۱۰ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۷
کد خبر: ۲۱۸۸۴۵

چند خبرکوتاه از سازمان اوقاف و امورخیریه

خبرگزاری رسا ـ رییس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان نطنز از در دسترس قرار گرفتن سامانه جامع موقوفات تا پایان سال 93 در 700 نقطه کشور خبر داد.
سازمان اوقاف و امور خيريه

به گزارش خبرگزاری رسا، روابط عمومی سازمان اوقاف و امور خیریه، حجت الاسلام مرتضی اکبری، رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان نطنز اظهار داشت: دکتر علی اکبر صالحی، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی در مسیر سفر خود به اصفهان با حضور در آستان مقدس امامزاده احمدبن محسن بن امام زین العابدین(نطنز)، این امامزاده عظیم الشأن را زیارت کرد.

مومنی: سامانه جامع موقوفات تا پایان سال 93 در 700 نقطه کشور قابل دسترسی خواهد بود

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان نطنز به نصب این امامزاده عظیم الشان اشاره کرد و ادامه داد: این امامزاده بزرگوار از نوادگان امام زین العابدین(ع) بوده که در روستای خفر در فاصله پنج کیلومتری نطنز مدفون شده اند.

وی خاطرنشان کرد: آستان مقدس امامزاده در مساحت 2500 مترمربع و زیربنای بقعه 85 مترمربع است که دارای گنبدی مخروطی شکل با ارتفاع 22 متر از کف بقعه است.

مدیر کل مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات سازمان اوقاف با بیان این‌که هم اکنون اتوماسیون اداری و سامانه جامع موقوفات و بقاع متبرکه اوقاف در 200 نقطه کشور قابل دسترسی بود، گفت: با هماهنگی های صورت گرفته این امکان تا پایان سال 93 به 700 نقطه افزایش خواهد یافت.

مدیر کل مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات سازمان اوقاف و امور خیریه یکی از فعالیت های شاخص این مرکز را راه اندازی سامانه ای متمرکز دانست و اظهارداشت: استفاده از فناوری در سازمان پروژه ای وسیع است که گروهی از متخصصان این حوزه در راستای هدف های متعالی سازمان اوقاف، شبانه روزی برای انجام آن فعالیت دارند.

مومنی با اشاره به این‌که در موضوع شبکه کل ارتباط با مراکز استان ها در سال 90 تنها محدود به 20 نقطه بود، در حالی که هم اکنون به حدود 700 نقطه ارتباطی رسیده است، گفت: این نشانه رشد 35 درصدی در این زمینه است و در بخش پشتیبانی هم کیفیت و کمیت کار اصلا قابل مقایسه با گذشته نیست چرا که رشد 70 برابری را در این حوزه در سازمان شاهد هستیم.

مدیر کل مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به این‌که این سازمان به اذعان مرکز فناوری قوه قضاییه به دلیل به کارگیری فناوری های روز در انجام ماموریت های محول در کشور جزء پنج سازمان برتر کشور در امر فناوری اطلاعات است، تصریح کرد: انجام تمام فعالیت های یک سازمان به صورت مکانیزه در کشور تنها توسط چند مجموعه انجام می شود و در اکثر مجموعه های اداری، رایانه ابزاری برای بانک اطلاعات است اما در سازمان اوقاف تمام فعالیت های اقتصادی و مالی نیز به صورت مکانیزه و با استفاده از فناوری روز صورت می گیرد.

مومنی با اشاره به این‌که بانک اطلاعاتی سامانه جامع مدیریت موقوفات  از موقوفات، اماکن متبرکه، اشخاص حقیقی و نیات تشکیل شده است و در آن فرایندهایی همچون؛ اجارات، مباحث مالی، مباحث حقوقی و مباحث ثبتی مد نظر قرارگرفته است، گفت: در مرحله اول بانک و فرایندها شناسایی و به سیستم اضافه شد تا 80 درصد فعالیت های سازمان از طریق سامانه انجام شود که بناست تا پایان سال 93 نیز باقی مانده امور از جمله سیستم اخذ مفاصا حساب، وارد سامانه شود.

مدیر کل مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به این‌که سیستم پروژه های عمرانی نیز تا پایان سال راه اندازی می شود، افزود: در این سیستم تمامی مباحث از قرار داد با پیمان کار، وضع موجود پروژه، وضع مطلوب آن، منابع، برنامه ها و فازهای قابل انجام، در داخل سامانه قرار می گیرد.

مومنی با بیان این‌که اتصال 13 هزار نقطه در کشور از امامزادگان و بقاع متبرکه و موقوفات به شبکه ارتباطی و اینترنت از برنامه های پیش روی سازمان اوقاف است، گفت: طبق توافق هایی که با شرکت مخابرات و ارتباطات سیار صورت گرفته، این هدف امسال در 700 نقطه عملیاتی می شود که با تحقق این هدف در استان هاو نقاط دور افتاده، همکاران ما می توانند از سیستم اتوماسیون اداری و سامانع جامع مدیریت موقوفات استفاده کنند.

مدیر کل مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان این‌که مرکز مانیتورینگ امامزادگان و بقاع متبرکه برای ایجاد امکان زیارت مجازی طراحی خواهد شد، تصریح کرد: با وجود این سیستم امکان نحوه خدمات دهی به زائران و رصد برنامه های امامزادگان ارزیابی خواهد شد.

ربیعی: دوره آموزشی روابط عمومی ادارات اوقاف کل کشور در همدان برگزار می شود

مدیر کل حوزه ریاست، روابط عمومی و امور بین الملل سازمان اوقاف و امور خیریه از برگزاری دوره آموزشی ویژه مسئولین روابط عمومی های ادارات اوقاف کل کشور در نیمه دوم شهریورماه در استان همدان خبر داد.

حسن ربیعی، مدیر کل حوزه ریاست، روابط عمومی و امور بین الملل سازمان اوقاف و امور خیریه اظهار داشت: بنابر پیشنهاد اداره کل اوقاف و امور خیریه استان همدان و موافقت قائم مقام سازمان اوقاف و امور خیریه مقرر شده است تا اولین دوره آموزشی روابط عمومی ها اوقاف کشور در سال جاری در استان همدان برگزار گردد.

وی با بیان این‌که کلیه مسئولین روابط عمومی استان ها و کارشناسان ستادی سازمان در این دوره شرکت خواهند کرد، افزود: هدف از برگزاری این دوره توسط سازمان اوقاف و امور خیریه، ارتقاء سطح علمی و دانش تخصصی مسئولان روابط عمومی در سطح کشور است.

ربیعی با بیان این‌که کارشناسانی از سوی سازمان اوقاف و امور خیریه در هفته های اخیر در استان همدان حضور پیدا کردند، گفت: مطابق بررسی های انجام شده، امکانات و زیرساخت های استان همدان برای این دوره آموزشی مناسب تشخیص داده شد و مقرر شد تا شهرستان ملایر میزبان این دوره آموزشی باشد.

سخنگوی سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان این‌که این دوره آموزشی از تاریخ 17 تا 20 شهریورماه به طول خواهد انجامید، افزود: امیدواریم برگزاری اینگونه همایش های تخصصی و علمی موجب کارایی بهتر و بیشتر روابط عمومی ادارات کل اوقاف و امور خیریه در کشور خواهد گردد.

حجت الاسلام محمدزاده: موقوفه متقین دارای اسناد وقفی است و از اموال پهلوی نیست

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان تهران موقوفه متقین در پاکدشت دارای وقف نامه است و در ادارات ثبت، وقفیت آن به ثبت رسیده است و پیش از دوران پهلوی نیز نیت آن اجرا شده است.

حجت الاسلام غلامرضا محمدزاده، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان تهران با بیان این‌که موقوفه متقین  در پاکدشت دارای وقف نامه است و در ادارات ثبت، وقفیت آن به ثبت رسیده و مورد تایید قرار گرفته است، اظهارداشت: بیش از 80 سال است که به این وقف نامه که نیت آن کمک به ایتام و ساخت پرورشگاه و هنرستان دخترانه است، عمل می شود.

وی با اشاره این‌که در زمان پهلوی، محمدرضا شاه منحوس این وقف نامه را تایید کرده و گفته باید به این وقف نامه عمل کنند، افزود: در زمان اصلاحات ارضی، سند این موقوفه به نام کشاورزان صادر شده و بعد از فتوای امام خمینی(ره) مبنی بر باطل بودن این سندها و بازگشت موقوفات به وقفیت، این سندها باطل شد و به وقفیت بازگشت.

محمد زاده با بیان این‌که تعدادی از کشاورزان که سال ها روی این زمین ها کار کرده بودند و یک عده نیز با اغراض سیاسی و منافع شخصی، چندین بار برای خارج کردن این موقوفه از وقفیت تلاش کردند، گفت:  یک حکم فقهی از مرحوم آیت الله محمدی گیلانی هم در دهه60 وجود دارد که در آن ذکر شده، اموال بنیاد پهلوی که وقف شده، بدلیل عدم مالکیت باطل است و باید از وقفیت خارج شود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان تهران گفت: باور برخی از این افراد این بود که این موقوفات نیز اموال پهلوی هستند، در حالی که پیش از پهلوی دوم نیز در خصوص این املاک به وقف عمل می شده است که اسناد و مدارک آن موجود است.

وی با بیان این‌که برخی اخیرا تلاش کردند تا آن نظر فقهی آیت الله محمدی گیلانی را به حکم قضایی تبدیل کنند و در دادگاه انقلاب هم رأی در اجرائیه همان حکم که اسناد مالکیت باطل است و باید در اختیار بنیاد مستضعفان قرار گیرد، اخذ کردند، تصریح کرد: سازمان اوقاف و امور خیریه با مکاتبه با آیت الله آملی لاریجانی، ریاست محترم قوه قضائیه، دستور توقف حکم و پیگیری مسائل قضائی دیگر را گرفته است.

حجت الاسلام محمدزاده با بیان این‌که تبلیغات رسانه ای و فرافکنی ها تنها موجب بدبینی مردم به وقف و موقوفات می شود، افزود: این رویدادها نادرست است زیرا این موقوفه با نیت کمک به ایتام است و در دستورات و آموزه های دینی نیز نسبت به آنها سفارش شده است و این‌که برخی جشن بگیرند و تصور کنند اتفاقی افتاده تا به منافع شخصی خود برسند، باید بدانند تنها یک رأی صادر شده و در راستای آن هم، دستگاه قضایی دستور توقف آن رأی را صادر کرد تا مراحل قضائی پیگیری شود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان تهران با اشاره به این‌که کشاورزان آن منطقه در زمان امام خمینی(ره) اقرار کردند که این املاک وقفی است و درخواست کردند که تبدیل به احسن شود که امام فرمودند؛ تبدیل به احسن این املاک جایز نیست لذا این مسائل در گذشته هم وجود داشته است اما برخی با علم به این موضوع برای رسیدن به مطامع شخصی شیطنت می کنند.

وی با بیان این‌که سه هزار هکتار زمین در آن منطقه وقف است و تعداد بسیاری مستاجر آن هستند و حق و حقوق موقوفات را پرداخت می کنند و عده ای نیز متصرف موقوفات هستند، تصریح کرد: تعداد بسیاری  از مردم معترض و ناراحت از این اتفاق هستند و اعلام می کنند قصد ندارند مدیون ایتام باشند و حقوق آنها را ضایع کنند.

محمد زاده با بیان این‌که امام جمعه پاکدشت نیز با اوقاف همکاری بسیار مناسبی داشته و پیگیر رفع این مشکل است، گفت: برخی افراد همواره به این مسائل دامن می زنند و سر و صدا راه می اندازند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان تهران با بیان این‌که در سیره پیامبر اکرم(ص) ذکر شده که تمامی صحابی ایشان موقوفاتی داشتند و حضرت علی(ع) و خاندان و اصحابش موقوفات زیادی داشتند، تصریح کرد: اصل مساله وقف مورد تاکید پیامبر(ص) و ائمه اطهار(ع) است و در این مورد باتوجه به این‌که نیت مرتبط با ایتام است، سفارش اکیدی در آیات و روایات و عمل مومنین و مسلمین برای توجه به ایتام وجود دارد.

وی اضافه کرد: در این منطقه با وجود این موقوفه کمک های بسیاری به ایتام می شود و نباید عده ای برای نیل به منافع شخصی به ناحق مانع آن شوند، این در حالی است که مردم ایران همواره در کمک به ایتام پیشرو بوده اند.

شرفخانی: همایش ملی تکریم امامزاده صالح(ع) امشب برگزار می شود

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امورخیریه گفت: همایش ملی تکریم امامزاده صالح(ع) امشب یکشنبه 9 شهریورماه با حضور نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار می شود.

 حجت الاسلام و المسلمین احمد شرفخانی با اشاره به نامگذاری روز 5 ذی القعده با نام روز تکریم و بزرگداشت امامزادگان اظهارداشت: در آستانه این روز امشب یکشنبه 9 شهریورماه همایش ملی تکریم امامزاده صالح(ع) با حضور مسئولان لشگری و کشوری و سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین محمدی، نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه و حجت الاسلام و المسلمین کاظم صدیقی و امام جمعه موقت تهران برگزار می شود.

حجت الاسلام شرفخانی افزود: این همایش با هدف آشنایی بیش از پیش مردم با فلسفه زیارت، مباحث فرهنگی و اجتماعی بقاع متبرکه و همچنین تجلیل از هیأت امنا، مدیران و خدام نمونه برگزار می شود.

وی اضافه کرد: در این همایش از ساعت 19 الی 20 مراسم نقاره زنی و گل افشانی حرم برگزار می شود و همایش اصلی بعد از نماز مغرب و عشاء برگزار خواهد شد

حجت الاسلام ری شهری: بقاع متبرکه امامزادگان پایگاه‌های تثبیت نظام جمهوری اسلامی هستند

تولیت‌ آستان‌ مقدس‌ حضرت‌ عبدالعظیم‌ الحسنی گفت:‌ بقاع متبرکه امامزادگان بعنوان پایگاه های تثبیت نظام جمهوری اسلامی هستند که باید ترتیبی برای بها دادن هرچه بیشتر به آنها اتخاذ شود

حجت الاسلام‌ والمسلمین‌ محمد محمدی ‌ری‌شهری اظهار کرد: پیام اصلی شهدای انقلاب اسلامی به‌ویژه شهدای گمنام، تلاش برای حفظ نظام مقدس جمهوری اسلامی و رساندن پرچم این نظام به دست صاحب اصلی آن، یعنی فرزند و ثلاله پاک امام صادق(ع) بود.

وی افزود: باید در این زمان شرایط را برای تحقق پیام شهدا که پایه‌ریزی حکومت جهانی اسلام به رهبری مهدی آل محمد است، آماده کنیم تا در زمان ظهور آن حضرت، پرچم مقدس جمهوری اسلامی با دست رهبر معظم انقلاب به حضرت مهدی(عج) تحویل داده شود.

وی درباره اهمیت بها دادن هرچه بیشتر به امامزادگان در تمام کشور گفت: تاکنون متاسفانه آنگونه که شایسته است به این مکان‌های متبرکه بها داده نشده است و همانطور که مردم به این بقاع بعنوان محل استجابت دعا و ارتباط نزدیک با خداوند، توجه می‌کنند، باید مسئولین امر، این مکان‌ها را بعنوان پایگاه هایی برای زمینه سازی تقویت نظام هرچه‌ بیشتر حمایت و تثبیت کنند.

براساس این گزارش، حجت الاسلام‌ والمسلمین‌ شهری در جریان سفر دو روزه خود به آذربایجان غربی در شهرهای ارومیه، خوی و سلماس حاضر شد و به زیارت بقاع متبرکه و امامزادگان شاخص این شهرستان ها رفت.

ربیعی: پرتال جامع امامزادگان با حضور نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف رونمایی می شود

سخنگوی سازمان اوقاف با اشاره به برگزاری همایش ملی تکریم امامزاده صالح(ع) امشب یکشنبه 9 شهریورماه گفت: در این همایش پرتال جامع امامزادگان با حضور نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه رونمایی می شود.

حسن ربیعی، مدیرکل حوزه ریاست، روابط عمومی و امور بین الملل سازمان اوقاف اظهارداشت: در آستانه 5 ذی القعده، روزملی تکریم و بزرگداشت امامزادگان، همایش ملی تکریم امامزاده صالح(ع) امشب یکشنبه 9 شهریورماه در آستان مقدس این امامزاده با سخنرانی حجت السلام و المسلمین صدیقی، امام جمعه موقت تهران و حجت الاسلام والمسلمین محمدی، نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه و مدیحه سرایی و اجرای گروه سرود و نقاره زنی برگزار می شود.

سخنگوی سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: در این همایش از 8 تن از اعضاء هیأت امنا و خادمان برگزیده بقاع متبرکه تجلیل و به آنها نشان مودت اهدا خواهد شد.

وی رونمایی از پرتال جامع امامزادگان را از جمله برنامه های این همایش برشمرد و افزود: در پرتال جامع امامزادگان اطلاعات اجمالی در رابطه با امامزادگان سراسر کشور همراه با عکس قرار داده شده و برای 130 بقعه نیز امکان زیارت از راه دور فراهم شده است.

ربیعی در پایان خاطرنشان کرد: اطلاعات موجود درباره امامزادگان درحال آماده سازی برای بارگذاری بر روی این پرتال است و در مرحله بعد نیز برای 460 امامزاده شاخص نیز زیرسایت اختصاصی ایجاد خواهد شد./966/د102/ی

ارسال نظرات