۲۳ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۸:۰۱
کد خبر: ۲۱۶۳۸۸
رییس پیشین دانشگاه علامه طباطبایی تأکید کرد؛

ضرورت ایجاد مراکز ازدواج آسان در دانشگاه‌ها/ تحدید نسل نسخه استکبار برای سلطه بر دیگر کشورها است

خبرگزاری رسا ـ رییس پیشین دانشگاه علامه طباطبایی با بیان این‌که باید مجامعی برای معرفی دختران و پسران شایسته به یکدیگر تشکیل شود، گفت: به ویژه در دانشگاه‌ها جاهایی همانند دفتر نهاد و بسیج می‌تواند مراکز ازدواجی را شکل داده و دختران و پسران شایسته را شناسایی و به هم معرفی کنند.
حجت‌الاسلام والمسلمين سيدصدرالدين شريعتي رييس پيشين دانشگاه علامه طباطبايي

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدصدرالدین شریعتی، رییس پیشین دانشگاه علامه طباطبایی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، مشکلات فرهنگی را از جمله دلایل بالا رفتن سن ازدواج جوانان دانست و گفت: متأسفانه در جامعه ما داشتن منزل مسکونی و وسیله نقلیه از جمله ملزومات ازدواج مطرح می‌شود.

 

وی افزود: امروز تهیه این امکانات بسیار دشوار بوده و به راحتی فراهم نمی‌شود؛ همچنین مهریه‌های سنگین و هزینه‌های سرسام آور جشن عروسی از دیگر عوامل بالا رفتن سن ازدواج افراد است.

 

رییس پیشین دانشگاه علامه طباطبایی خواستار فرهنگ سازی ازدواج آسان در جامعه شد و بیان داشت: تحصیل نیز در بالا رفتن سن ازدواج مؤثر است؛ چرا که خواندن برخی از دروس دانشگاهی مقداری حالت همکاری و همفکری زن و مرد را زیر سؤال برده و توقع دختران و پسران را نسبت به یکدیگر بالا می‌برد.

 

وی یادآور شد: برای نمونه وقتی دختری لیسانس می‌گیرد تنها حاضر به ازدواج با فوق لیسانس می‌شود؛ مانع دیگر نیز عدم شناخت است، یعنی دختر و پسر چون خوب همدیگر را نمی شناسند به سختی برای تشکیل خانواده تصمیم می‌گیرند.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین شریعتی با بیان این‌که باید مجامعی برای معرفی دختران و پسران شایسته به یکدیگر تشکیل شود، اظهار داشت: به ویژه در دانشگاه‌ها جاهایی همانند دفتر نهاد و بسیج می‌تواند مراکز ازدواجی را شکل داده و دختران و پسران شایسته را شناسایی کنند، پس از شناسایی نیز خانواده‌های آن‌ها را با یکدیگر برای ازدواج فرزندانشان آشنا کنند.

 

وی بیان داشت: البته مسائل اقتصادی نیز در دیر ازدواج کردن جوانان مؤثر است، وقتی پسری درآمد مالی کافی نداشته و توقعات نیز بالا باشد به راحتی حاضر به تشکیل خانواده نمی‌شود.

 

رییس پیشین دانشگاه علامه طباطبایی با انتقاد از پخش فیلم‌ها و مستندها درباره زندگی های مجلل گفت: این سبب می‌شود تا مردم زندگی های مجلل را دنبال کرده و نتوانند تصمیم‌گیری درستی داشته باشند.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین شریعتی در ادامه سخنانش به بررسی آثار و نتایج تحدید نسل پرداخت و با اشاره به روایتی از نبی‌اکرم(ص) اظهار داشت: در روایت آمده پیامبر(ص) در قیامت به زیادی امت‌شان افتخار می‌کنند؛ این خود نشانگر آن است که تکثیر نسل یک موضوع بنیادی در دین و اساس تشکیل خانواده است.

 

وی افزود: کمی جمعیت از آثار تحدید نسل است؛ وقتی جمعیت جامعه‌ای کاهش یابد مسلما نیروهای مولد و تولید کننده آن نیز کاهش می‌یابد و جامعه گرفتار رکود می‌شود.

 

رییس پیشین دانشگاه علامه طباطبایی با بیان این‌که بیگانگان نسبت به جامعه‌ کم جمعیت چشم طمع دارند، گفت: اگر نیرو معتقد و مؤمن برای دفاع کم باشد مسلما دشمن بر کشور مسلط می‌شود.

 

وی عنوان کرد: جلوگیری کردن از تکثیر نسل از نسخه‌های استکبار جهانی برای جهان سوم و کشورهای غیر توسعه یافته است؛ چرا که می‌خواهد این جوامع براساس منویات و گفته‌های آن‌ها حرکت کنند.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین شریعتی وظیفه حوزه‌های علمیه و سایر نهادها را در قبال فرهنگ‌سازی برای تکثیر نسل را مهم ارزیابی کرد و اظهار داشت: باید وحدت کلمه‌ای میان دولت، مجلس و دیگر ارگان‌ها به وجود بیاید.

 

وی یادآور شد: متأسفانه در دولت‌های گذشته حتی نسبت به هزینه‌های وضع حمل و بیمه کودکان سوم به بعد خانواده محدودیتهای وجود داشت و این مانعی در تولید نسل بود.

 

رییس پیشین دانشگاه علامه طباطبایی خاطرنشان کرد: اگر موانع قانونی وجود دارد باید مجلس اقدام کرده و اگر موانع اجرایی است نیز دولت اقدام کند.

 

وی ادامه داد:رسانه‌های جمعی همانند تلویزیون نیز باید در این زمینه تبلیغات گسترده‌ای داشته باشند تا یک حرکت و جهاد عمومی در این کار به وجود آید./993/301/ع

ارسال نظرات