۱۷ مهر ۱۳۹۳ - ۱۶:۲۱
کد خبر: ۲۲۴۷۳۵
در مشهد؛

نشست فقه خانواده و جمعیت برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت علمی دانشگاه فردوسی مشهد با بیان این که نوسان در حالت کلی یک عدم تعادل است، گفت: نوسان در امور اجتماعی که آگاهی انسان ها هم در آن دخالت دارد، نتیجه این است که آگاهی های حاصل از یک دوره برای اقدامات دوره های بعدی هم به کار گرفته شده است.
نرخ رشد جمعيتي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام اورعی، عضو هیأت علمی دانشگاه فردوسی مشهد امروز 17 مهر در نشست فقه خانواده و جمعیت که در سالن جلسات دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی برگزار شد، گفت: نخستین چیزی که در جمعیت ایران اتفاق افتاد، نوسان است.

 

وی با بیان این که نوسان در حالت کلی یک عدم تعادل است، اظهار داشت: نوسان در امور اجتماعی که آگاهی انسان ها هم در آن دخالت دارد، نتیجه این است که آگاهی های حاصل از یک دوره برای اقدامات دوره های بعدی هم به کار گرفته شده است.

 

عضو هیأت علمی دانشگاه فردوسی مشهد با بیان این که آگاهی و سازمان دهی راه حل غلبه بر نوسانات اجتماعی است، تصریح کرد: برای این گونه نوسانات که آسیب های جدی به پیکره جامعه وارد می سازد بایستی بحث های فقهی محکم و مستدلی ارایه داد.

 

وی در ادامه به بیان علل رشد پایین جمعیت در سال های اخیر درایران پرداخت و گفت: در حال حاضر بیش از 950 هزار زن در کشور هستند که ازدواج نکرده اند و شرایط ازدواج برای آنها فراهم نشده است و این زنان از چرخه تجدید نسل خارج می شوند.

 

جمعیت به معنای قدرت و امنیت

 

وی افزود: از طرفی پسران با توجه به عرف اجتماعی با دخترانی ازدواج می کنند که پنج سال از آنها کم سن تر باشند و در این چرخه نیز همیشه تعدادی از دختران شرایط ازدواج برایشان فراهم نمی شود و این نوسان ها آثار عجیبی دارد.

 

وی با طرح این پرسش که به چه میزان جمعیت معنای قدرت و امنیت می دهد؟ گفت: این موضوع و پرداختن به عوامل رشد منفی و مثبت جمعیت می تواند وارد بحث فقهی بشود.

 

حجت الاسلام اورعی در ادامه به بیان آسیب های فکری، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی تفکر تحدید نسل پرداخت و اظهار داشت: در جامعه ای که امروز افراد در عدم شناخت و اعتماد به سر می برند نمی توان برای ازدواج حکم مطلق را صادر کرد اما می توان حکومت را به اصلاح ساختارها مأمور کرد و برای تغییر تفکر نسل جوان در فرزندآوری و معاش برنامه ریزی کرد.

 

غلامرضا حسنی، عضو هیأت علمی دانشگاه فردوسی مشهد نیز در ادامه با بیان این که رشد جمعیت تابع مرگ و میر نیست، تصریح کرد: بلکه رشد جمعیت تابع مهاجرت هم است و در واقع جمعیت تابعی از مهاجرت است.

 

مشارکت حداقلی مردان در فرزندآوری/خانه داری ارزش محسوب نمی شود

 

وی با مقایسه کاهش رشد جمعیت در ایران با دیگر کشورها گفت: کاهش جمعیت و سرعت آن در ایران خاص است و یکی از عوامل اصلی کاهش جمعیت زنان هستند چرا که با تغییر پایگاه اجتماعی زنان و قدرت نفوذ در خانواده از سوی زنان ، مشارکت مردان در فرزندآوری به حداقل رسانده است.

 

حسنی با بیان این که تجربه زیستی و بستر اجتماعی و فشارهای اقتصادی نیز از دیگر عوامل کاهش جمعیت است، تصریح کرد: در واقع تمایل به رفاه و تحصیلات به صورت ناخودآگاه امر فرزندآوری را کند می سازد.

 

وی درادامه با بیان این که تعریف خانواده در جوامع غربی متفاوت است، افزود: به همین دلیل ساختار جمعیتی ما به لحاظ ساختار فرهنگی متفاوت است و در این راستا اولین گام تحکیم خانواده است.

 

حسنی افزود: تراکم تأخیری ازدواج از دیگر عوامل کاهش جمعیت است  و با وجود تعداد فراوان زنان اما پدیده فرزندآوری تحت تأثیر عوامل اجتماعی کند شده است و از طرفی خانه داری دیگر برای زنان ارزش محسوب نمی شود./934/پ202/ب4

ارسال نظرات