزایش پیدا کرده است. قرآن زندگی حقیقی را وعده داده است و این زندگی حقیقی همان زندگی همراه با عزت، امنیت، رفاه، استقلال، حلم و گذشت است که در پرتو انس با قرآن و چنگ زدن به این ریسمان الهی، محقق می شود.

ابراهیم جلو درباره زمان شروع فعالیت حفظ قرآن گفت: از 20 سالگی شروع به حفظ قرآن کردم و در حال حاضر حدود 6 سال است که در تلاشم به لطف قرآن در مسابقات بین المللی کشورهای مختلف شرکت داشته ام و امسال نیز افتخار حضور در مسابقات ایران را دارم.

حافظ شرکت کننده از کشور مالی ادامه داد: مسابقات قرآن ایران را بسیار دوست دارم، چراکه از نظم و ترتیب و برنامه ریزی ویژه ای برخوردار است، ضمن آنکه داوری ها بسیار منصفانه و عادلانه است. لازم می‌دانم از میزبانی ایرانی ها تشکر کنم.

فعالیت‌های کمیته طه در دوره سی‌ویکمین مسابقات بین‌المللی قرآن تشریح شد

مسئول کارگروه پشتیبانی کمیته طه در ستاد سی‌ویکمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم گفت: 50بیلبورد و 180 تابلو این دوره از مسابقات در استان تهران نصب و در معرض دید عمومی قرار گرفت.

به گزارش ستاد خبری سی‌ویکمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم سید مهدی شرفی، مسئول کارگروه پشتیبانی کمیته طه در ستاد برگزاری سی‌ویکمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم گفت: کمیته طه دارای 3 کارگروه پشتیبانی، مدعوین و روابط عمومی و اطلاع رسانی است.

وی افزود: قبل از برگزاری مسابقات و با ابلاغ ستاد عالی برگزاری مسابقات جلسات کمیته طه برگزار شد، تصریح کرد: کمیته طه 3 مرحله قبل از برگزاری، حین و بعد از برگزاری مسابقات را برای کارهای خود برنامه‌ریزی کرده است.

شرفی با اشاره به این‌که در حوزه روابط عمومی 2 دکور برای پخش زنده تلویزیونی نصب شد، افزود: هماهنگی‌های لازم جهت پخش برنامه‌های تلویزیونی به خانه بر می‌گردیم، گزارش روز، در شهر، تهران 20 و... به منظور پوشش مسابقات بین‌المللی قرآن صورت پذیرفت.

مسوول کارگروه پشتیبانی کمیته طه با اعلام این‌که 50 بیلبورد و 180 تابلو در سطح شهر تهران با موضوع تبلیغ مسابقات قرآن نصب شد. گفت: چاپ نشریه وحی ویژه نامه سی‌ویکمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم برعهده کمیته طه است.

وی از نصب هزار متر بنر تبلیغ مسابقات بین‌المللی قرآن در80 بقعه متبرکه استان تهران خبر داد و تصریح کرد: کارگروه مدعوین کمیته طه بر اساس سهمیه اعلام شده ستاد برگزاری مسابقات روزانه 700 نفر از علاقه‌مندان را به سالن مسابقات منتقل می‌کند.

شرفی از برگزاری محفل انس با قرآن در امامزادگان استان تهران با حضور قاریان برجسته بین‌المللی و قاریان ممتاز کشور مصر خبر داد و افزود:هماهنگی‌های لازم با جامعه قرآنی، مرتبطین وقف و شرکت کنندگان در طرح تربیت حافظان قرآن جهت بهره‌مندی از این طرح صورت گرفته است.

قاری اعزامی از گینه: قاریان باید قدر نعمت قرائت قرآن را بدانند

قاری شرکت کننده از کشور گینه کوناکری گفت: خواندن قرآن از اول تا آخر، برای درک معارف قرآنی و آشنایی ذهن با این معارف ضروری است.

محمد آدم درباره نحوه آموزش قرآن در کشورش گفت: در مساجد گینه شیوخی هستند که قرآن را آموزش می دهند. من با حضور در کلاس یکی از این اساتید تلاوت قرآن را شروع کردم و آموزش دیدم

وی افزود: از 9 سالگی قرائت قرآن را شروع کردم و پس از 10 سال آموزش، موفق شدم در مسابقات ملی کشورم رتبه اول را کسب کنم و به مسابقات ایران راه پیدا کنم.

محمد آدم درباره تأثیر مسابقات در تدبر و تفکر قرآنی گفت: خواندن قرآن از اول تا آخر، برای درک معارف قرآنی و آشنایی ذهن با این معارف ضروری است.قرائت قرآن این فرصت را به قاریان می دهد تا با تکرار، قدرت تدبر در آیات را پیدا کند. ضمن آنکه باید قدر نعمت قرائت قرآن را بدانند و اجازه ندهد این نعمت الهی از دست برود.

این متسابق 19 ساله ادامه داد: تا کنون در مسابقات مالزی، لیبی و ایران شرکت داشته ام. در میان این کشورها مسابقات قرآن در ایران از نظم و ترتیب بسیار عالی و همچنین از سطح بالایی برخوردار است. ضمن آنکه ایرانی‌ها بسیار احترام می گذارند. به محض ورود ما به ایران به استقبال مان آمدند و از فرودگاه تا هتل ما را همراهی کردند. مردم ایران بسیار مهربان هستند. ما در این کشور بسیار راحت و از شرایطمان کاملا راضی هستیم.

دانشجوی رشته اقتصاد گفت: طی چند روزی که به ایران آمده ایم خدمت آیت الله خامنه ای رسیدیم. به حرم امام خمینی (ره) و حرم حضرت معصومه (س) رفته ایم و قرار است به مشهد و به حرم امام رضا(ع) هم برویم.

وی گفت: من در این کشور به غیر از زیبایی و مردمان مهربان و صمیمی چیزی ندیدم.

محمود پاک نیت: سینمای قرآنی باید مخاطب را علاقمند به قرآن کند

بازیگر سریال حضرت یوسف(ع) گفت: سینماگران و سازندگان سریال های قرآنی کشور باید این فیلم ها را طوری بسازند که بیننده را برای مراجعه به قرآن کریم تشویق و ترغیب کند.

این بازیگر سینما و تلویزیون در گفت و گو با ستاد خبری سی و یکمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم با اشاره به ایفای نقشش در سریال حضرت یوسف(ع)گفت:من تلاش ‌کردم همه زوایای پنهان زندگی حضرت یعقوب‌(ع)‌ را به تصویر بکشم، برای این کار هم همه کمکم کردند. همه چیز دست به دست هم داد تا چیزی کم و کسر نگذارم. به نظر من این شخصیت مال خداست، یعنی این‌که نقش حضرت یعقوب(ع) را خدا نوشته و من فقط بازی کردم. همیشه هم خودش کمکم کرده است.

پاک نیت ادامه داد:داستان حضرت یوسف(ع) در قرآن کریم فقط 10صفحه است، ولی ما از این 10 صفحه یک سریال 45 قسمتی تولید کردیم که امیدوارم مورد رضایت مخاطبان واقع شده باشد.

این بازیگر سینما با اشاره به تعریف سینمای قرآنی گفت: درباره تعریف سینمای قرآنی نظرات بسیاری ارائه شده اما به نظر بنده، فیلمی که از مفاهیم قرآنی به شکلی مستتر یا آشکار بهره می‌برد می‌تواند فیلم قرآنی باشد

بازیگر سریال پس از باران افزود: ما نباید سعی کنیم یک چارچوب خاص و محدود برای آثار دینی و قرآنی در نظر بگیریم، چرا که چارچوب‌بندی برای چنین مفاهیمی سبب می‌شود محدوده‌ جغرافیایی خاصی برای اینگونه تولیدات در نظر بگیریم در صورتی‌که چنین فیلم‌هایی ظرفیت بالایی برای ارائه به دیگر کشورهای جهان دارند.

وی با بیان این‌که سینماگران نقش موثری در ارتباط بین مخاطب و قرآن کریم ایفا می کنند، خاطر نشان کرد:از سینماگران و سازندگان سریال های قرآنی کشور می خواهم که فیلم ها را طوری بسازند که بیننده را به مراجعه به قرآن کریم از خواندن آیات شریفه گرفته تا مطالعه تفاسیر نورانی قرآن و کتب داستانی درباره موضوع، تشویق و ترغیب کند.

پاک نیت در پایان خاطر نشان کرد:برای ترویج سبک زندگی قرآنی باید فیلم ها و سریال هایی که در جامعه تاثیرگذار باشد، ساخته و در این راستا در مرحله اول بازیگران و هنرمندانی را باید انتخاب کردکه در نقش خود صادق باشند. یعنی اطلاعات وآگاهی درباره آن کسب کنند و غرق در نقش خود شوند، چرا که این گونه مخاطب بیشتر تحت تاثیر قرار می گیرد و می تواند با فیلم و بازیگر ارتباط بیشتری برقرار کند.

کوچک زاده: رفتار قرآنی ملت ایران عامل دشمنی ابرقدرت ها با ما است

نماینده تهران با بیان این مطلب که برپایی مسابقات بین المللی قرآن تبلیغات سوء علیه جمهوری اسلامی را خنثی می کند، گفت: مسابقات بین المللی قرآن کریم ثابت می کند که قرآن نه تنها در ایران جایگاه والایی دارد بلکه در مدیریت جامعه نیز قرآن و دستورات آسمانی نقش مهمی و اساسی ایفا می کند.

مهدی کوچک زاده، نماینده تهران در گفتگو با ستاد خبری سی‌ویکمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم با بیان این مطلب که دشمنی های زیادی با ملت ایران صورت می گیرد، خاطر نشان کرد: دشمنان اینگونه وانمود می کنند که ایرانیان قرآن تحریف شده دارند و یا این‌که بی اعتنا به دستورات قرآنی هستند.

وی ادامه داد: بنابراین برگزاری مسابقات بین المللی قرآن کریم در بخش های مختلف حفظ و قرائت از جمله اقداماتی است که اینگونه تبلیغات نابخردانه را خنثی می کند.

نماینده تهران با اشاره به این‌که مسابقات بین المللی قرآن به دنیا نشان می دهد قرآن در ایران جایگاه والایی دارد، افزود: این مسابقات نه تنها در زمینه قرائت، روخوانی و حفظ قرآن کریم قرآن محوری ملت ایران را ثابت می کند بلکه نشان می دهد که در زمینه مدیریت جامعه، قرآن و دستورات کتاب آسمانی نقش اساسی ایفا می کند.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در ادامه با تاکید بر این‌که باید برای مسئولان دستگاه دیپلماسی و دیگر مسئولان، موضوعات قرآنی الگو و سرمشق باشد، بیان داشت: همه مسئولان امور داخلی و سیاست خارجی باید این آیه شریفه قرآن کریم را که می فرماید دشمنان اسلام از شما راضی نمی شوند تا این‌که شما از دین تان برگردید، در مباحث مختلف از جمله مذاکرات هسته ای، اقتصاد مقاومتی و سایر مباحث داخلی و بین المللی مقابل چشمان خود قرار دهند.

کوچک زاده افزود: مسئولان باید بدانند دشمنان انقلاب و ملت ایران دشمنی شان با قرآن است

وی با تاکید بر این‌که پایبندی ملت ایران به قرآن و دین اسلام دشمنی ها و تحریم های بین المللی را علیه ما در پی داشته است، افزود: تحریم ها و دشمنی ها علیه ما به خاطر بهانه‌هایی از جمله دستیابی ایران به بمب اتم، حقوق بشر و حمایت از تروریسم است.

عضو فراکسیون قرآن و عترت مجلس ادامه داد: مشکل دشمنان با انقلاب اسلامی ایران رفتار قرآنی ملت ما است که بعد از انقلاب اسلامی الگوی کشورداری و حکومت مداری در جمهوری اسلامی شده است.

وی در پایان افزود: اگر تمامی مسئولان از جمله رئیس جمهور، وزرا و نمایندگان آیه مذکور را مدنظر قرار دهند خواهیم توانست از موانع و مشکلات با وحدت و سهولت عبور کنیم.

محسن قاضی مرادی: سینمای قرآنی واسطه ای برای فهم بیشتر قرآن است

این بازیگر سینما و تلویزیون با بیان این‌که سینمای قرآنی واسطه ای برای فهم و درک بیشتر قرآن کریم برای جوانان و نوجوانان است،قرآن را کتاب هدایت انسان ها برشمرد.

محسن قاضی مرادی در گفت و گو با ستاد خبری سی و یکمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم، اظهار داشت: علاقه زیادی به ایفای نقش در فیلم های قرآنی دارم اما تا به امروز تجربه بازی در این فیلم ها را نداشتم و در صورت چنین نقش هایی، با در نظر گرفتن شرایط سنی و فکری، آن را به بهترین شکل بازی خواهم کرد.

وی با بیان این‌که سینمای قرآنی باید طبق ضوابط و مقررات اسلامی در عرصه فیلمسازی وارد شود، گفت: سینمای قرآنی به شرطی می تواند مخاطبان زیادی را به خود جلب کند که بطور اصولی واردعرصه فیلمسازی شود. رعایت مقررات و قوانین اسلامی در فیلمسازی و همچنین مشورت و دیدار با علما و مراجع تقلید می تواند به کیفیت فیلمنامه نویسی قرآنی و دینی کمک کند.

بازیگر سریال یک وجب خاک تصریح کرد: به عقیده من در ساخت یک فیلم قرآنی، کارشناس مذهبی می‌تواند بار مفهومی اثر را اعتلا بخشد و در طرفی دیگر سینماگر می‌تواند با دانش خود مفاهیم الهی را به شکلی سینمایی در آثار ترسیم کند به همین دلیل برای ارائه چارچوب‌های مشخص تلفیق دانش این دو گروه ضروری است.

قاضی مرادی ادامه داد: انتقال ارزش ها و مفاهیم اسلامی و قرآنی از طریق ساخت فیلم های قرآنی و همچنین فهماندن و درک معانی قرآنی از طریق نوشتن فیلمنامه های قوی و جذاب، راهی برای جذب مخاطبان سینمای قرآنی است. فیلم های قرآنی با انتقال راحت پیام قرآن می توانند خیلی زود با مخاطب رابطه برقرار کنند و تاثیر گذار باشند.

قاضی مرادی در پایان خاطر نشان کرد: برگزاری مسابقات بین المللی قرآن کریم راهی برای ایجاد انگیزه در بین جوانان مسلمان برای رجوع به قرآن کریم است.راه قرآن، راه سعادت بشری است و جوانی که در این راه قرار می گیرد، می تواند با الهام گرفتن از این کتاب آسمانی در زندگی اش تصمیمات درست بگیرد

آیت الله ممدوحی: ایران اسلامی به برکت قرآن به قدرت جهانی تبدیل شده است

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: باید مفاهیم و نتایج همایش‌های قرآنی در غالب فیلم و هنرهای تجسمی در اختیار جوانان و مردم قرار گیرد.

آیت الله حسن ممدوحی در گفت‌وگو با خبرنگار سی ویکمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم با بیان این مطلب که برگزاری این قبیل مسابقات بسیار تأثیرگذار است، خاطر نشان کرد: البته تأثیرگذاری قرآن در ابعاد داخلی و بین‌المللی بسیار بیشتر از آن است که ما امروز مشاهده می‌کنیم.

وی ادامه داد متأسفانه از ظرفیت و پتانسیل قرآن کریم در ایجاد وحدت بین امت اسلامی آن گونه که شایسته و بایسته است استفاده نشده است.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به این‌که نباید به قرائت لفظی قرآن بسنده کنیم، تصریح کرد: تمسک به قرآن کریم و محور قرار دادن آموزه‌های کلام الله منجر به ایجاد تحول در جامعه می‌شود و این‌که ما در جهان امروز با مشکلات زیادی مواجه‌ایم به آن دلیل است که از مفاهیم قرآنی فاصله گرفته‌ایم.

آیت‌الله ممدوحی زنده نگه داشتن جامعه اسلامی و غیر قابل شکست کردن آن را پیدا شدن کامل آیات قرآن در زندگی فردی و جمعی دانست و افزود: همان طور که پیامبر اکرم(ص) با تمسک به قرآن جزیره العرب را از جاهلیت نجات داد و نام اسلام را در جهان بلند آوازه کرد ما نیز امروز می‌توانیم با گرایش به مفاهیم قرآن در جوامع اسلامی تحول شگرفی ایجاد کنیم.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تأکید کرد: این‌که امروز ایران اسلامی به قدرت جهانی تبدیل شده است به برکت قرآن کریم است بنابر این باید در زمینه فعالیت‌های قرآنی فعالیت‌های گسترده‌تری هم در حفظ و هم تفسیر قرآن کریم صورت گیرد.

آیت الله ممدوحی با اشاره به این‌که از متخصصان حوزوی نیز باید در راستای گسترش فعالیت‌های قرآنی بهره بگیریم، گفت: باید آثار همایش‌های قرآنی در غالب فیلم، هنرهای تجسمی در اختیار مردم و جوانان قرار گیرد

قاری افغانی: ایران بزرگترین حامی مسابقات قرآنی در جهان است

قاری اعزامی از کشور افغانستان به سی ویکمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم، برگزاری مسابقات قرآنی در ایران را با شکوه‌ترین رویداد قرآنی جهان اسلام دانست.

«احمد حسین دلال» که 28 سال سن دارد و در رشته حقوق در دانشگاه کابل مشغول به تحصیل است در مورد سطح مسابقات سی ویکمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم گفت:سطح مسابقات بین‌المللی قرآن کریم که هر سال در ایران برگزار می‌شود، الحمدالله بسیار بالاست و داوران آن نیز در سطح بالای علمی قرار دارند.

وی گفت: داوران سی ویکمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم که ایرانی و خارجی هستند از نظر فنی و تسلط به قضاوت بسیار مسلط هستند و اساتیدی مانند بسیونی، طنطاوی و ... داورانی معروف و در سطح بین‌المللی شناخت شده‌اند.

قاری اعزامی از افغانستان با اظهار امیدواری برای کسب مقام در سی ویکمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم تصریح کرد: به خدا توکل دارم و امیدم به خداست و انشاءالله که بتوانم به مرحله بعد برسم.

احمد حسین دلال که برای نخستین بار در سی ویکمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم در جمهوری اسلامی ایران شرکت کرده است خاطر نشان کرد: من در مسابقات بین‌المللی قرآن برای اولین بار است که شرکت کرده‌ام و امیدوارم تجربه‌های خوبی از این گونه مسابقات کسب کنم.

قاری افغانی شرکت کننده در مسابقات قرآنی متذکر شد: من از کودکی به قرآن علاقمند بودم، اما مشوق اصلی من در این مورد والدین و برادر بزرگترم است که خودشان قاری قرآن هستند.

احمدحسین دلال در خصوص مسابقات قرآن کریم در کشور افغانستان اظهار داشت: متأسفانه مسابقات قرآنی خیلی کم در افغانستان برگزار می‌شود و آن طوری که باید مثل جمهوری اسلامی ایران با این شکوه و عظمت برگزار شود، در افغانستان وجود ندارد.

اگر چه ممکن است در ایران هر دو ماه مسابقات قرآنی، چه استانی و چه بین‌المللی برگزار شود، اما در افغانستان برای این گونه مسابقات هزینه نمی‌شود.

وی اضافه کرد: اگر مسابقه‌ای قرآنی در افغانستان برگزار شود، برگزار کنندگان آن کسانی هستند که در ایران آن را آموزش دیده و به قرآن علاقمند هستند ولی آن سرمایه‌گذاری و شور و شوقی که در ایران برای برگزاری چنین مسابقاتی وجود دارد، در کشورمان بندرت دیده می‌شود.

احمد حسین دلال یادآور شد: اگر چه در ماه مبارک رمضان، مسابقات قرآنی در افغانستان برگزار می‌شود، اما بسیار محدود و فقط در سطح پایتخت خواهد بود.

قاری اعزامی از افغانستان عدم حمایت از برگزاری مسابقات قرآنی و نبود حامی مالی برای برگزرای مسابقات قرآنی را بزرگترین مانع در این مورد دانست و افزود: با حمایت برخی شرکت‌های مخابراتی و کانال‌های تلویزیون‌های خصوصی مسابقات قرآنی در سال‌های گذشته برگزار شد، اما به دلیل نبود برنامه‌ریزی و تداوم آن به فراموشی سپرده شد.

شرکت کننده در رشته قرائت قرآن از کشور افغانستان با مقایسه مسابقات قرآنی با سایر نقاط جهان عنوان کرد: نظم و ترتیب، مدیریت و هزینه‌هایی که برای برگزاری چنین مسابقاتی در ایران می‌شود، در هیچ کجای جهان، انجام نمی‌شود و از خرید بلیت قاریان گرفته تا اسکان و ایاب و ذهاب آنها مسئولان جمهوری اسلامی ایران، کوتاهی نمی‌کنند و واقعاً دست‌شان درد نکند.

احمدحسین دلال، استقبال گرم از قاریان شرکت کننده در سی‌ویکمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم را جالب توجه‌ترین موضوع در آن دانست و افزود:هنگام ورود به فرودگاه امام خمینی، استقبال گرمی از ما توسط مسئولان مسابقات صورت گرفت و مکان برگزاری مسابقات نیز خیلی خوب اداره می شود و دارای برنامه‌ریزی خوبی است و این سوال در ذهن من همیشه وجود دارد که چرا ما نباید چنین مسابقاتی را با این عظمت در کشورمان برگزار کنیم و از این موضوع رنج می‌بریم.

قاری افغانستانی اضافه کرد: الحمدالله امکانات برگزاری مسابقات قرآنی در افغانستان وجود دارد، اما متأسفانه همت آن موجود نیست. خوشبختانه در ایران رهبر معظم انقلاب که خودشان بیشتر تلاش دارند که قرآن در جامعه بیشتر رایج شود، پشتیبان و حامی مسابقات قرآنی است، اما در افغانستان این گونه نیست و مسابقات قرآنی حامی خاصی ندارد، مسلماً کشوری که با قرآن باشد، کشور موفق و پیروزی خواهد بود.

قاری برجسته افغانی در پاسخ به تأثیر قرآن در زندگی مسلمان تأکید کردک اگر مسلمانان به دستورات قرآن عمل کنند در همه زمینه‌ها و عرصه‌های زندگی موفق و پیروز خواهندشد.

یک روانشناس مطرح کرد: درمان بحران‌های اخلاقی با رویکردهای سبک زندگی قرآنی

در حاشیه مسابقات بین‌المللی قرآن کریم کارگاه آموزشی با موضوع«سبک زندگی با رویکرد قرآنی» با حضور کارشناس ارشد روانشناسی و مشاوره برگزار شد.

به گزارش ستاد خبری سی‌و‌یکمین مسابقات بین المللی قرآن کریم، مجید محمودیان درباره کارگاه های سبک زندگی قرآنی گفت: این کارگاه ها تلاشی است برای پیدا کردن یک نوع نگاه از منظر قرآن به زندگی انسان. این در حالی است که تلاش می کند در زندگی روزمره به انسان ها با کارکردی مومنانه نگاه کند تا به این واسطه به بالاترین سطح کارآمدی دست یابند.

وی افزود: قرآن مدلی از زندگی را طراحی می کند که در آن مدل انسان نه تنها نباید بهره و حظ خود را از دنیا فراموش کند که باید عاقبت خود را در آن دنیا مدنظر قرار دهد.

وی با اشاره به این‌که این مدل کاملاً علمی است، ادامه داد: ما با بررسی های علمی در تحقیقات دانشگاهی متوجه شدیم که رویکرد زندگی از منظر قرآن و کاملاً با آموزه هایی علمی سازگاری دارد.

محمودیان با بیان این‌که پایان نامه کارشناسی ارشد خود را در زمینه روان شناسی و مشاوره در دانشگاه شهید بهشتی با عنوان «بررسی تأثیر آموزش مهارت های زندگی با رویکردهای قرآنی در درمان افسردگی» به انجام رسانده است، گفت: این مدل با اطمینان بسیار بالا اثبات می کند که مهارت قرآنی می تواند بیماری های روانی مثل افسردگی را درمان کند.

این روان شناس تصریح کرد: به طور دقیق تر می توان گفت این مهارت ها با سبک زندگی قرآنی سه رویکرد در بر دارد که شامل رویکرد پیشگیرانه، درمانی و رشد ارتقاء شخصیت است.

وی در توضیح رویکرد پیشگیرانه گفت: این رویکرد به این معنی است که همه افراد جامعه وقتی با مفاهیم قرآنی آشنا می شوند کمتر در معرض بیماریی های روحی و روانی قرار می گیرند و دچار پیشگیری روانی می شوند.

محمودیان در مورد رویکرد درمانی گفت: افرادی که دچار بحران های اخلاقی مثل افسردگی، اضطراب، بحران طلاق، و بحران های هویتی هستند با استفاده از این رویکرد درمان می شوند.

وی ادامه داد: رویکرد رشد ارتقاء شخصیت همان طور که از عنوان آن پیداست سبب تعالی و رشد شخصیت انسان می شود.

وی درباره یکی از مهمترین وظایف انسان که در هیچ دوره ای از زندگی به اتمام نخواهد رسید گفت: خداوند در قرآن می فرماید: یا ایها الذین آمنو علیکم انفسکم یعنی ای کسانی که ایمان آوردید مراقب خودتان باشید. در واقع «خود» مهمترین دارایی انسان است و مهمترین موضوعی که در زندگی باید به آن بپردازیم همین «خود» است. به دنبال این مراقبت، باید این سوال در ذهن انسان شکل بگیرد که من چه کسی هستم؟ همین سوال انسان را در مسیر انسانیت نگاه می دارد.

وی ادامه داد: مادامی که انسان نگران عاقبت به خیری و ماندن در مسیر انسانیت باشد به همین میزان در تلاش برای عاقبت به خیری است. کمااین‌که وقتی از امام راحل می خواهند که در حق مومنان یک دعا داشته باشند، می فرمایند: خدایا عاقبت همه را به خیر کند

نماینده ایران در رشته حفظ :مشتاقانه در انتظار دیدار رهبرم هستم

نماینده ایران در رشته حفظ مسابقات بین المللی قرآن گفت: شرکت در مسابقات بین المللی و حتی کسب مقام در آن تنها یک سویه مسابقات است، از آن مهمتر این است که بعد از اتمام مسابقات به خدمت رهبر معظم انقلاب اسلامی می رسیم .

به گزارش ستاد خبری سی و یکمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم، بهزاد هژبری از متسابقین سی و یکمین دوره مسابقات بین المللی قرآن در رشته حفظ، درباره اقدامات و فعالیتهایی که برای آمادگی هرچه بیشتر به انجام رسانده است، گفت:شورای قرآن با همکاری سازمان اوقاف دورههای طرح ارزیابی حافظان را با حضور اساتید مختلف و زبردست برای اعزام به مسابقات بین المللی قرآن برنامه ریزی کرده بود. در حال حاضر نیز به دعوت از شورای قرآن یک دوره 3-2 روزه به منظور آموزش ویژگی های تلاوت می گذرانیم. این در حالی است که علاوه بر استفاده از تجربیات مسابقات کشوری از همان روش های معمول که آمادگی ام را افزایش می دهد بهره مند می شوم.

هژبری درهصوص سطح کیفی و داوری مسابقات گفت: تا جایی که از دوستانم شنیدم مسابقات بین المللی قرآن در کشور ما از سطح خوبی برخوردار است و هر ساله نیز افزایش می یابد. از سطح رقیبانم هیچ گونه اطلاعی ندارم و تنها میدانم که باید کار خودم را انجام دهم.

وی وضعیت روحی خود را برای شرکت در مسابقات بالا ارزیابی کرد و گفت: نذر داشتم که به واسطه آن به زیارت امام رضا(ع) و سپس زیارت حضرت معصومه (س)مشرف شوم. همین موضوع تأثیر مثبت بسیاری در روحیه ام گذاشت؛ با این حال حضور در مسابقات بین المللی حس و حال و آمادگی متفاوتی می خواهد که از خدا می خواهم کمکم کند.

هژبری توصیه های اساتید خود برای آمادگی هر چه بیشتر را مفید عنوان کرد و گفت: رعایت بعضی قواعد مثل وقف و ابتدا و صوت و لحن کاملاً سلیقهای است و نمی توان تنها به نظر یک استاد اکتفا کرد چون ممکن است استاد دیگر آن را نپسندد.از همین رو به این نتیجه رسیدهام که باید کار خود را انجام بدهم و نظر خودم را اعمال کنم.

وی درباره پیش بینی خود از مسابقات گفت: اصلاً نمی توانم نتیجه را پیش بینی کنم. همه چیز دست خداست. فقط از خدا می خواهم آبرومندانه باشد تا من شرمنده کسی نشوم. بحث حفظ قرآن با قرائت آن بسیار متفاوت است. قاری قرآن تنها کافیاست با توجه به قواعد موجود از روی قرآن بخواند اما در حفظ قرآن، ممکن است ذهن حافظ برای یک لحظه قفل کند. به هر حال ذهن ما دست خداست، انشالله خدا یاری کند تا ذهن ما حالت پویایی خود را حفظ کند.

هژبری در پایان خاطر نشان کرد: شرکت در مسابقات بینالمللی و حتی کسب مقام در آن تنها یک سویه مسابقات است، از آن مهمتر این است که بعد از اتمام مسابقات به خدمت رهبر معظم انقلاب اسلامی می رسیم و من بیصبرانه در انتظار چنین روزی هستم.

معاون فرهنگی اجتماعی اوقاف استان تهران فعالیت‌های کمیته طه را تشریح کرد

معاون فرهنگی اجتماعی اوقاف استان تهران فعالیت‌های کمیته طه در سی‌ویکمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم را تشریح کرد.

حجت‌الاسلام حسینی در گفت‌وگو با ستاد خبری سی و یکمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم ، به فعالیت کارگروه‌های مختلف اشاره کرد و گفت: به عنوان مثال وظیفه کارگروه مدعوین دعوت برای حضور در مسابقات قرآن کریم است.

وی ادامه داد: وظیفه کارگروه محافل انس با قرآن نیز فضای ویژه قرآنی را به ویژه در تهران برای علاقه‌مندان فراهم کرده است. همچنین هر شب و روز محفل انس با قرآن توسط این کارگروه برگزار می‌شود و در این راستا محافل انس با قرآن در بقعه متبرک سه امامزاده برگزار شده است.

حجت‌الاسلام حسینی به اقدامات این معاونت در زمینه تبلیغات اشاره کرد و گفت: بالغ بر هزار متر مربع بیلبورد در سطح استان تهران و 180 پرتابل3× 4 در شهر و بقاع متبرکه در جهت اطلاع رسانی مسابقات قرآن کریم نصب شده است.

وی افزود: در سطح داخل نمایشگاه هم تهیه وسایل مورد نیاز غرفه‌ها خیمه‌های معرفت، تهیه دکورهای لازم برای مصاحبه اهالی رسانه‌های صوتی، تصویرهای مکتوب با مسوولان و میهمانان را برعهده داشتیم که همگی انجام شده است.

مهدی فقیه: انگیزه فیلم سازی با موضوعات مرتبط قرآنی را در بین جوانان بالا ببریم

یک بازیگر سینما و تلویزیون با بیان این‌که سیاست گذاری درست فرهنگی میل و اراده فیلم سازی با موضوعات مرتبط قرآنی را در بین جوانان فیلم ساز به وجود می آورد،گفت: مانوس شدن جوانان فیلم ساز با قرآن می تواند در آینده در فیلم سازی این جوانها تاثیرات مثبتی داشته باشد.

بازیگر سریال مریم مقدس(ع) در گفت‌وگو با ستاد خبری سی‌و‌یکمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم با اشاره به یکی از مولفه‌های قرآن کریم گفت: یکی از مولفه‌های بزرگ قرآن این است که این کتاب در هر زمانی کتاب روزاست و از آن استفاده‌های زیادی می توان کرد. قرآن برنامه انسان سازی است که در همه اعصار حرفی برای گفتن دارد.

مهدی فقیه با اشاره به مفاهیم قرآنی گفت: اگر به سوره‌های قرآن توجه کنید آنچه که از مفاهیم آن به ذهن می‌رسد این است زیتون به دلیل هسته ای که در درون دارد به «وحدت» تعبیر می شود و انجیر به دلیل کثرتی که دارد به تعداد مسلمانان معنی می شود؛ بنابراین باید فیلم هایی ساخته شود که برگرفته از مفاهیم قرآنی باشد تا طبق فطرت انسان تاثیر خود را بگذارد.

این بازیگر سینما ادامه داد: فیلم‌های زیادی از قصص انبیاء تهیه و پخش شده است و تاثیر خود را هم بر مخاطب گذاشته اما برای سبک زندگی قرآنی باید مطالبی که از قرآن درباره مشکلات اجتماعی به چشم می خورد نیز استفاده کرد.

وی تصریح کرد: برای ترویج سبک زندگی قرآنی باید نویسندگان، فیلم نامه نویسان، بازیگران، کارگردانان هیاتی را تشکیل دهند تا داستان‌های تاثیرگذار با محوریت نکاتی که قرآن می گوید بسازیم.

فقیه با اشاره با ساخت فیلم‌های دینی و قرآنی در کشور گفت: فیلم هایی همچون امام رضا(ع)، امام علی(ع)، مریم مقدس(ع) و حضرت یوسف(ع) و ... جزء فیلم‌های قرآنی و دینی تاثیرگذار سینمای کشورمان هستند و امیدوارم بتوانم در فیلم‌های قرآنی که در آینده ساخته می شود، ایفای نقش کنم. همیشه به این جمله معروف " خدایا بر دانش من بیافزا و من را با صالحین محشور کن " اعتقاد دارم . این با صالحین محشور کن معنای زیادی دارد.

وی در پایان با اشاره به برگزاری مسابقات بین المللی قرآن کریم در کشور، تاکید کرد: مسابقات بین المللی قرآن کریم منجر به ارتقا معنویت و تعمیق ارزش‌های اسلامی در بین مردم و امت اسلامی از میان ملل مختلف می شود.

مشارکت 10 مرکز علمی حوزوی و دانشگاهی

 10 مرکز علمی حوزوی و دانشگاهی در برگزاری هفتمین همایش بین المللی پژوهش های قرآنی مشارکت داشتند که شامل بخش های فراخوان، اجرا، افتتاحیه و اختتامیه بود.

همچنین پس از برگزاری موفق این همایش با رایزنی های صورت گرفته در وزارت علوم، تحقیقات و فن آوری، مجوز اعطای رتبه علمی-پژوهشی به مقالات برگزیده اخذ شد.

استاد محمدگلریز: مسابقات بین‌ا‌لمللی راهی برای مقابله با فرهنگ غرب است

خواننده تصنیف‌های انقلابی با بیان این‌که هنر باید در خدمت انتقال مفاهیم قرآنی قرار گیرد، تواشیح و همخوانی قرآن را یکی از راه ها برای تاثیرگذاری بیشتر قرآن در بین جوانان و نوجوانان دانست.

استاد محمدگلریز در گفت و گو با ستاد خبری سی‌و یکمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم، با بیان این‌که قرآن خواندن را از پدر و مادرش آموخته است، گفت:پدر و مادرم اهل قرآن خواندن بودند و من خواندن قرآن را از آنها آموختم.معتقدم که قرائت و انس با قرآن کریم می تواند برای انسان شادی آور باشد و روح آدم را شکفته و امید به آینده را بیشتر می کند.

وی با اشاره به سخن امام علی(ع) در نهج البلاغه ادامه داد: امام علی(ع) درباره قرآن کریم، تعاریف زیبایی در نهج البلاغه به کار برده است ؛ مثلا این‌که قرآن بخوانید چرا که بهترین سخن است و همانا قرآن بهار دلهاست،قرآن شفای سینه های بیمار است و ... به اعتقاد بنده، قرآن کریم، کلام آسمانى و وحیانى است و اگر انسان بخواهد کلام خدا را بخواند و یا گوش دهد باید تنها سراغ قرآن برود و از سوى دیگر تنها معجزة ماندگار الهى و حجت خداوند به شمار می‌آید.

استاد گلریز ادامه داد: کلید آیه های زندگی قرآن است. قرائت قرآن کریم و توجه به معانی آن، باعث حس آرامس و افزایش اطلاعاتمان می شود.

خواننده سرودهای انقلابی خاطر نشان کرد:ما باید هنر را در خدمت قرآن قرار بدهیم و یکی از نمونه های بارز این کار، تواشیح و همخوانی قرآن کریم است.این روش ها باعث تاثیرگذار بیشتر قرآن بر روی انسان می شود.

گلریز، خواننده تصنیف‌های جاودانه و انقلابی گفت: تلاش‌های استاد صبحدل به ابداع همخوانی قرآن منجر شد و می‌توان گفت که وی هنر تواشیح را در ایران پایه‌گذاری کرد.

وی برگزاری مسابقات بین المللی قرآن کریم را راهی برای مقابله با فرهنگ غرب دانست و گفت:میزبانی ایرانی در برگزاری مسابقات بین المللی قرآن کریم می تواند بازتاب وسیعی در کشورهای اسلامی داشته باشد. این مسابقات راهی برای مقابله با فرهنگ و همجمه های غرب است و می تواند پتانسیل خوبی برای جذب جوانان و نوجوانان به مفاهمیم قرآنی داشته باشد.

این هنرمند اظهار داشت: تبلیغات صدا و سیما در زمینه انعکاس این مسابقات کار بسیار مهمی است. شبکه های تلویزیونی در طول برگزاری مسابقات بین المللی قرآن کریم می توانند آن را پوشش بدهند و نباید فقط به شبکه های خاص مثل شبکه قرآن اکتفا شود. تبلیغ این مسابقات از شبکه های تلویزیون می تواند آثار مطلوبی بر روی مخاطبان بگذارد و آنها را برای تماشای مسابقات بین المللی قرآن ترغیب کند.

رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم تبیین کرد: ویژگی های هشتمین همایش بین المللی پژوهش های قرآنی

حجت الاسلام والمسلمین دکتر احمد عابدی گفت: در همه مقالات همایش بین المللی پژوهش های قرآنی امسال بر استفاده از علوم مختلف در قرآن کریم تکیه شده است که این کار گامی در راستای تولید علوم بومی است.

حجت الاسلام دکتر احمد عابدی، رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم در گفت و گو با ستاد خبری سی‌ویکمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری بر مقوله فرهنگ در نامگذاری سال 93 گفت: حضرت آقا تاکید داشتند که فرهنگ از اقتصاد مهم‌تر است و مثل فضایی است که انسان در آن تنفس می کند و در واقع فرهنگ، زمینه ساز مسائل اقتصادی و... است.

وی افزود: بنابر این یکی از کارها در زمینه فرهنگ، ترویج فرهنگ و اخلاق قرآنی و نگرش و بینش‌های قرآنی است و برگزاری هشتمین همایش بین المللی پژوهش های قرآنی با عنوان قرآن و تمدن اسلامی گامی در این راستا است.

عابدی درخصوص انتخاب تمدن اسلامی به عنوان محور همایش امسال گفت: تمدن شامل موضوعاتی مثل قانون، علم، اقتصاد، علم و فناوری و... است و ما باید این موضوعات را بر مبنای قرآن و دین مطرح کنیم.

وی افزود: باید نقش مسلمانان را در مظاهر مختلف تمدن اسلامی مطرح و معرفی کنیم زیرا این کار برای اصلاح بینش و نگرش جامعه به فرهنگ قرآنی موثر است.

رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم با اشاره به پذیرش تعداد قابل توجهی اثر علمی از داخل و خارج توسط دبیرخانه همایش گفت: بحمدالله دانشگاه علوم و معارف قرآنی موفق شده ظرف کمتر از 1 سال 700 اثر و مقاله علمی را جذب کند که کار مهمی محسوب می شود، این آثار علمی در 4 مرحله ارزیابی شدند و برخی رد و برخی پذیرفته شده اند.

وی با بیان این‌که با هماهنگی وزارت علوم قرار شده که به مقالات برگزیده همایش، امتیاز علمی و پژوهشی تعلق بگیرد ابراز امیدواری کرد که همایش بین المللی پژوهش های قرآنی بتواند در ترویج و انتخاب مقالات علمی و پژوهشی قرآنی موثر باشد.

عابدی درخصوص تغییرات کیفی همایش بین المللی پژوهش های قرآنی امسال گفت: یکی از تفاوت های کیفی همایش امسال نسبت به سال گذشته، کسب مجوز علمی-پژوهشی از سوی وزارت علوم برای مقالات برگزیده است که به آن اشاره شد.

وی افزود: بحث دیگر آن است که مقالات امسال در محورهای جزئی مانند قبله نما در تمدن اسلامی، اسطرلاب در تمدن، نوآوری‌های مسلمانان، طب و... وارد شده است و نوآوری و ابتکار در آن زیاد است.

رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم درخصوص ویژگی دیگر همایش بین المللی پژوهش های قرآنی امسال گفت: در همه مقالات همایش امسال بر استفاده از علوم مختلف در قرآن کریم تکیه شده است که این کار قدمی در راستای تولید علوم بومی است.

وی در ادامه با اشاره به آثار و برکات برگزاری مسابقات بین المللی قرآن در کشورمان گفت: مسابقات بین المللی قرآن دارای جنبه های مختلف فرهنگی و علمی است.

عابدی با تاکید بر این‌که قرآن محور وحدت مسلمانان است افزود: یکی از جنبه های فرهنگی برگزاری مسابقات بین المللی قرآن این است که مسلمانان ممکن در اعمال و رفتارشان اختلاف داشته باشند اما همه می‌توانند حول محور قرآن وحدت داشته باشند زیرا «ید واحد»بودن و «امت واحد» بودن، حول قرآن شکل می‌گیرد.

وی افزود: ما شیعیان همیشه در معرض هجوم ناجوانمردانه تفرقه افکنان و تکفیری‌ها بوده‌ایم و تهمت‌های ناروایی از جمله اهمیت ندادن به قرآن به ما زده اند و برگزاری این مسابقات می‌تواند پاسخ محکمی به این اتهامات باشد.

رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم درخصوص دیگر آثار برگزاری مسابقات بین المللی قرآن در کشورمان گفت: هر جا قرائت قرآن باشد، آداب و رفتار و اخلاق قرآنی نیز ترویج می‌شود، لذا ا ختلافات خانوادگی، مذهبی و اجتماعی کم می شود زیرا ترویج قرآن، مقابله با افکار شیطانی و مبارزه با آن است.

دکتر اکبری: اسلام متمدن، تمدن ساز است

حجت الاسلام والمسلمین دکتر اکبری با بیان این‌که فرهنگ جزئی از تمدن است خاطرنشان کرد:تمدن اسلامی، ثمره و محصول صادراتی و در واقع عمده ترین دستاورد اسلام است.

به گزارش ستاد خبری سی‌و یکمین دوره مسابقات بین‌ا‌لمللی قرآن کریم حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمد اکبری، معاون پژوهش دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم و دبیر هشتمین همایش بین‌المللی پژوهش‌های قرآنی علت انتخاب تمدن اسلامی به عنوان اصلی ترین محور همایش امسال گفت: این انتخاب برگرفته از کلام حضرت آیت الله خامنه‌ای بود، معظم له در سال های اخیر تاکید زیادی بر تجلی، تجسم و تبلور تمدن نوین اسلامی و نمایش آن در جهان علمی و پژوهشی داشته اند زیرا تمدن اسلامی، ثمره و محصول صادراتی و در واقع عمده ترین دستاورد اسلام است.

وی افزود: تاکید بر تمدن اسلامی به این دلیل است که مسلمانان به خود بیایند و افتخار کنند که چنین سرمایه گرانسنگی دارند زیرا در تاریخ ملت‌ها، مکتب‌ها و امت‌ها هیچ امت و مکتبی به مانند مکتب اسلام این چنین تمدن ساز نبوده است و در واقع اسلام و قرآن نه تنها برای مسلمانان بلکه برای آحاد بشر نیز تمدن ساز بود.

اکبری با اشاره به جایگاه تمدن اسلامی در قرآن کریم گفت: تمدن بر گرفته از قرآن کریم در هر عصر و هر نسلی عامل پیشرفت، رشد، تعالی و تکامل در ابعاد اعتقادی، اخلاقی، عبادی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، نظامی و اعتبار و اقتدار بین‌المللی مسلمانان بوده و هست.

وی افزود: وقتی جایگاه والای تمدن اسلامی تبیین شود، دیگر مسلمانان نسبت به پیشرفت‌های علمی و فن آوری و ... ملت‌های دیگر احساس ضعف نمی‌کند و در برابر فرهنگ و تمدن بیگانه تسلیم نمی‌شوند.

دبیر هشتمین همایش بین المللی پژوهش های قرآن کریم با بیان این‌که فرهنگ جزئی از تمدن است خاطرنشان کرد: فرهنگ شامل دو بخش سخت افزاری و نرم افزاری است که بخش سخت افرازی فرهنگ شامل؛ اندیشه‌ها، باورها، سیاست‌ها، دانش‌ها، فناوری، اعتبار بین‌المللی، تبلیغ و ابزارهای تبلیغی و... و بخش نرم افزاری آن شامل؛ عقاید، اخلاق، آداب و رسوم، سبک زندگی و... می باشد و کل آن جزو زیرمجموعه های حوزه تمدن است.

وی گفت: در هشتمین همایش بین المللی پژوهش های قرآن کریم هم به مقوله تمدن و هم به مقوله فرهنگ آن هم از منظر قرآن کریم پرداخته ایم که با شعار امسال تطابق دارد.

اکبری با بیان این‌که تنها راه مقابله با فرهنگ غرب، احیاء و تبلیغ فرهنگ قرآنی و اسلامی است گفت: ان‌شاء ا... با چاپ و انتشار آثار برگزیده همایش بین المللی پژوهش های قرآنی این آثار در اختیار جامعه قرآنی قرار خواهد گرفت.

وی با برشمردن برخی از اهداف برگزاری این همایش گفت: اشاعه فرهنگ توحیدی و قرآنی و تعظیم شعائر اسلام در سطح بین‌الملل که مورد تأکید قرآن است از جمله اهداف برگزاری همایش بین المللی پژوهش های قرآن کریم است.

دبیر هشتمین همایش بین المللی پژوهش های قرآن کریم خاطرنشان کرد: همایش بین المللی پژوهش های قرآن کریم، اندیشه‌های اسلام، آداب اسلامی، افکار اسلامی، سبک زندگی اسلامی و... را به نمایش می‌گذارد و در واقع یک نمایشگاه است برای کسانی که می خواهند ابعاد مختلف اسلام را ببینند.

وی، گفتمان سازی حول مبحث تمدن اسلامی را از دیگر اهداف هشتمین همایش بین المللی پژوهش های قرآن کریم برشمرد و گفت: هدف این است که ما تمدن اسلامی را در متن زندگی مردم و اندیشه‌ها، اعتقادات، اخلاق، عبادات، رفتارهای اجتماعی و فردی و سیاسی-اقتصادی مردم متجلی و متبلور کنیم.

اکبری افزود: برای ترویج این گفتمان در سطح کشور، 14 همایش مقدماتی در 14 دانشگاه واقع در مراکز استان های کشور اجرا شده است.

وی، تبلیغ و تبین معارف و دستاوردهای اسلام مبین و نیز پاسخ دادن به شبهات علیه اسلام را از دیگر اهداف این همایش برشمرد و گفت: ما در قالب برگزاری همایش بین المللی پژوهش های قرآن کریم به نوعی هم آسیب شناسی می کنیم و هم شبهات و آسیب‌های که بر پیکره اسلام مبین وارد می‌شود را دفع کنیم.

دبیر هشتمین همایش بین المللی پژوهش های قرآن کریم، با اشاره به دریافت بیش از 700 اثر علمی اعم از مقاله، کتاب و طرح های پژوهشی توسط دبیرخانه هشتمین همایش بین المللی پژوهش های قرآن کریم گفت: مجموعا 40 اثر علمی به عنوان آثار برگزیده همایش امسال از سوی کمیته علمی انتخاب شده است که 5 اثر از برگزیدگان خارجی و 35 اثر نیز مربوط به برگزیدگان داخلی است.

وی با بیان این‌که صاحبان 40 اثر برگزیده برای حضور در همایش دعوت شده اند گفت: کار انتخاب نفرات برتر اول تا سوم نیز در کمیته علمی صورت خواهد گرفت.

مقالات برگزیده هفتمین همایش بین‌المللی پژوهش های قرآنی منتشر شد

مجموعه مقالات برگزیده هفتمین همایش بین المللی پژوهش های قرآنی به همراه چکیده این مقالات در قالب لوح فشرده منتشر شد.

به گزارش ستاد خبری سی‌و یکمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم این مجموعه مقالات شامل 30 مقاله برگزیده از محققان و اندیشمندان داخلی و 6 مقاله برگزیده از محققان و اندیشمندان خارجی با موضوع «قرآن کریم و سبک زندگی اسلامی»می باشد که به عنوان یک منبع ارزشمند قابل استفاده پژوهشگران است.

هفتمین همایش بین المللی پژوهش های قرآنی، سال گذشته همزمان با سی امین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم برگزار شد.

برگزاری 14 همایش مقدماتی در مراکز دانشگاهی کشور

14  همایش مقدماتی با محور «قرآن کریم و تمدن اسلامی» توسط دبیرخانه هشتمین همایش بین المللی پژوهش های قرآنی در 14 مرکز دانشگاهی کشور برگزار شده است.

این همایش ها در راستای گفتمان سازی موضوع «قرآن کریم و تمدن اسلامی» در مراکز علمی کشور با هدف نهادینه شدن این معارف قرآنی در متن زندگی مردم اعم از اخلاق، گفتار، کردار و سبک زندگی مردم برگزار شده است.

4 نشست علمی بررسی و نقد مقالات منتخب برگزار می شود

4  نشست علمی برای بررسی و نقد 16 اثر از 40 اثر برگزیده هشتمین همایش بین المللی پژوهش های قرآنی با حضور صاحبان آثار و نیز اساتید فرهیخته و باتجربه حوزه و دانشگاه برگزار می شود.

این نشست ها در 4 سالن مجزا از ساعت 8 الی 10 صبح روز شنبه 10خرداد (پیش از افتتاح هشتمین همایش بین المللی پژوهش های قرآنی) برگزار می شود.

یکی از این نشست‌ها برای بررسی و نقد آثار منتخب محققان خارجی است.

مشارکت 40 مرکز علمی حوزوی و دانشگاهی درهشتمین همایش بین‌المللی پژوهشهای قرآنی

40 مرکز علمی حوزوی و دانشگاهی در مراحل مختلف برگزاری هشتمین همایش بین المللی پژوهش های قرآنی مشارکت کردند.

به گزارش ستاد خبری سی‌ویکمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم همکاری این مراکز علمی با دبیرخانه همایش در بخش های مختلف فراخوان، اجرا، افتتاحیه و اختتامیه و... است و آرم این مراکز علمی در پوستر همایش درج شده است.

ارسال فراخوان همایش به 2500 مرکز علمی داخلی و خارجی

پوستر فراخوان هشتمین همایش بین المللی پژوهش های قرآنی به2 هزار و 500 مرکز علمی داخلی و خارجی ارسال شد.

فراخوان هشتمین همایش بین المللی پژوهش های قرآنی علاوه بر تمام دانشگاه های کشور، به 400 مرکز دانشگاهی و پژوهشی خارجی نیز ارسال شده است.

همچنین فراخوان و بروشور این همایش در جلسه کنفرانس مجمع تقریب مذاهب سال گذشته به 600 تن از دانشمند برگزیده و فرهیخته جهان اسلام تقدیم شده است.

این درحالی است که اطلاع رسانی و فراخوان هشتمین همایش بین المللی پژوهش های قرآنی از طریق سایت دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم، سازمان اوقاف و امور خیریه، خبرگزاری‌ها و پایگاه های اطلاع رسانی و... نیز انجام شده است.

استقبال کیفی فرهیختگان از هشتمین همایش پژوهش های قرآنی

هشتمین همایش بین المللی پژوهش های قرآنی با استقبال کیفی فرهیختگان مواجه شده است.

در میان کسانی که با ارسال آثار علمی خود در هشتمین همایش بین المللی پژوهش های قرآنی شرکت کرده اند، نام چند تن از اساتید نمونه هیأت علمی دانشگاه های کشور که سال گذشته از سوی وزارت علوم معرفی شدند نیز وجود دارد.

بسیاری از کسانی که با ارسال آثار علمی خود در این همایش شرکت کرده اند، از اعضاء هیأت علمی باسابقه دانشگاه ها و مراکز علمی هستند.

همچنین علاوه بر علما و اندیشمندان حوزوی نام برخی از مسئولان کشوری نیز در میان کسانی که آثار علمی خود را برای شرکت در هشتمین همایش بین المللی پژوهش های قرآنی ارسال کرده اند نیز دیده می شود.

اعطای امتیاز علمی و پژوهشی به صاحبان آثار برگزیده

یکی از ویژگی های هشتمین همایش بین المللی پژوهش های قرآنی اعطای امتیاز علمی به صاحبان آثار برگزیده است.

طی هماهنگی به عمل آمده با وزارت علوم، تحقیقات و فن آوری، مجوز اعطاء امتیاز علمی به مقالات برگزیده از سوی کمیته علمی همایش اخذ شده است.

این موضوع در فراخوان هشتمین همایش بین المللی پژوهش های قرآنی نیز قید شده بود.

شناسایی پژوهشگران و فرهیختگان مسلمان در سراسر جهان

یکی از اقداماتی که در هشتمین همایش بین المللی پژوهش های قرآنی انجام شد، اتخاذ شیوه‌هایی برای شناسایی دانشمندان و فرهیختگان کشورهای اسلامی و غیراسلامی است.

بر این اساس، تمام صاحبان قلم و اندیشه در کشورهای مختلف که اهل پژوهش و تحقیق در زمینه علوم قرآنی هستند شناسایی شدند تا برای شرکت در این گردهمایی بزرگ علمی-پژوهشی قرآنی دعوت شوند.

پژوهشگران قرآنی باسابقه و تأثیرگذار تجلیل می شوند

یکی از برنامه های هشتمین همایش بین المللی پژوهش های قرآنی، تجلیل از پژوهشگران قرآنی باسابقه و تأثیرگذار است.

بر این اساس قرار است در خلال برگزاری هشتمین همایش بین المللی پژوهش های قرآنی از عالمان، فرهیختگان و پژوهشگران قرآنی باسابقه و تأثیرگذار در جامعه قرآنی تجلیل و قدردانی شود.

مجید مظفری: نگاهمان به سینمای قرآنی تخصصی باشد

بازیگر سریال روزهای زندگی با بیان این‌که باید نگاهمان به سینمای قرآنی، تخصصی و حرفه ای باشد، وجود قرآن پژوهان متخصص را در سینمای قرآنی ضروری دانست.

این بازیگر وکارگردان سینما و تلویزیون در گفت و گو با ستاد خبری سی و یکمین دوره مسابقات بین الملی قرآن کریم گفت:قرآن کتابی مشترک میان مسلمانان جهان است و می تواند عاملی برای اتحاد باشد. برگزاری مسابقات بین المللی قرآن کریم هم نشانگر این اتحاد بزرگ جهانی است که حس همدلی و برادری را در میان مسلمانان قوت می بخشد.

وی ادامه داد: برگزاری این مسابقات باعث اهمیت دادن به مفاهیم و ارزش های قرآنی و همچنین عمل به رهنمودهای آن می شود.جوانان کشور ما با درک معانی قرآن کریم می توانند نکته های قرآنی را در زندگی خود به کار بگیرند و با عمل به آن، راه سعادت دنیوی و اخروی خود را بیابند.

بازیگر سریال همسفر با بیان این‌که علاقه زیادی به قصه های قرآنی دارد، گفت:همیشه از خواندن قصه های قرآنی لذت می برم و اعتقاد دارم که قصه حضرت یوسف(ع) یکی از شیرین ترین داستان های قرآنی است. صبر و شکیبایی و توکل به خدا و عبرت آموزی و ... از جمله پیام های این داستان است. به تصویر کشیدن این داستان ها برای مخاطب جذابیت دارد. ما باید تلاش کنیم تا سناریو نویس و متخصص به مسائل قرآنی را به هم نزدیک کنیم تا فیلم با کیفیت بالایی ساخته شود.

مظفری، سینمای قرآنی را سینمای تخصصی برشمرد و تصریح کرد:سازندگان و دست اندرکاران سینمای قرآنی در ساخت فیلم های خود به مسائل شرعی و عرفی برخورد می کنند که باید از یک گروه متخصص و قرآن پژوه بهره ببرند. رجوع کردن به کتب معتبر اسلامی و دیدار با علمای عالیقدر و مراجع تقلید در ساخت فیلم های قرآنی کمک شایانی به نویسندگان می کند.

برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد جشنواره فیلم فجر در سال 1370 ادامه داد:سریال های اصحاf کهف و حضرت یوسف(ع) فیلم های قابل قبولی بودند اما باید قبول کنیم که این ها شروع کار است و باید در آینده قوی تر کار کنیم.به اعتقاد بنده، قصه های قرآنی جذابیت هایی دارد که اگر شاهد پخش آن در سینما باشیم،‌ اثر گذاری اش بیشتر خواهد شد. سینما ابزاری برای ترویج فرهنگ قرآنی در جامعه است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: امیدوارم در همه مراحل زندگی، عمل به قرآن کریم را سرلوحه کار خویش قرار دهیم چرا که سعادت این دنیا و آن دنیای ما، گره خورده به قرآن کریم است.

متسابق تاجیک: مسابقات از سطح کمی‌و کیفی خوبی برخوردار است

متسابق تاجیک شرکت کننده در سی‌ویکمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم گفت: حضور قاریان و متسابقین از کشورهای اروپایی ویژگی بارز این دوره از مسابقات قرآن کریم است.

به گزارش ستاد خبری سی‌ویکمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم، ثمرالدین صمداف دانشجوی 31 ساله دوره دکترا که به زبان فارسی تکلم می‌کند در خصوص سطح مسابقات گفت: سطح مسابقات در این دوره، از لحاظ کمی و کیفی تغییر یافته است و سطح آن نسبت به دور‌های قبلی بالاتر است.

متسابق تاجیکی حضور داوران مصری در این دوره مسابقات را از ویژگی‌های کیفی آن دانست.

وی در خصوص نحوه آشنایی خود با قرآن خاطر نشان کرد: از سنین کودکی پدر و مادر و برادر بزرگترم انگیزه لازم را برای گام برداشتن در راه قرآن در من ایجاد کردند.

صمداف که هم اکنون به عنوان دانشجوی دکترای جامعه‌المصطفی مشغول به تحصیل است گفت: از سال 1386 تاکنون در مسابقات جمهوری اسلامی ایران شرکت کرده‌ام و تاکنون به عنوان رتبه چهارم مسابقات بین‌المللی قرآن کریم نائل شده‌ ام.

وی همچنین رتبه سوم رشته تلاوت را در مسابقات دانشجویی مشهد به دست آورده است و آنرا از افتخارات قرآنی خود در دوران حضور در جمهوری اسلامی ایران می‌داند.

متسابق تاجیک با تشکر از مهمان نوازی مردم کشورمان یادآور شد: مردم ایران، مردمی مهمانواز هستند و ان‌شاءالله ما هم بتوانیم قدر این میهمان نوازی را در مدت زمان موقتی که در ایران هستیم بدانیم و از عهده آن بربیایم.

محمدالدین صمداوف در خصوص تأثیر قرآن و برگزاری مسابقات قرآنی در جامعه تأکید کرد: برگزاری مسابقات حفظ و قرائت قرآن اگر چه تأثیر مهمی در جامعه دارد، اما همه آن مقدمه‌ای به شمار می‌رود تا در انسان ایجاد انگیزه کند و زمینه‌ای را فراهم کند تا بتوانیم به کلام خدا خدمت کنیم.

رئیس کمیته فناوری : سامانه امتیاز دهی داوران امسال تحت نرم افزار بصورت آنلاین است

رئیس کمیته فناوری اطلاعات و ارتباطات سی و یکمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم گفت : این کمیته تلاش کرده با طراحی نرم افزارهای متنوع و حرفه ای سیستم امتیاز دهی داوران به متسابقین را به صورت آنلاین تبدیل کند.

علی رضا ترکی، رییس کمیته فناوری اطلاعات و ارتباطات سی و یکمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم در گفت و گو با ستاد خبری این دوره از مسابقات با اشاره به فعالیت این کمیته در بخش نرم افزار؛ سخت افزار و پشتیبانی؛ شبکه و اینترنت و مخابرات گفت: در بخش نرم افزار این کمیته تلاش کرده با طراحی نرم افزارهای متنوع و حرفه ای سیستم امتیاز دهی داوران به متسابقین را به صورت آنلاین تبدیل کند. با استفاده از این نرم افزار امکان صدور کارنامه آنلاین نیز برای متسابقین توسط هیئت داوران ایجاد شده است.

ترکی افزود: سیستم نمایش آیات و مشاهده تصاویر متسابقین در زمان قرائت دیگر امکانی است که کمیته فناوری اطلاعات و ارتباطات ایجاد کرده است. همچنین نرم افزار قرعه کشی و نوبت دهی به متسابقین دیگر فعالیت کمیته فناوری است که برای اولین سال در مسابقات مورد استفاده قرار گرفت.

رییس کمیته فناوری اطلاعات و ارتباطات سی و یکمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم پیرامون پشتیبانی و بحث سخت افزاری این دوره از مسابقات بین المللی قرآن کریم گفت: تجهیز اتاق داوران به رایانه همراه و مونیتور برای مشاهده تصاویر متسابقین ، تجهیز ستاد خبری و اطلاع رسانی مسابقات و خبرگزاری‌ها به 20 دستگاه رایانه از فعالیت های کمیته فناوری در زمینه سخت افزاری است.

وی از فعالیت 11 متخصص در زمینه شبکه، نرم افزار و سخت افزار در کمیته فناوری اطلاعات و ارتباطات خبر داد و گفت: پخش زنده مسابقات بین المللی قرآن کریم بر روی سایت مسابقات به نشانی www.quraniran.ir یکی از فعالیت های مهم کمیته فناوری اطلاهات است که این امکان را فراهم می کند تا هر کس در هر نقطه از جهان بتواند با مراجعه به این سایت به صورت زنده مسابقات ایران را پیگیری و مشاهده کند.

آغاز روز دوم مرحله نیمه نهایی مسابقات بین‌‌المللی قرآن با رقابت 14 حافظ و 8 قاری

دومین روز مرحله نیمه نهایی سی و یکمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم در دو رشته قرائت و حفظ ، امروز با رقابت 14 حافظ و 8 قاری آغاز شد.

به گزارش ستاد خبری سی و یکمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم ، در رشته قرائت در دومین روز مرحله نیمه نهایی، جعفر فردی از ایران ،مصطفی طاهری از استرالیا ، محمد انوار بن غزالی از مالزی ، حاج محروف بن حاج چوچو از برونئی ، عبدالله حسن احمد از کویت ، محمد یوسف عقل از مصر ،محمدرمضانی عیدی بینده از تانزانیا و عمار خراط از سوریه به رقابت می پردازند.

براساس این گزارش ، در رشته حفظ و در دومین روز رقابت نیمه نهایی ،زین الدین سعید اف از تاجیکستان ، بلال محمود حرب ناصر از اردن ، ممدو عبدالرحمن از بنین ، حارث تشوربو از بوسنی ، محمد محمود سیدی فال از موریتانی ، احمد باعلی سعید از الجزایر ، یوسف عبدالله حسن از نروژ ، مبارک موسی طیناو از اتیوپی ، کمال بن الطیب صمیده از تونس ، احمد بن محمد عمر از سوریه ، عبدالعزیز احمد عبدالعزیزعبدالقادر از مصر ، محمد ناصر باه از سیرالئون ، آنار آقایف از آذربایجان و هارون مامادو حسن از نیجر به رقابت می پردازند.

گفتنی است، در نخستین روز از مرحله نیمه نهایی 9 قاری و 13حافظ به رقابت پرداخته بودند .

رئیس سازمان اوقاف نفس مسابقات قرآن نوعی تبلیغ و ترویج بین المللی قرآن است

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به این‌که باید تمدن نوین اسلامی تحقق پیدا کند، گفت: به برکت انقلاب اسلامی بیداری‌های اسلامی صورت گرفته در جهان اسلام با محوریت قرآن کریم بوده است.

دستاوردهای سی و یکمین مسابقات بین المللی قرآن کریم شب گذشته (8 خردادماه) در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور حجت الاسلام و المسلمین علی محمدی رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه و نماینده ولی فقیه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

حجت الاسلام و المسلمین علی محمدی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در ابتدا در پاسخ به سوال اول مجری برنامه پیرامون اهداف برگزاری مسابقات قرآن کریم، گفت: به برکت انقلاب اسلامی دوباره قرآن به جامعه بازگردانده شد به طوری که به زندگی مردم ورود پیدا کرد.

حجت الاسلام محمدی با توجه به این‌که در دوران رضا خان و پدرش براساس سیاست‌های دیکته شده قرار بر این گذاشته شد تا قرآن از زندگی مردم جدا شود، افزود: متاسفانه رضا خان در این جهت به توفیقاتی دست یافت، به طوری که مردم حدود 50 سال از قرآن دور شدند.

وی با بیان این‌که قبل از دوران پهلوی مردم عموما سواد خواندن و نوشتن نداشتند، افزود: به برکت مکتب خانه‌ها بعضی از افراد از سواد خواندن قرآن برخوردار شدند، این در حالی بود که در دوران پهلوی مکتب خانه‌ها تعطیل شد.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان این‌که در مراکز آموزشی قرآن را جمع آوری کردند اظهار داشت: متاسفانه در آن دوران ارتباط با ظاهر قرآن را تعطیل کردند.

نماینده ولی فقیه در سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان این‌که خواندن ظاهر قرآن برای دشمن بسیار حائز اهمیت بود، افزود: در آن دوران کسانیکه پدر و مادرشان از سواد خواندن برخوردار بودند از نعمت خواندن قرآن فیض می‌بردند.

حجت الاسلام محمدی ادامه داد: به برکت انقلاب اسلامی و خون پاک شهیدان و همچنین توفیقات مقام معظم رهبری قرآن دوباره به زندگی مردم بازگردانده شد.

وی با اشاره به این‌که تلاوت قرآن دوباره در میان مردم احیا شد، خاطرنشان کرد: تلاوت قرآن سبب اصلاح فرهنگ عمومی جامعه می‌شود.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه ادامه داد: اگر کسی درصدد است تا با فرهنگ قرآن آشنا شود در ابتدا ضرورت دارد که با روخوانی و تلاوت قرآن آشنایی پیدا کند.

نماینده ولی فقیه با اشاره به این‌که ابتدا باید روخوانی قرآن را آموزش بگیریم و سپس وارد مراحل بعدی آن شویم اظهار داشت: مسابقات قرآنی سبب رشد جامعه قرآنی خواهد شد، زیرا این مسابقات مقدس و مثبت هستند.

حجت الاسلام محمدی با اشاره به این‌که بیش از 1600 مسابقه در سراسر کشور برگزار شده است، گفت: از 1600 مسابقه تنها 2 نماینده در رشته‌های حفظ و قرائت انتخاب می‌شوند.

وی برگزاری مسابقات قرآنی را سبب تکامل علاقمندان به این رشته دانست و عنوان کرد: مسابقات قرآنی باب میل دشمنان اسلام نیست.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به این‌که بیش از 70 کشور از قاره‌های مختلف جهان کنار هم جمع می‌شوند تا مسابقات قرآنی را برگزار کنند افزود: نفس مسابقه نوعی تبلیغ و ترویج بین المللی قرآن است.

نماینده ولی فقیه در سازمان اوقاف و امور خیریه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این‌که مسابقات امسال چه تغییراتی نسبت به سال‌های گذشته دارد، اظهار داشت: یکی از اقداماتی که در مسابقات کشوری لحاظ شد این بود که این مسابقات باید در سطح بین المللی برگزار شود.

حجت الاسلام محمدی با اشاره به این‌که در جنب مسابقات بین المللی و کشوری محافل انس با قرآن با حضور اساتید و قاریان بر‌تر برگزار می‌شود، خاطرنشان کرد: مردم برای حضور در محافل قرآن شور و شوق زیادی نشان می‌دهند.

وی با تاکید بر این‌که باید از فرصت‌های موجود به خوبی استفاده کنیم، گفت: برخی از روحانیونی که آشنا به علم تفسیر هستند، به صورت مختصر توضیحاتی را از آیات به مخاطبین حاضر در محافل ارائه می‌کردند.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به برگزاری خیمه‌های معرفت با حضور روحانیون در مسابقات بین‌المللی افزود: توجه و عنایت مسئولین نسبت به این موضوع هرساله بیشتر و بیشتر می‌شود.

نماینده ولی فقیه با اشاره به برگزاری هشتمین همایش پژوهشگران و فرهیختگان ادامه داد: بیش از 700 اثر شامل کتاب و مقاله از فرهیختگان داخلی و خارجی جمع آوری شده است.

حجت الاسلام محمدی با اشاره به تجلیل از بانوان فعال در عرصه قرآن، ادامه داد: کسانی که در برنامه‌های آموزشی ومسابقات حضور پیدا می‌کنند، می‌توانند از آموزش‌های تخصصی و آخرین تجربیات بهره‌مند شوند.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این‌که مسابقات قرآنی با سایر مسابقات قرآنی کشورهای دیگر چه تفاوتی دارد، افزود: بسیاری از کشورهای سابقه طولانی در برگزاری مسابقات دارند، اما این در حالی است که آن‌ها فقط در یک رشته یا حفظ و یا قرائت مسابقات خود را برگزار می‌کنند.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به این‌که جمهوری اسلامی ایران در هر دو رشته قرائت و حفظ اقدام به برگزاری مسابقات می‌کنند گفت: در مسابقات بین المللی بعضی از داوران خارجی از تجربیاتمان استفاده می‌کنند.

نماینده ولی فقیه در سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به برگزاری هشتمین دوره مسابقات پژوهشی در سال جاری ادامه داد: در این پژوهشهای قرآنی موضوعاتی همچون تمدن نوین اسلامی و سبک زندگی اسلامی مورد توجه قرار گرفته است، به طوری که نسبت به سال گذشته این موضوعات 40 درصد رشد داشته است.

حجت الاسلام محمدی گفت: امیدواریم فرهیختگان و علما بیش از این به این مهم توجه کنند، زیرا علوم انسانی و موضوعات مورد نیاز از قرآن استخراج می‌شود و در اختیار نسل جوان قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به این‌که برخی از بانوان در عرصه‌های مختلف قرآنی فعالیت می‌کنند اظهار داشت: برخی از این بانوان مدیر قرآنی هستند به طوری که موسسه‌ای را مورد هدایت و مدیریت قرار می‌دهند و برخی دیگر معلم و مربی قرآن هستند.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به این‌که هرکدام از بانوان بنا به توفیقاتی که کسب کرده‌اند مورد تحسین و تجلیل قرار می‌گیرند، افزود: سبک زندگی اسلامی و سبک زندگی قرآنی مورد تاکید مقام معظم رهبری است.

نماینده ولی فقیه با بیان این‌که خانواده رکن اصلی جامعه به حساب می‌آید گفت:رکن اصلی خانواده مادر است که مدیریت منزل را برعهده دارد.

حجت الاسلام محمدی با بیان این‌که اگر مادری دارای فعالیت‌های قرآنی باشد، در این صورت یقینا فرزندان قرآنی را هم تربیت خواهد کرد اظهار داشت: یکی از دستاوردهای مسابقات قرآنی استانی، شهرستانی، کشوری و بین المللی، ارتباط با خانواده است.

وی با اشاره به این‌که از طریق شبکه قرآن، رادیو معارف و یا مراجعه به محل برگزاری مسابقات می‌توان با این نوع محافل ارتباط برقرار کرد افزود: هموطنان می‌توانند از طریق رسانه‌ها ارتباط لازم را برقرار کنند.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به این‌که میان کسانی که با قرآن ارتباط برقرار می‌کنند و کسانی که این ارتباط قرآنی را برقرار نمی‌سازند تفاوت اساسی وجود دارد، خاطرنشان کرد: قرآن زنده است و در روح و روان افراد تاثیر می‌گذارد.

نماینده ولی فقیه با تاکید بر این‌که به برکت انقلاب اسلامی قرآن به جامعه بازگردانده شد افزود: روحیه مردم، اخلاق و رفتار آن‌ها به برکت انس با قرآن دچار تحول شدن است.

حجت الاسلام محمدی با اشاره به این‌که آثار قرآن را به خوبی در دفاع مقدس مشاهده کردیم ادامه داد: مردم به برکت قرآن 8 سال در برابر دشمنان ایستادگی کردند و در‌‌نهایت به پیروزی رسیدند.

وی با بیان این‌که به برکت قرآن جمهوری اسلامی به وجود آمد، افزود: در پناه قرآن است که ما به پیروزی رسیده‌ایم.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به اعزام حافظان بین المللی به کشور گفت: قبل از اعزام قاریان قرآنی به کشور متاسفانه شاهد جوسازی برعلیه ایران هستیم، به طوری که به این قاریان القا می‌شود که در ایران امنیت و آسایش نیست، اما زمانی که آن‌ها وارد کشور می‌شوند، شاهد امنیت و آسایش هستند و در ‌‌نهایت خواستار ارتباط با خانواده‌هایشان برای اطلاع رسانی از وضعیت مطلوبشان می‌شوند.

نماینده ولی فقیه با اشاره به این‌که ایران هراسی در دنیا به عنوان موضوع اساسی مطرح است، گفت: حافظان زمان که به کشور وارد می‌شوند متوجه احترام مردم می‌شوند.

حجت الاسلام محمدی یکی از ابزارهای کثیف دشمنان اسلام علیه شیعیان را شیعه هراسی دانست و عنوان کرد: برادران اهل تسنن زمانی که وارد ایران می‌شوند مشاهده می‌کنند که شیعیان با آن‌ها با روی خوش و گشاده رویی برخورد می‌کنند.

وی با تاکید بر این‌که باید تدبیر قرآنی مورد توجه قرار بگیرد، افزود: میهمانان مسابقات بین المللی قرآن زمانی که فضای انقلاب اسلامی ایران را مشاهده می‌کنند با این سوال مواجه می‌شوند که این ملت برچه اساسی زندگی می‌کنند، گفت: اساس و پایه زندگی مردم بر مبنای قرآن کریم است.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این‌که برای تربیت حافظان قرآنچه برنامه‌ای در پیش رو دارید، خاطرنشان کرد: یکی از دستاوردهای مسابقات قرآنی انس پیدا کردن با آوای ملکوتی قرآن است، پس باید به قرآن گوش داد و سکوت کرد.

نماینده ولی فقیه با بیان این‌که مسابقات زمینه ساز تحقق جمعی و حاکمیتی آیات قرآن است ادامه داد: باید به تلاوت قرآن پرداخت و آنرا مقدم بر سایر برنامه‌ها بدانیم.

حجت الاسلام محمدی با اشاره به این‌که باید جلسات تلاوت قرآن کریم به خوبی برگزار شود، گفت: تلاوت قرآن باید با لحنی زیبا صورت گیرد، به طوری که امیدواریم غیر از ماه رمضان محافل قرآنی رواج پیدا کند.

وی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در سال 90 مبنی بر این‌که باید 10 تا 15 میلیون حافظ قرآن داشته باشیم ادامه داد: در مدت 35 سال گذشته ظرفیت‌های خوبی در کشور به وجود آمده است، زیرا جوانان به لحاظ فرهنگی نسبت به حفظ قرآن آمادگی پیدا کرده‌اند.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با اعلام آمادگی سازمان اوقاف و امور خیریه مبنی بر آموزش یک میلیون نفری افراد گفت: سازمان اوقاف و امور خیریه یک میلیون نفر از 10 میلیون را برای آموزش برعهده گرفته است.

نماینده ولی فقیه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این‌که آیا هم افزایی در این راستا میان دستگاه‌های مختلف وجود دارد، گفت: برگزاری مسابقات قرآنی استانی، منطقه‌ای و کشوری یکی از عوامل هم افزایی است، به طوری که همه دستگاه‌ها باید به وظایف خود عمل کنند.

حجت الاسلام محمدی با اشاره به این‌که در سال 91، 230 هزار نفر برای آموزش ثبت نام کرده‌اند، افزود: در سال92 بیش از300 هزار نفر مورد ثبت نام قرار گرفتند و ان شاءالله در سال 93 و 94 ادامه کار را پیش خواهیم برد.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این‌که نشر قرآن در بیدارگری تا چه حد است افزود: حرکت‌های آزادیخواهانه‌ای که در کشورهای اسلامی قبل از انقلاب به وجود آمده بود ناشی از تفکرات سوسیالیستی و مارکسیستی بود اما باید اکنون اعلام کرد که حرکت‌هایی که در جهان اسلام به وجود آمده دارای منشاء قرآنی هستند.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به این‌که بیداری اسلامی به دلیل این‌که بر محور قرآن بوده است ان شاءالله به نتیجه خواهد رسید گفت: وعده قرآن حق است، زیرا صادق‌ترین کلام به حساب می‌آید.

نماینده ولی فقیه اظهار داشت: جوانان مسلمان در سراسر جهان اسلام این مسئله را دنبال می‌کنند و برپایه قرآن قیام خواهند کرد.

حجت الاسلام محمدی با تاکید بر این‌که تمدن نوین اسلام ان شاءالله تحقق خواهد یافت، خاطرنشان کرد: باید از کلام الهی بهره گرفت و مستکبرین جهانی را شناسایی کرد.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این‌که چگونه باید مستکبرین جهانی را شناسایی کنیم ادامه داد: انقلاب اسلامی ایران به برکت قرآن به وجود آمده است، زیرا امام(ره) از قرآن الهام گرفت.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان این‌که امام خمینی (ره) با الهام از قرآن و مکتب اسلام شعار نه شرقی و نه غربی را مطرح فرمودند، افزود: نظام اسلامی باید بدون وابستگی به غرب و شرق به وجود آید.

نماینده ولی فقیه با تاکید بر این‌که جمهوری اسلامی ایران منحصر به مرز‌ها نمی‌شود، بلکه به جهان نیز صادر می‌شود، گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی امام خمینی (ره) براساس آموزه‌های قرآن افق دیگری به نام مبارزه با استکبار را نیز ترسیم فرمودند.

حجت الاسلام محمدی با بیان این‌که مسلمانان عالم باید با عزت، عظمت و سرافرازی زندگی کنند گفت: ملت ایران با رهبری امام خمینی (ره) و پس از آن مقام معظم رهبری به قرآن روی آوردند.

وی با اشاره به این‌که هر چقدر به آموزه‌های قرآنی عمل کنیم، خداوند با ما با عزت برخورد می‌کند ادامه داد:اگر در راستای دین خداوند قدم برداریم، خداوند نیز ما را یاری خواهد کرد.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به ضرورت برگشتن مسلمانان عالم به آموزه‌های قرآنی گفت: انقلاب اسلامی ایران به یک الگو تبدیل شده است، زیرا به دستورات قرآن توجه و عنایت خاصی دارد.

نماینده ولی فقیه خاطرنشان کرد: قرآن کریم از همه مسلمانان می‌خواهد که برای دفاع از مظلوم بپا خیزیم و به آن‌ها کمک کنیم.

حجت الاسلام محمدی یکی از مظلومان عالم را ملت رنجدیده و مظلوم فلسطین دانست و گفت: فلسطین پاره تن جهان اسلام است که متاسفانه مورد اشغال رژیم صهیونیستی قرار گرفته است.

وی با اشاره به این‌که باید با مسئولیت به دفاع از فلسطینیان بپردازیم گفت: در صورتی که جهان اسلام قیام کند به راحتی می‌توان اسرائیل را از بین برد.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه خاطرنشان کرد" باید صحنه را عوض کرد، زیرا عزت و نجات ما در راستای دفاع از دین و اسلام است

رحمان دوست: مسابقات بین‌المللی قرآن خنثی کننده شبهات وهابیت علیه تشیع است

نماینده تهران با اشاره به این‌که دیپلماسی قرآنی منجر به گسترش ارزش‌های قرآنی در ارتباطات بین‌المللی خواهد شد، گفت: مسابقات بین‌المللی قرآن کریم بسیاری از شبهات سعودی‌ها و وهابیت علیه شیعیان به ویژه ایران اسلامی را خنثی می‌کند.

مصطفی رحماندوست نماینده تهران در گفت‌وگو با ستاد خبری سی‌ویکمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم از دیپلماسی قرآنی به عنوان دیپلماسی رسمی یاد کرد و افزود: اگر کشوری بتواند نقطه تمرکز و توجه خود را زبان قرآن و رویدادهای قرآنی قرار دهد دیپلماسی در کنار گسترش ارتباطات بر مبنای ارزشهای قرآنی را در پی دارد.

عضو فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی با تأکید بر این‌که بدون شک دیپلماسی قرآنی در کنار انواع دیپلماسی ورزشی، ادبی، و علمی خیر و برکت را برای کشورها در پی‌خواهد داشت، افزود: برگزاری مسابقات و کنگره‌های قرآنی سراسر خیر برای کشور و نظام جمهوری اسلامی است.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به تبلیغات سوء عربستان مبنی بر این‌که شیعه دارای قرآن تحریف شده است، افزود: بنده به عینه در سفر حج مشاهده می‌کردم که با صراحت عنوان می‌شد قرآن ایرانی ها تحریف شده است.

وی ادامه داد بنابر این وقتی ندای قرآن در ایران اسلامی به صدا در می آید تمام جهان و به ویژه کشورهایی که علیه ما تبلیغ می‌کند به عینه مشاهده خواهند کرد که ایران مروج و تبلیغ کننده مفاهیم قرآنی است.

به گفته این نماینده مجلس مسابقات بین‌المللی قرآن شبهات سعودی و وهابیت را خنثی خواهد کرد.

وی با اشاره به این‌که گسترش فعالیت‌های قرآنی در کشور خاطر نشان کرد: نباید تنها به فکر افزایش بودجه‌های قرآنی باشیم بلکه باید تمامی نهادها و ارگانها از جمله دستگاه‌های اجرایی توجه به قرآن را در بین کارکنان و مجموعه کاری خود تبلیغ و ترویج کنند.

وی ادامه داد بسیاری از دستگاه‌های اجرایی برای بسیاری از کارها هزینه‌های کلان صرف می‌کند اما در خصوص مبانی قرآنی می گویند بودجه نداریم.

رحماندوست اضافه کرد: این مسائل برگرفته از ضعف ایمان است که مربوط به بودجه نیست.

وی به حفظ، تلاوت، و تفسیر قرآن کریم اشاره و بیان داشت: باید در زمینه گسترش مفاهیم قرآنی و تبیین داستانهای قرآن در بین جوانان و اقشار مختلف مردم اقدامات گسترده‌ خوبی صورت گیرد.

توکلی: مسابقات قرآن کریم خنثی کننده توهمات تکفیری های آمریکایی است

نماینده تهران در مجلس گفت: برگزاری مسابقات بین المللی قرآن کریم ضمن ایجاد همبستگی در میان امت اسلامی، توهمات تکفیری‌های امریکایی علیه شیعیان را نیز از بین می‌برد.

احمد توکلی نماینده تهران و عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با ستاد خبری سی‌ویکمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم با تأکید بر این‌که جهان اسلام در حال حاضر در شرایط حساسی به سر می برد، خاطر نشان کرد: عناصر تکفیری در جای جای جهان اسلام تلاش دارند بین مذاهب مختلف اسلامی تفرقه افکنی کنند.

وی ادامه داد: در چنین شرایطی برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن کریم حرکت وحدت بخش در میان امت اسلامی به شمار می آید.

توکلی به ضرورت همبستگی به جهان اسلام اشاره و تصریح کرد:از جمله دستاوردهای مهم این مسابقات خنثی شدن توطئه‌های دشمنان و وحدت هر چه بیشتر مسلمین است.

نماینده تهران با اشاره به این‌که این قبیل مسابقات اشاعه فرهنگ قرآنی در میان امت اسلامی است، بیان داشت: این قبیل گردهمایی ها و محافل قرآنی مسلمانان را به حفظ و آشنایی مفاهیم وحیانی کلام الله بیش از پیش نزدیکتر می کند.

توکلی تأکید کرد: در شرایطی که تکفیری های فاسد‌العمل دست به جنایت علیه شیعیان می زنند برگزاری این قبیل مسابقات ضمن ایجاد اتحاد در جهان اسلام، توهمات تکفیری های امریکای علیه شیعیان را خنثی می‌کند.

خطیب جمعه تهران: برگزاری مسابقات بین المللی قرآن نشان اهتمام ورزیدن ایران و شیعه به قرآن است

آیت الله سید احمد خاتمی، امام جمعه موقت تهران گفت: مسابقات بین المللی قرآن بهترین شاهد بر این است که جمهوری اسلامی و تشیع به قرآن اهتمام می ورزد و قرآنی که شیعه می گوید همان قرآنی است که برادران اهل سنت می خواهد. این مسابقات بهترین دلیل بر دروغ بودن انتساب تحریف قرآن به شیعه است.

آیت الله سید احمد خاتمی، خطیب جمعه تهران در بخشی از خطبه های نماز جمعه این هفته تهران اظهار داشت: برگزاری مسابقات قرآن کریم در تهران را از پدیده های مبارک در هفته گذشته و آینده عنوان کرد و گفت:اگر این مسابقات را بزرگترین پدیده قرآنی در جهان اسلام بنامیم سخنی به گزاف نگفته ایم؛ این مسابقات بهترین شاهد بر این است که جمهوری اسلامی و تشیع به قرآن اهتمام می ورزد و قرآنی که شیعه می گوید همان قرآنی است که برادران اهل سنت می خواهد. این مسابقات بهترین دلیل بر دروغ بودن انتساب تحریف قرآن به شیعه است.

وی اضافه کرد: فضای این مسابقات فضای بسیار معنوی است وهمه خوبانی که در تهران هستند و امکان حضور در این جلسات را دارند شرکت کنند. مسئولان در این جلسات شرکت کنند.

خاتمی همچنین رحلت آیت الله زرندی نماینده مجلس خبرگان رهبری از کرمانشاه را به مردم آن سامان تسلیت گفت و از خداوند برای ایشان طلب مغفرت و علو درجات کرد.

بنا بر این گزارش، امام جمعه موقت تهران در خطبه نخست نماز جمعه این هفته تهران نیز اظهار داشت: تا زمانی که آمریکا دست از شیطنت علیه ملت ایران برندارد،«شعار مرگ بر آمریکا» را ادامه می دهیم.

خطیب جمعه تهران در خطبه اول نماز جمعه این هفته تهران با بیان این‌که کار برای خدا وظیفه است و به همین دلیل خستگی معنایی ندارد، گفت: به همین دلیل است که تا زمانی که آمریکا شیطنت می کند ما نیز مرگ بر آمریکا می گوییم و مقام معظم رهبری نیز فرموده اند مبارزه و جهاد تمام شدنی نیست زیرا جبهه شیطان تمام شدنی نیست.

فضای مجازی در خدمت انتقال مفاهیم قرآنی

کارگروه فضای مجازی زیر مجموعه کمیته روابط عمومی و اطلاع رسانی مسابقات از جمله کارگروه پنجگانه فعال در سی‌ویکمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم است.

مهدی منصوری مسئول کارگروه فضای مجازی در گفت‌وگو با خبرنگار ستاد خبری سی‌ویکمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم در این باره گفت:فعالیت این کارگروه یک سال قبل از آغاز این دوره مسابقات آغاز شده است.

وی ادامه داد: در جهت بهره‌مندی علاقمندان به قرآن در سراسر جهان سایت اشتراک ویدئویی آپارات را فعال کرده‌ایم و هر شب گزیده‌ای از تلاوت‌های قاریان را به صورت فایل ویدئویی بر روی این سایت بارگذاری می‌کنیم تا مخاطبان مفاهیم قرآنی از ندای وحی بهره‌مند شوند.

منصوری اظهار کرد: برای اطلاح رسانی برگزاری این دوره مسابقات با اپراتورهای همراه اول و ایرانسل رایزنی شده تا از این طریق اطلاع رسانی گسترده‌ای انجام شود و در همین راستا همراه اول برای 15 میلیون نفر پیامک سه قسمتی در استانهای تهران – البرز و قم ارسال کرده است.

به گفته وی، ایرانسل هم برای 20 میلیون نفر اطلاع رسانی کرده‌است.

منصوری یادآور شد: اجرای طرح ملی ختم قرآن کریم از دیگر اقدامات این کارگروه است که در این راستا هر فرد تنها یک صفحه قرآن کریم را قرائت کند و تاکنون 10 دوره ختم قرآن انجام شده است.

وی اظهار کرد: علاوه بر این هر شب مسابقه پیامکی با موضوع قرآن هم برگزار می‌شود و 31 نفر برنده هر کدام کارت هدیه به مبلغ یک میلیون ریال دریافت می‌کنند.

منصوری در بخش دیگر سخنانش از به کارگیری عکاس پانوراما برای اولین بار در این دوره مسابقات خبر داد و افزود: عکس‌های پانوراما از داخل و محیط اطراف سالن محل برگزاری مسابقات به صورت سی دی، نرم افزار و یا از طریق سایت سازمان اوقاف در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.

وی ارسال پیامک خبری و پخش زنده مسابقات از طریق سایت سازمان اوقاف به نشانی www.awqaf.ir را از دیگر فعالیت‌های این کارگروه نام برد.

رئیس سازمان اوقاف : امروز ایران پرچمدار فعالیت های قرآنی و عمل به قرآن در جهان است

نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف در سخنان پیش از خطبه های نماز جمعه تهران با بیان این‌که به برکت انقلاب اسلامی، قرآن بار دیگر به جامعه بازگردانده شد، افزود: امروز جمهوری اسلامی ایران پرچمدار فعالیت های قرآنی و عمل به قرآن در جهان است.

حجت الاسلام والمسلمین «علی محمدی» در سخنان پیش از خطبه های نماز جمعه امروز تهران، با تبریک حلول ماه مبارک شعبان و اعیاد پیش رو، گفت: قبل از انقلاب، بیش از50 سال قرآن کریم توسط رضاخان و پسرش از مردم مسلمان ایران جدا شده بود، اما به برکت انقلاب اسلامی، دوباره قرآن به جامعه بازگردانده شد و به زندگی مردم راه یافت.

وی ادامه داد: در دوران رضاخان و پدرش، براساس سیاست های دیکته شده، قرار بر این گذاشته شد تا قرآن از زندگی مردم جدا شود.

حجت الاسلام محمدی با بیان این‌که قبل از دوران پهلوی مردم عموما سواد خواندن و نوشتن نداشتند، افزود: به برکت مکتب خانه ها، بعضی افراد از سواد خواندن قرآن برخوردار شدند، این در حالی بود که در دوران پهلوی مکتب خانه ها تعطیل شد.

نماینده ولی فقیه درسازمان اوقاف با بیان این‌که خواندن ظاهر قرآن برای دشمن بسیار حائز اهمیت بود، ادامه داد: در آن دوران کسانیکه پدر و مادر آنها از سواد خواندن برخوردار بودند، از نعمت خواندن قرآن فیض می بردند.

حجت الاسلام محمدی گفت: به برکت انقلاب اسلامی و خون پاک شهیدان و همچنین توفیقات مقام معظم رهبری قرآن دوباره به زندگی مردم بازگردانده شد.

وی با اشاره به این‌که تلاوت قرآن دوباره در میان مردم احیا شد، خاطرنشان کرد: تلاوت قرآن سبب اصلاح فرهنگ عمومی جامعه می شود.

رئیس سازمان اوقاف وامور خیریه ادامه داد: اگر کسی درصدد است تا با فرهنگ قرآن آشنا شود در ابتدا ضرورت دارد که با روخوانی و تلاوت قرآن آشنایی پیدا کند.

حجت الاسلام محمدی با اشاره به این‌که بیش از 70 کشور از قاره های مختلف جهان کنار هم جمع می شوند تا مسابقات قرآنی را برگزار کنند، افزود: نفس مسابقه نوعی تبلیغ و ترویج بین المللی قرآن است.

نماینده ولی فقیه ادامه داد: یکی از اقداماتی که در مسابقات کشوری لحاظ شد، این بود که این مسابقات باید در سطح بین المللی برگزار شود.

حجت الاسلام محمدی با اشاره به این‌که در جنب مسابقات بین المللی و کشوری، محافل انس با قرآن با حضور اساتید و قاریان بر تر برگزار می شود، خاطرنشان کرد: مردم برای حضور در محافل قرآن شور و شوق زیادی نشان می دهند.

نماینده ولی فقیه در سازمان اوقاف و امور خیریه افزود: بسیاری از کشورها، سابقه طولانی در برگزاری مسابقات دارند، اما این در حالیست که آنها فقط در یک رشته یا حفظ و یا قرائت مسابقات خود را برگزار می کنند.

وی با اشاره به این‌که جمهوری اسلامی ایران در هر دو رشته قرائت و حفظ اقدام به برگزاری مسابقات می کنند، گفت: در مسابقات بین المللی، بعضی از داوران خارجی از تجربیات ما استفاده می کنند.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان این‌که میان کسانی که با قرآن ارتباط برقرار می کنند و کسانی که این ارتباط قرآنی را برقرار نمی سازند، تفاوت اساسی وجود دارد، افزود: قرآن زنده است و در روح و روان افراد تاثیر می گذارد.

نماینده ولی فقیه در سازمان اوقاف و امور خیریه با تاکید بر این‌که به برکت انقلاب اسلامی قرآن به جامعه بازگردانده شد افزود: روحیه مردم، اخلاق و رفتار آنها به برکت انس با قرآن دچار متحول شدن است.

حجت الاسلام محمدی با بیان این‌که آثار قرآن را به خوبی در دوران دفاع مقدس مشاهده کردیم، ادامه داد: مردم به برکت قرآن، هشت سال در برابر دشمنان ایستادگی کردند و در نهایت به پیروزی رسیدند.

وی با بیان این‌که به برکت قرآن، جمهوری اسلامی به وجود آمد، افزود: در پناه قرآن است که ما به پیروزی رسیده ایم.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به اعزام حافظان بین المللی به کشور گفت: قبل از اعزام قاریان قرآنی به کشور، متاسفانه شاهد جوسازی علیه ایران هستیم، بطوریکه به این قاریان القا می شود که در ایران امنیت و آسایش نیست، اما زمانی که آنها وارد ایران می شوند، شاهد امنیت و آسایش هستند و در نهایت خواستار ارتباط با خانواده های خود برای اطلاع رسانی از وضعیت مطلوبشان می شوند.

نماینده ولی فقیه با اشاره به این‌که «ایران هراسی» در دنیا به عنوان موضوع اساسی مطرح است، گفت: حافظان پس از ورود به ایران، متوجه احترام مردم می شوند.

حجت الاسلام محمدی یکی از ابزارهای دشمنان اسلام علیه شیعیان را شیعه هراسی دانست و افزود: برادران اهل تسنن زمانی که وارد ایران می شوند، مشاهده می کنند که شیعیان با آنها با روی خوش و گشاده برخورد می کنند.

وی با تاکید بر این‌که باید تدبیر قرآنی مورد توجه قرار گیرد، ادامه داد: میهمانان مسابقات بین المللی قرآن، زمانیکه فضای انقلاب اسلامی ایران را مشاهده می کنند با این سووال مواجه می شوند که این ملت بر چه اساسی زندگی می کنند.در حالیکه اساس و پایه زندگی مردم بر مبنای قرآن کریم است.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان این‌که امام خمینی(ره)با الهام از قرآن و مکتب اسلام شعار نه شرقی و نه غربی را مطرح فرمودند، افزود: نظام اسلامی باید بدون وابستگی به غرب و شرق بوجود آید.

نماینده ولی فقیه در سازمان اوقاف و امور خیریه با تاکید بر این‌که جمهوری اسلامی ایران منحصر به مرز ها نمی شود، بلکه به جهان نیز صادر می شود، گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی، امام خمینی(ره) براساس آموزه های قرآن، افق دیگری به نام مبارزه با استکبار را نیز ترسیم فرمودند.

حجت الاسلام محمدی با بیان این‌که مسلمانان عالم باید با عزت، عظمت و سرافرازی زندگی کنند، افزود: ملت ایران با رهبری امام خمینی(ره) و پس از آن مقام معظم رهبری به قرآن روی آوردند.

وی با اشاره به این‌که هر قدر به آموزه های قرآنی عمل کنیم، خداوند با ما با عزت برخورد می کند، ادامه داد: اگر در راستای دین خداوند قدم برداریم، خداوند نیز ما را یاری خواهد کرد.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به ضرورت بازگشت مسلمانان عالم به آموزه های قرآنی گفت: انقلاب اسلامی ایران به یک الگو تبدیل شده، زیرا به دستورات قرآن توجه و عنایت خاصی دارد.

حجت الاسلام محمدی خاطرنشان کرد: از سال 1360 تا سال 1393 که سی ویکمین دوره مسابقات قرآنی را برگزار می کنیم، جوانان، نوجوانان و حافظان ما در عرصه های قرآنی به توفیقات زیادی دست یافته اند که به عنوان مثال در 29 دوره، جمهوری اسلامی ایران در رشته قرائت رتبه اول را داشت و در حفظ، 19 مرتبه رتبه اول را کسب کرده، این در حالیست که قبل از انقلاب اینچنین جایگاهی را نداشتیم.

وی ادامه داد: نمایندگان ما در مسابقات قرآنی که در سایر کشورها برگزار می شود نیز به خوبی ظاهر شده اند؛ به عنوان مثال در مالزی 22 دوره نفرات اول تا سوم قرائت، از ایران بودند. در عربستان، لیبی و سوریه نیز بارها رتبه های اول تا سوم را کسب کرده ایم.

به گفته حجت الاسلام محمدی ، اینها همه توفیقاتی است که از لطف الهی و برکت انقلاب اسلامی ایران داریم و باعث شد که تلاوت قرآنی و فرهنگی قرآنی به کشور ما بازگردد.

نماینده ولی فقیه در سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری، تاکید کرد: ایشان همواره فرموده اند، اولین و مهمترین وظیفه مسوولان کشوری توجه به قرآن است، ما اگر می خواهیم پیشرفت کنیم باید معارف قرآنی را در سطح جامعه برپا کنیم.

حجت الاسلام محمدی خاطر نشان کرد: برگزاری اینگونه مسابقات تشریفاتی نیست بلکه یک امر مهمی است که نیاز روز جامعه ما است.

وی افزود: باید معارف قرآنی که علم، تهذیب و عدالت است را در جامعه پیاده کنیم تا نیمی از مشکلات برطرف شود. حضرت علی(ع) فرمودند بدانید که اگر با قرآن باشید و مفهوم آن را بفهمید، به چیز دیگری نیاز ندارید، ولی اگر با قرآن نباشید از همه چیز جدا می شوید و هیچ ندارید. پس اگر بدنبال درمان هستید بهترین درمان قرآن است.

حجت الاسلام محمدی ادامه داد: یکی دیگر از دلایل توجه ما به مسایل قرآنی این است که انقلاب ما براساس قرآن بود و امام خمینی(ره) فرمود «نه شرقی، نه غربی جمهوری اسلامی» و در وصیتنامه سیاسی خود گفتند، خوشحالیم مباحث و مسایل قرآنی را در سطح جامعه پیاده کنیم. با اینگونه فعالیت های قرآنی ما، دشمنان آرام نمی ایستند و می خواهند ما را از قرآن جدا کنند. این ما هستیم که باید با قرآن در مقابل آنها بایستیم اگر می خواهیم همچون گذشته در مقابل دشمنان سرافراز باشیم راهی جز قرآن و اهل بیت(ع)وجود ندارد.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه تاکید کرد: وقتی اینگونه مسابقات را برگزار می کنیم حافظان و قاریان از سایر کشورها وارد ایران می شوند و این پل ارتباطی ما با سایر کشورها است.

حجت الاسلام محمدی یادآور شد: کشورهای غربی به قدری درباره ایران بد گفته اند که بعضی از قاریان تا به ایران می رسند یک وسیله ارتباطی می خواهند. آنها بارها گفته اند ما در ایران جز احترام چیز دیگری ندیده ایم، آنها می توانند پیام دوستی ما را به جهانیان برسانند در واقع مسابقات قرآنی یک حرکت سیاسی و اسلامی است.

وی افزود: به تعبیر امام خمینی(ره)، آمریکا و اسراییل نمی خواهند در جامعه ما قرآن برپا شود از این رو لفظ این مسابقات یک حرکت سیاسی، مذهبی بر خلاف میل دشمن است.

حجت الاسلام محمدی گفت: باید در آیات قرآنی تدبر کنیم و این تدبر فقط در مورد مسایل فردی نیست، بلکه بالاترین تدبر در مورد مسایل سیاسی، اجتماعی و بین اللملی است. چرا با وجود قرآن بعضی از کشورهای اسلامی باید تحت سلطه استعمار باشند و غده ای همچون اسراییل پدید آید. حافظان و قاریان ما باید به سمت تدبر در قرآن پیش بروند.

به گفته وی، طبق بیانات امام خمینی(ره)، «اسلام در نیم قرن به امپراطوری ها غلبه کرد و این بدان دلیل بود که با زبان قرآن حرف می زد»، ما هم اگر می خواهیم پیروز شویم باید پیرو قرآن و رسول اکرم(ص) باشیم و برنامه های آنان را تکریم و احترام کنیم.

وی با بیان این‌که بعد از انقلاب اسلامی با توجه به ماهیت قرآنی انقلاب اسلامی توجه ویژه ای به نشر و ترویج قران در ابعاد مختلف شد، افزود: برگزاری بیش از سی دوره مسابقه بین المللی قرانی در کشور و حضور و موفقیت بی شمار قاریان و حافظان ایرانی در مسابقات خارج از کشور نشات گرفته از این حرکت است.

حجت الاسلام محمدی مدنظر داشتن دغدغه های رهبر معظم انقلاب در توجه به قرآن، ترویج معارف اجتماعی قرآن، تعمق در قرآن، تبادل تجربه بین قاریان داخلی و خارجی، بی ثمر کردن تبلیغات منفی علیه نظام اسلامی در سایر کشورها و حرکت در جهت اتحاد بین مسلمین را از اهداف اصلی مسابقات بین المللی قرآن در کشور دانست.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه تکریم قرآن را تکریم پیامبر(ص)خواند و گفت: امروز جمهوری اسلامی ایران پرچمدار فعالیت های قرآنی و همچنین عمل به قرآن است و تلاش داریم تا نظام را به عنوان الگویی مطرح در جهان مطرح کنیم.

متسابقان سی‌و‌یکمین دوره مسابقات بین المللی قرآن در نمازجمعه تهران شرکت کردند

متسابقان سی‌و‌یکمین دوره مسابقات بین المللی قرآن در چهارمین روز از برگزاری این دوره از مسابقات ، در نمازجمعه تهران شرکت کردند.

به گزارش ستاد خبری سی‌و‌یکمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم ، صبح امروز جمعه 9 خرداد ماه، متسابقان سی‌و‌یکمین دوره مسابقات بین المللی قرآن براساس برنامه ریزی صورت گرفته از سوی کمیته متسابقان در نمازجمعه تهران شرکت کردند.

بر اساس این گزارش ، حجت الاسلام و المسلمین محمدی ، نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه سخنران پیش از خطبه نماز جمعه امروز تهران بود.

رئیس بنیاد اسلامی بنگلادش: تجربیات ایران دربرگزاری مسابقات بین المللی قرآن کریم به بنگلادش منقل شود

شمیم افضل، رئیس بنیاد اسلامی بنگلادش در نشست فرهنگی - قرآنی که از سوی رایزنی فرهنگی کشورمان در داکا برگزارشد، خواستار انتقال تجربیات ایران در زمینه برگزاری مسابقات بین المللی قرآن کریم شد..

نشست فرهنگی - قرآنی رایزنی فرهنگی کشورمان در داکا با حضور شمیم افضل رییس بنیاد اسلامی بنگلادش، سیف زاده سرپرست سفارت و اصغر خسروآبادی سرپرست رایزنی فرهنگی ایران، علیرضایی نماینده جامعه المصطفی در بنگلادش ، طارق سراجی رییس گروه زبان و ادبیات فارسی و مدیران ارشد بنیاد اسلامی بنگلادش ، معاونین و جمعی از کارشناسان این بنیاد و دو نماینده قرآنی بنگلادش که برای شرکت در سی و یکمین دوره از مسابقات بین المللی قرآن کریم در تهران انتخاب شده اند، برگزار شد.

شمیم افضل، رییس بنیاد اسلامی بنگلادش در این نشست ابراز امیدواری کرد که این دیدار فتح بابی برای ارتباط بیشتر رایزنی فرهنگی ایران با این بنیاد باشد.

وی افزود: جنس کار رایزنی فرهنگی ایران با بنیاد اسلامی بنگلادش خیلی نزدیک است و ما حوزه‌های فعالیتی مشترک فراوانی با هم داریم که با تدوین برنامه‌هایی جامع، فعالیت های مشترک خود را آغاز کنیم .

«شمیم افضل» در ادمه سخنان خود پیشنهاد کرد: ماه مبارک رمضان می تواند فضای خوبی برای حضور پر رنگ تر رایزنی فرهنگی ایران در مسجد بیت المکرم برای انجام فعالیت‌های قرآنی ، برگزاری نمایشگاه و انجام ملاقات‌های بیشتر برای ادامه کارهای مشترک دو مجموعه فرهنگی اسلامی باشد.

رییس بنیاد اسلامی بنگلادش، همچنین گفت: در زمینه‌های چاپ و نشر کتاب، نقاط مشترک زیادی داریم و بنیاد اسلامی بنگلادش آماده‌ی همکاری در زمینه‌های مختلف با رایزنی فرهنگی ایران است و در مواردی همچون برگزاری مسابقات بین المللی قرآن کریم، نیازمند کمک و انتقال تجربیات ایران توسط رایزنی است. لذا از رایزنی تقاضا داریم تجربیات ایران را به ما انتقال دهند تا در سال های آینده شاهد برگزاری این رویداد بزرگ قرآنی در بنگلادش باشیم.

همچنین در این نشست «خسروآبادی» سرپرست رایزنی فرهنگی ایران نیز فعالیت های رایزنی فرهنگی ایران در بنگلادش را تشریح و تاکید کرد: تمامی فعالیت‌ها بر اساس بندهای موجود در تفاهم نامه‌ی علمی_ آموزشی امضا شده بین دو کشور جمهوری اسلامی ایران و بنگلادش است که در نهایت آشنایی و نزدیکی دو کشور به لحاظ فرهنگی ، ترویج زبان و ادبیات فارسی ، تعاملات اسلامی، دینی و......است.

وی افزود: رایزنی فرهنگی ایران تمام تلاشش را خواهد کرد تا تجربیات ایران را در زمینه برگزاری مسابقات بین المللی قرآن کریم به بنیاد اسلامی بنگلادش منتقل کند.

سیف زاده ، سرپرست سفارت ایران در بنگلادش نیز در رابطه با تعامل و تفاهم فرهنگی میان ایران و بنگلادش، گفت: از تفاهم و تعامل به وجود آمده بین رایزنی فرهنگی ایران و بنیاد اسلامی بنگلادش خرسندم و در موقعیت کنونی ضروری است.

وی در ادامه، تصریح کرد: هرچه تعامل بیشتری باهم داشته باشیم می توانیم، حوزه های کاری مشترک بیشتری را برای خود تعریف کنیم که نتیجه این فعالیت‌های مشترک ارایه راهکارهای مناسب برای مقابله با توطئه‌های دشمنان اسلام خواهد بود.

دکتر احمد احمد نعینع: مسابقات بین المللی قرآن ایران هر سال ارتقاء می یابد

داور مسابقات بین المللی قرآن کریم از کشور مصر با اشاره به این‌که مسابقات بین المللی قرآن کریم ایران از نقاط قوت بسیاری برخودار است گفت: به حمد الله مسابقات بین المللی قرآن ایران هر سال بهتر از سال های قبل برگزار می شود.

دکتر احمد احمد نعینع داور مسابقات بین المللی قرآن کریم از کشور مصر در گفت و گو با ستاد خبری سی و یکمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم گفت: ایران کشور خوب و زیبایی است و مردمان بسیار مهربان و مهمان دوستی دارد. مردم این کشور به قرآن علاقه بسیاری دارند و من این مسئله را در جلسات که داشته ام متوجه شدم.

وی با اشاره به این‌که مسابقات بین المللی قرآن کریم ایران از نقاط قوت بسیاری برخودار است گفت: به حمد الله مسابقات بین المللی قرآن ایران هر سال بهتر از سال های قبل برگزار می شود.

دکتر نعینع پیرامون هیئت داوران و نحوه داوری در مسابقات بین المللی قرآن کریم ایران گفت: با تاکیدی که برگزار کنندگان مسابقات بین المللی قران دارند و با توجه به حساسیت موضوع هیئت داوران هر سال از گروه زبده تری انتخاب می شوند و به همین دلیل هیچ اشکالی را نمی توان بر سیستم داوری مسابقات بین المللی ایران گرفت چون داوران انتخابی بسیار در سطح بالایی قرار دارند.

این داور مسابقات بین المللی قرآن کریم در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که آیا نتیجه داوری مسابقات در ایران سیاسی است یا خیر که هر سال نماینده ایران در مسابقات حائز رتبه برتر می شود گفت: سطح متسابقین ایرانی بسیار بالاست البته با توجه به مباحثی گفتم و نظارت خوبی که بر این مسابقات صورت می گیرد فرضیه سیاسی بودن نتایج مسابقات بین المللی قرآن کریم ایران منتفی است.

مشاور رئیس مجلس: فعالیت های قرآنی گردوغبار فرهنگ غربی را از زندگی ما پاک می‌کند

مشاور رئیس مجلس گفت: مهمترین صادرات فرهنگی بین‌المللی قرآن کریم همدلی، صفا، صمیمیت و گسترش مفاهیم قرآنی در جهان است.

حسن زمانی مشاور رئیس مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با ستاد خبری سی ویکمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم بیان داشت: مسابقات بین‌المللی قرآن کریم از جایگاه ویژه ای در کشور ما برخوردار است چرا که هم در راستای توسعه فرهنگ دینی و اسلامی در داخل و خارج از کشور بسیار تأثیرگذار است.

وی با تأکید بر این‌که قرآن نه تنها فاصله بین مسلمین را از بین می‌برد بلکه در میان سایر ادیان نیز ارتباط نزدیکی برقرار می‌کند، گفت: از جمله تأثیرات معنوی مسابقات بین‌المللی قرآن در داخل کشور گسترش این قبیل مسابقات در سطح شهرستان‌ها و استانهای سراسر کشور است.

زمانی با تأکید بر این‌که جهان اسلام در شرایط کنونی در موقعیت خاص و ویژه ای به سر می برد افزود: از محافل و گردهمایی بزرگ قرآنی باید در راستای افزایش اتحاد امت اسلامی نهایت بهره را بگیریم.

وی با اشاره به این‌که برگزاری بین‌المللی مسابقات قرآن کریم ثابت می‌کند که ایران حامی آموزه‌های قرآنی و دین اسلام در عمل است، افزود:برابری، صلح، دوستی، مهمترین پیام برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن کریم است.

مشاور رئیس مجلس شورای اسلامی از عملکرد سازمان اوقاف در برپایی این قبیل مسابقات قدردانی کرد و افزود: سازمان اوقاف به مهمترین وظیفه خود در طول انقلاب در خصوص مباحث قرآنی به خوبی عمل کرده است.

زمانی به اهمیت انس و الفت هر چه بیشتر جوانان و نوجوانان با قرآن اشاره و تصریح کرد: هر اندازه در این زمینه سرمایه گذاری کنیم باز هم کم است.

وی ادامه داد لازم است مجلس و دولت با تشکیل کارگروهی مشترک در راستای گسترش فعالیت‌های قرآنی و اثر بخشی آن در رفتار و کردار جوانان تشکیل دهند.

مشاور رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان تأکید کرد: با توسل به قرآن و فرهنگ غنی اسلامی می توانیم گردوغباری را که روی سطح زندگی ما نشسته است پاک کرده و در عمل به سمت و سوی سبک زندگی اسلامی حرکت کنیم./966/د101/ن

ارسال نظرات