۰۹ تير ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۴
کد خبر: ۲۱۱۳۰۰

فعال سازی بیش از 800 پایگاه اوقات فراغت در کانون های مساجد

خبرگزاری رسا ـ مسؤول دبیرخانه کانون های فرهنگی هنری مساجد خراسان رضوی تصریح کرد: : امسال بیش از 800 پایگاه اوقات فراغت با قالب طرح «آسمانی‌ها» در کانون‌های مساجد استان فعال می شوند.
کانون هاي مساجد

محمد حسین عبداللهی، مسؤول دبیرخانه کانون های فرهنگی هنری مساجد خراسان رضوی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا درمشهد با اشاره به فعالیت‌های تابستانی کانون‌های مساجد در این استان گفت: در حال حاضر بیش از یک هزار و 500 کانون فرهنگی و هنری در مساجد استان فعالیت می‌کنند که پیش بینی می شود که برنامه های فرهنگی، قرآنی، آموزشی و پژوهشی تابستان امسال در بیش از 800 پایگاه اوقات فراغت کانون ها برگزار شود.

وی با بیان این که تا پایان برنامه پنجم توسعه باید یک پنجم مساجد استان دارای کانون فرهنگی و هنری شوند که در حال حاضر استان خراسان رضوی از برنامه پنج نیز جلوتر است، تصریح کرد: امسال بیش از 800 پایگاه اوقات فراغت با قالب طرح «آسمانی‌ها» در کانون‌های مساجد  استان فعال می شوند.

عبداللهی درادامه با اشاره به استقبال خانواده‌ها از کلاس‌های اوقات فراغت کانون‌های مساجد استان، خاطرنشان کرد: حضور فرزندان در مساجد و شرکت در این کلاس‌ها موجب ایجاد امنیت روانی برای خانواده‌ها شده و انعکاس خوبی در جامعه دارد.

فعال سازی 67 باب مراکز قرآنی خانه نور در کانون های مساجد

 مسؤول دبیرخانه نظارت بر کانون های فرهنگی هنری مساجد خراسان رضوی درباره دیگر برنامه های این نهاد در سال 93 از راه اندازی 18 مرکز خانه نور در طول امسال در این استان خبر داد و گفت: در حال حاضر در خراسان رضوی 49 مرکز خانه نور مشغول به فعالیت های قرآنی است که با راه اندازی تعداد مذکور خانه های نور در این استان تعداد این مراکز در استان به 67 باب می رسد.

وی افزود: خراسان رضوی و اصفهان بیشترین سهمیه راه اندازی مراکز خانه های نور را دارند و پس از این دو استان، استان های فارس و خوزستان در رتبه های بعدی قرار گرفته اند.

وی هدف از راه اندازی مراکز خانه های نور را ارتقای سطح کمی و کیفی توانایی خواندن و فهم قرآن و بهره گیری هرچه بیشتر از این مفاهیم در مسجد، گسترش مراکز قرآن آموزی، ایجاد زمینه مناسب برای جلب مشارکت های بیشتر عوامل فرهنگی مساجد دانست و عنوان کرد: همسو کردن فعالیت ها و جذب فعالیت های موازی قرآنی در سطح مساجد و تمهید مقدمات تربیت قرآن مساجد در سطح کشور از جمله دیگر اهداف راه اندازی مراکز خانه های نور در مساجد است.

وی درباره فعالیت های مراکز خانه های نور نیز گفت: اجرای طرح های تلاوت نور، تفسیر، عترت، تشکیل و برگزاری جلسات آموزشی در بخش های مختلف قرآن، نماز، احکام، عقاید، برگزاری مسابقات قرآنی در مراحل مختلف بخشی از فعالیت های مراکز خانه های نور است.

عبداللهی در ادامه از پایان مهلت ارسال اثر به جشنواره ملی محراب از سلسله جشنواره های دوازدهمین جشنواره بین المللی امام رضا (ع) تا دهه کرامت خبر داد و اظهار داشت: با توجه به لزوم توجه به نقش مساجد به عنوان مراکز تاثیر گذار بر فرهنگ عمومی، رونق بخشیدن به بخش ظرفیت های مردمی در برگزاری جشن های دهه کرامت جشنواره محراب در بخش های الگویی،تولیدی و پژوهشی به همت دبیرخانه کانون های مساجد خراسان رضوی برگزار می شود.

وی هدف از برگزاری این جشنواره را توسعه و ترویج فرهنگ و آموزه های رضوی، استفاده از ظرفیت و قابلیت های مردمی، بهره گیری از ابزار هنر در توسعه و ترویج فرهنگ و آموزه های رضوی و فراگیر کردن فعالیت های فرهنگی و هنری برای ترویج معارف رضوی دانست و تصریح کرد: این جشنواره ملی با محوریت تشکل های فرهنگی مسجد برگزار می شود.  

 مسؤول دبیرخانه نظارت بر کانون های فرهنگی هنری مساجد خراسان رضوی درباره بخش های مختلف جشنواره ملی محراب گفت:  فیلم های کوتاه، مستند، پویا نمایی، داستان کوتاه، شعر، نشریه، نشریه دیواری، پوستر و بروشور از جمله سرفصل های بخش برنامه های تولیدی جشنواره ملی محراب است.

وی افزود: مسجد و جوانان و نوجوانان و آموزه های رضوی، نقش مسجد در ترویج سبک زندگی رضوی، مسجد و ترویج خوبی ها و مهربانی ها و آموزه های رضوی و تشکل های فرهنگی و معارف رضوی از جمله محورهای مورد بررسی در بخش پژوهشی این جشنواره ملی است./934/ت303/ب 

ارسال نظرات