۱۴ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۸:۵۳
کد خبر: ۲۱۵۳۵۳
حجت‌ الاسلام پناهیان:

برخی مقررات آموزش و پرورش سن ازدواج جوانان را بالا برده است

خبرگزاری رسا ـ حجت‌ الاسلام پناهیان به آسیب های کاهش جمعیت در کشور اشاره کرد و گفت: برخی از مقررات در آموزش و پرورش تا حد زیادی سن ازدواج را بالا برده است که بعد از گذشتن نشاط جوانی با بروز و ظهور مشکلات دیگر، کنترل این آسیب در توان افراد نیست.
حجت‌الاسلام پناهيان

حجت‌ الاسلام علیرضا پناهیان، استاد حوزه و دانشگاه، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا با اشاره به بالا رفتن سن ازدواج در کشور اظهار داشت: تحدید نسل دلایل مختلفی دارد که از آن می‌توان به فرهنگ زندگی، عوامل مؤثر بر سبک زندگی مردم و قانون‌گزاران اشاره کرد.

این استاد حوزه و دانشگاه سبک زندگی اسلامی را در افزایش جمعیت مؤثر دانست و گفت: زندگی به سبک اسلامی برای عموم جاذبه دارد که اگر مردم از احکام اسلامی و توصیه‌های ائمه اطهار(ع) آگاه شوند در سبک زندگی خود تجدید نظر می‌کنند.

حجت‌ الاسلام پناهیان نقش علما را در ترویج فرهنگ دینی مؤثر خواند و ابرازداشت: بیان نکات فقهی و اخلاقی از سوی علما برای مردم موجب روشنگری و تنویر افکار عمومی است که در افزایش جمعیت تأثیر بسزایی خواهد داشت.

وی مسؤولیت خطیر قانون‌گزاران را یادآور شد و تأکید کرد: با اشاره به سخنان صریح رهبر معظم انقلاب در زمینه افزایش جمعیت، علما، مجلس شورای اسلامی، مدیران جامعه و همه مجموعه‌ها باید در اشاعه این فرهنگ کمک کنند.

حجت‌ الاسلام پناهیان تأثیر مجموعه‌ها و رسانه‌های فرهنگی در جامعه را مهم برشمرد و یادآورشد: رسانه‌ها، نهادها، مسؤولان فرهنگی جامعه هنوز آن گونه که باید این خطر را متوجه نشده‌، محصولات فرهنگی، فیلم و بسته‌های تبلیغی لازم را تولید و توزیع نکرده‌اند.

استاد حوزه و دانشگاه به آسیب های کاهش جمعیت اشاره کرد و گفت: با توجه به این که کاهش یا افزایش جمعیت به کندی و تدریجی صورت می‌گیرد، مقابله با آسیب های آن نیز به کندی صورت خواهد گرفت و با شرایط و دشمنانی که جمهوری اسلامی دارد کنترل جمعیت تأثیر شومی بر امنیت، اقتصاد، فرهنگ جامعه و پیشرفت کشور خواهد گذاشت.

حجت‌ الاسلام پناهیان با اشاره به لزوم بازنگری نسبت به مجموعه‌ها و نهادهای مختلف کشور تصریح کرد: برخی از عناصر مانند نظام آموزشی، نظام آموزش عالی، نظام بیمه‌‌ها تا نظام خانواده در کاهش نسل دخالت دارند.

وی نظام آموزشی را تا حد الزام آوری در بالا رفتن سن ازدواج دخیل دانست و افزود: برخی از مقررات در آموزش و پرورش تا حد زیادی سن ازدواج را بالا برده است که بعد از گذشتن نشاط جوانی با بروز و ظهور مشکلات دیگر، کنترل این آسیب در توان افراد نیست.

حجت‌ الاسلام پناهیان ایجاد کمیته و مجمع کارشناسی برای افزایش جمعیت را گره‌گشا خواند و گفت: بخش‌های مختلف نظام می‌توانند با حضور در این کمیته‌ از پیشنهادات کارشناسان هر بخش استفاده کرده، مراجع قانون‌گزاری در راستای آن تصمیم گیری کنند تا کشور از این بحران نیز به سلامت عبور کند./908/ت302/س

ارسال نظرات