۱۴ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۱:۲۰
کد خبر: ۲۱۵۳۶۹
حجت‌الاسلام معصومی تشریح کرد؛

فلسفه وجودی، تحولات و رویکردهای علوم انسانی

خبرگزاری رسا ـ رئیس موسسه آموزش عالی علوم انسانی گفت: تحول بر مبنای قرآنی و مستند بر تحقیقات بنیادی از مهمترین بایدها و راه کارهای تحولی در عرصه علوم انسانی است.
 جامعه المصطفي العالميه

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی جامعه المصطفی، حجت الاسلام معصومی، رئیس مؤسسه آموزش عالی علوم انسانی در جمع گردهمایی مدیران و نمایندگان جامعه المصطفی که در حسینیه قدس مجتمع امین برگزار شد، ضمن ارائه گزارشی از فسلفه وجودی، تحولات و رویکردهای مؤسسه آموزش عالی علوم انسانی تصریح کرد: عمر فعالیت حوزه های علمیه در عرصه علوم انسانی، به زمان پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی بر می گردد.

 

سخنران این مراسم با تأکید بر این که در سه دهه عمر انقلاب اسلامی، کارهای ارزشمندی در عرصه علوم انسانی صورت گرفته است، ابراز داشت: در چالش های سال های اخیر، مقام معظم رهبری به عنوان دیده بان تیزبین جهان اسلام، علوم انسانی غربی را ریشه تمام فتنه ها عنوان کردند.

 

وی با بیان این که مقام معظم رهبری تأکید فراوانی برای ورود حوزه های علمیه به عرصه علوم انسانی دارند، خاطرنشان کرد: جامعه المصطفی به نوبه خود به عنوان حوزه ای پویا و فعال در عرصه بین الملل، پیگیری منویات مقام معظم رهبری را وظیفه خود دانسته، کار گروهی را برای بررسی علوم انسانی تشکیل داد.

 

حجت الاسلام معصومی افزود: کار گروه فعال در جامعه المصطفی انتظارات مقام معظم رهبری در عرصه علوم انسانی را در دو سطح انتظارات مطرح ایشان در مجامع عمومی و مجامع حوزه­ای و المصطفی جمع بندی نمود.

 

وی با بیان این که در دیدگاه رهبر معظم انقلاب، آموزش علوم انسانی برای طلاب در بدو ورود و در عرض علوم اسلامی مردود بوده، علوم اسلامی و انسانی به صورت انضمامی را با سه شرط مقبول و تأیید می کنند، تصریح کرد: "گذراندن سطح 2 دروس حوزوی"، "ارائه همزمان دروس حوزوی و مبانی اندیشه اسلامی با دروس علوم انسانی" و نیز "تناسب رشته ها، گرایشها، عناوین و سرفصل دروس علوم انسانی با اهداف، مأموریت و نیاز طلاب" از مهمترین تأکیدات ایشان می باشد.

 

رئیس مؤسسه آموزش عالی علوم انسانی با تأکید بر این که پرداختن به علوم انسانی از منظر و دیدگاه خاص اسلامی با محوریت قرآن و حدیث، فلسفه و جهان بینی و فقه اسلامی ناظر به نظام سازی مورد تایید مقام معظم رهبری است، ابراز داشت: رهبر معظم انقلاب در خصوص رشته­های علوم انسانی رایج؛ رشته­های اخلاق، علوم تربیتی، تاریخ، تبلیغ و ارتباطات، حقوق و اقتصاد را مورد قبول و کار حوزه های علمیه می دانند.

 

حجت الاسلام معصومی با بیان این که مقام معظم رهبری در رشته های دیگر از قبیل روانشناسی، مدیریت و ... بر دقت و احراز شرایط گفته شده تأکید دارند، خاطرنشان کرد: تحول بر مبنای قرآنی و مستند بر تحقیقات بنیادی از مهمترین بایدها و راه کارهای تحولی در عرصه علوم انسانی است.

 

وی در ادامه مراحل بازنگری و تدوین نظام آموزشی و رشته های علوم انسانی بر مبنای منویات و رهنمودهای مقام معظم رهبری را مورد توجه قرار داد و یادآور شد:  "ترسیم خطوط اصلی و سیاست­های کلی توسط کارگروه پیگیری"، "تهیه منشور علوم انسانی" و "تدوین الگوی ویژه علوم انسانی اسلامی" از مهمترین مراحل بازنگری و تدوین نظام آموزشی و رشته های علوم انسان است.

 

رئیس مؤسسه آموزش عالی علوم انسانی در ادامه فلسفه وجودی، اهداف کلی، سیاست ها، راهبردها و برنامه ها را از مهمترین اصول منشور علوم انسانی عنوان کرد و ابراز داشت: در تدوین الگوی ویژه علوم انسانی، شش محور اصلی "آسیب‌های علوم انسانی رایج"، "بایسته‌های علوم انسانی"، "رویکرد نظام‌واره به علوم انسانی"، "اهداف کلی"، "ساختار کلی" و نیز "اجزاء و مؤلفه‌های برنامه‌ها" مد نظر قرار گرفته است.

 

حجت الاسلام معصومی در پایان سخنان خود ضمن ارائه تصویری کلی از برنامه­های درسی و عناوین  رشته­ها و گرایش های علوم انسانی، تصریح کرد: به علوم انسانی باید به عنوان ابزاری برای کار آموزی روحانیت و دانش آموختگان نگریسته شود./993/د101/س

ارسال نظرات