۲۴ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۰:۰۴
کد خبر: ۲۲۰۹۱۳
میثاق طلبگی(15)

درک حقیقت روزآمدی و توجه به نیاز مخاطب نیاز امروز طلاب جوان

خبرگزاری رسا ـ متولی مدرسه علمیه امام صادق(ع) پاکدشت شرایط و نیازهای ضروری امروز حوزه‌های علمیه را مورد تحلیل و بررسی قرار داد.
حجت‌الاسلام حسن لزومي، امام جمعه پاکدشت

حجت‌الاسلام حسن لزومی، امام جمعه شهرستان پاکدشت، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، به تحلیل و بررسی شرایط و نیازهای امروز حوزه‌های علمیه پرداخت.

 

وی با بیان این‌که طلاب باید متوجه باشند که در فضای جدیدی وارد شده‌اند و تصورشان این نباشد که شرایط مانند دوران دبیرستان است، افزود: طلاب متوجه باشند که اینجا حوزه علمیه است و فضا، اساتید، نوع معاشرت‌ها و گفت‌وگوها متفاوت و متناسب با یک شرایط خاص است که باید خودشان را با آن تنظیم کنند.

 

حجت‌الاسلام لزومی اظهار داشت: طلاب سعی کنند خودشان را برابر مقررات و شرایط وضع شده در حوزه‌های علمیه تطبیق دهند و بدانند این مقررات در راستای شئونات حوزه‌های علمیه و در جهت کمال خودشان است.

 

امام جمعه پاکدشت با اشاره به این‌که در حوزه‌ها حرف اول را درس و بحث می‌زند، گفت: مطالبه رهبر معظم انقلاب، مراجع معظم تقلید، زعمای حوزه و مؤسس و مدیر یک حوزه از طلاب این است که درس‌شان را بخوانند و فکر، ذکر و ذهن‌شان را به هیچ وجه به چیز دیگر مشغول نکنند.

 

وی با بیان این‌که طلاب باید حال و هوای خودشان را با حال و هوای حوزه‌ها گره بزنند، شئونات طلبگی، اخلاق طلبگی، صداقت، اخلاص، تقوا، تواضع، فروتنی، احترام گذاشتن به استاد، احترام به هم درس گذاشتن، مطالعه، مباحثه و پیش مطالعه را جزو میثاق طلبگی دانست.

 

متولی مدرسه علمیه امام صادق(ع) پاکدشت با اشاره به این‌که طلاب باید با حوصله درس بخوانند و پایه‌های شان را از اول محکم کنند، بر ضرورت جدی گرفتن دروس ادبیات عرب در حوزه تأکید کرد و گفت: طلاب به مرحله اجتهاد هم که برسند، ادبیات در فهم حدیث و آیات قرآن حرف اول را می‌زند.

 

وی بر ضرورت تدریس زبان برای طلاب و مورد توجه قرار گرفتن رشته‌های تخصصی مانند روان شناسی، جامعه شناسی، انسان شناسی و تعلیم و تربیت در حوزه‌ها تأکید کرد و افزود: رشته‌های تخصصی را آیت‌الله آقای مصباح یزدی در حوزه‌ها باب کردند و مراجع معظم هم تأیید کردند. 

 

امام جمعه پاکدشت با بیان این‌که امروز نباید صرفا به فقه و اصول و بعضا فلسفه اکتفا کنیم، گفت: اینها نمی‌تواند جوابگوی همه مشکلات امروز باشد؛ بله مبنای کار همین است، طلبه باید باسواد و ملای حوزوی باشد و فقه، اصول و کلام معصوم را بفهمد اما باید مسائل روز را هم درک کند، زیرا مخاطب‌مان معمولا جوانان جامعه هستند که ممکن است در دل‌شان هنوز مقداری درباره این‌که چقدر با اسلام زندگی کنند، تردید داشته باشند.

 

متولی مدرسه علمیه امام صادق(ع) پاکدشت اضافه کرد: یک مقداری از درس‌های فقه و اصول در حوزه کاسته شود تا به طلبه هم فشار نیاید؛ لازم نیست هر روز مکاسب را دو تا درس بگیرند، یک مکاسب و یک تخصصی باشد، اگر طلبه هر روز دو کفایه بخواند بعد توقع داشته باشیم تخصصی هم بخواند نمی‌شود و در این صورت در علوم حوزوی فاضل نمی‌شود و تخصصی در علوم روز پیدا نمی‌کند.

 

حجت‌الاسلام لزومی با بیان این‌که باید از بدو گزینش طلبه و تبلیغ حوزه برای جذب به روش سلف صالح برگردیم، ابراز داشت: نباید ادای دانشگاه‌ها را دربیاوریم و بگوییم هرکسی می‌خواهد به حوزه بیاید، به اینترنت مراجعه کند، همزمان شدن با مسائل روز معنایش این نیست، پدر باید دست نوجوان علاقه‌مند خود را بگیرد، به نزد مؤسس حوزه یا عالم شهر بیاید و بگوید عَلِّمه  الفقه، والسلام، این راه حوزه‌ها است.

 

وی برگزاری درس اخلاق در حوزه را بسیار مهم ارزیابی کرد و با بیان این‌که ویژگی‌هایی در شخص استاد اخلاق باید باشد که ممکن است در شخص دیگر نباشد، ابراز داشت: درس اخلاق مستقل به این صورت است که استاد محبوب، متخلق، سرشناش و مورد احترام و قبول همه درس اخلاق بگوید، یا اگر استاد رسمی حوزه را نداشتند، حداقل کسی که خودش استاد بوده اما بیشتر به عرفان و اخلاق معروف بوده،درس اخلاق بگوید.

 

امام جمعه پاکدشت افزود: درس اخلاق به صورت غیر مستقل به این صورت است که طلاب اخلاق، روش و منش همان استادی که رسائل، مکاسب یا لمعه می‌گوید از هنگام ورود تا خروج از کلاس را یاد می‌گیرد، استاد هم علم و هم رفتار را به او منتقل می‌کند، آنچه بیشتر طلبه را تربیت کرده، اخلاق استاد است که اگر نباشد، صرف تعلیم و تعلم خیلی کارایی نخواهد داشت بدان معنا که طلبه ظاهرا روحانی است اما فاقد روحانیت است.

 

حجت‌الاسلام لزومی با اشاره به این‌که در گذشته در حوزه‌ها گرچه شئونات طلبگی را حفظ و به مقامات عالی علمی می‌رسیدند اما قرآن و نهج البلاغه تقریبا مهجور و آشنا شدن با معارف اهل بیت(ع) کمتر بود، بر ضرورت انس طلاب با قرآن، آشنایی با علوم قرآنی و استفاده از آیات قرآن و کلام معصومین در دروس ادبیات عرب در حوزه تأکید کرد و گفت: طلاب در شهر قم پس از این‌که صبح‌ها در درس و بحث شرکت می‌کنند، یک ساعت قبل اذان می‌توانند در درس تفسیر آیت‌الله جوادی آملی هم شرکت کنند و این وضعیت بسیار جالب است به یقین این درس قرآن مکمل درس و بحث‌شان است.  

 

وی انس با قرآن را سبب تقویت ایمان دانست و ابراز داشت: وقتی طلبه در خلوت قرآن می‌خواند، آیات قرآن باید او را منقلب کند، نمی‌گوییم طلبه‌ها قرآن نمی‌خوانند اما این‌که گفته شود اگر وقت اضافی آمد قرآن می‌خوانیم، حرف غلطی است./956/ت302/س

ارسال نظرات