۲۴ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۰
کد خبر: ۲۲۰۹۵۷
میثاق طلبگی(13)

طلبه تراز انقلاب اسلامی باید الزامات انقلاب را فهم کند

خبرگزاری رسا ـ استاد درس خارج حوزه علمیه قم، فهم الزامات و پایبندی عملی به آن را از ویژگی‌های طلبه تراز انقلاب اسلامی برشمرد و گفت: طلبه تراز انقلاب اسلامی باید الزامات انقلاب را فهم کند و در جهت تقوا و حفظ خود از لغزش‌گاه‌ها بکوشد.
حجت الاسلام و المسلمين مهدي طائب

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی طائب، استاد درس خارج حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، فهم الزامات انقلاب اسلامی و پایبندی و اعتقاد عملی به آن را دو ویژگی مهم طلبه تراز انقلاب اسلامی برشمرد و گفت: طلبه تراز انقلاب اسلامی باید الزامات انقلاب را فهم کند.

 

وی خاطرنشان کرد: اگر پیش از این دین تنها در بعد بیانی و در ابعاد عبادت‌های شخصیه برای دیگران توضیح داده می‌شد و در بحث معاملات فقه به معنای اعم دستگاه قضایی، بانک‌ها، بازار و آموزش و پرورش حرفی برای گفتن نداشتیم و اقدامی نمی‌کردیم، اما اکنون حوزه در این بخش وارد شده و معاملات جامعه براساس فقه اداره می‌شود.

 

استاد درس خارج حوزه علمیه قم، فهم مصادیق و انطباق کبریات بر صغریات را از مسائل مهمی که قبلا نبوده و باید به وجود آید، توصیف و تأکید کرد: طلبه تراز انقلاب یعنی طلبه‌ای که می‌تواند کبریات را بر صغریات تطبیق دهد چرا که ورود در صغریات ورود در لغزش‌گاه‌ها است.

 

وی با بیان این‌که اگر انسان تا در مدرسه است مسائل را بیان کند و با مصادیق روبه‌رو نشود لغزش‌گاهی نیست، اما اگر در دستگاه قضا قرار گرفت و خواست با مصادیق برخورد کند لغزش‌گاه‌ها هم می‌آید، توضیح داد: در تربیت طلبه تراز انقلاب اسلامی، تراز انقلاب از نظر فهم و تراز انقلاب از جهت تقوا و حفظ فردی مهم است.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین طائب در بخش دیگری از سخنان خود به ابعاد میثاق طلبگی مدنظر رهبر معظم انقلاب اشاره کرد و گفت: میثاق طلبگی یعنی تهذیب نفس و تأسی به اخلاق پیامبر اکرم (ص) که فرمود «لَقَدْ کَانَ لَکُمْ فِی رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَة.»

 

وی فهم صحیح دین، عمل به آن، ایمان قوی، تلاش برای تبیین و تبلیغ دین و اجرای آن در جامعه را از ابعاد مهم میثاق طلبگی برشمرد و افزود: میثاق طلبگی یعنی طلاب حرف‌هایی را که می‌زدند خود قبول داشتند، آنچه را قبول داشتند عمل می‌کردند، به دنیا چشم بسته و خود را برای تبیین و اجرای معارف دین وقف کرده بودند.

 

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به این بیت از شعر سعدی «در میان هفت دریا تخته بندم کرده است، باز می‌گوید که هوشیار باش و دامن تر مکن»، گفت: طلبه‌ها باید در دنیا زندگی کنند تا به آخرت برسند اما باید در این زندگی، فریفته لذت‌های دنیوی نشوند.

 

وی در پایان به طلاب جدیدی که برای اولین سال وارد حوزه‌های علمیه می‌شوند توصیه کرد: ویژگی‌های میثاق طلبگی را در حد عالی حفظ کرده و هدف خود را از آمدن به حوزه فراموش نکنید که هرچه هدف مقدس‌تر فهم شود و هیچ چیز از دنیا در آن راه نیابد، عمل پاک‌تر به جلو می‌رود./920/ت302/س

ارسال نظرات