۰۸ مهر ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۹
کد خبر: ۲۲۳۳۰۷

800 کانون فرهنگی هنری در آذربایجان شرقی فعالیت دارند

خبرگزاری رسا ـ هم اکنون 800 کانون فرهنگی هنری در شهرها و روستاهای استان فعالیت دارند که برخی از این کانون ها دارای کتابخانه و قرائتخانه نیز هستند.
نمايشگاه کتاب

محمد هادی‌نیا، مسؤول دبیرخانه کانون‌های فرهنگی هنری مساجد آذربایجان‌شرقی در حاشیه نمایشگاه کتاب تبریز در گفت‌وگو با خبرنگار حبرگزاری رسا در تبریز، اظهار داشت: این دبیرخانه همچون سال‌های گذشته حضوری فعال در نمایشگاه کتاب تبریز دارد که معرفی اهم برنامه‌ها و فعالیت های کانون های مساجد استان از اولویت های حضور این دبیرخانه است.


وی ادامه داد: در غرفه دبیرخانه کانون های مساجد نمونه‌ای از کتب فاخر موجود در کتابخانه های مسجدی به همراه نرم‌افزارهای مختلف قرآنی، فرهنگی و آموزشی در معرض دید عموم قرار گرفته است، ضمن این‌که آثار و ابتکارات نخبگان مسجدی نیز به نمایش گذاشته شده است.


هادی نیا با بیان این‌که بازدیدکنندگان با آخرین آمار کتابخانه‌های مساجد استان آشنا می شوند، افزود: هم اکنون 413 کتابخانه باز و 242 کتابخانه عمومی(مخزن‌دار) در کانون های مساجد استان فعال است که بازدیدکنندگان می توانند نزدیکترین کتابخانه مسجدی محل اقامت خود را جویا شوند.


مسؤول دبیرخانه کانون‌های فرهنگی هنری مساجد آذربایجان‌شرقی افزود: در غرفه دبیرخانه که در سالن شهریار دایر شده است، نرم‌افزارهای تلفن همراه ( اندروید و جاوا ) تولید شده در کانون های مساجد به تعداد 50 اثر با موضوعات اعتقادی، احکام دینی، خانواده، اجتماعی و مهدویت به صورت بلوتوث و رایگان ارایه می شود.


به گفته وی هم اکنون 800 کانون فرهنگی هنری در شهرها و روستاهای استان فعالیت دارند که برخی از این کانون ها دارای کتابخانه و قرائتخانه نیز هستند که در کل با یک و نیم میلیون جلد کتاب پذیرای عموم علاقه‌مندان به عرصه کتاب و کتابخوانی هستند.


هادی نیا در پایان با اشاره به برخی فعالیت های دبیرخانه کانون های مساجد استان گفت: شرکت 120 مدیرمسؤول کانون در دوره آموزشی مشهد و اعزام 30 نخبه روستایی خواهر و برادر در کنگره نخبگان روستایی کشور از جمله برنامه های شاخص صورت گرفته در روزهای اخیر است.

 

برگزاری نشست‌های تخصصی کتابداری در نمایشگاه کتاب تبریز


انجمن کتابداری و اطلاع رسانی آذربایجان شرقی در دوازدهمین نمایشگاه بین المللی کتاب تبریز، برنامه های فرهنگی و آموزشی و نشست های تخصصی را با حضور اساتید مطرح دانشگاه تبریز برگزار می کند.


نشست های علمی با عناوین «سرقت علمی و تبعات فقهی، حقوقی و علمی آن »، « فضای مجازی و چالشی به نام محتوا: بررسی محتوای ملی و بومی در فضای مجازی»،  «بررسی نقش و جایگاه آذربایجان در پیشبرد علم و فناوری کشور» و «آسیب شناسی مطالعه و کتابخوانی در آذربایجان شرقی» از جمله برنامه های انجمن خواهد بود که 9 تا 12 مهر از ساعت 18 تا 19:30 در سالن شهریار نمایشگاه بین المللی تبریز برگزار می شوند.


اجرای برنامه کلینیک کتاب شامل برنامه های کتاب درمانی برای کودکان، اطلاع درمانی، و مشاوره خواندن در طول زمان برگزاری نمایشگاه و از ساعت 17 الی 20 در غرفه انجمن کتابداری و اطلاع رسان ایران شاخۀ آذربایجان شرقی در سالن شهریار از دیگر برنامه های این انجمن است که در روزهای 10 و 11 مهر (پنجشنبه و جمعه) به طور تمام وقت از ساعت 10 صبح تا 20 عصر اجرا خواهد شد.


اجرای برنامه های قصه خوانی برای کودکان با عنوان "ما برایتان می خوانیم"، کارگاه های معرفی رشته علم اطلاعات و دانش شناسی، جستجو در موتورهای جستجو،  نقش مراکز اطلاعاتی در مهندسی فرهنگی کشور و آشنایی با نرم افزارهای کتابخانه ای و مراکز اطلاعاتی طبق برنامه موجود در وبگاه انجمن به آدرس
www.azlisa.ir از دیگر برنامه های پیش بینی شده است.


گفتنی است، توزیع بروشورهای تخصصی اطلاع رسانی و لوح فشرده کتاب های گویا برای علاقه‌مندان در غرفه اختصاصی انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران از دیگر برنامه های فرهنگی  و آموزشی در نظر گرفته شده برای نمایشگاه بین المللی کتاب تبریز است./935/ت302/ب4

ارسال نظرات